Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Pirkfrågor

• Vänligen logga in för att kunna svara
Inga svar i detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 05 februari 2019 - 15:10

När jag som grabb, tidigt sjuttiotal, började pimpla så var urvalet pirkar blygsamt. De som "gällde" var Krylbo-Olles SM-pirk och Bergmans. Dessa klassiker finns fortfarande men nu finns dessutom en uppsjö av sk tävlingspirkar (vissa handgjorda i små serier och andra masstillverkade kopior av dessa). Vad skiljer, typiskt sett, dessa tävlingspirkar från de klassiska modellerna?

edit. Den som söker, han ska finna... Men den här tråden ger knappast ett uttömmande svar på min fråga.

edit 2. En av anledningarna till min fråga är att jag idag köpte på mig en livstidsförbrukning (nåja) av Bergmans 30 och 40 mm i färgerna S/G och S/K. Det var på en bensinmack där de hade sammanlagt 11 pirkar (pre Blue Fox) hängande på en hylla och märkta 20 kr/st. När jag kom till kassan iddes inte grabben som tog betalt räkna utan sa att "du får kvantitetsrabatt" och slog in den runda summan 100 kr i kassaapparaten. Så mycket talar för att Bergman blir min standardpirk under överskådlig framtid. Men man kan ju alltid variera krokarna och länkarna...

edit 3. 99 kr verkar vara ordinarie pris numera, dessa är gamla (och säkert bättre) och kostade mig ca 9 kr/st. Litet larvigt, kanske, men jag är ändå litet upprymd över mitt fynd.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar