Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

If you can´t beat them - lausviks och Trassels norgeäventyr

• Vänligen logga in för att kunna svara
345 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 10:05

Bifogad fil  fjord.jpeg   78,12K   2 Antal nerladdningar

Foto: Anders Jansson

Alla har vi läst dem. Och sett dem. Anders rapporter om fångster av fler sorters fiskar än vad jag på rak arm kan räkna upp och bilder av ett överjordiskt vackert fjordlandskap. :roll:  Och vi har försökt. I alla fall har jag gjort det. Att täppa till truten på karl´n. Men det är bara att inse faktum. Vi kan inte, åtminstone inte här, matcha hans fångster. Och även om det finns vackra vyer även på andra håll så fängslas åtminstone jag av fjordens magi. Så...

If you can´t beat them, join them! Vi - Trasselkludd och jag - åker dit helt enkelt. Ger oss ut och fiskar med Anders på hans hemmaplan. Det är ju bara ett medellångt stenkast över Hardangervidda så är vi där, i Rosendal i Kvnnherad. I en vecka hyr vi där en liten röd sak som kallas fjordhytte. Under den veckan har Anders lovat att ta med oss ut på fjorden och kanske till en sk flomälv (om den finns, vilket är beroende på hur mycket det regnat) för laxfiske och kanske också till någon liten fjällsjö. 

Vad kommer att hända? Det kan man aldrig riktigt veta. Det är så med äventyr och ett äventyr är det. Kanske får Trassel äntligen napp? Kanske regnar det hela veckan? Kanske får vi lika mycket fisk som Anders brukar få?

I den här tråden kommer vi att älta vår förestående resa och sedan rapportera från den. Det är en del av det roliga med att göra en resa. Tar man ut tillräckligt mycket glädje i förskott så har man ju haft roligt även om den sedan inte skulle bli av. Men det ska den! :)

• fiskarlennart, Troll, Norges fiskaren and 3 others like this

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 11:19

Praktisk information 
om havsfiske
Låt en expert introducera dig till aktuella fisketrender och Norges vanligaste fiskarter, och skaffa all information sportfiskare kan behöva om regler och förordningar.

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#3 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 353 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 11:33

En hel vecka!? Men reglementet ger bara två tävlingsdagar per vecka! Som någon sa: "glöm inte anmäla innan...."

För övrigt är jag inte ett dugg avundsjuk....

• lausvik och bondersbyn gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 12:05

En hel vecka!? Men reglementet ger bara två tävlingsdagar per vecka! Som någon sa: "glöm inte anmäla innan...."

För övrigt är jag inte ett dugg avundsjuk....

Lugn och fin, man får fiska så mycket man vill men bara tävla två dagar per vecka. Men det ska nog räcka...

• Trasselkludd gillar detta

#5 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare

• Moderators
  • 3 790 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 13:33

Glöm inte flytväst el. flytoverall. Sjösjukepiller. Rullar med god linkapasitet. Sjövett! :rolleyes:  :lol:

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#6 fiskarlennart

fiskarlennart

Fiskegalning

• Members
  • 730 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 14:24

Med tanke på Lausvik och Trassels kommande Norgeäventyr i sällskap med Anders så är det bäst att ligga i, anmälde ett metepass i kväll i anmälningstråden. Katterna är också hungriga.

• Norges fiskaren, lausvik och Trasselkludd gillar detta

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 14:27

Glöm inte flytväst el. flytoverall. Sjösjukepiller. Rullar med god linkapasitet. Sjövett! :rolleyes:  :lol:

Den viktigaste utrustningsdetaljen är nog, om jag förstått rätt, bra regnställ och rejäla stövlar...

• Norges fiskaren, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#8 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 353 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 14:34

Den viktigaste utrustningsdetaljen är nog, om jag förstått rätt, bra regnställ och rejäla stövlar...

Nä! Nu har du fel, igen, den viktigaste utrustningen är pipan, utan den är det hopplöst att fiska!

• lausvik, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#9 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 790 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 14:36

Ja! Det också! :)

Vattentäta handskar som håller värmen för det kan vara lite rått ute på fjorden. :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 14:39

Nä! Nu har du fel, igen, den viktigaste utrustningen är pipan, utan den är det hopplöst att fiska!

Bifogad fil  2203c0ad0d9e237d42b23aebb4ab7107065cb688_2014-04-22-1752_5356902fddf2b3387f0be16f.jpg   262,54K   1 Antal nerladdningar

Sant, jag behöver alltså en rejäl sydväst för att hålla tobaken torr och glöden vid liv.

#11 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 295 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 18:57

attachicon.gif2203c0ad0d9e237d42b23aebb4ab7107065cb688_2014-04-22-1752_5356902fddf2b3387f0be16f.jpg

Sant, jag behöver alltså en rejäl sydväst för att hålla tobaken torr och glöden vid liv.
 Harry Haerendel

Högoktanigt konstverk om ni frågar mig...

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 19:16

Harry Haerendel

Högoktanigt konstverk om ni frågar mig...

Nej, det är en selfie.

• fiskarlennart, Norges fiskaren och Trasselkludd gillar detta

#13 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 295 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 20:01

Nej, det är en selfie.

#14 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 22 maj 2019 - 21:32

Ska man klara en högsommar här!!
Så är regnkläder ett måste!

MEN vi har ett par dagar i mån som solen lyser också!
Och om inte regnet kommer,så kommer inte laxen i älven.

Så därför gillar jag regnet på sommaren!!!

#15 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 295 inlägg

Postad 23 maj 2019 - 15:24

Nej, det är en selfie.

Hur har du det med skägget då?

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 23 maj 2019 - 18:00

Hur har du det med skägget då?

Bifogad fil  DSC_0213.JPG   14,39K   1 Antal nerladdningar

Och var fick du luft ifrån?

#17 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 790 inlägg

Postad 23 maj 2019 - 18:03

Har ni rustat er med ordentliga krokar nu när ni åker till Norge gubbar? Man vet aldrig vad som kan nappa på kroken i Norges djupa fjordar. 

Här får ni ett tips från mig.

Mustad Hajkrok 4480DT 16/0
En rejäl hajkrok i storlek 16/0 av högsta kvalitet från Mustad. Denna hajkrok är perfekt för landning av bl.a hälleflundra. Fäst kroken i ett rep och kroka flundran inifrån i underkäken. Kroken mäter hela 27cm och har ett krokgap på 10cm. Ett måste för dig som skall åka till Nordnorge och fiska "kveite".
Bifogad fil  0101461_mustad-hajkrok-4480dt-160.jpeg   19,8K   0 Antal nerladdningar
:P  :lol:

/Stefan

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 839 inlägg

Postad 23 maj 2019 - 18:08

Mja, vi tänker nog mest skrapa på ytan och fiska småfisk. Skulle en större haj eller kveite ta våra beten så vore det att betrakta som olycksfall i arbetet. Men tack för omtanken.

• Norges fiskaren och bondersbyn gillar detta

#19 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 3 790 inlägg

Postad 23 maj 2019 - 18:10

Mja, vi tänker nog mest skrapa på ytan och fiska småfisk. Skulle en större haj eller kveite ta våra beten så vore det att betrakta som olycksfall i arbetet. Men tack för omtanken.

:lol:  :lol:

Varsågod!

/Stefan

#20 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 368 inlägg

Postad 23 maj 2019 - 19:13

Får se vad slags spö som blir med upp til Norge!
Så tar vi fisket där ifrån!!
  • bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar