Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiske och friluftsliv i Sör-Varanger

• Vänligen logga in för att kunna svara
219 svar till detta ämne

#201 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 04 juni 2019 - 20:07

En fin dag för en fjälltur 13 grader och lite sol.

Och äntligen fisk.

Första öringen

attachicon.gif20190604_100857.jpg

Här vid utloppet kunde en se ryggfenan på en

öring som jagade insekter som kom med vattnet. 

attachicon.gif20190604_125454.jpg

Och den högg på fösta kastet

attachicon.gif20190604_125856.jpg

Totalt 3 öringar och en röding i dag

attachicon.gif20190604_183939.jpg

attachicon.gif20190604_172724.jpg

Grattis kompis! :) Där fick du några delikata middagar! :)

• Troll gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#202 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 165 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 08:13

Ja i år var sommaren på en Torsdag.

I Lördags var det tjock dimma på morgonen som senare byttes mot ett jävla regn och åskoväder med tillhörande strömavbrott.

I går var det "bara" regn och vind.

I dag är det regn, vind och kallt

Bifogad fil  20190610_084449.jpg   87,83K   0 Antal nerladdningar

Blir det kallare så blir det snö. :wub:  :wub:

Låt er inte luras av sola på barometern, ute synes den inte till tyvärr.

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#203 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 08:32

I Lördags var det tjock dimma på morgonen som senare byttes mot ett jävla regn och åskoväder med tillhörande strömavbrott.

attachicon.gif20190610_084449.jpg

Ja du broder! Nog kan vädret skifta snabbt på dom breddgraderna. 

Första året som jag var i Harstad så kom det snö ute på topparna i juli månad. 

Det var just bara uppe på topparna o man såg att det nysnö. :lol:  :wub:

• Troll gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#204 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 832 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 08:48

attachicon.gif20190610_084449.jpg

Skillnaderna är påtagliga mellan mitt och ditt.. Mina siffror var inte heller så behagliga.. Utetemperaturen visar på en i stunden oanvändbar öppen balkong i västerläge.... Högsta noteringen denna dag blev 44,5 grader i väster men "bara" 30 grader i norr...

Bifogad fil  IMG_20190606_183025282_HDR.jpg   122,75K   1 Antal nerladdningar

• Troll och bondersbyn gillar detta

#205 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 165 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 08:55

Skillnaderna är påtagliga mellan mitt och ditt.. Mina siffror var inte heller så behagliga.. Utetemperaturen visar på en i stunden oanvändbar öppen balkong i västerläge.... Högsta noteringen denna dag blev 44,5 grader i väster men "bara" 30 grader i norr...

attachicon.gifIMG_20190606_183025282_HDR.jpg

Nåt mitt i mellan vore bra, men 30 grader inne blir jo olidligt till natten.

#206 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 832 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 09:31

Nåt mitt i mellan vore bra, men 30 grader inne blir jo olidligt till natten.

Vi bor på ett loft under svart plåttak men tack o lov så är det välisolerat mellan takstolarna. Sovrummet i norrläge höll en temp på ca 25 grader när John Blund kom o hälsade på... Det går att stå ut med...

#207 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 10:52

attachicon.gifIMG_20190606_183025282_HDR.jpg

Olidligt varmt med 44 ute o 30 inne. :(

• Troll och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#208 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 832 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 12:18

Olidligt varmt med 44 ute o 30 inne. :(

Jo det är det ju men det händer inte ofta (ännu). Sedan är det inte optimalt och mäta tempen mitt i solskenet heller men i norrskuggan låg den på runt 30 och det är för varmt för denne gubbe det också... Det hela väcker dock tankar om vart klimatförändringen är påväg och hur snabbt det går. Är detta något vi ska vänja oss vid, extrem hetta, kyla, kraftigare stormar, mer nederbörd osv... Tillfällighet, nja.... Se på förra sommaren.... Då var man ta mig tusan väloljad i svett under lång tid.... Hur märker ni skillnaderna uppe i norr?

#209 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 14:17

Jo det är det ju men det händer inte ofta (ännu). Sedan är det inte optimalt och mäta tempen mitt i solskenet heller men i norrskuggan låg den på runt 30 och det är för varmt för denne gubbe det också... Det hela väcker dock tankar om vart klimatförändringen är påväg och hur snabbt det går. Är detta något vi ska vänja oss vid, extrem hetta, kyla, kraftigare stormar, mer nederbörd osv... Tillfällighet, nja.... Se på förra sommaren.... Då var man ta mig tusan väloljad i svett under lång tid.... Hur märker ni skillnaderna uppe i norr?

Du vet när det är soligt i norr (Kalix) så är nere ca 45 min innan den går upp igen. Det är ljust dygnet om nu.

I sovrummen har vi persienner. rullgardiner o mörkläggningsgardiner för att få något sånär mörkt.

Sol upp 01.11

Sol ned 23.46

Sör-Varanger har riktig midnattssol sedan månad el. vad det är.

Förra sommaren var olidligt varm! :(

Det märkte man under bärsäsongen. Hjortronen växte bra men blåbär o lingon var kass.

https://sverigesradi...artikel=7236433

Det var mycket som tog stryk förra sommaren o det var inte bara i norr utan hela Sverige.

• Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#210 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 856 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 15:22

När jag bodde uppe i norr så var det midnattssolen som knäckte mig. Vintermörkret och kylan var lättare att stå ut med men när det aldrig blev riktig natt blev dygnsrytmen och den biologiska klockan i olag.

• Troll, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#211 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 16:20

När jag bodde uppe i norr så var det midnattssolen som knäckte mig. Vintermörkret och kylan var lättare att stå ut med men när det aldrig blev riktig natt blev dygnsrytmen och den biologiska klockan i olag.

Ok! Dom som jag känner brukar lösa det med mörkläggningsgardiner i sovrummen så att man kan sova ordentligt el. iaf något sånär.

Jag har alltid varit av den sorten så att jag har i regel vaknat före klockan ringde på morgonen innan jag skulle på jobbet. Än idag så vaknar jag alldeles för tidigt på morgonen. Alltså runt 2.30-3.00 på morgonen men det kompenserar jag med 1-1,5 tim siesta på dagen. Skönt med lite skönhetsömn sådär mitt på dagen. :)

/Stefan

#212 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 165 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 17:34

Det är jo dom stora variationerna som är mest påtaglig. 

Dom två senaste vintrarna har det varit mycket snö, och den kommer senare.

I mitten på december kunde jag gå upp till fjälls utan skidor och pimpla,

vet inte att vi har gjort det tidigare.

Man tycker det är "mera" väder i dag, kan regna mitt i vintern.

Det har alltid sagts att det är lite nederbörd här i Sör Varanger, det är inga

höga fjäll som på vestlandet som framkallar regn.

Hörde på radion i dag att dom som skall över några fjällövergångar i Finnmark måste ha vinterdäck.

Går man till Norrbotten.

Har stuga vid en sjö som är ca 20 km lång, när vi köpte stugan där

i mitten på 80 talet sa dom fastboende att isen går förste veckan i Juni.

Både frugan och jag var undrande över att det kunde vara så varje år.

Och så var det fram till sluten på 90 talet isen gick förste veckan i juni.

Det tidigast som vi har sett det isfritt är i början på Maj, skall tro att

islossning är minst ett par veckor tidigare i dag än när vi köpte stugan.

#213 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 165 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 17:49

Tror det är vanligt att dom som inte är van vid midnattssol sliter med å sova när det är ljust.

Flera av kollegorna slet när vi var och jobbade i Hammerfest.

Skulle frugan bo här uppe så fick jag göra ett sovrum utan fönster, det kanske inte är sån dum ide 

inga fönster å putsa och inga gardin byten. 

Det krävs träning att sova med båda ögonen stängda för att slippa alt ljus.  :)  :)  :)

#214 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 18:01

Det krävs träning att sova med båda ögonen stängda för att slippa alt ljus.  :)  :)  :)

Ja visst gör det det! Trots att jag har bott här uppe i snart 30 år så har jag inte vant mig helt.

Hur tror du att jag hade det ute i Harstad första året -77 samt -78 när jag var där uppe?

Inga mörkläggningsgardiner på hotellet -77 innan jag blev bekant med mina norska vänner.

• Troll gillar detta

/Stefan

#215 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 165 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 18:20

Ja visst gör det det! Trots att jag har bott här uppe i snart 30 år så har jag inte vant mig helt.

Hur tror du att jag hade det ute i Harstad första året -77 samt -78 när jag var där uppe?

Inga mörkläggningsgardiner på hotellet -77 innan jag blev bekant med mina norska vänner.

Jag fattar inte riktigt att det inte går att sova fast det är ljust, men jag är ju uppväxt med det.

• bondersbyn gillar detta

#216 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 19:54

Jag fattar inte riktigt att det inte går att sova fast det är ljust, men jag är ju uppväxt med det.

Jag vet inte heller hur dom kan sova i princip fullt dagsljus mitt i natten.

Jag vet bara vilket helsike jag hade att sov i Harstad.

Fick jag sova runt 4 tim/natt så var det bra.

• Troll gillar detta

/Stefan

#217 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 165 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 20:46

Var och kollade mitt havsörings pass mitt i mot Nieden älva.

Bifogad fil  20190612_191512.jpg   173,84K   1 Antal nerladdningar Bifogad fil  20190612_191830.jpg   138,71K   1 Antal nerladdningar

Fick besök av hela fam. Ren

Bifogad fil  20190612_201310.jpg   93,17K   1 Antal nerladdningar

Och lillgrabben har fått skräp mellan tänderna tur han hitta en tandborste.

Bifogad fil  20190612_201925.jpg   131,55K   1 Antal nerladdningar

• Anders jansson, lausvik, bondersbyn and 1 other like this

#218 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 13 juni 2019 - 18:14

Härliga foton Troll! Var renarna där o tjuvfiskade? ;) :)

/Stefan

#219 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 165 inlägg

Postad 13 juni 2019 - 18:39

Tror dom ville in i stugan och hälsa på.

Dom är söta renkalvarna, i fjol våras var det en ko och kalv (nån dag gammal)

som var och betade och kalven sov mellan varven, så jag vart "instängd" i stugan

några timmar innan dom drog vidare 

#220 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 13 juni 2019 - 19:23

Tror dom ville in i stugan och hälsa på.
Dom är söta renkalvarna, i fjol våras var det en ko och kalv (nån dag gammal)
som var och betade och kalven sov mellan varven, så jag vart "instängd" i stugan
några timmar innan dom drog vidare

Ah dom sökte tak över huvudet o skydd för mycggen :)
  • Troll gillar detta

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar