Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

If you can´t beat them - lausviks och Trassels norgeäventyr

• Vänligen logga in för att kunna svara
256 svar till detta ämne

#41 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 17:20

Att öppna paketet var "a blast from the past". Eddystone Eel och Red Gill var, tillsammans med Vibrotail, de första mjukbetena som blev tillgängliga på den svenska marknaden om man inte räknar gummimakkarna) Vad gäller de sisttnämnda så innehöll paketet slang som bör räcka till ca fyra sådana. Själv hade jag när det begav sig inte råd att köpa sådan utan snodde sådan där orangeröd avspärrningslina som jag sedan drog ut fibrerna u r. Torsken högg lika glatt på de makkarna som på köpevarianterna. Förresten så bör jag ha några Red Gill, både sill- och tobisvarianten, någonstans i källaren. 

Bifogad fil  DSC_0218.JPG   96,01K   1 Antal nerladdningar

När jag fiskade med lätta don (sexfots Fiske 2 glasfiberspö och haspel med 0,30 nylon)efter östersjötorsk från drivande båt över djupa tångbottnar brukade jag oftast ha ett blysänke i linänden och en upphängare (makk, Red Gill eller en röd Creme twister). På så vis undveks bottennapp och med den lätta utrustningen blev det god sport när torsk på tre kilo eller mer någon gång klev på.

Tack, bonders! Nu ska vi (om Anders och Trassel ber snällt kan de få låna av godsakerna) rensa den där fjorden på fisk!

• Troll, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#42 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 17:56

attachicon.gifDSC_0217.JPG

Jag var litet orolig för om paketet skulle komma fram eftersom avsändaren strukit över adressen, men det ordnade sig och idag låg det i min brevlåda. Det ska bli kul att öppna...

Bra! Då vet jag att Postnord har skött sig ännu en gång. :D

• lausvik gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#43 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 18:00

Att öppna paketet var "a blast from the past". Eddystone Eel och Red Gill var, tillsammans med Vibrotail, de första mjukbetena som blev tillgängliga på den svenska marknaden om man inte räknar gummimakkarna) Vad gäller de sisttnämnda så innehöll paketet slang som bör räcka till ca fyra sådana. Själv hade jag när det begav sig inte råd att köpa sådan utan snodde sådan där orangeröd avspärrningslina som jag sedan drog ut fibrerna u r. Torsken högg lika glatt på de makkarna som på köpevarianterna. Förresten så bör jag ha några Red Gill, både sill- och tobisvarianten, någonstans i källaren. 

attachicon.gifDSC_0218.JPG

När jag fiskade med lätta don (sexfots Fiske 2 glasfiberspö och haspel med 0,30 nylon)efter östersjötorsk från drivande båt över djupa tångbottnar brukade jag oftast ha ett blysänke i linänden och en upphängare (makk, Red Gill eller en röd Creme twister). På så vis undveks bottennapp och med den lätta utrustningen blev det god sport när torsk på tre kilo eller mer någon gång klev på.

Tack, bonders! Nu ska vi (om Anders och Trassel ber snällt kan de få låna av godsakerna) rensa den där fjorden på fisk!

Jag hoppas att det ger er bra fiskelycka på eran Roadtripp till Anders! :)

Vi får väl se om det blir en Kjempetorsk på kroken!

Skitfiske på alla 3! :)

• Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#44 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 18:08

Bra! Då vet jag att Postnord har skött sig ännu en gång. :D

Ja någon gång ska väl även de lyckas...

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#45 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 18:17

Ja någon gång ska väl även de lyckas...

Oh yes!

Jag tror att jag är en av dom som aldrig har fått en försändelse förstörd el. blivt stulen genom Postnord.

Skickar jag större saker så skickar jag dom med bussgods, men nu är det snart slut om deras beslut står fast.

Bussgods Västerbotten är besvikna på sina kollegor i norr och det är jag liksom många andra. :(

/Stefan

#46 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 18:33

Själv köper jag ofta saker mot avhämtning. Just nu har jag spön som står och väntar i Insjön och Alingsås. En avgjord höjdare var när jag för några år sedan hämtade spön hos Luis Rasmussen i Nybro. Det blev en lång och trivsam fikastund när två fiskargubbar satt och ljög. Att köpa fiskegrejor handlar inte bara om prylar utan är en kontaktyta mot andra fiskare. Det bör man ta vara på.

• bondersbyn gillar detta

#47 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 19:04

Själv köper jag ofta saker mot avhämtning. Just nu har jag spön som står och väntar i Insjön och Alingsås. En avgjord höjdare var när jag för några år sedan hämtade spön hos Luis Rasmussen i Nybro. Det blev en lång och trivsam fikastund när två fiskargubbar satt och ljög. Att köpa fiskegrejor handlar inte bara om prylar utan är en kontaktyta mot andra fiskare. Det bör man ta vara på.

Skickar jag grejor el. köper av större värde så brukar jag rekommendera det el. ber säljaren göra det.

Visst är det så! :)

/Stefan

#48 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 19:15

Skickar jag grejor el. köper av större värde så brukar jag rekommendera det el. ber säljaren göra det.

Visst är det så! :)

Så är det ju det där med värde och pris. Oscar Wilde sa ju att en cyniker är en person som vet priset på allt men ingentings värde. Ditt paket var av stort värde även om priset var försumbart.

#49 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 20:09

Så är det ju det där med värde och pris. Oscar Wilde sa ju att en cyniker är en person som vet priset på allt men ingentings värde. Ditt paket var av stort värde även om priset var försumbart.

Tack! Jag har ingen koll på värdet av sådana saker som jag har haft liggandes i 30 år el. mer. 

Om du vill så får du gärna skicka mig en slant till! ;) :)

/Stefan

#50 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 981 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 20:41

attachicon.gifDSC_0218.JPG

Jag ber snällt även om jag inte riktigt vet vad jag ber om.. Förklara det där med röda slangar, hur mecklar man ihop en sådan, tack. 

#51 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 21:38

Tack! Jag har ingen koll på värdet av sådana saker som jag har haft liggandes i 30 år el. mer. 

Om du vill så får du gärna skicka mig en slant till! ;) :)

Min (och Wildes) poäng är att värdet inte nödvändigt är pekuniärt.

#52 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 998 inlägg

Postad 28 maj 2019 - 21:47

Här är den bästa makrillhäcklan.

Bifogad fil(er)

#53 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 29 maj 2019 - 04:38

Jag ber snällt även om jag inte riktigt vet vad jag ber om.. Förklara det där med röda slangar, hur mecklar man ihop en sådan, tack. 

Den röda slangen kan man klippa i lagom längd o trä på en 3-kroks skaft om det inte finns något där redan.

Jonsson har alltid gillat att exprimentera i unga år.  :D

/Stefan

#54 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 981 inlägg

Postad 29 maj 2019 - 09:45

Den röda slangen kan man klippa i lagom längd o trä på en 3-kroks skaft om det inte finns något där redan.

Jonsson har alltid gillat att exprimentera i unga år.  :D

Tänkte mer på om man tillverkade egna gummimakkar med slang.. :-P

#55 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 29 maj 2019 - 10:32

Tänkte mer på om man tillverkade egna gummimakkar med slang.. :-P

Ja, det går ju även att ta av gummimasken o sätta på enkelkrokar.

/Stefan

#56 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 29 maj 2019 - 10:39

Bifogad fil  DSC_0219.JPG   57,74K   1 Antal nerladdningar

Det kostar att ligga på topp. Nyss köpte jag beten av Jonsson för er hundring och idag rök ytterligare en. I min favoritbutik Retro/Antik sprang jag på ett komplett set för havsfiske bestående av ett Elbe Strong glasfiberspö 100-200 g med en Fladen 30 multirulle. En utrustning jämnårig med betena, så även linan som dock ska bytas. Resten kräver rengöring och service men allt verkar fungera. 

Bifogad fil  DSC_0220.JPG   77,04K   1 Antal nerladdningar

#57 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 981 inlägg

Postad 29 maj 2019 - 10:54

Ja, det går ju även att ta av gummimasken o sätta på enkelkrokar.

Så enkelt var det  :-P . Jag ska alltid komplicera saker o ting, märkligt...

#58 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 29 maj 2019 - 11:11

Min första torskpilk, en 200 grams Siri, med en handvinda och 0,90 mm nylonlina hade en häckla bestående av fem (?) kromade trekrokar med lys och plastslang. Det otyget tog jag av men krokarna hade jag glädje av.

#59 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 29 maj 2019 - 11:17

Bifogad fil  DSC_0221.JPG   97,26K   0 Antal nerladdningar

Så här ser en färdig gummimakk ut. Hur man ska göra med slangen kan jag visa dig. Knepet är att få tag på rätt krok. Men man kan naturligtvis göra enklare varianter med vanlig 3/0 Shaugnessykrok. 

• Anders jansson och Trasselkludd gillar detta

#60 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 29 maj 2019 - 11:30

Bifogad fil  DSC_0222.JPG   98,63K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_0224.JPG   108,77K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_0225.JPG   104,87K   1 Antal nerladdningar

Allting går lätt på rullen och lätt avdiskad sert den genast bättre ut.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar