Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Pimpelfiske från början

• Vänligen logga in för att kunna svara
70 svar till detta ämne

#41 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 07 februari 2019 - 00:41

Biltemaskryllan består av två delar, den undre är helt enkelt en rektangulär plasthink (ungefär som en kylbox, utan inredning. tBra för förvaring av extraplagg, matsäck och/eller fångst. På den sitter ett lock som i princip är en redskapsbox. Locket kan fällas upp, dvs har ett lock (som man sitter på). Bilderna visar inredningen. Den undre delen av locket består av två långa fack (som med flyttbara plastskivor kan delas in i mindre fack. Jag har valt att förvara ett halvdussin tacklade spön i det ena facket och småplock (en ask med krokar, länkar, snaps etc, konstgjorda maggots mm) i det andra.

Bifogad fil  DSC_0104.JPG   125,71K   3 Antal nerladdningar

Undersidan av lockets lock har fyra separata utrymmen med lock (många lock blir det...) som jag inte riktigt vet vad jag ska ha i. Man kan naturligtvis fylla den undre delen med spön och stuva småprylar i överdelen (men för närvarande tycker jag att ett halvdussin spön räcker för min del).

Bifogad fil  DSC_0105.JPG   118,88K   3 Antal nerladdningar

• Trasselkludd gillar detta

#42 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 07 februari 2019 - 10:46

Biltemaskryllan består av två delar, den undre är helt enkelt en rektangulär plasthink (ungefär som en kylbox, utan inredning. tBra för förvaring av extraplagg, matsäck och/eller fångst. På den sitter ett lock som i princip är en redskapsbox. Locket kan fällas upp, dvs har ett lock (som man sitter på). Bilderna visar inredningen. Den undre delen av locket består av två långa fack (som med flyttbara plastskivor kan delas in i mindre fack. Jag har valt att förvara ett halvdussin tacklade spön i det ena facket och småplock (en ask med krokar, länkar, snaps etc, konstgjorda maggots mm) i det andra.

attachicon.gifDSC_0104.JPG

Undersidan av lockets lock har fyra separata utrymmen med lock (många lock blir det...) som jag inte riktigt vet vad jag ska ha i. Man kan naturligtvis fylla den undre delen med spön och stuva småprylar i överdelen (men för närvarande tycker jag att ett halvdussin spön räcker för min del).

attachicon.gifDSC_0105.JPG

Snyggt! En multitång och lite förband/plåster är också bra att ha, tycker jag...

#43 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 07 februari 2019 - 10:49

Snyggt! En multitång och lite förband/plåster är också bra att ha, tycker jag...

Reservskär till isborren och lämplig nyckel för att montera dem.

#44 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 07 februari 2019 - 11:23

Reservskär till isborren och lämplig nyckel för att montera dem.

Du kan ju fylla upp utrymmet med Ekolod/GPS och undervattenskamera Bifogad fil  winking-face_1f609.png   4,78K   2 Antal nerladdningar

Själv har jag ett par Hot Pack som aktiveras genom ett tryck. Mycket bra för snabb uppvärmning av händerna m.m.

Bifogad fil  Hotpack.jpg   25,73K   2 Antal nerladdningar

#45 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 07 februari 2019 - 11:52

Min utgångspunkt, när jag nu köpt en lätt skrylla, är att hålla den lätt snarare än att fylla den med grejor. Skulle den råka vara tyngre på hemvägen än när jag ger mig ut må det vara hänt. Sådant är smällar man får ta.

#46 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 07 februari 2019 - 15:06

Skulle den råka vara tyngre på hemvägen än när jag ger mig ut må det vara hänt. Sådant är smällar man får ta.

Det är ju önskvärt att den är tyngre på väg hem såvida man tillhör kategorin fiskare som vill äta sin lagliga fångst. Finns förövrigt fina pulkor att dra efter sig... men då tycker jag personligen att det "enkla och lätta" har tagit en annan vändning... Jag ser bilden på "isluffaren" som du beskrev den, framför mig med borr på axel och hängande skrylla på den...

#47 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 08 februari 2019 - 07:33

Men vaff*n... Plusgrader igår, idag och i morgon och i morgon dessutom regn. Allvarligt... Med tanke på vattenansamlingarna här på gatorna så blir man ju litet fundersam. Kanske ska jag ta på mig vabarna inför morgondagens pimpeltävling? Och hur säker är isen under sådana förhållanden? När ställs pimpelävlingar in? Vilket ansvar har arrangören för säkerheten/kontroll av isen?

#48 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 09 februari 2019 - 18:45

Så har jag då deltagit i och genomfört mitt livs första pimpeltävling. Den hölls på den lilla sjön Strödjan (den som vill kan googla) och var deltävling 6 (?) i Norrtälje Sportfiskares pimpelserie och dessutom tävlingen Sporrongkannan. Ett femtiotal skäggigga gubbar och kanske ett halvdussin damer utgjorde startfältet. Själv fick jag, trots att jag var komplett nybörjare, tävla i klassen veteraner.

Bifogad fil  DSC_0007.JPG   31,41K   2 Antal nerladdningar

Förhållandena var inte idealiska. Det var sk stöpis på stora delar av sjön, framförallt intill stränderna, vilket gjorde det tunggått och svårborrat ( sa de som hade något att jämföra med). Vältränade ynglingar, knappt ens fyrtio fyllda, klagade högljutt så då kan ni ju tänka er hur denne halvt invalidiserade sextioåring hade det. Helt OK, men man kanske är av ett segare virke? Nu mår jag som en prins och har ont i i stort sett varenda muskel jag har kvar. Och i högra höften.

Bifogad fil  DSC_0003.JPG   51,44K   2 Antal nerladdningar

Min nya Mora Chrome 110 mm (Made in Finland, men låg inte Mora fortfarande i Dalarna sist jag var där?) var hur bra som helst. 20 cm stöp och ungefär lika mycket is forcerades på, uppskattningsvis, 10-15 sekunder.

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta

#49 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 09 februari 2019 - 19:13

Min plan (om man kan kalla den det) var att borra runt tio hål per timme och den höll jag (även om jag tappade räkningen. Hur illa däran jag är framgår av att när jag satt där på skryllan och såg att det var en kvart kvar av tävlingstiden så tänkte jag (trots att mitt förnuft och min kropp ropade: Packa ihop och knalla upp till bilen!) att "nu hinner jag tre hål till". Och jag inte bara tänkte det, jag gjorde det (och i det näst sista hålet fick jag min femte fisk).

Bifogad fil  DSC_0006.JPG   83,68K   2 Antal nerladdningar

Av uppenbara skäl höll jag mig inom några hundra meter från utgångspunkten (och de flesta  veteranerna gjorde detsamma). I den delen av sjön var det jämndjupt, runt två meter.

• fiskarlennart, Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#50 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 09 februari 2019 - 19:20

Vad gäller  min biltemaskrylla så funkade den. Den var lätt att bära och höll att sitta på. Riktigt bekväm, faktiskt, med min modifikation. Däremot är den värdelös som tävlingsskrylla då den saknar sopnedkast. En riktigt sådan skrylla har, insåg jag, en öppning i eller innanför vilken man monterar den plastpåse i vilken fångsten förvaras/vägs så att fångad fisk kan kastas in utan att man behöver lyfta på baken. Nu tvangs jag montera plastkassen utanpå skryllan (jag snäppte fast den i låsen till det övre locket, men det var långt ifrån en idealisk lösning.

edit. Vad gäller Projekt Skrylla så får biltemavarianten duga den här säsongen medan jag i huvudet gör en ritning till min ultimata skrylla. På landet finns en gammal hyvelbänk och där kan jag i vår (när det blåser för mycket för att fiska efter havsöring) eller sommar (när det regnar) bygga den. Vill man försöka att vara rolig så kan man säga att projektet är lagt på is (men den var så dålig så det är nog bäst att avstå)...

#51 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 09 februari 2019 - 23:32

Vad gäller min biltemaskrylla så funkade den. Den var lätt att bära och höll att sitta på. Riktigt bekväm, faktiskt, med min modifikation. Däremot är den värdelös som tävlingsskrylla då den saknar sopnedkast. En riktigt sådan skrylla har, insåg jag, en öppning i eller innanför vilken man monterar den plastpåse i vilken fångsten förvaras/vägs så att fångad fisk kan kastas in utan att man behöver lyfta på baken. Nu tvangs jag montera plastkassen utanpå skryllan (jag snäppte fast den i låsen till det övre locket, men det var långt ifrån en idealisk lösning.

Tack för att du berättar så ingående, kul att få läsa. Vilken agn använde du?

Grattis till din fångst!!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#52 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 02:41

Den utrustning jag tog mina borrar på var ett Wiggler O-Lazer, Stren 0,22 mm och en 42 mm Vim-pirk med limkrok agnad med en plastmaggot (PowerBait). Jag hade lättare grejor som jag använde den första dryga timmen utan att känna någonting. Men vad kan jag om pimpelfiske? :roll:

#53 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 08:07

Av en i pimpelkonsten mer förfaren fiskarbroder fick jag en medlidsam blick när jag redovisade min fångst. Bara fem små abborrar. Han förstod nog inte, att jag var fullkomligt nöjd med att få ha varit ute och faktiskt fått fisk. Och tanken på att, likt tävlingens segrare, på fyra timmar dra upp 12 kilo småfisk (säg runt 250 stycken eller just över en fisk i minuten) har, även om jag inser och applåderar prestationen, ingen lockelse på mig. Det måste ju vara som att jobba på ackord i en fiskkonservfabrik. Nej, jag är nog ingen tävlingspimplare.

20171224_180418-1.jpg

Tävlingspimpel är en fysiskt krävande sport. Att snabbt kunna förflytta sig och sin utrustning och att orka göra så längre sträckor är en avgjord fördel. På Strödjan fanns tydligen i dess andra ände, dvs längs bort från utgångspunkten, ett sund som var det bästa fiskestället. Att jag skulle försöka ta mig dit var uteslutet. Även de kortare förflyttningar, till ett nytt hål, gy nnar en rörlig och stark fiskare. Själv klarade jag att hålla en rytm med ett nytt hål ungefär var femte minut och jag uppskattar att drygt halva den tiden gick åt till förflyttning, borrning och annat pyssel och något mindre än hälften till fiske. När jag var ung och vältränad hade jag lätt klarat av ett dubbelt så högt tempo = dubbelt så många hål = dubbelt så stor chans att hitta fisk.

Att man oupphörligen måste förflytta sig och att det, om det inte nappar inom en minut, är dags att borra ett nytt hål förefaller stämma. De fiskar jag fick högg alla tämligen omgående efter det att jag släppt ned pirken (och så gjorde även de fiskar som var där och nafsade men som jag inte lyckades fästa kroken i). Jag kunde också iaktta (för jag spionerade skamlöst på vad och hur de övriga gjorde) att även de som nyss halat upp fisk ur sitt hål snabbt flyttade sig när det gått en minut eller så utan napp.

Ändå är min karriär som tävlingspimplare inte över. för detta måste jag göra om. Kanske ställer jag upp i klubbens KM i början av mars? Men på det stora hela så kommer jag antagligen att bedriva mitt pimpelfiske ungefär som mitt övriga fiske. Långa, avspända, bompass i väntan på den stora fisken, ensam eller med någon kompis och med gott om tid för att ägna sig åt väsentligheter som matlagning, matsäcksätande, kaffedrickande, piprökning och ljugande. Det är ju, trots allt, vad sportfiske i grunden handlar om.

#54 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 08:33

### Men på det stora hela så kommer jag antagligen att bedriva mitt pimpelfiske ungefär som mitt övriga fiske. Långa, avspända, bompass i väntan på den stora fisken, ensam eller med någon kompis och med gott om tid för att ägna sig åt väsentligheter som matlagning, matsäcksätande, kaffedrickande, piprökning och ljugande. Det är ju, trots allt, vad sportfiske i grunden handla om ###..................................................

Kan undra om den gode lausvik någonsin sover, då han levererar förnämlig läsning på dygnets skumma timmar. Passar mig dock alldeles utmärkt då jag har min beskärda del av sömnlöshet och kan roa mig med att läsa dessa givande krönikor. Jag tackar för dessa och annamar speciellt det sista stycket i lausviks sista inlägg...

#55 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 08:41

### Men på det stora hela så kommer jag antagligen att bedriva mitt pimpelfiske ungefär som mitt övriga fiske. Långa, avspända, bompass i väntan på den stora fisken, ensam eller med någon kompis och med gott om tid för att ägna sig åt väsentligheter som matlagning, matsäcksätande, kaffedrickande, piprökning och ljugande. Det är ju, trots allt, vad sportfiske i grunden handla om ###..................................................

Kan undra om den gode lausvik någonsin sover, då han levererar förnämlig läsning på dygnets skumma timmar. Passar mig dock alldeles utmärkt då jag har min beskärda del av sömnlöshet och kan roa mig med att läsa dessa givande krönikor. Jag tackar för dessa och annamar speciellt det sista stycket i lausviks sista inlägg...

Att vara uppe klockan åtta på morgonen räknas knappast som sömnlöshet... Jag gick och lade mig tidigt efter gårdagens strapatser och någon gång på småtimmarna brukar jag (gammal man) behöva gå och pinka.

• fiskarlennart, Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#56 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 09:57

Så, nu när jag testat tävlingspimpel och fått bekräftat att det inte är min grej, på vad ska jag rikta in mitt fortsatta pimpelfiske? För nu när jag investerat i borr, spön, pirkar, skrylla etc kan jag ju inte bara lägga av, eller? Och hur det nu må vara med klimatet så räknar jag kallt med att under min återstående livstid behöva stå ut med kyla, snö och is på vintrarna. För jag är inställd på att leva och dö i Norden.

Jag tänker grov abborre, gädda och lake. I en närliggande sjö där jag har fiskekort finns det såväl kräftor som stora abborrar som sägs leva på dessa. Det vore ett intressant projekt. Kanske pimtpla med ett kräftliknande mjukplastbete på jiggkrok? Gädda finns överallt. Märkligt nog tycks samma moderna gäddfiskare som bara använder konstbeten under vintern ägna sig åt mete. Nu är jag rätt övertygad om att mete även sommartid är den kanske mest effektiva metoden om man vill ha stor gädda men de gäddor som sommartid låter sig fångas med diverse drag kan man naturligtvis lika gärna ta med sådana beten även vintertid. Större pirk, stor balansare eller varför inte ett skeddrag? Och lake (som är så himla gott).

Dessutom bör man ju fånga fisk av fler än en art om man ska kunna konkurrera i veckotävlingen...

• fiskarlennart och Anders jansson gillar detta

#57 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 545 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 14:46

Jag gillar bäst de tävlingar där segervikten ligger på 3 -4kg med fisk i blandad storlek. Att dra 12kg småfisk är inte kul enbart jobbigt. Lite matfisk och lite småfisk till katterna är den perfekta mixen. 

#58 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 545 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 15:28

Efter ca 20 år är min skrylla still going strong.Bifogad fil  WP_001221.jpg   180,37K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  WP_001222.jpg   261,2K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  WP_001223.jpg   194,83K   1 Antal nerladdningar

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

#59 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 675 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 15:42

Hmmm... undrar om det skulle funka att helt enkelt skära upp ett hål på framsidan av min skrylla (eller om den då försvagas så att den havererar när man sätter sig på den? Fast en plywoodskiva kunde ju användas för att såväl dela av som staga upp den... Tack för bilderna, lennart!

#60 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 132 inlägg

Postad 23 februari 2019 - 18:37

Äntligen nu drar pimpelsäsongen i gång, en riktig fin dag med -3 på morgonen och nästan ingen vind.

Och lite fisk blev det också 6 rödingar men den minst fick ligga kvar till korpen.Bifogad fil  20190223_122623.jpg   55,87K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  20190223_140311.jpg   30,24K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  20190223_140400.jpg   39,92K   1 Antal nerladdningar

• Anders jansson, lausvik och Trasselkludd gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar