Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nytta och nöje med en Freespool/Baitrunner/Baitfeeder. Onödig eller välkommen partner i rullarsenalen...

Freespool/Baitrunner/Baitfeed Bottenmete

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 12 februari 2019 - 17:38

Tumme, pekfinger VS freespool....

https://www.youtube....h?v=HZQdDSQLFQQ

Bifogad fil  shimano_baitrunner_st_rb_reel.jpg   52,28K   2 Antal nerladdningar

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 22 februari 2019 - 14:00

Det finns ju ett sätt att ta reda på det.

#3 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 23 februari 2019 - 13:43

Det finns ju ett sätt att ta reda på det.

Då måste jag ju köpa en rulle. En fördel är att jag inte behöver hålla i grejerna hela tiden när jag bottenmetar... men kan ju använda en multi som jag frikopplar.

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 23 februari 2019 - 13:50

Ett klassiskt trick är att öppna bygeln och sedan rigga ett nappalarm bestående av en liten plåtburk, en glasspinne och ett lagom tungt mynt. Pinnen (utan glass) läggs över den öppna burken och linan låses fast under myntet. När en fisk börjar dra ut lina skramlar myntet ner i burken (och väöcker förhoppningsvis fiskaren). När det börjar bli dags att kroka fisken fäller man helt enkelt bygeln och stramar upp linan
  • Trasselkludd gillar detta

#5 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 658 inlägg

Postad 23 februari 2019 - 14:03

Ett klassiskt trick är att öppna bygeln och sedan rigga ett nappalarm bestående av en liten plåtburk, en glasspinne och ett lagom tungt mynt. Pinnen (utan glass) läggs över den öppna burken och linan låses fast under myntet. När en fisk börjar dra ut lina skramlar myntet ner i burken (och väöcker förhoppningsvis fiskaren). När det börjar bli dags att kroka fisken fäller man helt enkelt bygeln och stramar upp linan

Vilket häftigt "trick"! Jag misstänker att du lurar på många sådana.. Du vet, när pipan ska stoppas, eller prillan ska meckas och Bullens ska värmas så behöver jag händerna... Tur att du berättade att det skulle var exklusive glass, hade ju känts dumt att behöva fråga just det...

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 23 februari 2019 - 14:15

När jag var i tonåren fick jag av mina tyska släktingar boken "Anglertricks" av Ekkehard Widerholtz. Sedan dess har jag samlat på sådana.

http://oldschoolspor...fiskarknep.html
  • Trasselkludd gillar detta

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 557 inlägg

Postad 26 februari 2019 - 11:18

För mete från land och i stilla vatten är baitrunnerfunktionen inte nödvändig annat än om det blåser. Öppen bygel låter fisken ta betet utan att känna ens det motstånd en aldrig så löst ställd broms ger. Detr är när man av någon anledning vill ha just en aning broms på linan som baitrunnerfunktionen kommer till sin rätt. Men visst kan man använda den även när den inte behövs. Det är smidigt och man får ett extra nappalarm på köpet.

Även taggad med Freespool/Baitrunner/Baitfeed, Bottenmete

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar