Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Större "vildmarkssjö" i södra sverige

naturskönt vacker sjö södra sverige vildmark

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 Hallåj

Hallåj

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 13 april 2019 - 19:52

Som rubriken lyder är jag på jakt efter en sjö i södra Sverige (norr om Dalälven för att dra en sliten definition) som uppfyller dessa kriterier, undrar om någon har ett tips på lut :)      :
*Ligga i södra Sverige, från Uppland-Värmland och söderut  
*större än en vår klassiska näringsfattiga dock ofta vackra "skogstjärn" , antingen ett system/fvo av mindre sjöar som ligger inom gångavstånd (så att flera kan nås under en dagsvandring) eller en lite större  sjö på minst 100 hektar 
*fler arter än bara mört, abborre och gädda är trevligt men inget krav :P 
*vacker natur och lite känsla av att få vara "i fred" (fiskar lika mycket för upplevelsens skull som för att få napp), det får gärna finnas fiskare/vandrare osv där och det behöver inte vara "sarek" i ödslighet eller ett naturreservat nödvändigtvis men gärna så att man åtminstone slipper se bilvägarna från sjökanten  och att den inte domineras av anlagda badplatser, sommarstugetomter med brygga och båt eller jordbruksmark 
*Om sjön är exploaterad på sättet jag önskar att den inte är i punkten ovan, får gärna den natur som ändå omger vara lite mer än kalhyggen och granplantage eller träsk :) 

Jag lyckas inte googla mig till något som uppfyller detta, småsjöarna kan ligga vackert men inte vara lika spännande fiskemässigt och det finns heller inte information på internet på samma sätt om dessa som om fegen,fävren,bolmen,sommen etc   vilket gör det till lite grisen i säcken. Så jag litar på att någon på forumet kan nämna något! 

#2 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 13 april 2019 - 20:44

Söder om Dalälven neråt Aneby vet jag iaf om en riktig vildmarkssjö. Den heter Försjön, Aneby kommyn o det är en källsjö. I min ungdom så hade mina föräldrar stuga vid Vrangsjön som är ansluten till Försjön via bäcken. Där var vi några i samma ålder som umgicks. Vi hade kul ihop men inga dumheter. En dag gick vi upp till Försjön o lånade en båt o rodde över till en ö i norra änden på sjön. Några tältade o några sov under bar himmel i sovsäck bara. Sedan rodde vi tillbaks dagen efter o gick hem. Vi lämnade ön snyggt o prydligt efter oss. :) Jag var där o fiskade några gånger under tiden jag bodde i Aneby samt hade stuga norr om Aneby.

https://sv.wikipedia...ocken,_Småland)

Fin gädda o abborre i sjön. Jag vet ej hur det är med båtuthyrning nu för tiden. Vet inget om båtramp.

Sedan kan jag kanske komma på någon till om jag får mala lite hjärnceller.

Har jag uppfattat dig rätt?

• Anders jansson gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#3 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 135 inlägg

Postad 15 april 2019 - 10:50

Det var inte helt enkelt att begripa vad du är ute efter, men här får du ett litet tips, på en "fiskerutt".

Rasjön (vid Bondstorp) och Rakalven. (iFiske)

Därefter en liten vandring österut, till vildmarken:

Flatvattnet - Rödvattnet - Bongebosjön - Mossjön. (Sveaskog)

Något av detta du söker?

Visst fn är det en materialsport!

#4 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 018 inlägg

Postad 15 april 2019 - 12:20

Det var inte helt enkelt att begripa vad du är ute efter, men här får du ett litet tips, på en "fiskerutt".

Rasjön (vid Bondstorp) och Rakalven. (iFiske)

Därefter en liten vandring österut, till vildmarken:

Flatvattnet - Rödvattnet - Bongebosjön - Mossjön. (Sveaskog)

Något av detta du söker?

Nej, det var verkligen inte lätt att förstå vad han menade!

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#5 Hallåj

Hallåj

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 16 april 2019 - 22:07

Tusen tack för svaren! Tycker ni har förstått precis vad jag söker, konkreta och bra tips :)
  • pegaso gillar detta

Även taggad med naturskönt, vacker sjö, södra sverige, vildmark

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar