Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nanofil

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#21 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 451 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 18:59

Helt off-topic:
En gång arbetade jag inom vården och vad jag lärde mig där var, att man måste tjafsa innan beslut....

Det kallar jag att diskutera/argumentera. Tjafs för mig är något negativt. Det som framkom i tråden gällande ämnet var för mig givande och lärorikt men personliga påhopp (tjafset) var onödigt.

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • lausvik och pegaso gillar detta

#22 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 19:50

Personliga påhopp, vänta lite nu är vi på dagis igen. Hittar inget uttryck där person är angripen, en dum kommentar eller otrevlig argumentation är att uttala sig i sak och inte person.

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#23 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 451 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 20:59

Personliga påhopp, vänta lite nu är vi på dagis igen. Hittar inget uttryck där person är angripen, en dum kommentar eller otrevlig argumentation är att uttala sig i sak och inte person.

Exakt! Dagis! Så tänkte jag också när jag läste nedanstående kommentarer från tråden... 

"Är du okunnig på riktigt eller svarar du bara för att jävlas med allt andra säger ?"

"Detta är något, eller jag trodde, alla fiskare är medvetna om, utom du då."

"Så please her  Lausvik släng inte in idiotkommentarer på allt som sägs."

"Ja du vidhåller mycket, in absurdum, även när hela etablissimanget står emot dig så fortsätter du att vända ut å in på allt andra säger för att ALLTID få sista ordet."

"Du ville inne ens höra sanningen varför du bannades från andra sidan, utan fortsätter vidhålla din sanning att det berodde på ett fikon. Inte ens där kan du ta till dig andras ord."

Är inte ovanstående kommentarer personliga (påhopp) och helt utanför ämnet så vet inte jag.... 

Men jag säger det igen, jag är tacksam för dina och övrigas kunskaper, erfarenheter och synpunkter kring ämnet i debatten...

Slutligen...

​En professionell argumentation behöver inte ske på ett otrevligt sätt, då övergår den raskt till att bli oprofessionell, missriktad och troligtvis utan framgång..

• rolfis, Troll och pegaso gillar detta

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 216 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 22:12

Berkley Nanofil technical specification:

Size

0,02mm

0,04mm

0,06mm

0,08mm

0,10mm

0,12mm

0,15mm

0,17mm

0,20mm

0,22mm

0,25mm

0,28mm

Real diameter

0,035mm

0,054mm

0,072mm

0,091mm

0,110mm

0,133mm

0,162mm

0,183mm

0,192mm

0,218mm

0,246mm

0,280mm

Strength

1,415kg

1,964kg

3,357kg

4,012kg

5,732kg

6,934kg

7,659kg

9,723kg

12,649kg

14,715kg

17,027kg

20,126kg

• Trasselkludd gillar detta

#25 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 216 inlägg

Postad 13 februari 2019 - 07:02

Se även mitt blogginlägg om Nanofil.
http://oldschoolspor...forvirring.html
  • Trasselkludd gillar detta

#26 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 13 februari 2019 - 10:28

"Är du okunnig på riktigt eller svarar du bara för att jävlas med allt andra säger ?"

detta är en fråga. Obekväm javisst men en fråga kan aldrig vara påhopp

"Detta är något, eller jag trodde, alla fiskare är medvetna om, utom du då."

Detta är ett personligt påstående vad jag tror. Kan vara obekvämt men aldrig ett påhopp

"Så please her  Lausvik släng inte in idiotkommentarer på allt som sägs."

Detta var en vädjan och min åsikt om en kommentar som fällts och inte på person

"Ja du vidhåller mycket, in absurdum, även när hela etablissimanget står emot dig så fortsätter du att vända ut å in på allt andra säger för att ALLTID få sista ordet."

"Du ville inne ens höra sanningen varför du bannades från andra sidan, utan fortsätter vidhålla din sanning att det berodde på ett fikon. Inte ens där kan du ta till dig andras ord."

Om dessa 2 sista är påhopp eller inte kan jag förstå att det ses som, men jag vidhåller att det inte är det. Detta är något vi som varit på fiskesnack i många år väl känner till. Jag kanske anses som en jä...otrevlig och ful men jag är ännu inte bannad från fiskesnack eller något annat forum. Jag bemöter person så som denne förtjänar. En sanning är en sanning även om den är hård

Det är lite lustigt att du inte tog några av Lausviks ordval som exempel.Dom är oklanderliga men rakt igenom listigt jä.. fult formulerade. Många förstår inte innebörden i hans ordval men dom är inte så oskyldiga som dom verkar. Han har trotts mina påhopp blivit bannad förr. Och tro mig det är inte första gången jag ledsnar på hans jä... sätt att ta över rodret och vända på andras ord till sin egen fördel. Inte i sak argumentera utan rent av ta andras ord vända på dom och deklarera sin sanning ur det andra säger. Otroligt fult och jä... otrevligt. Jag anmälde INTE honom på FS, det fanns tillräckligt många som ledsnade på hans beteende där. Och nu har jag ledsnat här . . . 

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#27 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 419 inlägg

Postad 13 februari 2019 - 11:04

Tjafs  lika bra och spärra tråden!

#28 Trasselkludd

Trasselkludd

Trogen medlem

• Members
  • 451 inlägg

Postad 13 februari 2019 - 11:52

Det är lite lustigt att du inte tog några av Lausviks ordval som exempel.Dom är oklanderliga men rakt igenom listigt jä.. fult formulerade. Många förstår inte innebörden i hans ordval men dom är inte så oskyldiga som dom verkar. Han har trotts mina påhopp blivit bannad förr. Och tro mig det är inte första gången jag ledsnar på hans jä... sätt att ta över rodret och vända på andras ord till sin egen fördel. Inte i sak argumentera utan rent av ta andras ord vända på dom och deklarera sin sanning ur det andra säger. Otroligt fult och jä... otrevligt. Jag anmälde INTE honom på FS, det fanns tillräckligt många som ledsnade på hans beteende där. Och nu har jag ledsnat här . . . 

Det är inget lustigt i det utan helt naturligt då personen i fråga inte startade eländet i aktuell tråd....

Som jag ser det (min fria tolkning då) så startade den negativa tonen i tråden med citat "Är du okunnig på riktigt eller svarar du bara för att jävlas med allt andra säger ?" . Den person som dina "ordval" vänder sig till äger då rätten att försvara sig.. Om du nu har "problem" med vissa personer på forumet så äger du möjligheten att inte agera, agitera, utan bara rätt och slätt låta saken ifråga bero... Förövrigt så anser jag att din sista och ovanstående kommentar kvalar in som ett ganska påtagligt påhopp.. Önskar du hava sista ordet så är det ditt beslut, men det kommer inte generera något svar från undertecknad.... Jag är färdig.

Med detta sagt så avslutar jag detta (tjafs) och ger mig själv möjligheten att i stället lägga tiden på ett av mina vilande rullprojekt... 

• rolfis och Troll gillar detta

#29 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 708 inlägg

Postad 14 februari 2019 - 11:32

Berkley Nanofil technical specification:

Size

0,02mm

0,04mm

0,06mm

0,08mm

0,10mm

0,12mm

0,15mm

0,17mm

0,20mm

0,22mm

0,25mm

0,28mm

Real diameter

0,035mm

0,054mm

0,072mm

0,091mm

0,110mm

0,133mm

0,162mm

0,183mm

0,192mm

0,218mm

0,246mm

0,280mm

Strength

1,415kg

1,964kg

3,357kg

4,012kg

5,732kg

6,934kg

7,659kg

9,723kg

12,649kg

14,715kg

17,027kg

20,126kg

Om siffrorna stämmer är det ingen större skillnad på styrkan på Nanofil jämfört med andra superlinor, skillnaden är bara att den håller utlovade siffror vilket dom andra inte gör.

Till 75% av mitt fiske föredrar jag gummisnoddar till linor istället för stumma linor av framförallt 2 anledningar, första anledningen är att jag kan släppa mer på bromsarna och därmed kastar jag längre (Multi) andra anledningen är att jag landar betydligt mer fisk med gummisnoddarna en med stumma linor.

• Trasselkludd och pegaso gillar detta

#30 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 216 inlägg

Postad 14 februari 2019 - 11:46

Om siffrorna stämmer är det ingen större skillnad på styrkan på Nanofil jämfört med andra superlinor, skillnaden är bara att den håller utlovade siffror vilket dom andra inte gör.

Så är det. Eftersom alla "superlinor" är gjorda av samma sorts material så bör två linor med samma diameter vara ungefär lika starka. Däremot verkar tillverkarna mäta diametern (eller för den delen styrkan) på högst varierande sätt vilket medför att uppgifterna på förpackningarna kan skilja sig åt rätt mycket.
  • jmansson och Trasselkludd gillar detta

#31 pegaso

pegaso

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 73 inlägg

Postad 16 februari 2019 - 20:03

Citat från "X-tap":

"Ja du vidhåller mycket, in absurdum, även när hela etablissimanget står emot dig."

"Du ville inne ens höra sanningen varför du bannades från andra sidan."

Slut citat från "X-tap"

Saknar man manlighet och ryggrad, så böjer man sig för etablissemanget och rättar sig efter alla "drev"!

Endast en pinsam liten ynkrygg, tror att sanningen finns på ett forum!

Bannad från Sportfiskarnas forum, borde ses som ett hedersomnämnande!

(tänk: Bannade medlem, efter drev. Strök storfisk, efter drev. Och medlemspengar till bottennappet: filmen "vart tog alla torskar vägen"). 

Personligen gillar jag när någon vågar stå för sin åsikt, kanske allra mest när jag tycker helt annorlunda!

Visst fn är det en materialsport!

#32 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 216 inlägg

Postad 16 februari 2019 - 20:07

[t-quote name="pegaso" post="273180" timestamp="1550343808"]
Bannad från Sportfiskarnas forum, borde ses som ett hedersomnämnande![/t-quote]
Inte för att det är just något att skryta med, men jag har fått den utmärkelsen två gånger (och båda gångerna på livstid).
  • pegaso gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar