Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Hjälp med ny utrustning för havsfiske

• Vänligen logga in för att kunna svara
20 svar till detta ämne

#1 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 105 inlägg

Postad 21 mars 2019 - 18:10

Hej

Jag behöver hjälp/råd när jag skall köpa ny rulle och spö till havsfiske. Jag kommer att fiska i nord Norge (Varangerfjorden). Det blir fiske efter torsk/sej och mindre hälleflundra på max djup ca.150 meter, så det är inte den grövsta utrustningen jag är ute efter. Spöet får vara max 7 fot och helst fler delad men vilken viktklass är jag osäker på. När det gäller rulle så har jag kollat på en del av shimano`s rullar då jag är nöjd med deras trolling rullar. Har Tekota 500 duger dom till havsfiske eller? Har ingen direkt gräns för vad det får kosta, men det är inte "proff" utrustning jag är ute efter.

Tackar på förhand

• bondersbyn gillar detta

#2 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 21 mars 2019 - 18:54

Hej

Jag behöver hjälp/råd när jag skall köpa ny rulle och spö till havsfiske. Jag kommer att fiska i nord Norge (Varangerfjorden). Det blir fiske efter torsk/sej och mindre hälleflundra på max djup ca.150 meter, så det är inte den grövsta utrustningen jag är ute efter. Spöet får vara max 7 fot och helst fler delad men vilken viktklass är jag osäker på. När det gäller rulle så har jag kollat på en del av shimano`s rullar då jag är nöjd med deras trolling rullar. Har Tekota 500 duger dom till havsfiske eller? Har ingen direkt gräns för vad det får kosta, men det är inte "proff" utrustning jag är ute efter.

Tackar på förhand

Jag ska fundera lite vad jag kan rekommendera dig, men jag har noll koll på Shimano, m. m.

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#3 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 105 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 16:25

Är det verkligen bara bondersbyn som har drivit med havs fiske på forumet, är det ingen som vill dela med sig av sitt kunnande och tipsa om utrustning.

#4 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 24 mars 2019 - 17:31

Är det verkligen bara bondersbyn som har drivit med havs fiske på forumet, är det ingen som vill dela med sig av sitt kunnande och tipsa om utrustning.

Det var synd att du inte hakade på när jag hade grejorna till salu.

• Troll gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#5 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 08:09

Havsfiske eller fjordfiske. Håller jag på med. Men inte med sådanna stora prylar!!
Så utrustning till det fisket är inte stort.
  • Troll och bondersbyn gillar detta

#6 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 09:06

Havsfiske eller fjordfiske. Håller jag på med. Men inte med sådanna stora prylar!!
Så utrustning till det fisket är inte stort.

Alla gillar inte att jaga djupa havets monstrar. ;) :)

Marulken som du fick på 20 kg för ett tag sedan går ju inte av för hackor. :)

Jag har inte fått någon marulk på någon krok ännu o jag har inte provat på något annat sätt heller.

• Troll gillar detta

/Stefan

#7 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 11:53

Att träffa en marulk med en agnad krok,som jag klarade!!
Tror jag är 1/1000000 sjangs!
Och hadde jag varit på land. Hadde fisken simmat med 200m nylonlina idag!!
  • Troll och bondersbyn gillar detta

#8 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 105 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 13:03

Ja om det är havs eller fjord fiske skall vara osagt, Varangerfjorden blir näst intill ut i öppna havet.

Men det är inget riktat fiske mot någon specifik art, kan jo bli någon hälleflundra på 20-40 kilo om man har tur/otur hur man ser det.

Jag har trolling utrustning med Tekota 500 som en del påstår funkar i havet, men jag är inte lika säker på att den är kraftig nog.

Men Anders vad kör du med för utrustning och vilken lina? 

#9 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 13:34

Att träffa en marulk med en agnad krok,som jag klarade!!
Tror jag är 1/1000000 sjangs!
Och hadde jag varit på land. Hadde fisken simmat med 200m nylonlina idag!!

Jag har sett en marulk uppe i Harstad på ca 10 kg men den var fångad på en annan båt.

Det är nog den enda marulken som jag har sett i verklighet under alla år som jag har fiskat till havs.

Jag vet inte hur stor chansen är att få en marulk på kroken, men den är nog inte stor, tror jag!

Vad hade du för lina när du fick din marulk Anders?

Första året som jag var uppe i Harstad hade jag ett rejält napp o fick fisken krokad på ca 180 m djup. Killen som körde båten följde efter fisken i ca 20 min innan tacklet var avskavt. Tacklet var gjort av 0,80 mm nylon. med ett sänke på ca 300 g samt 3 enkelkrokar agnade filéad sej (modell mindre). Ca. 40 cm hade försvunnit av tacklet. Att marulkar är stora i käften det har jag sett men det är ju även håkärringar. Någon annan fiskart än dom 2 i norska vatten är inte så stora i käften om du inte får en riktigt stor torsk och då ska den vara riktigt stor.

Fiskeplatsen var mitt emot Harstad på andra sidan hamnbassängen.

Bifogad fil  20190325_132706.jpg   494,16K   0 Antal nerladdningar

Har ni några förslag norrmän på annan fiskart som det kan röra sig om? Kveite var det inte för det vet jag hur dom rör sig o beter sig.

• Troll gillar detta

/Stefan

#10 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 105 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 14:19

Ingen aning, men har varit med och fångat Simpor som säker har varit 7-8 kilo, och huvudet väger 5 kg. Dom har en gift pigg på rygg fenan. Det är jo en uppsjö av ulk och simpor så vilken art vi fick vet jag inte. Får skaffa en bok, så en har koll.

#11 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 16:02

Ingen aning, men har varit med och fångat Simpor som säker har varit 7-8 kilo, och huvudet väger 5 kg. Dom har en gift pigg på rygg fenan. Det är jo en uppsjö av ulk och simpor så vilken art vi fick vet jag inte. Får skaffa en bok, så en har koll.

Jag har en bra bok som heter Havsfiske o Fiske av Muus & Dahlström. Jag har googlat men hittar inget mer än marulk som är nog stor i käften.

/Stefan

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 20:07

Anders utrustning är, om jag minns rätt, ett gammalt ABU Atlantic, en Mitchell 306 haspelrulle och 0,40 mm nylonlina. Räcker uppenbarligen rätt långt.

• Troll gillar detta

#13 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 105 inlägg

Postad 25 mars 2019 - 20:41

Oj, det var otippad... så han kör med haspel.

#14 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 712 inlägg

Postad 26 mars 2019 - 09:06

Jag har som lausvik skrev. Marulken blev fiskad med Fireline. Kan inte fiska med detta från land.
Jag har ett havfiskespö. Namn? Också en rulle jag inte kommer ihåg namn på.

Den ska jag skriva om när jag kommer hem!

Vet jag köpte det som ett billigt fiskesett, 500-600kr.
  • Troll, lausvik och bondersbyn gillar detta

#15 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 26 mars 2019 - 10:07

Oj, det var otippad... så han kör med haspel.

Där fick du utmaning som heter duga!

Hur är det med fingerkänslan vid drilling av fisk?

• Troll gillar detta

/Stefan

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 26 mars 2019 - 10:21

Jag har som lausvik skrev. Marulken blev fiskad med Fireline. Kan inte fiska med detta från land.

Är det rätt uppfattat att du tog marulken med haspelgrejorna?

#17 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 105 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 08:59

Där fick du utmaning som heter duga!

Hur är det med fingerkänslan vid drilling av fisk?

Jo, jag har haspel utrustning för att fiska från land eller på grund, en Stradic 4000 och ett Fenwic Aetos 12-48 gr.  

Det är skoj att fiska sej från land, det kan bli lite kamp om det är lite storlek på den. Hur fingerkänslan är...det skall vara osagt, men tror den är där har ju fiska en del genom åren. 

Men det är den lite tyngre utrustningen som saknas

https://www.fiskeutr...pon-14418p.html

https://www.skittfis...ano-tld-20-ii-a

Den här rullen och spöet funderar jag på, synpunkter....

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 09:36

Behöver du ett flerdelat spö? Varje delning är ju en svag punkt.

#19 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 10:18

Jo, jag har haspel utrustning för att fiska från land eller på grund, en Stradic 4000 och ett Fenwic Aetos 12-48 gr.  

Det är skoj att fiska sej från land, det kan bli lite kamp om det är lite storlek på den. Hur fingerkänslan är...det skall vara osagt, men tror den är där har ju fiska en del genom åren. 

Men det är den lite tyngre utrustningen som saknas

https://www.fiskeutr...pon-14418p.html

https://www.skittfis...ano-tld-20-ii-a

Den här rullen och spöet funderar jag på, synpunkter....

Ok! Ja, det är kul att fiska sej från land om det är storlek på den. :) 

Träning ger färdighet i fingerkänslan.

• Troll gillar detta

/Stefan

#20 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 105 inlägg

Postad 27 mars 2019 - 13:12

Behöver du ett flerdelat spö? Varje delning är ju en svag punkt.

Både ja och nej, Det är praktisk när det är kort vid förvaring och transport, är medveten om att så få delat som möjligt är det optimala.

Har kört med flerdelade haspel spö i flera år och är nöjd, men det är klart att et havs spö utsätts för hårdare belastningar.  

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar