Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nanofil

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#1 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 20:05

Vad är fördelarna med Nanofil vs nylon och flätlina?

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#2 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 10 februari 2019 - 23:56

Bra fråga. Testa så får du se om du märker några fördelar. Skulle gissa att om 100 personer använder den så får du hundra olika svar.

Det är en unifilament lina alltså inget flätad lina. Men det är en lina gjord på dynamee fibrer alltså samma material som flätlinorna. Men den är alltså inte flätad av massa tunna fibrer utan fibrena är bundna ihop med nano-teknik till en uniform lina. Därav får den en rund profil vilket ger mindre friktion i spöringar och skär inte ner i linvarven på samma sätt som flätlinorna kan ha en tendens att göra. Den lär heller inte suga vatten. Gör iofs inte de belagda flätlinorna men många gör det.

Den lär vara optimerad för haspelrullar och om jag fattat så finns den bara i tunnare din under 0,30 eller 0,25. Största fördelen lär vara enligt Berkeley att den kastar mycket bättre. Sådana påståenden precis som med rulltrim brukar innebära att du ökar kastlängden från låt säga 50m till 52,5 eller kanske 53.

Om man vill vara snäll så kan man säga att den här både flätlinan och nylonlinans fördelar men ingen av dessa linors nackdelar. Så är man en person som varken kan leva med nylonlinans rullminne och töjbarhet, gummisnodd tendens eller med flätlinan platta profil som skär ned i linvarven och suger vatten då lär man uppskatta nanofil tror jag.
  • Trasselkludd gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 11 februari 2019 - 05:42

Fördelar

Kastar bra

stum

ger mindre problem med sk vindknutar än de flesta flätlinor

tyst

tar inte åt sig vatten som många flätlinor gör

Nackdelar

Svårknuten (eller snarare känslig för att knutarna slås korrekt)

oelastisk

känslig för nötning

#4 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 11 februari 2019 - 09:16

Stum är fördel, oelastisk en nackdel ????

Jag vet inte om svårknuten och nötningskänslig verkligen är specifika nackdelar för just nanofil. Det är 2 egenskaper som varierar enormt mellan olika linor. Och Nanofil lär inte va lika svårknuten som de värsta nylonlinorna eller lika känslig som de värsta flätlinorna.

Många skulle säkert sätta brottlasten som en nackdel också då många tycker det är en skitlina som går av bara sådär. Ja den är betydligt sämre än flätlinornas styrka och den saknar nylonens gummisnodd, vilket gör att många upplever den som svag.

Många tycker inte den är värd sitt pris. Vissa höjer linan till skyarna, andra kapar den vid fotknölarna. Beror antagligen på vilka egenskaper man efterfrågar och vilka man inte kan hantera.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 11 februari 2019 - 09:34

Stum är fördel, oelastisk en nackdel ????

Så är det. Att nanofilen är stum är en fördel om man vill ha en stum lina men en nackdel när man vill ha en lina som ger efter utan att brista. Idealet vore en lina som är stum när det nappar för att sedan övergå till att vara elastisk när man ska drilla fisken men det har ingenjörerna tydligen inte insett eller så saknar de kompetens för att lösa uppgiften.

#6 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 11 februari 2019 - 12:23

Så är det. Att nanofilen är stum är en fördel om man vill ha en stum lina men en nackdel när man vill ha en lina som ger efter utan att brista. Idealet vore en lina som är stum när det nappar för att sedan övergå till att vara elastisk när man ska drilla fisken men det har ingenjörerna tydligen inte insett eller så saknar de kompetens för att lösa uppgiften.

... Jag följer intressant debatten och kommentarer den inte då jag inte har något att tillföra. Jag kommer att testa linan för att just kunna bilda mig egen uppfattning.. Så gör jag med det mesta numera (testar själv alltså) och rådfrågar gör jag för att få hjälp att hitta en stig i den snåriga djungeln med prylar å åsikter.. Tacksam är jag över att ni bryter ner ämnet i små delar vilket gör att jag som nyfödd sportfiskare begriper bättre.....

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#7 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 11 februari 2019 - 19:18

Att linan är stum är i alla lägen en fördel. Man får bättre kontakt med både bete och fisk när man drillar. Att ha en gummisnodd på ett mjukt spö är som att förlora all känsla och även möjlighet att styra kontrollera fisk eller bete.

Men ett tipps till Trasselkludd om du skaffar Nanofil linan. Stumma linor i klena dimensioner är något många har svårt att förlika sig med, jag är en av dom. En tunn nylon med brottlast på säg 3 kg kan du rycka och slita enormt mycket i. För nylon har så mycket elastisitet att även om du rycker med 6 kg tex vid bottennapp så töjer sig bara linan.En nylon kan ha 20% töjning vilket gör att med spänd lina i botten 30M bort så kan du backa 6m innan linan brister. Det är gummisnoddeffekten vilket många gör om till att linan är superstark man kan slita som bara den.

En stum lina töjer sig i princip inget. Gör man ett kraftigt ryck vid bottennapp så kraften blir 3,1 kg så snäpper linan av. Jag är en av dom som får för många linbrott på mina tunna superlinor till aborrfisket av just den anledningen. Vi pratar då 0,12 och 0,16. Ett sätt att råda bot på det är att inte ha lina med lägre brottlast än vad spöt kan leverera vid tex mothugg eller liknande. även om det innebär att man får någon dim grövre än man tänkt sig.

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 11 februari 2019 - 19:24

Ett sätt att råda bot på det är att inte ha lina med lägre brottlast än vad spöt kan leverera vid tex mothugg eller liknande. även om det innebär att man får någon dim grövre än man tänkt sig.

Vilket antagligen är en av förklaringarna till att spöbrott tycks vara relativt vanligt nuförtiden.

#9 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 11 februari 2019 - 22:39

Vilket antagligen är en av förklaringarna till att spöbrott tycks vara relativt vanligt nuförtiden.

Är du okunnig på riktigt eller svarar du bara för att jävlas med allt andra säger ? Ett spö bottnar ganska snabbt i sin aktion och det är ungefär den kraften man kan lägga på linan som max vid mothugg och drill av tung fisk. När spöna går av har du gått långt över den påverkan och har inget att göra med vilken lina du väljer. Detta är något, eller jag trodde, alla fiskare är medvetna om, utom du då.

I princip alla mina flätlinebestyckade spön är linan starkare än spöt kan lyfta i toppen. Tar du 0,30 flät på ett gäddspö så är du där, inget konstigt med det. 0,30 och över är mer eller mindre standard på gäddspön och de linorna har brottlast från 15 kg och upp över 25. Inget spöt kan lyfta 20 kg i toppen.

Det problemet och tippset jag nämnde har INGET med spöbrott att göra och tippset är något att tänka på vid klena lindimensioner speciellt då vi pratade nanofil. Har man ett styvt rappt spö till tex abborre och väljer nanofil 0,12 så har den bara 2,5 kg brottlast och det är en kraft som även lätt spinnspö kan komma upp i som peaklast även om det inte kan lyfta 2,5 kg i toppen. Vid ett rappt mothugg så kan peaklasten bli betydligt högre än vad spöt kan leverera.

Så please her  Lausvik släng inte in idiotkommentarer på allt som sägs. Bemöt gärna det jag säger med sakliga argument eller andra åsikter. Men det där va ju bara så jä...lågt.

#10 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 498 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 02:41

Finns många besserwisser i världen!

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 08:27

Jag vidhåller, trots X-taps idiotförklaring, att det är ett recept för spöbrott att välja en stum lina med brottstyrka som överstiger vad spöt kan "leverera" och hantera bottennapp genom att rycka kraftigt med spöt. Det är inte konstigare än att man får linbrott när man gör samma sak med en klenare lina, särskilt om den är stum. Misshandlar man sin utrustning så går, för eller senare, något sönder och en kedja är inte starkare än sin svagaste länk. Styva (spröda) kolfiberspön och stumma linor måste hanteras försiktigare än sega glasfiberspön och töjbara nylonlinor....

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 09:30

Så please her  Lausvik släng inte in idiotkommentarer på allt som sägs. Bemöt gärna det jag säger med sakliga argument eller andra åsikter. Men det där va ju bara så jä...lågt.

Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag ser någon samtidigt själv använda invektiv ("idiotkommentarer") och efterlysa sakliga argument från andra. Fast samtidigt är det litet sorgligt. Du har mycket kunskap och många intressanta åsikter, X-tap, men du kan samtidigt vara j*vligt otrevlig i ditt sätt att föra en diskussion. Det är något du borde jobba med.

#13 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 11:09

Att linan är stum är i alla lägen en fördel. .

Så är det, kanske....

Och ett sätt är ju att prova själv, för då minskar behovet av fakta och diverse siffror

och det magiska ordet "känsla" börjar ta plats i funderingarna.

Jag har två likadana rullar, en med flätlina och en med nylonlina, monterade på två helt olika spön.

På spöt som är styvare, rappare, längre, har högre kastvikt, använder jag nylonlina.

På det andra spöt som är mjukare, svampigare, kortare, har lägre kastvikt, använder jag flätlina.

(Byter jag plats på rullarna, så blir det mjukare spöt allt för svampigt, och det styvare spöt allt för stelt)

Min upplevelse är att nylonlinan, åtminstone har två fördelar mot flätlinan:

Den är tyst! Vilket jag verkligen uppskattar under en lång fiskedag.

Landning av fisk känns enklare/säkrare (troligen pga gummisnodds-effekten), speciellt när jag är själv i båten.

Som avslutning till "Trasselkludd":

Lina är (förhållandevis) billigt och fiskebutiken både spolar av och på lina, så byt ofta och prova!

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 11:55

Nja, att linan är stum är inte i alla lägen en fördel. När man vill ha en stum lina, när man vill ha en elastisk, hur pass stum/elastisk lina som är optimalt varierar med situationen. Även matchningen mellan spö och lina har betydelse. Men nu gällde det ju specifikt den något udda linan Nanofil. Den är i princip helt stum och har, relativt diametern, en något lägre brottstyrka än jämförbara flätlinor (men avsevärt mycket högre än nylon i samma dimension).

Själv har jag använt Nanofil i några år, främst vid kustfiske efter havsöring där dess goda kastegenskaper, känslighet, tysthet och vatteavstötande egenskaper (enligt min mening) gör den till ett gott alternativ. Dock brukar jag alltid skarva på en bit FC-överdragen nylonlina närmast betet, detta för att få bättre nöttålighet på den mest utsatta lindelen ochför att få en smula elasticitet (vilket jag upplever vara en avgjord fördel särskilt när man har fisken på kort lina och när den ska landas). Nackdelen med en knut menar jag mer än väl uppvägs av dessa fördelar.

#15 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 12:07

Jag vidhåller, trots X-taps idiotförklaring, att det är ett recept för spöbrott att välja en stum lina med brottstyrka som överstiger vad spöt kan "leverera" och hantera bottennapp genom att rycka kraftigt med spöt. Det är inte konstigare än att man får linbrott när man gör samma sak med en klenare lina, särskilt om den är stum. Misshandlar man sin utrustning så går, för eller senare, något sönder och en kedja är inte starkare än sin svagaste länk. Styva (spröda) kolfiberspön och stumma linor måste hanteras försiktigare än sega glasfiberspön och töjbara nylonlinor....

Ja du vidhåller mycket, in absurdum, även när hela etablissimanget står emot dig så fortsätter du att vända ut å in på allt andra säger för att ALLTID få sista ordet.

Du ville inne ens höra sanningen varför du bannades från andra sidan, utan fortsätter vidhålla din sanning att det berodde på ett fikon. Inte ens där kan du ta till dig andras ord. 

Undrar vem det är av oss som har lite att jobba på. Att jag låter jävligt otrevlig tackar jag för, det är nämnligen ett val jag gör och inget jag är.

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 12:12

Undrar vem det är av oss som har lite att jobba på. Att jag låter jävligt otrevlig tackar jag för, det är nämnligen ett val jag gör och inget jag är.

Vi har alla mycket att jobba med när det gäller vår personliga utveckling och de val vi gör.

#17 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 12:43

Det här var trasselkluddens tråd och med respekt för din fråga och mitt tipps om linstyrka så vill jag förklara.

Tro inte på Lausvik att starkare lina är orsak till spöbrott. Avbrutna spön kommer av att personer saknar skills och sliter och drar som galningar. Har man dom bristerna i att hantera spöt och känna dess gränser ja då är det bara tunn nylon som gäller så är det.

Men åter till Nanofil. Ja den är stum som flätade linor men styrka bara något bättre än nylon.

Men kombinationen stum och rel, svag gör att den snäpper av väldigt lätt, och vi pratar långt innan du har slitit av spöt. Detta är inte min personliga sanning utan något som många Nanofil fiskare upplever och vittnar om och jag gissar att dessa har valt riktigt klena dimensioner. Och jag kan förstå det. Jag skulle nog välja en dimension nära den jag har på nylon eller bara strax under.

Oavsett vilken dimension du väljer så är det bra att vara medveten och förstå vad det är man har att göra med. 

Att mänga upplever att det är svårt att drilla fisk med stummare utrustning så JA så kan det vara, speciellt i kombination med styva spön. Men är det utrustningens baksida eller fiskarens skills som brister. Fundera på den. Oavsett vad så ska man inte välja utrustning man inte klarar av att hantera. Men det innebär inte att den utrustningen är dålig

Även om jag själv inte fiskar med Nanofil så kan jag förstå fördelen. Tyst och smidig som nylon, lägger sig fint pga av den runda profilen och flyter av rullen och genom spöringar smooth och tyst vid kast, samt att den har en viss stumhet som är guld när man fiskar. Plötsligt kommer du att känna saker du aldrig upplevt. Man känner betets gång, alla små slag mot botten vilket gör att man kan reagera snabbt och undvika bottennapp samt det bästa man har direktkontakt med fisken när den väl huggit.

Som jag sa det bästa av 2 världar. Och inte det sämsta av en som vissa vill göra gällande.

• pegaso gillar detta

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 13:16

Tro inte på Lausvik att starkare lina är orsak till spöbrott. Avbrutna spön kommer av att personer saknar skills och sliter och drar som galningar. Har man dom bristerna i att hantera spöt och känna dess gränser ja då är det bara tunn nylon som gäller så är det.

Att såväl lin- som spöbrott oftast orsakas av handhavandefel är vi fullkomligt överens om. Vad som, när olyckan är framme (eller, snarare, när man rycker och sliter som en galning), går sönder beror på vilket som är starkast.

#19 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 13:57

Men nu gällde det ju specifikt den något udda linan Nanofil. 

Trots en tjafsig debatt med fullständigt onödiga personliga påhopp, så har jag kunna plocka ut den information jag var ute efter från början och för det ska ni ha tack. Jag ville få lite teoretisk kännedom (innan jag provar) om vad Nanofil är för typ av lina och jag kommer, när tiden är mogen, att prova den för min egen praktiska erfarenhets skull. 

Bifogad fil  nanofil-berkley-hv-chartreuse-z-764-76405.jpg   59,99K   3 Antal nerladdningar

#20 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 17:51

Trots en tjafsig debatt 

Helt off-topic:

En gång arbetade jag inom vården och vad jag lärde mig där var, att man måste tjafsa innan beslut....

Visst fn är det en materialsport!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar