Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Det här med is...

• Vänligen logga in för att kunna svara
11 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 215 inlägg

Postad 29 januari 2019 - 15:14

...är mysko. Pga isläget beslut jag efter helgens bompass från kusten att ge mig pimpelfisket i våld. Och nu töar det utav bara attan så om det finns någon is man vågar ge sig ut på till helgen framstår som i hög grad tveksamt. Däremot bör det ju vara mer tillgängligt för havsöringfiske...

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 451 inlägg

Postad 29 januari 2019 - 18:14

Den smälllter väll inte så fort.
Så är det inte så massa is att borra igjennom då!!

#3 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 451 inlägg

Postad 31 januari 2019 - 20:43

Ja det här med is? Funderade lite i dag när jag satt ett par hundra meter ut på Vätterns lite lömska is. Bara den tanken att varje gång jag har varit ute och pimplat så syns inte en enda människa, mer än jag då, ute på isen. Är det något jag inte vet, är jag farligt på det eller är bara gemene man rent och skär försoffad och inte orkar ta tillfället i akt? Saknar människor i dag kunskaper som förr var självklara? Ja, jag vet inte. Det jag däremot vet är att vara försiktig och respektfull inför moder natur, att vara förberedd med säkerhetsutrustning, att vara vaken när jag går där på isen, att hela tiden kontrollera tjocklek... Intressant är hur Vätternisen tenderar att förändras en dag till en annan och ena dagen ligger isen lååångt ut från stranden till då nästa dag vara halverad i utsträckning trots ständiga minusgrader. Som jag ser det så måste det bla eller till största del bero på vindstyrka och vindriktning? Gränserna är tydliga då det närmast stranden är solid is för att övergå till hopfrysta isflak, till att övergå till issörja och öppet vatten, en ständigt och snabbt föränderligt scenario.. Inget konstigt med det bara spännande och intressant (nytt för mig) att få möjlighet att beskåda naturen i aktion. Jag blir en klokare gubbe för var dag, tror jag.... 

Bifogad fil  DSC01390.JPG   144,74K   0 Antal nerladdningar

• fiskarlennart gillar detta

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 215 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 06:52

En god regel, särskilt för kloka gubbar, är att aldrig ge sig ensam ut på isen. Säkert finns det någon annan gubbe du kan locka med sig ut?

• fiskarlennart gillar detta

#5 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 451 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 10:49

En god regel, särskilt för kloka gubbar, är att aldrig ge sig ensam ut på isen. Säkert finns det någon annan gubbe du kan locka med sig ut?

Det är en mycket god regel som gnager i huvudet. Tyvärr så har jag ingen jag kan slå följe med. Känner ingen och kanske borde jag ge tusan i isfisket tills jag finner min fiskekompis. Min förhoppning är och har varit sedan jag började med fisket att träffa någon som delar mitt intresse och som jag kan slå följe med. Som jag skrev så ser jag aldrig någonsin någon annan människa som delar mitt intresse. Dom jag ser, vallar hundar eller sin fru och vice versa... Jag förstår inte att människor inte nyttjar alla dessa möjligheter som finns precis runt om oss i denna underbara miljö. Jag kommer att bli (om inte redan) den som folk pratar om, han som kör omkring på sin cykel full med fiskeprylar, tosingen som springer på isen och borrar hål haha..... Nä jag förstår vad du säger och det är ett problem som återstår att lösas. Jag är social av mig och pratar gärna med människor jag stöter på men inget napp ännu, där heller...... Vadstenabor är ett märkligt folk tycker jag, det är en klubb för sig själv som inte släpper in några nykomlingar och det är många som säger det och ingen av dessa delar mitt intresse.... Får sätta in en kontaktannons vad det lider  :-P

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 215 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 12:20

Det finns kanske någon lokal sportfiskeklubb? Eller så gör du som jag tänker göra i morgon, dvs ställer upp i en pimpeltävling. Det tycks mig som en närmast idiotsäker metod att komma i kontakt med andra pimpelfiskare. Sedan låter du din sociala kompetens sköta resten. :)

• Trasselkludd gillar detta

#7 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 451 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 13:06

Det finns kanske någon lokal sportfiskeklubb? Eller så gör du som jag tänker göra i morgon, dvs ställer upp i en pimpeltävling. Det tycks mig som en närmast idiotsäker metod att komma i kontakt med andra pimpelfiskare. Sedan låter du din sociala kompetens sköta resten. :)

Varken det ena eller det andra finns i Vadstena, vilket jag tycker är märkligt med tanke på möjligheterna. Förr i tiden så var det mycket fiskeaktivitet, mm i Vadstena men sen hände något. Nu ligger skidspåren i stort tomma, ishallen likaså, simhallen nästan aldrig öppen osv... Ett undantag dock, på sommaren sitter de nyanlända flyktingarna på rad längs vallgraven och metar.. Det står en trollingbåt i hamnen vars ägare jag ska jaga upp när det beger sig framåt varmare tider... Jag själv tänker fortsätta trampa upp mina stigar på och längs Vättern för jag har fastnat på kroken ordentligt och mår bra av det.... 

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 215 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 13:10

Såvitt jag kan se så har stan en kombinerad båt- och fiskeklubb men den är antagligen inte "rätt". Kolla grannsamhällena, särskilt de som ligger vid mindre sjöar än Vättern. Boren är ju en känd fiskesjö. Kolla distriktets tävlignsgprogram.

#9 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 451 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 14:17

Såvitt jag kan se så har stan en kombinerad båt- och fiskeklubb men den är antagligen inte "rätt". Kolla grannsamhällena, särskilt de som ligger vid mindre sjöar än Vättern. Boren är ju en känd fiskesjö. Kolla distriktets tävlignsgprogram.

Jo den klubben känner jag till att den finns. Den är mycket aktiv när det gäller allt om båtar, isättning, upptagning osv, men när det gäller sportfiske så är det inte mycket bevänt. Där finns några pensionerade yrkesfiskare som fortfarande är ute och nätar och som rökar o säljer sin fångst. Ett medlemskap borde ju förstås öppna möjligheterna för ny information, kontakter, kunskaper, infallsvinklar och inte minst möjligheten till en fiskekompis.. Ska fundera en stund på det... Jag är medveten om att jag är låst i Vadstena och att det finns en del små fina byar och platser (Borghamn, Hästholmen) delar av Omberg, osv som jag skulle vilja prova på... Det som fiskas från Vadstena är från båt i privat regi... Det kommer att ge sig bara jag fortsätter att ta mig ut på mina pass.... Snart kommer en ny vår och det blir min första vår som sportfiskare med alla äventyr och möjligheter det bär med sig...

• Anders jansson gillar detta

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 215 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 16:47

Om dina känselspröt säger dig att vadstenaborna är ett slutet sällskap och deras klubb är en båtklubb så tror jag inte att den är något att satsa på. Båtliv, eller i vart fall ägande av båtar, är högstatus, mete och pimpel lågstatus så du skulle nog känna dig som en katt bland hermelinerna. Nej, leta någon annanstans. Kanske de trevliga och pimpelfiskade vadstenaborna, för sådana finns rimligen, har samlats någon annanstans?

• Trasselkludd gillar detta

#11 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 451 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 18:49

Om dina känselspröt säger dig att vadstenaborna är ett slutet sällskap och deras klubb är en båtklubb så tror jag inte att den är något att satsa på. Båtliv, eller i vart fall ägande av båtar, är högstatus, mete och pimpel lågstatus så du skulle nog känna dig som en katt bland hermelinerna. Nej, leta någon annanstans. Kanske de trevliga och pimpelfiskade vadstenaborna, för sådana finns rimligen, har samlats någon annanstans?

Slutet sällskap och katt bland hermelinerna är huvudet på spiken och snobbigt båtfolk finns här gott om... Jag ska leta annorstädes.. 

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 215 inlägg

Postad 01 februari 2019 - 20:15

...är mysko. Pga isläget beslut jag efter helgens bompass från kusten att ge mig pimpelfisket i våld. Och nu töar det utav bara attan så om det finns någon is man vågar ge sig ut på till helgen framstår som i hög grad tveksamt. Däremot bör det ju vara mer tillgängligt för havsöringfiske...

Men jag bortsåg från det vita elände som kallas snö... Sådan kan omöjliggöra såväl kust- som pimpelfiske.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar