Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiske och friluftsliv i Sör-Varanger

• Vänligen logga in för att kunna svara
302 svar till detta ämne

#21 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 967 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 19:08

Lite lågsäsong nu när isarna försvunnit och jakttiderna för de flesta arter är över. Jaktåret gav ett magert resultat men det finns ju lite sparat i frysen.

Då är vi nog 4 jägare med dig också. Jag, Rolfis, troll o du!

Fler jägare?

• fiskarlennart gillar detta
/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#22 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 235 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 19:12

Det kan inte bli många snöfria månader per år!

Nej sommaren kan vara båda kort och kall, På sommaren står sparkstöttingen i trädgården och används som solstol. 8)  

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#23 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 967 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 19:14

Nej sommaren kan vara båda kort och kall, På sommaren står sparkstöttingen i trädgården och används som solstol. 8)  

Gäststolen utplacerad :rolleyes:  :P

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#24 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 04 mars 2019 - 19:35

8)   :-P

#25 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 235 inlägg

Postad 05 mars 2019 - 21:55

Bifogad fil  20190305_113148.jpg   78,74K   1 Antal nerladdningar

Farsans gamla skedborr från 50-60 talet och min första moraspiral från 70 talet sen den röda från 2017 som bara fick vara med en halv säsong.

Bifogad fil  20190305_213135.jpg   164K   1 Antal nerladdningar

Sen den som blev inköpt i fjol och plötsligt blev det roligt att borra hål, fast det är 1 meter tjock is.

#26 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 05 mars 2019 - 23:09

attachicon.gif20190305_113148.jpg
Farsans gamla skedborr från 50-60 talet och min första moraspiral från 70 talet sen den röda från 2017 som bara fick vara med en halv säsong.
attachicon.gif20190305_213135.jpg
Sen den som blev inköpt i fjol och plötsligt blev det roligt att borra hål, fast det är 1 meter tjock is.

Hur mycket vridmoment (Nm) krävs av skruvdragaren för att den ska orka med att dra runt isborren?

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#27 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 967 inlägg

Postad 06 mars 2019 - 05:08

attachicon.gif20190305_113148.jpg

attachicon.gif20190305_213135.jpg

Rariteter! Antikvärde! ;) :)

/Stefan

#28 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 235 inlägg

Postad 06 mars 2019 - 06:34

Hur mycket vridmoment (Nm) krävs av skruvdragaren för att den ska orka med att dra runt isborren?

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

Den skruvdragare som jag använder är på 18 V och 85 Nm. Vet inte riktig vad som krävs det gick med en 14,4 V och 60 Nm.

• Trasselkludd gillar detta

#29 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 06 mars 2019 - 08:57

Den skruvdragare som jag använder är på 18 V och 85 Nm. Vet inte riktig vad som krävs det gick med en 14,4 V och 60 Nm.

Tackar! Har funderat lite på detta men vet egentligen inte varför för här nere blir isen (i bästa fall) bara runt decimetern och kräver ingen skruvdragare utan det räcker med handkraft. Nu denna vinter så isfiskade jag för första gången i mitt liv och köpte en begagnad isborr vilken skulle visa sig ha sett bättre dagar. Jag tyckte i min okunskap att skären kändes skarpa men när det tog runt 3-4 minuter att gör hål i 1 decimeter is så började jag fundera över om det ska vara såhär. Nåväl efter support här på forumet så fick jag slipat skären och tränat upp tekniken och vid sista turen på isen så vart tiden nere på runt 20 sekunder för ett hål.. När det gäller skruvdragare som jag behöver investera i för hemmets sysslor, så kan det ju vara lika bra att köpa en rejäl från början i fall jag skulle få iden att använda den till isborrning också..  

Skitfiske!!!

#30 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 967 inlägg

Postad 06 mars 2019 - 10:58

Tackar! Har funderat lite på detta men vet egentligen inte varför för här nere blir isen (i bästa fall) bara runt decimetern och kräver ingen skruvdragare utan det räcker med handkraft. Nu denna vinter så isfiskade jag för första gången i mitt liv och köpte en begagnad isborr vilken skulle visa sig ha sett bättre dagar. Jag tyckte i min okunskap att skären kändes skarpa men när det tog runt 3-4 minuter att gör hål i 1 decimeter is så började jag fundera över om det ska vara såhär. Nåväl efter support här på forumet så fick jag slipat skären och tränat upp tekniken och vid sista turen på isen så vart tiden nere på runt 20 sekunder för ett hål.. När det gäller skruvdragare som jag behöver investera i för hemmets sysslor, så kan det ju vara lika bra att köpa en rejäl från början i fall jag skulle få iden att använda den till isborrning också..  

Skitfiske!!!

Att Troll kan behöva motorborr är ju förståligt till 1 m is el. mer, men det finns ingen anledning till att du ska ha det där nere om du inte åker upp till fjällvärlden på röding- o öringsfiske. :P

/Stefan

#31 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 235 inlägg

Postad 06 mars 2019 - 12:57

I fjol vinter/vår så var isen på det tjockaste ca.1 meter precis så jag kom igenom utan att använda förlängaren.

Och nu är det ca 70 cm och det tar knappt 15 sek. med ett hål. Jag tror inte jag skulle ha köpt en så stor och tung skruvdragare om det inte var för isfisket.

#32 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 087 inlägg

Postad 06 mars 2019 - 13:38

I fjol vinter/vår så var isen på det tjockaste ca.1 meter precis så jag kom igenom utan att använda förlängaren.

Och nu är det ca 70 cm och det tar knappt 15 sek. med ett hål. Jag tror inte jag skulle ha köpt en så stor och tung skruvdragare om det inte var för isfisket.

Nä jag behöver ingen till mitt lilla isfisket här nere, utan hade bara tankar kring hur stark maskin som behövs för tjockare is. Dock blir det en mindre kraftfull skruvdragare för hemmabruk  :-P ... Intressant är ju hur effektiv en kraftfull dragare är utifrån det du beskriver, 15 sekunder och 70 cm is imponerar på mig. Hur snabbt borrar du samma tjocklek med handkraft?

• bondersbyn gillar detta

#33 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 967 inlägg

Postad 06 mars 2019 - 14:25

Nä jag behöver ingen till mitt lilla isfisket här nere, utan hade bara tankar kring hur stark maskin som behövs för tjockare is. Dock blir det en mindre kraftfull skruvdragare för hemmabruk  :-P ... Intressant är ju hur effektiv en kraftfull dragare är utifrån det du beskriver, 15 sekunder och 70 cm is imponerar på mig. Hur snabbt borrar du samma tjocklek med handkraft?

Det är väl om det skulle bli en ny istid som du kan tänkas behöva ett maskinborr. ;) :)

/Stefan

#34 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 235 inlägg

Postad 06 mars 2019 - 14:37

Jag kommer aldrig mera borra för hand, så jag får inte tagit tiden, men gissningsvis 3-4 gångar så lång tid.

#35 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 235 inlägg

Postad 09 mars 2019 - 14:09

Dagens fiske pass fick avbrytas, halvvägs till fjälls blev vinden och vågrätt hagel och snöande för mycket. Känns lite surt i torsdag var det kanon väder men då höll jag på med parabolen för att få i gång tv`n. Så jag fick se på 5 mila istället för fiske i dag. 

#36 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 967 inlägg

Postad 09 mars 2019 - 14:29

Dagens fiske pass fick avbrytas, halvvägs till fjälls blev vinden och vågrätt hagel och snöande för mycket. Känns lite surt i torsdag var det kanon väder men då höll jag på med parabolen för att få i gång tv`n. Så jag fick se på 5 mila istället för fiske i dag. 

...och det var inte mycket att glädjas över som norrbagge. ;) :)

4 x Ryssland, Harvey 5:a o bäste norrman nr 6 var det väl. 

På hemmaplan i Holmenkollen!!! :o  :P

• Troll och Norges fiskaren gillar detta
/Stefan

#37 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 235 inlägg

Postad 10 mars 2019 - 13:29

Bifogad fil  20190310_102854.jpg   53,2K   1 Antal nerladdningar

Inget fiske i dag heller, 2 dagar med blåst och snöande så är det bara att ta fram slungan så man kommer ut med bilen.

• bondersbyn, Trasselkludd och pegaso gillar detta

#38 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 107 inlägg

Postad 10 mars 2019 - 16:04

attachicon.gif20190310_102854.jpg
Inget fiske i dag heller, 2 dagar med blåst och snöande så är det bara att ta fram slungan så man kommer ut med bilen.

Flytta ner i mina trakter!! 7+ sol 3sek/m
Inte länge för första jordgubben är klar!!
  • bondersbyn gillar detta

#39 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 967 inlägg

Postad 10 mars 2019 - 17:18

Flytta ner i mina trakter!! 7+ sol 3sek/m
Inte länge för första jordgubben är klar!!

Frågan är om han vill ha ca 2-2,5 m regn/år el. 1,5 m snö varje vinter o midnattsol på sommrarna.  :rolleyes:  :P

Jag hade valt snön före regnet Anders! :lol:   :P

• Troll, Norges fiskaren och Trasselkludd gillar detta
/Stefan

#40 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 967 inlägg

Postad 10 mars 2019 - 17:23

attachicon.gif20190310_102854.jpg

Bara i 2 dagar??? I Kalix har vi paserat 3 dagar med ihållande snöflall o pågår fortfarande. :D

Snödjup över 1 m nu. Bra för grundvattnet. :)

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar