Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Trasig toppögla

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 11 april 2019 - 16:56

Någon som vet om det går att få tillbaka "ringen" i toppöglan, och i så fall, hur gör man?

Eller måste jag byta hela toppöglan?

Bifogad fil  20190411_spötopp.jpg   47,79K   3 Antal nerladdningar

Visst fn är det en materialsport!

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 11 april 2019 - 19:00

Någon som vet om det går att få tillbaka "ringen" i toppöglan, och i så fall, hur gör man?

Eller måste jag byta hela toppöglan?

attachicon.gif20190411_spötopp.jpg

Gick det att få ur den utan att den sprack så borde det ju vara möjligt att trycka in den igen. Frågan är hur den kommer att sitta. Superlim? När Fujis kreamiska öglor kom på sjuttiotalet så hade de rejält med stötdämpande material mellan stativet och keraminlägget. Det är en bättre design än den din trasiga ögla har (så jag skulle nog byta den).

• pegaso gillar detta

#3 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 709 inlägg

Postad 12 april 2019 - 10:04

Gick det att få ur den utan att den sprack så borde det ju vara möjligt att trycka in den igen. Frågan är hur den kommer att sitta. Superlim? När Fujis kreamiska öglor kom på sjuttiotalet så hade de rejält med stötdämpande material mellan stativet och keraminlägget. Det är en bättre design än den din trasiga ögla har (så jag skulle nog byta den).

Personligen tycker jag det vore bättre att byta den, bara att värma upp öglan med en tändare och dra av den.

OBS att använda en tång eller något annat att dra loss öglan med annars bränner man sig rejält.

Personligen använder jag alltid spö-cement istället för superlim att fästa öglan med annars kan det hända att man inte får loss öglan igen om den skulle gå sönder en gång till..

• pegaso gillar detta

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 12 april 2019 - 10:53

Personligen tycker jag det vore bättre att byta den, bara att värma upp öglan med en tändare och dra av den.

OBS att använda en tång eller något annat att dra loss öglan med annars bränner man sig rejält.

Personligen använder jag alltid spö-cement istället för superlim att fästa öglan med annars kan det hända att man inte får loss öglan igen om den skulle gå sönder en gång till..

Helt rätt (och min rekommendation om superlim gällde om keramringen skulle återmonteras i ringstativet, inte byte av toppögla).

• jmansson gillar detta

#5 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 14 april 2019 - 22:21

Jag valde en enkel väg.

Åkte till den lokala sportfiskebutiken.

Medan jag tittade efter gummipärlor, bytte butiken ut den trasiga toppöglan mot en ny.

Så smidigt det kan vara!

• lausvik och jmansson gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 562 inlägg

Postad 15 april 2019 - 08:21

Snyggt! Och då menar jag inte öglebytet utan att du följer upp en fråga du ställt på forumet genom att redovisa vad som hände. Det är alltför ofta man lämnar mer eller mindre goda råd utan att få någon återkoppling.

• pegaso gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar