Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiske och friluftsliv i Sör-Varanger

• Vänligen logga in för att kunna svara
306 svar till detta ämne

#61 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 238 inlägg

Postad 16 mars 2019 - 19:58

Fin matfisk Troll!

Grattis! :)

Kg-pris om jag beställer runt 10 av dig?

Fjällrödingen är rikitgt god som matfisk! :)

Jag skall ta med lite fisk åt dig när jag kollar på havs rullen din, men jag säljer inget. Det blir inte sådana mängder, fast bra fiskelycka denna vecka.

• bondersbyn gillar detta

#62 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 16 mars 2019 - 20:12

Jag skall ta med lite fisk åt dig när jag kollar på havs rullen din, men jag säljer inget. Det blir inte sådana mängder, fast bra fiskelycka denna vecka.

Ok! Det låter bra! :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#63 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 238 inlägg

Postad 17 mars 2019 - 13:19

Det blev en tur i dag också -15 på morgonen men ingen vind. I dag tog maggoten från våren 18 slut, otroligt att dom har överlevt ett år. Dagens fångst 7 rödingar och 4 öringar.

Bifogad fil  20190317_115434.jpg   130,27K   0 Antal nerladdningar

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#64 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 17 mars 2019 - 13:30

Det blev en tur i dag också -15 på morgonen men ingen vind. I dag tog maggoten från våren 18 slut, otroligt att dom har överlevt ett år. Dagens fångst 7 rödingar och 4 öringar.

attachicon.gif20190317_115434.jpg

Grattis! Nog har du bra fiskevatten där uppe runt Sör-Varanger! :) Visst går det under Finnmarken också? Jag har sett att det ligger inte långt ifrån ryska gränsen.

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#65 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 238 inlägg

Postad 17 mars 2019 - 13:50

Stämmer bra Finnmark fylke/län.

Jo det är bra fiskevatten här, bara synd att så få utnyttjar dom fiske möjligheter som finns här.

#66 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 17 mars 2019 - 17:34

Stämmer bra Finnmark fylke/län.

Jo det är bra fiskevatten här, bara synd att så få utnyttjar dom fiske möjligheter som finns här.

Ok! Men ni har väl många andra bra fiskevatten som folk kan vara o fiska i också? :)

/Stefan

#67 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 22 mars 2019 - 05:07

Dags för avresa mot Kalix o Luleå nu? ;)

Jag bjuder på nybakad sockerkaka tills du kommer.

Vill du ha kaffe till den?

/Stefan

#68 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 238 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 09:19

Hej har åkt 70 mil söderut för att möte våren, +8 i går och i dag är det +2 och klass 1 varning här i Luleå/kusten.

Så det blir inget fiske för min del på ett tag, påsken skal firas i stugan utanför Arvidsjaure, så möjligen provar jag lyckan där.

#69 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 11:14

Hej har åkt 70 mil söderut för att möte våren, +8 i går och i dag är det +2 och klass 1 varning här i Luleå/kusten.

Så det blir inget fiske för min del på ett tag, påsken skal firas i stugan utanför Arvidsjaure, så möjligen provar jag lyckan där.

Bara +2 idag! I Kalix är det runt +5-6, blåsigt o 1/2-mulet! Tar bra på snön nu. 8)

Förhoppningsvis så har isen smält på Varangerfjorden tills du kommer hem igen. :D  :P

• Troll gillar detta
/Stefan

#70 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 238 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 11:30

Varangerfjorden fryser aldrig men min Munkefjord fryser varje vinter, lite vind från norr så bryts den snabbt upp. 

#71 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 13:02

Varangerfjorden fryser aldrig men min Munkefjord fryser varje vinter, lite vind från norr så bryts den snabbt upp. 

Ok! 

/Stefan

#72 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 238 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 18:14

Ser att jag ligger i lä när det gäller isfiske  :)

Den är tagen vid isfiske enligt sagat.no

https://www.sagat.no...etbig/29491.jpg

#73 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 18:19

Ser att jag ligger i lä när det gäller isfiske  :)

Den är tagen vid isfiske enligt sagat.no

https://www.sagat.no...etbig/29491.jpg

Den ser god ut!  :rolleyes:  :lol:

Jag hörde på radio idag att dom skulle återöppna en gruva där uppe i dina trakter o skapa en massa arbetstillfällen.

• Troll gillar detta
/Stefan

#74 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 238 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 18:26

Jo det stämmer, gruvan skall öppnas. Det har varit mycket hit och dit om miljöpåverkan.

#75 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 18:51

Jo det stämmer, gruvan skall öppnas. Det har varit mycket hit och dit om miljöpåverkan.

Ok! Ja, det brukar bli många disskusioner uti gruvors vara el. inte vara.

Se bara den som ska tippa allt avfall ner i fjorden uppe i Finnmarken.:(

Inte behöver man vara högt skolad för att begripa att det inte är bra o sedan påverkar det livet i fjorden under lång tid. :(

• Troll gillar detta
/Stefan

#76 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 238 inlägg

Postad 29 mars 2019 - 10:32

Det ser ut som mitt havsfiske går rätt i dass, fick besked från norska tullen i går att jag inte får ta med båten från Sverige som flyttgods till Norge. Sökte om det i fjol våras men 3 månader för sent, överklaga först avslaget men nu är det fastslagit skall jag ta med båten så måste jag betala moms på den en gång till  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil: och vem f_n gör det. Båten är en Buster XL från 2013. När jag skulle omregistrera bilen en Volvo V70 så begärde dom 170.000 för det och nu vill dom ha momsen på båten, det är inte billigt att flytta till Norge. ;)

#77 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 131 inlägg

Postad 29 mars 2019 - 19:16

Så var det också när jag flytta till Norge.
Hadde en HD tour glide. 100.000 i toll avgifter!

Betala 65.000kr i swe. JA!!! Det är dyrt att flytta till Norge !!!!
  • Troll, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#78 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 30 mars 2019 - 04:42

Det ser ut som mitt havsfiske går rätt i dass, fick besked från norska tullen i går att jag inte får ta med båten från Sverige som flyttgods till Norge. Sökte om det i fjol våras men 3 månader för sent, överklaga först avslaget men nu är det fastslagit skall jag ta med båten så måste jag betala moms på den en gång till  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil: och vem f_n gör det. Båten är en Buster XL från 2013. När jag skulle omregistrera bilen en Volvo V70 så begärde dom 170.000 för det och nu vill dom ha momsen på båten, det är inte billigt att flytta till Norge. ;)

Du får sälja den i Sverige o köpa en för Norge el. annars så köper du en båt till o har 2 båtar. ;) :)

• Troll gillar detta
/Stefan

#79 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 131 inlägg

Postad 30 mars 2019 - 09:47

Du får sälja den i Sverige o köpa en för Norge el. annars så köper du en båt till o har 2 båtar. ;) :)

Köpa ny i Norge?? Vet du vad man måste betala för en sådan båt!!!

Från ca 400.000kr med en motor på 100-130hk! Inte upp till!!!
  • Troll och bondersbyn gillar detta

#80 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 30 mars 2019 - 10:44

Köpa ny i Norge?? Vet du vad man måste betala för en sådan båt!!!

Från ca 400.000kr med en motor på 100-130hk! Inte upp till!!!

Han måste fånga mycket fiske på havet för att betala den. ;) :)

• Troll och Norges fiskaren gillar detta
/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar