Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Backslaget - nu är tävlingen i gång!

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 01 april 2019 - 18:08

BACKSLAGET

Vem tar den största (längsta) gäddan i sommar med gammaldags spinnutrustning (level wind rulle typ Record 1500 och spö från tiden i stål, bambu (splitcane) eller glasfiber? Naturligtvis tidstypiska drag. Tävlingsperiod 16/6 - 31/8. Fångster rapporteras här i tråden. Foto av fisk och utrustning är obligatoriska.

Bifogad fil  DSC_0053.JPG   100,42K   2 Antal nerladdningar

Vi, eller jag, tjuvstartar. Idag har jag gjort i ordning ett spö (ett ABU 157*) i vackert röd massiv glasfiber och med nedsänkt rullfäste med snabbgrepp), putsat upp och bytt krokar på några gamla skeddrag och sett över min Shakespeare Triumph Level Winding No. 1958. Den sistnämnda är så att säga huvudpersonen. En multiplikatorrulle pre-Ambassadeur, dvs utan frikopplingsbar spole. Däremot har den sk mekanisk broms, dvs att man kan dra åt lagerkopparna så att spolaxeln kärvar (varför man nu skulle vilja göra det). Vid utkast snurrar dubbelveven bakåt (och fungerar som en slags centrifugalbroms). Slirbroms? Glöm det. Vid kast och drillning är det vänsterhandens tumme som är det kritiska verktyget.

Bifogad fil  DSC_0032.JPG   101,27K   4 Antal nerladdningar

Nå, i morgon kväll, om jag hinner och orkar (efter nästan en vecka i sjuksängen) så tänkte jag gå ned till sjön och provkasta litet. Med blanka drag med nya krokar...

Vad gör DU i morgon, Trassel?

*årsmodell -67 (eller senare), dvs något modernt i förhållande till rullen, men det får duga tillsvidare.

Bifogad fil  record.JPG   99,85K   1 Antal nerladdningar

• Trasselkludd gillar detta

#2 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 477 inlägg

Postad 01 april 2019 - 19:44

Vi, eller jag, tjuvstartar. Idag har jag gjort i ordning ett spö (ett ABU 257*) i vackert röd massiv glasfiber och med nedsänkt rullfäste med snabbgrepp), putsat upp och bytt krokar på några gamla skeddrag och sett över min Shakespeare Triumph Level Winding No. 1958. Den sistnämnda är så att säga huvudpersonen. En multiplikatorrulle pre-Ambassadeur, dvs utan frikopplingsbar spole. Däremot har den sk mekanisk broms, dvs att man kan dra åt lagerkopparna så att spolaxeln kärvar (varför man nu skulle vilja göra det). Vid utkast snurrar dubbelveven bakåt (och fungerar som en slags centrifugalbroms). Slirbroms? Glöm det. Vid kast och drillning är det vänsterhandens tumme som är det kritiska verktyget.

attachicon.gifDSC_0032.JPG

Nå, i morgon kväll, om jag hinner och orkar (efter nästan en vecka i sjuksängen) så tänkte jag gå ned till sjön och provkasta litet. Med blanka drag med nya krokar...

Vad gör DU i morgon, Trassel?

*årsmodell -67 (eller senare), dvs något modernt i förhållande till rullen, men det får duga tillsvidare.

Jo, jag är nog så redo som det går när det gäller utrustningen. Den är färdig med ny PE lina på rullen, spö, drag och några hemgjorda tafsar... Sedan är det ju det med förmågan att hantera utrustningen men det får jag ta längs vägen och det gick hyggligt sist jag testade.
Jag kommer att anmäla, förhoppningsvis ett par pass denna veckan men vet ej dag då sjukdom råder i hushållet... Då blir det fiske med ovan nämnda utrustning.
När ska tävlingen börja tänker du?

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • lausvik gillar detta

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 01 april 2019 - 19:59

När ska tävlingen börja tänker du?

Den 16 juni.

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 02 april 2019 - 14:53

Jag överskattade mina krafter. Efter att ha kört en vända till återvinningen hade jag tänkt fortsätta till kontoret men det kändes övermäktigt så jag har "arbetat från bostaden" och något fiske blir det inte i kväll. Men jag har plockat ihop ett litet sortiment beten (skeddrag och spinnare av äldre snitt) i en ask som ryms i en jackficka så jag är mer eller mindre utryckningsklar.

• Norges fiskaren och Trasselkludd gillar detta

#5 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 477 inlägg

Postad 02 april 2019 - 15:19

Jag överskattade mina krafter. Efter att ha kört en vända till återvinningen hade jag tänkt fortsätta till kontoret men det kändes övermäktigt så jag har "arbetat från bostaden" och något fiske blir det inte i kväll. Men jag har plockat ihop ett litet sortiment beten (skeddrag och spinnare av äldre snitt) i en ask som ryms i en jackficka så jag är mer eller mindre utryckningsklar.

Ja så kan det vara, att fysik och vilja inte är i paritet. Mycket frustrerande...
Då är vi startklara och kan köra hårda träningspass (jag då) inför tävlingsstarten.
Kul hade varit om fler deltagare hoppar på tävlingen! Tidsenlig utrustning finns i plural och för en spottstyver på Tradera...
Nåväl, själv kom jag bara till vårdcentralen med Maya idag så något pass blev det inte här heller...

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 04 april 2019 - 22:41

Den som vill veta mer om de gamla Record spinnrullarna kan klicka på den här länken.

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 07 april 2019 - 12:01

Bifogad fil  DSC_0045.JPG   85,79K   1 Antal nerladdningar

En Record 1550 Modell C monterad på ett ABU 156 i massiv glasfiber.

#8 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 477 inlägg

Postad 07 april 2019 - 15:50

attachicon.gifDSC_0045.JPG

En Record 1550 Modell C monterad på ett ABU 156 i massiv glasfiber.

Tusan vad fin korken blev med Svinto!

• lausvik gillar detta

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 07 april 2019 - 16:31

Tusan vad fin korken blev med Svinto!

Det upphör aldrig att förvåna mig att så många aldrig gör rent greppen på sina spön. När de köper spöna är de väldigt kräsna men sedan låter de smutsen och fettet bilda avlagringar på den fina korken. Greppen på det här spöt var nästan svarta och snorhala om de blev blöta (vilket ju fiskegrejor ibland blir). De här gamla ABU-spöna är annars i princip outslitliga. 

Nå, den nyservade recordrullen fungerade. Jag kastade ett Kaleva ca 25 meter utan problem men när jag försökte lossa helt på bromsen och ta i litet extra för att få ytterligare några meter kom backslaget som ett brev på posten. Men det är OK. Nu ska jag bara reda ut trasslet och sedan vet jag hur rullen ska hanteras.

#10 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 477 inlägg

Postad 07 april 2019 - 18:51

Det upphör aldrig att förvåna mig att så många aldrig gör rent greppen på sina spön. När de köper spöna är de väldigt kräsna men sedan låter de smutsen och fettet bilda avlagringar på den fina korken. Greppen på det här spöt var nästan svarta och snorhala om de blev blöta (vilket ju fiskegrejor ibland blir). De här gamla ABU-spöna är annars i princip outslitliga.

Nå, den nyservade recordrullen fungerade. Jag kastade ett Kaleva ca 25 meter utan problem men när jag försökte lossa helt på bromsen och ta i litet extra för att få ytterligare några meter kom backslaget som ett brev på posten. Men det är OK. Nu ska jag bara reda ut trasslet och sedan vet jag hur rullen ska hanteras.

Är du lika bra på vänsterkast som höger?

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 07 april 2019 - 21:22

Är du lika bra på vänsterkast som höger?

Nej, jag är extremt högerhänt.

#12 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 477 inlägg

Postad 08 april 2019 - 09:44

Nej, jag är extremt högerhänt.

Kastar du då med höger eller vänster med recorden? Jag kastar med höger och byter sedan till vänster efter jag har bromsat kastet med höger tumme.. Måste nog öva upp vänster sida...

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 08 april 2019 - 10:15

Så gör man (jag), dvs kastar med höger och byter sedan så att man håller spöt i vänster och vevar med höger. Det är därför en rulle för oss högerhänta har veven på höger sida. Det där med vänsterhängda rullar är ett nytt påfund som antagliogen hänger samman med att de som ägnar sig åt jerkfiske med beten i tvåhektosklassen inte orkar hålla (jerka) med vänstern.

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 08 april 2019 - 14:47

Nästa rulle till rakning (?) är en Pfleuger Nobby No 1963 i lättmetall som nu fått sig en genomgång och försetts med lina. Den här gången tog jag (mjuk, fyrakardelers billig från Kina) 0,40 mm PE-lina, inte för att det behövs mht brottstyrkan utan fär att den grövre linan är trevligare att hantera. Kastlängderna blir ju ändå modesta och jag tror knappast att linans diameter har någon mätbar betydelse. Sedan har jag en South Bend Oreno, några ytterligare Record och en till jänkarrulle (som jag inte har i huvudet vad den heter) som alla behöver litet kärlek.Himla kul är det att pyssla, kasta och fiska med de är gamla klenoderna. :)

#15 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 477 inlägg

Postad 08 april 2019 - 16:45

Nästa rulle till rakning (?) är en Pfleuger Nobby No 1963 i lättmetall som nu fått sig en genomgång och försetts med lina. Den här gången tog jag (mjuk, fyrakardelers billig från Kina) 0,40 mm PE-lina, inte för att det behövs mht brottstyrkan utan fär att den grövre linan är trevligare att hantera. Kastlängderna blir ju ändå modesta och jag tror knappast att linans diameter har någon mätbar betydelse. Sedan har jag en South Bend Oreno, några ytterligare Record och en till jänkarrulle (som jag inte har i huvudet vad den heter) som alla behöver litet kärlek.Himla kul är det att pyssla, kasta och fiska med de är gamla klenoderna. :)

Min rulle är också en Pflueger (skilcast 1953). Hur servar du dess broms? Min tycks inte göra någon skillnad hur mycket jag än vrider på eller av... 

Visst är det kul att sitta där å mecka med rullarna! Fast ibland önskar jag att skärpan i ögonen och känseln i fingrarna var som de var för 25 år sedan.

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 09 april 2019 - 12:53

Bifogad fil  DSC_0060.JPG   264,59K   0 Antal nerladdningar

AB Urfabriken Record No 1550

Eftersom alla rörliga delar i dessa rullar snurrar när man kastar bör de smörjas som högfartsdelen i en modern multirulle, dvs med olja snarare än fett (och sparsamt). Jag håller på och experimenterar med olika smörjmedel och lutar åt symaskinsolja. Den smörjningen behöver visserligen underhållas men att skruva och smörja är ett kärt besvär (och jäklar i min lilla låda vilken snurr det blir på en sådan här gamal rulle när den är smord bara ned några droppar symaskinsolja).

Bifogad fil  DSC_0061.JPG   191,36K   0 Antal nerladdningar

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 09 april 2019 - 12:55

Min rulle är också en Pflueger (skilcast 1953). Hur servar du dess broms? Min tycks inte göra någon skillnad hur mycket jag än vrider på eller av... 

Visst är det kul att sitta där å mecka med rullarna! Fast ibland önskar jag att skärpan i ögonen och känseln i fingrarna var som de var för 25 år sedan.

Har aldrig servat en Skilcast så jag är inte närmare bekant med hur bromsen på en sådan är konstruerad.

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 09 april 2019 - 13:07

Tanken slog mig... Hur många av alla de miljoner rullar som tillverkats och fortfarande fungerar får aldrig komma ut och fiska? Det måste röra sig om 90 % eller fler. Så även om tillverkningen av rullar skulle upphöra finns det antagligen rullar att tillgå som skulle räcka i flera decennier för nuvarande och tillkommande sportfiskare. Och så länge folk envisas med att bara vilja fiska med nya eller högst något år gamla rullar lär det fortsätta. Rullberget bara växer och växer...

#19 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 477 inlägg

Postad 09 april 2019 - 13:39

Jag har bara jämfört ABU:s olja vs. symaskinsolja. Jag upplever att Hanselines harts och syrafria olja gör ett bättre jobb och dessutom så är den extremt dryg... Som Lausvik säger, så blir det en sanslös snurr på grejerna. Sedan får tiden utvisa.....

Bifogad fil  DSC01597.JPG   74,78K   2 Antal nerladdningar

Skilkast 1953, USA.

Bifogad fil  Pflueger Multi.jpg   163,82K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Pflueger.jpg   158,91K   2 Antal nerladdningar

• lausvik gillar detta

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 09 april 2019 - 14:23

Snygg rulle.

Vad gäller det där med att tiden får utvisa så är det väl så, att vilken smörjning man gör och vilket smörjmedel man använder beror på förhållningssättet. Ser man sIn rulle som en familjebil som lämnas in på service en gång per år eller som en racerbil som plockas ned och renoveras mellan varje lopp? Vill man ha minimalt underhåll eller maximal prestanda eller något där emellan?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar