Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Pimpelfiske från början

• Vänligen logga in för att kunna svara
70 svar till detta ämne

#21 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 703 inlägg

Postad 03 februari 2019 - 21:55

Det låter både sunt och seriöst med en egendesignad och egenhändigt hopskruvad skrylla och det ska bli kul att följa projektet! Jag har själv funderat på en skrylla men sen slog tanken mig att vad ska jag lägga i den haha,...

När jag i min ungdom åkte långfärdsskridskor så hade jag alltid en omgång torra underkläder och sockor* i min ryggsäck. Förutom matsäcken. Pimplar behöver man ju också litet fiskeprylar.

*Vattentätt packade i plastpåse så att de skulle vara torra om man råkat plurra.

• Trasselkludd gillar detta

#22 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 703 inlägg

Postad 04 februari 2019 - 00:13

Bifogad fil  DSC_0103.JPG   84,56K   2 Antal nerladdningar

Pimpelspön är enkla och, dessbättre, billiga saker, även om det (naturligtvis) finns lyxvarianter helt i kolfiber för några hundralappar. Normalt mäts priset i tior och för en hundring får man 2-4 spön. Då är spöts klinga vanligen av glasfiber och rullen av plast. Spön i tävlingsmodell - som wigglerspöt på bilden ovan, det med platt, svart, grepp - väger i stort sett ingenting. Själv gillar jag ett korkgrepp. Det känns på något vis rejälare. Annars är det inte mycket, och inte många gram, som skiljer mellan spöna på bilden. Även det med korkgrepp (Fladen) har glasfibertopp och rulle/stativ i plast.

Så, hur stor roll spelar vikten? Jag har svårt att tänka mig att de extra grammen gör spöt okänsligt och även om jag skulle bära med mig ett dussin spön så skulle jag knappast märka någon skillnad på packningens vikt. Eller har jag, som relativ nybörjare, missat något? 

edit. Jag inser förstås att den relativa skillnaden i vikt är betydande men det handlar fortfarande om några få gram och min finmotorik är måhända inte den bästa (dvs ganska normal för en stor drummel till karl).

#23 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 04 februari 2019 - 19:59

Fortsätter härmed debatten på denne sida då det känns onödigt att pendla mellan två sidor....

Lina: Jag har provat Team Salmos Micron och ska prova Stroft röd, silicon coated och det är väl just coatingen som är nyckeln... Sen tänker jag inte snöa in mig i det... 

Bifogad fil  freezing-face_1f976.png   19,47K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  leska-team-salmo-micron.jpg   77,12K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  stroftrod50.jpg   206,49K   2 Antal nerladdningar

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 703 inlägg

Postad 05 februari 2019 - 17:08

Jag äger visserligen en sk stolryggsäck, men en seriös pimpelfiskare har naturligtvis en skrylla. Numera finns (såklart!) färdiga sådana att köpa för valfritt antal tusenlappar. Dessa är tillverkade i plastmaterial och har mer eller mindre fiffiga bärremmar. Själv är jag så gammal(modig) att jag vill ha en egenbyggd. I trä/plywood. Sedan bär man den över axeln, hängd på isborren. Som en isluffare.

Hinner jag snickra ihop en skrylla till nästa helg? Jag ska i alla fall skissa på en ritning i kväll och kanske hinner jag köpa nödvändigt material i morgon. En av de fina sakerna med en egenbyggs skrylla är att den aldrig blir färdig. Man kan hela tiden hålla på och bygga till, modifiera, förbättra, reparera etc etc. Så till nästa helg behöver jag bara få ihop och ytbehandla skalet. Och skulle jag inte hinna så har jag ju ryggsäcken. Man ska inte stressa.

http://www.pimpelforum.se/Utr6.html

https://pirrewestin....-pimpelskrylla/

Hmmm... I min enfald trodde jag att det skulle vara snabbt gjort att googla fram en tjänlig ritning men jag är inte riktigt med min tid. Nu ska det helt  köpas färdigt och ska man själv göra en skrylla handlar det tydligen om att kapa toppen på en 25-liters plastdunk och förse den med lock/sittbräda. Nå, själv är bäste dräng och ibland får man ta saken i egna händer. Blir jag (eller när jag blivit) nöjd med min egen skrylla så kommer jag att posta ritning och bilder från tillverkningsprocessen.

Hmmm... Inte har jag hunnit köpa material och resten av veckan är intecknad, men granne med tingsrätten ligger Biltema och de har färdiga skryllor för under 300 spänn... Jag tror att jag ska kolla på lunchen i morgon.

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta

#25 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 703 inlägg

Postad 05 februari 2019 - 17:50

Nå, Big 5 gick om intet pga snöovädret men i helgen är det vanlig pimpeltävling. Litet oklart med detaljerna men det har jag nog rett ut tills på lördag morgon. Sämre än sist kan jag ju inte komma och varje fisk jag till äventyrs lyckas dra upp ökar mina chanser till en placering i veckotävlingen.

#26 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 05 februari 2019 - 20:27

Isläget i Vadstenabukten är i skrivande stund lömsk och med pendlande temperatur och nederbörd så är det svårt att förutse hur veckans fiske ska ske. I sämsta fall så får det bli borrade hål från bryggorna i hamnen, för pimpla ska jag.. och skulle mot förmodan fångst utebli så har jag i vilket fall skaffat mig en placering i veckans tävlingsomgång... om än sist...

#27 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 05 februari 2019 - 21:55

Tjockleken på lina vid användande av mormyska spö/top? 0,12 - 0,14?

#28 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 05 februari 2019 - 21:59

Denna varianten av myska har jag inte sett innan...

Kuusamo Sukeltaja mormyska, 5 gr

Bifogad fil  image (66).jpg   113,98K   2 Antal nerladdningar

#29 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 703 inlägg

Postad 05 februari 2019 - 22:35

Tjockleken på lina vid användande av mormyska spö/top? 0,12 - 0,14?

https://www.miekofis...ed-mormyska-n10

#30 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 08:58

JASU jigghuvud för pimpling

Bifogad fil  JASU jigghuvud för pimpling.jpg   141,25K   3 Antal nerladdningar

#31 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 703 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 09:17

De går naturligtvis att pimpla med vilket jigghuvud som helst som är användbart för sk vertikalfiske (vilket ju pimpel är).

#32 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 09:50

De går naturligtvis att pimpla med vilket jigghuvud som helst som är användbart för sk vertikalfiske (vilket ju pimpel är).

Jo det gör det, men tycker modellen på fotot sticker ut lite med sin form på huvudet vilket borde ge en annorlunda "gång" än det sedvanliga runda huvudet. Sen så har den upphängningen undertill som extra möjlighet att välja valfri krok på ett smidigt sätt.. Innovationerna är många men frågan kvarstår om det är värt att lägga en mängd tid på det. Som Lennarts budskap, att Abborren hoppar på det mesta bara man finner den lille rackaren.

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#33 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 17:19

Tog mig till Q8 idag för att hämta ut ett paket med fiskeprylar (vinterfiske) från OFC. När jag fick paketet i hand så tänkte jag att här saknas grejor! 0,5 kg för 8 artiklar inkl. låda.... Allt stämde och måste ju konstatera att det är små nätta och lätta prylar till isfisket. Ett WM-spö, några trekrokar, double snaps, powerbaits, lina, gummikulor och wirelås. 175 gr totalt!... Frun i kassan undrade om jag bara köper luft för igår hämtade jag ut 100 meter bubbelplast som gick att balansera på ett finger.

#34 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 553 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 19:01

Nu är trasselkludd på G, hoppas du hittar is och huggvillig abborre. Jag började med abborrepimpel när jag var ca 45 och körde sonen Stefan till tävlingar och tänkte att då är det ju lika bra att jag också ställer upp. Tog inte lång tid innan jag var fast i pimpelträsket. Nu har många hål borrats under 25 års tid men det är fortfarande lika roligt och utmanande

#35 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 19:12

Nu är trasselkludd på G, hoppas du hittar is och huggvillig abborre. Jag började med abborrepimpel när jag var ca 45 och körde sonen Stefan till tävlingar och tänkte att då är det ju lika bra att jag också ställer upp. Tog inte lång tid innan jag var fast i pimpelträsket. Nu har många hål borrats under 25 års tid men det är fortfarande lika roligt och utmanande

Jo det känns så men nu är vädret förbenat ambivalent och skapar oreda med mina planer. Det blir lite för mycket teori och för lite praktik just nu... Tack för inspirationen Lennart! Bättre en sen start med sportfisket än ingen alls och nu är jag oxå fast....

• fiskarlennart gillar detta

#36 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 703 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 19:58

Det är bara att krypa till korset och erkänna att jag nu äger en liten grön plastlåda med lock från Biltema. F*n vet om den kan hålla för en fullvuxen karl. Nå, 249 kr kostade eländet men det som framförallt tilltalade mig var vikten som är låga 1,8 kilo. Nu gäller det bara att undvika att fylla den med kilovis av onödiga prylar, men som Trassel redan varit inne på så väger ju pimpelgrejor i stort sett ingenting.

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta

#37 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 20:06

Det är bara att krypa till korset och erkänna att jag nu äger en liten grön plastlåda med lock från Biltema. F*n vet om den kan hålla för en fullvuxen karl. Nå, 249 kr kostade eländet men det som framförallt tilltalade mig var vikten som är låga 1,8 kilo. Nu gäller det bara att undvika att fylla den med kilovis av onödiga prylar, men som Trassel redan varit inne på så väger ju pimpelgrejor i stort sett ingenting.

Förmodligen hade du inte kunnat tillverka en själv till det priset och den vikten.. Motser gärna ett testresultat på din investering då jag själv är sugen på en låda.....

• fiskarlennart gillar detta

#38 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 703 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 21:16

Förmodligen hade du inte kunnat tillverka en själv till det priset och den vikten.. Motser gärna ett testresultat på din investering då jag själv är sugen på en låda.....

Jag har nu monterat den och lagt ner den viktigaste utrustningen i facken i locket. Spön av Wigglers tävlingsmodell ryms precis (men mitt någon centimeter längre spö med korkhandtag är för långt. Tydligen inte tillräckligt tävlingsmässigt... Nå, det vore ju snabbt gjort att kapa det en centimeter, men det får vara. Jag har köpt en bunt med wigglerspön och tacklat upp dessa för att slippa hålla på och bängla med knutar och sådant under tävlingshetsen. 8)

Återstår att limma fast "sittdynan" som är en tunn bit svart skinnimitation. Här kommer jag att göra den första modifikationen och förse sittytan med ytterligare isolering. Även om man tydligen (enligt guru lennart) ska upp och borra stup i kvarten så prioriterar jag sittkomfort och värme om baken.

Foton och utlåtanden kommer.

edit. I övrigt så har jag förberett mig inför  lördagens tävling genom att läsa in mig på regler, ta reda på när och var jag ska vara på plats, vad startavgiften är (och på "to do-listan" står att se till att jag har detta belopp i kontanter med mig). Vidare har jag tagit reda på att sjön tydligen har ett största djup på 8 meter, så större pirkar än 40 mm lär knappast behövas?

#39 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 700 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 21:25

Jag har nu monterat den och lagt ner den viktigaste utrustningen i facken i locket. Spön av Wigglers tävlingsmodell ryms precis (men mitt någon centimeter längre spö med korkhandtag är för långt. Tydligen inte tillräckligt tävlingsmässigt... Nå, det vore ju snabbt gjort att kapa det en centimeter, men det får vara. Jag har köpt en bunt med wigglerspön och tacklat upp dessa för att slippe hålla på och bängla med knutar och sådant under tävlingshetsen. 8)

Återstår att limma fast "sittdynan" som är en tunn bit svart skinnimitation. Här kommer jag att göra den första modifikationen och förse sittytan med ytterligare isolering. Även om man tydligen (enligt guru lennart) ska upp och borra stup i kvarten så prioriterar jag sittkomfort och värme om baken.

Foton och utlåtanden kommer.

Det är rätta takter, finns inget som inte kan bli lite bättre. Isolera med lite memoryskum så kommer du sitta både varmt, mjukt och skräddarsytt efter din, ja du fattar.... :-P

Har du olika dimensioner på linorna på de olika spöna? Mormyskatop/spö?

#40 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 703 inlägg

Postad 06 februari 2019 - 21:58

Har du olika dimensioner på linorna på de olika spöna? Mormyskatop/spö?

Jag har sex färdigtacklade spön (eftersom det är vad som ryms i det fack jag valt att förvara spön i). Av dessa är tre gula (mjukare topp) och tre röda (styvare topp). De gula spöna har 0,18 mm och de röda 0,20 mm lina. Inga myskor, endast vertikalpirkar 30 och 40 mm. Pirkarna är Bergmans och en "tävlingspirk" (Wiggler Rappa). Som nybörjare vill jag hålla det hela enkelt och lära mig att fiska med en pirk innan jag börjar joxa till det (och Bergmans känns trygg och bekant). 30 mm till grundvattnet och 40 mm där det är litet djupare och S/G som utgångsbud. Den fråga jag just nu sliter med är om jag ska hålla på att kladda med maggot eller lita på limkrokarna.

edit. 30 och 40 mm gäller Bergmans, Rappa är 36 och 40 (och tyngre än Bergmans).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar