Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiske och friluftsliv i Sör-Varanger

• Vänligen logga in för att kunna svara
169 svar till detta ämne

#1 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 132 inlägg

Postad 03 mars 2019 - 13:59

Hej 

Startar nu min egen fiskedagbok, det lär bli en blandning av fiske och friluftsbilder. Fiske blir i fjällsjöarna efter öring och röding, trolling i fjorden efter havsöring och havsfiske ute Varangerfjorden. Skall också fånga/fiska kungskrabba då det finns ganska mycket av den inne i fjordarna här.

Bifogad fil  20190303_095824.jpg   120,04K   1 Antal nerladdningar

Utsikt mot botten av fjorden där munkälva rinner ut.

Bifogad fil  20190303_100015.jpg   126,52K   1 Antal nerladdningar

Här kan man skymta utloppet till Neidenälva mellan träden.

Bifogad fil  20190303_100259.jpg   113,49K   1 Antal nerladdningar

Det var ett bottenår för ripa 2017, men nu börjar en se ripspår igen, det lovar gott för hösten.

Bifogad fil  20190303_104735.jpg   164,76K   1 Antal nerladdningar

Här har det varit bråk vid mat fatet, en som har tappat ett horn

Det vart inget fiske i dag, men en fin skidtur i strålande sol och -15 

• fiskarlennart, Anders jansson, lausvik and 2 others like this

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 785 inlägg

Postad 03 mars 2019 - 17:07

Denna gleder eg meg till att følgja med på!!

#3 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 112 inlägg

Postad 03 mars 2019 - 17:40

Fina foton på en storlagen natur uppe i Sör-Varanger. :)

Kul att vi har fått en jägare till på forumet! Nu är vi 3 vad jag vet!:)

• fiskarlennart gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#4 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 03 mars 2019 - 18:13

Härligt att få se för en annan Skåning som aldrig varit så långt norr över.. Tack

#5 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 112 inlägg

Postad 03 mars 2019 - 18:22

Härligt att få se för en annan Skåning som aldrig varit så långt norr över.. Tack

Så mycket snö har du väl aldrig sett?

• Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#6 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 112 inlägg

Postad 03 mars 2019 - 19:03

Hej,

Här har du foton på rullen. Vevens längd är justerbar.

Bifogad fil  20190302_101758 1.jpg   86,35K   1 Antal nerladdningar

Rullen är massivt stål o väger ca 1,9 kg.. Rostfritt. Ingen lättmetall.

Bifogad fil  20190302_101818 1.jpg   84,25K   1 Antal nerladdningar

Väskan medföljer på köpet.

Bifogad fil  20190302_101948 1.jpg   149,83K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20190302_101818.jpg   60,45K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20190302_101818 1.jpg   84,52K   1 Antal nerladdningar

På sidan 10-11 hittar du info om rullen.

http://everolreels.c...talogo-2015.pdf

http://everolreels.c...special-series/

http://everolreels.c...l-Two-Speed.pdf

https://www.google.c...chrome&ie=UTF-8

Hör av dig om du vill ha mer foton el. har andra frågor. Pris 3000 sek.

/Stefan

#7 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 132 inlägg

Postad 03 mars 2019 - 20:15

Hej

Den ser riktig fin ut. Det är en rulle för proffsen, men jag vill ändå se på den. Vet inte riktig när jag kör förbi, men jag hör av mig.

• bondersbyn gillar detta

#8 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 112 inlägg

Postad 03 mars 2019 - 21:26

Hej

Den ser riktig fin ut. Det är en rulle för proffsen, men jag vill ändå se på den. Vet inte riktig när jag kör förbi, men jag hör av mig.

Den är riktigt fin! :) Du är välkommen hit och att få känna på rullen.

/Stefan

#9 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 03 mars 2019 - 21:54

Så mycket snö har du väl aldrig sett?

Jo det har hänt några gånger. Minns när vi snöade inne 78 och 84 annars har det mest varit slask.

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#10 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 112 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 05:29

Jo det har hänt några gånger. Minns när vi snöade inne 78 och 84 annars har det mest varit slask.

Morsan är född i Malmö (-26) o då kunde man åka spark o skridksor på Pilbodammen? i Malmö. Snörika vintrar. :)

/Stefan

#11 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 07:49

Morsan är född i Malmö (-26) o då kunde man åka spark o skridksor på Pilbodammen? i Malmö. Snörika vintrar. :)

Malmöpåg! Själv Lundapåg. Jag tror du åkte på Pildammarna i Pildammsparken. Nä det tillhör ovanligheterna nuförtiden, att det blir ihållande vintrar, men snöa det kan det bara för att töa nästa dag. Vart enda år så åker det skåningar i diket så fort det kommer två flingor snö och det är så att man skäms varje gång. Nu har jag gått i exil och bosatt mig som du vet i Östergötlands Vadstena men inte tusan snöar det nämnvärt här heller. Klimatet är i stor och snabb förändring och det är ett skrämmande och allvarligt scenario.. Jag tänker mycket på hur våra små ska ha det när de blir vuxna... :cry:

Idag har vi regn över staden och 4 plus..

Bifogad fil  IMG_20190304_074303493.jpg   67,88K   1 Antal nerladdningar

• lausvik och bondersbyn gillar detta

#12 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 112 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 10:37

Malmöpåg! Själv Lundapåg. Jag tror du åkte på Pildammarna i Pildammsparken. Nä det tillhör ovanligheterna nuförtiden, att det blir ihållande vintrar, men snöa det kan det bara för att töa nästa dag. Vart enda år så åker det skåningar i diket så fort det kommer två flingor snö och det är så att man skäms varje gång. Nu har jag gått i exil och bosatt mig som du vet i Östergötlands Vadstena men inte tusan snöar det nämnvärt här heller. Klimatet är i stor och snabb förändring och det är ett skrämmande och allvarligt scenario.. Jag tänker mycket på hur våra små ska ha det när de blir vuxna... :cry:

Idag har vi regn över staden och 4 plus..

attachicon.gifIMG_20190304_074303493.jpg

Gudskelov så är inte jag född i den där hålan el. i Skåne! :lol:  :P Född i Borås! :D Så heter det ja!

Jepp o det gör NOLLÅTTORNA också o där räcker det med en snöflinga i luften så blir det kaos! :lol:

Ja, jag vet det! Flytta 110 mil norr ut då. :P

/Stefan

#13 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 11:47

Gudskelov så är inte jag född i den där hålan el. i Skåne! Född i Borås! :D Så heter det ja!
Jepp o det gör NOLLÅTTORNA också o där räcker det med en snöflinga i luften så blir det kaos!
Ja, jag vet det! Flytta 110 mil norr ut då. :P

Postorderstaden....

• Troll och bondersbyn gillar detta

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 673 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 17:00

Själv är jag född i Uppsala och även om jag alltså tekniskt sett inte är 08 så betraktades jag nog som en sådan när jag bodde i Luleå. Då var det skönt att när någon frågade varifrån jag härstammade svara, att far min var född i Pajala. Det täppte till truten på de flesta...

#15 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 112 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 17:23

Postorderstaden....

Jepp!

/Stefan

#16 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 132 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 17:39

Hej

Det är normalt lite nederbörd här, tror Sör varanger är en av dom torrare kommunerna i landet.

Det som sker här är att snön blåser fram och tillbaks, skottar vägen ena dagen så har den drivit igen dagen efter utan att det har snöa. Men den snö som är här är "jävligt dryg" den varar länge ligger långt ut i maj till och juni.

• Anders jansson, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#17 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 691 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 18:52

Hej

Det är normalt lite nederbörd här, tror Sör varanger är en av dom torrare kommunerna i landet.

Det som sker här är att snön blåser fram och tillbaks, skottar vägen ena dagen så har den drivit igen dagen efter utan att det har snöa. Men den snö som är här är "jävligt dryg" den varar länge ligger långt ut i maj till och juni.

Det kan inte bli många snöfria månader per år!

#18 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 112 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 18:57

Hej

https://tv.nrk.no/serie/broeyt-i-vei

Dom kommer väl hos dig också??? :rolleyes:  :lol:  :P

• Troll gillar detta

/Stefan

#19 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 112 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 18:59

Det kan inte bli många snöfria månader per år!

Så är det att leva på dom nordliga breddgraderna. :lol:

Jag minns första gången jag var upp till Harstad v. Narvik och fiskade i Juli.

Ena natten kommer det snö uppe på topparna ute i skärgården. :D

/Stefan

#20 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 544 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 19:03

Fina foton på en storlagen natur uppe i Sör-Varanger. :)

Kul att vi har fått en jägare till på forumet! Nu är vi 3 vad jag vet! :)

Lite lågsäsong nu när isarna försvunnit och jakttiderna för de flesta arter är över. Jaktåret gav ett magert resultat men det finns ju lite sparat i frysen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar