Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bondersbyn´s fiske, friluftsliv, jakt o spöreparartioner, rullservice & diversedagbok

• Vänligen logga in för att kunna svara
236 svar till detta ämne

#1 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 13:36

Jaja, det är väl på tiden att jag gör något vettigt i norr! Här kommer jag skriva om det som händer i Kalix med omnejd.

Just nu så pågår en spöreparation av ett havsfiskespö där jag lägger på nya lindningar till trissorna på klingan. Just nu är dom bara grovt fasttejpade med maskeringstejp. Jag ska rikta upp dom ordentligt innan jag börjar linda fast dom. Tråden är vit björntråd inhandlad på syaffär i Kalix. :)

Bifogad fil  20190607_141055 2.jpg   116,67K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20190607_142002 1.jpg   85,13K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20190607_142022.jpg   109,2K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20190607_142750.jpg   95,96K   4 Antal nerladdningar

Fortsättning följer! :D

• fiskarlennart, lausvik och Trasselkludd gillar detta
/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 16:51

Jaja, det är väl på tiden att jag gör något vettigt i norr! Här kommer jag skriva om det som händer i Kalix med omnejd.

Just nu så pågår en spöreparation av ett havsfiskespö där jag lägger på nya lindningar till trissorna på klingan. Just nu är dom bara grovt fasttejpade med maskeringstejp. Jag ska rikta upp dom ordentligt innan jag börjar linda fast dom. Tråden är vit björntråd inhandlad på syaffär i Kalix. :)

Fortsättning följer! :D

Björntråd, det är old school. :)

• bondersbyn gillar detta

#3 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 17:23

Björntråd, det är old school. :)

Oh yes! Ska man vara ute på havet så gäller det att grejorna håller också o att det är reparerat på regelrätt sätt.  :D

• Troll och lausvik gillar detta
/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 17:40

Oh yes! Ska man vara ute på havet så gäller det att grejorna håller också o att det är reparerat på regelrätt sätt.  :D

Och när ska du och spöt ut på havet igen?

• Troll och bondersbyn gillar detta

#5 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 17:53

Och när ska du och spöt ut på havet igen?

Det vet jag inte, men kanske upp till Sör-Varanger o då blir det kvar där uppe i så fall!

• Troll, Norges fiskaren och lausvik gillar detta
/Stefan

#6 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 18:11

Litet axplock ur mitt jakt- o fiskealbum.

Mina tre änglar!

Mika var den sista hunden som fanns hos oss och gick bort 2015-01.

Trots att hon hade hela Kalixälvens is att röra sig på så var hon aldrig mer än 100-150 m ifrån o det var likadant i skogen. 

Bifogad fil  WP_20140204_12_54_30_Pro (1).jpg   137,84K   2 Antal nerladdningar

Mika var en rätt rolig hund ibland. När vi promenerade efter golfbanan o förbi vattenhinder under sommaren så kunde hon sätta sig ner och titta på änderna o dess ällingar. :)

Bifogad fil  Ibland brukar hon sitta och titta på dom.jpg   207,78K   2 Antal nerladdningar

Här är Mika o Katty ihop ute o plumsar i snö.

Bifogad fil  Mika & Katty.jpg   30,27K   2 Antal nerladdningar

Katty var hund nr 2 o blev ängel 2008-12.

Bifogad fil  Katty Ängel nr 2 200812.jpg   134,47K   2 Antal nerladdningar

Tracy var min första hund o är ängel sedan länge tillbaka. Har tappat bort datum men här är hon som unghund på dressyrkurs.

Bifogad fil  Tracy Dressyrkurs.jpg   161,62K   2 Antal nerladdningar

• Norges fiskaren gillar detta
/Stefan

#7 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 19:16

Renar kan man se lite här o där här uppe. Denna brukade söka skugga o svalka inne i svågerns lada.

Bifogad fil  Renar kan man se lite här o där här uppe-100814.jpg   53,81K   3 Antal nerladdningar

Jag har ett gäng släktingar (ca 70 st) varav några jagar o fiskar. Fick det här fina fotot på hur en riktig älgtjur ser ut.

Mina släktingar dom bor från New Foundland i öster till Vancoruver Island i väster. Några av dom bor o jagar på B. C:s fastland. En dag för några år sedan fick jag detta foto från en av dom. Här kan vi snacka om älgtjur.  :o   :D

Bifogad fil  B. C..jpg   88,31K   4 Antal nerladdningar

Min första bäver vikt ca 20 kg. Dom är jäkligt bra ingenjörer med att fälla o bygga dammar.  :lol:

Bäverhuggkroken gjorde jag av mitt första teleskopmetspö inköpt på 70-talet någon gång. Ett 7,2 m som jag kapade ca 0,5 m innan jag gjorde om det. Gammalt skit som håller än idag. :rolleyes:  :lol:

Bifogad fil  Jonsson första bäver -08 ca 20 kg.jpg   59,21K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20100511 Jonssons Bäver m bäverhuggkroken.jpg   76,09K   3 Antal nerladdningar

Fina tänder som dom har bävrarna.

Bifogad fil  Bävertrofé.jpg   47,64K   3 Antal nerladdningar

Här var det riktigt nära. Ca 60 m mellan mig o nalle o allt slutade väl. Ingen bil närheten. Fotot togs vid ca 22.30 en sen junikväll 2009.

Bifogad fil  Här var det nära. -090630.jpg   132,28K   3 Antal nerladdningar

• fiskarlennart och Trasselkludd gillar detta
/Stefan

#8 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 160 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 19:26

Renar kan man se lite här o där här uppe. Denna brukade söka skugga o svalka inne i svågerns lada.
attachicon.gifRenar kan man se lite här o där här uppe-100814.jpg

Jag har ett gäng släktingar (ca 70 st) varav några jagar o fiskar. Fick det här fina fotot på hur en riktig älgtjur ser ut.
attachicon.gifB. C..jpg

Min första bäver vikt ca 20 kg. Dom är jäkligt bra ingenjörer med att fälla o bygga dammar.
Bäverhuggkroken gjorde jag av mitt första teleskopmetspö inköpt på 70-talet någon gång. Ett 7,2 m som jag kapade ca 0,5 m innan jag gjorde om det. Gammalt skit som håller än idag. :rolleyes:
attachicon.gifJonsson första bäver -08 ca 20 kg.jpg
attachicon.gif20100511 Jonssons Bäver m bäverhuggkroken.jpg
Fina tänder som dom har bävrarna.
attachicon.gifBävertrofé.jpg

Här var det riktigt nära. Ca 60 m mellan mig o nalle o allt slutade väl. Ingen bil närheten. Fotot togs vid ca 22.30 en sen junikväll 2009.
attachicon.gifHär var det nära. -090630.jpg

Fina bilder och kul att du berättar!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • Norges fiskaren och bondersbyn gillar detta

#9 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 20:28

Fina bilder och kul att du berättar!

Tack! På grund av man har varit med om en del så är det alltid kul att kunna berätta lite om det hela också! :) Bara ni inte ser det som skrevel för det är det inte även om jag har lyckats och kanske haft lite flax med mig genom åren. :rolleyes:  :lol:

• Troll och Trasselkludd gillar detta
/Stefan

#10 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 160 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 21:29

Tack! På grund av man har varit med om en del så är det alltid kul att kunna berätta lite om det hela också! :) Bara ni inte ser det som skrevel för det är det inte även om jag har lyckats och kanske haft lite flax med mig genom åren. :rolleyes:

Nä för tusan! Kör så det ryker! Det är både kul och intressant att läsa om dina bravader...

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 07 juni 2019 - 22:29

Ljug och skrävel i lagoma doser hör till erfarenhetsutbytet sportfiskare emellan.

• Troll, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#12 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 07:32

Nä för tusan! Kör så det ryker! Det är både kul och intressant att läsa om dina bravader...

Ljug och skrävel i lagoma doser hör till erfarenhetsutbytet sportfiskare emellan.

Ok! Då kör vi! :)

Kom ihåg att jag mäter fiskens längd mellan ögonen för att inte behöva sträcka ut armarna så långt. ;) :) 8)  :lol:

• Troll och Norges fiskaren gillar detta
/Stefan

#13 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 251 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 08:15

Vad trevligt att du delar med av din upplevelser och bilderna, riktig fina bilder.

Det skall bli roligt att följa din tråd, och har en drivit med jakt och fiske ett helt liv

så finnes det många minnen och historier.

Det skall bli roligt att följa när du lagar spöet.

• lausvik och bondersbyn gillar detta

#14 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 08:29

Då börjar jag med höjdpunkten under min fiskekarriär. :)

Bifogad fil  Drömresevinnarna ABU 1982.jpg   100,84K   3 Antal nerladdningar

Jag står på bron o stöttar mig på ett par kryckor. Tyvärr så blev jag inte av med dom innan resan, men fiskade gjorde jag ändå o fick en havsöring på ca 2,5 kg under premiärveckan -82 i Mörrumsån, Svängsta. Detta foto är taget vid ABU:s privata del av ån. ABU har en fin stuga där också som vi åt lunch i när vi var där o fiskade o inte inne i själva centrum o fiskade. Det blev lite vila för mig mellan varven o mycke fiskestorrys med sanning o lögn. :rolleyes:  :P  :lol:  8)

Här kommer 3 sidor med vinnarna i dom olika klasserna o ni hittar mig med en gös på 11,26 kg. Jag ligger topp 10 ännu i Sverige bland dom största gösarna. Nr 5 var det sist. :) Allt fritt i en veckas tid. Mat, vin o sprit. :)

Bifogad fil  ABU Drömresan 1 av 3.jpg   214,88K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  ABU Drömresan 2 av 3.jpg   206,16K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  ABU Drömresan 3 av 3.jpg   155,68K   2 Antal nerladdningar

Jag fick ju 2 gösar denna natt o den andra vägde 8,4 kg fångade i Ralången. Detta år så hade jag bägge dessa gösar inne på topp 10 i Fiskejournalens 10 i topp lista bland 10 största för året.

Bifogad fil  Gösar 11,26 o 8,4 kg 1981.jpg   83,14K   2 Antal nerladdningar

Efter denna framgång så fick jag erbjudande från FJ att vara med i deras trollingfilm som handlade om gädda, abborre, lax, gös o öring. Jag fick ta med mig en kompis. Vi tackade ja till detta erbjudande. Kompisen föreslog som var Kronofogdeassistent (pensionär numera) att jag skulle fråga om vi fick ut ersättningen (förlorad lön) i reseersättning och traktamente istället för lön så att vi skulle betala ersättningen i lön och det hakade Elanders på (ägare av FJ). Filmdelen om gösfiske gjordes dagarna efter midsommarn -81. Vi hade otur med vädret men kanonfiske i 2,5 dag. Det blåste ren nordanvind +10-15 m/s på Ralången, regnet vräkte ner mellan varven o himlen i det närmaste svart. Sjön ligger i princip norr söder och resten får ni räkna ut själva. Sista dagen på onsdag morgon hade vi uppehåll o då metade vi gös för då hade vi säkrat hela delen av trollingfilmen. Gös fick men delen är inte med på trollingfilmen. 

Det var Jan Olsson den kände fiskeprofilen o medarbetaren på FJ och i kamerna höll den kände naturfilmaren Gerold Berg från Torsby o hans fru Lizzy höll i mikrofonen från parallellbåten som var Jans båt. Gösar o gäddor fick men det var gösarna som togs med på filmen och ingen av gösarna var under ca 4,5 kg o största på knappt 6 kg.

Bifogad fil  Trollingfilm -81 Jag finns i nedre h hörn.jpg   50,53K   2 Antal nerladdningar

Denna film har Gerold gjort där han filmar en björnhona går attack mot en bärplockare med lycklig utgång. Den observante ser en björnunge i ett träd. Därför vet jag att det är en hona. :)

https://www.youtube....h?v=3lJ2GM17TmA

OBS! Ingen bössa fanns med under denna filminspelning. Det är inte många meter mellan blåbärsplockaren o björnhonan. 

Hur många hade stått pall för denna attack utan att få en brun fartrand i kallingar el. trosorna???  :P  :lol:

• Troll, Norges fiskaren, lausvik and 1 other like this
/Stefan

#15 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 14:24

Min resa började på Jönköping tågstation och jag skulle åka tåg till Narvik o sedan vidare med buss till Harstad. Tågresan var beräknad till 27 tim enkel resa o lika lång tid hem. För att underlätta resan o få den lite trevligare så hade jag med mig en 75 cl flaska whisky o det var betydligt roligare. :D Detta var första o sista gången som jag åkte tåg t o r. 

Jaha, då får man komma med nästa bekännelse nu. :rolleyes:  Första sommaren som jag var i Harstad så träffade jag underbar söt norska som bodde där på sommrarna men annars studerade hon på universitet i Tromsö. Minns ej till vad. Hon var söt och trevlig men vid den tidpunkten så kände jag mig inte mogen för att ta steget fullt ut vid 24 års ålder och flytta till Harstad. I såfall hade Anders o Troll haft stenhård konkurrens när det gäller havsfisket. :P Än idag tänker jag på henne mellan varven. Jag ska inte släppa något foto på henne för då skulle ni bli avundsjuka hela bunten. :P  :lol: Jag hade länge tänkt att jag skulle göra en havsfiskeresa norr ut. Jag tog mig tid att skriva brev (inget internet -77) o begära broschyrer från lite olika platser i nordnorge o valet föll på Harstad. 

Jag skulle ställa upp i 12 Internationale sjö fiskefestivalen Harstad som skulle starta någon gång runt 10-12 juli det året. Det var både större o mindre båtar som ställde upp o körde ut de tävlande (Snabbare o långsammare).  

Bifogad fil  12 Internatjonale Sjö fiskefestival Harstad.jpg   63,59K   2 Antal nerladdningar

På morgonen i hamnen innan startsaluten sköts.

Bifogad fil  Hamnen innan startskottet.jpg   50,96K   2 Antal nerladdningar

Startsaluten sköt dom med en kanon rakt ut i havet.

Vid det tillfället så hade alla båtar fått lossa på sina förtöjningar o låg i bredd o sedan var det full gas ut till fiskeplatserna.

Jag var på samma båt som dessa trevliga människor. Tjejen stod som skeppare fast det var henns kille som ägde båten så att han fick fiska.

Bifogad fil  Johan, Astrid o Sverre.jpg   54,95K   2 Antal nerladdningar

Jag med en havskatt på ca 4,5 kg o vid nästa nedsläpp så fick jag ytterligare en havskatt ca 4 kg. 

Bifogad fil  Jag med en havskatt på ca 4,5 kg.jpg   50,1K   2 Antal nerladdningar

Arttävligens största fiskar den tredje fiskedagen blev en torsk på 9,6 kg o en marulk på 9,4 kg.

Bifogad fil  Torsk o marulk.jpg   67,52K   2 Antal nerladdningar

Fan vad ful en marulk är egentligen men väldigt god som matfisk men inte lika god som matfisk. :)

Fortsättning följer!

• fiskarlennart, Troll, Norges fiskaren and 1 other like this
/Stefan

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 15:41

Arttävligens största fiskar den tredje fiskedagen blev en torsk på 96 kg o en marulk på 9,4 kg.

attachicon.gifTorsk o marulk.jpg

Som sagt, litet ljug och skrävel hör till, men 96 kilo? Själv försöker jag med litet mer trovärdiga lögner.

• Troll, Norges fiskaren, bondersbyn and 1 other like this

#17 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 16:04

Som sagt, litet ljug och skrävel hör till, men 96 kilo? Själv försöker jag med litet mer trovärdiga lögner.

Felet tillrättat! :)

Missade ett kommatecken. :lol:

/Stefan

#18 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 16:45

Bara lite Norge till:

-78 bar det åter av till Harstad men bara med fiske i tankarna  o inte delta i tävling.

Mina 3 norska vänner som jag presenterade från första Norgeresan skulle helle inte delta.

Vi fick mycket fisk under veckan som jag var där. Under en kvällsfiske som vi fiskade till framåt 01.30 på tidig morgon så svepte vi över en bra grundtopp som gick upp till ca 110 m snabbt från ca 250 m. På ca 110 m djup fick jag en torsk på drygt 5 kg. Torksen ville neråt o jag ville ha den upp i båten, och till slut så gick jag segrandes ur den kampen. :lol: Snacka om tjurig torsk. :D

Bifogad fil  Jag med torsk på drygt 5 kg.jpg   35,5K   2 Antal nerladdningar

Under tiden som jag höll på med tävlingsfiske till havs så var jag även med på ett EM i havsfiske i Haugesund -79. Svårfiskat men jag räddade namnet varje dag. :)

Jag tävlade för Falkenbergs Havsfiskeklubb vid detta tillfälle.

Sista dagen tog vi foto på alla spön som vi hade med på 2 bilar o 8 man. Totalt hade vi med 42 spön fördelat på 8 personer.

Bifogad fil  42 spön från EM i Haugesund.jpg   262,35K   2 Antal nerladdningar

Det var med min klubbs godkännande från Huskvarna och för att vi skulle få ihop 2 klubblag.

I Hagesund så bodde vi på en camping med hytter och sov 4 i varje. Vid ebb så gick vi i strandkanten bland tången o plockade krabbor som vi kokade till middag o drack öl till. Vi hade med oss 3x24 burkar starköl dit som vi drack upp på kvällen när vi satt o surrade skit ihop. :) Det var värre muntert då. :)

Fortsättning följer! :)

/Stefan

#19 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 18:11

Nu tar vi lite havs- o insjöfiske från Sverige. :)

Min jakt på stor abborre, gös o gädda tog väl fart -76. 

Vid föräldrarnas sommarstuga n. Aneby vid Vrangsjön så fick jag min första abborre på över 1 kg.

Den vägde närmare bestämt 1,65 kg o var 47 cm lång. Vid den tidpunkten så hade vi flodkräftor i sjön och det gillade borrarna.

Så fort dom vägde över 3-4 hg så hittade man kräfta i nästan varje borre o borren smakade lite kräfta också.

Kräftorna var i regel mellan 4-6 cm som jag hittade i magen på borrarna. 

Bifogad fil  Abborre 1,65 kg.jpg   66,4K   2 Antal nerladdningar

Jag fick ytterligare någon till över kg samma sommar o toalt blev det 7 st över 1 kg i sjön. Fina filéer blev det o dom var lätta att filea också. :)

Sedan började jag utforska grannvatten dels en källsjö ca 22 m djup som låg ovanför Vrangsjön. 

I min undom runt 13-14 år o sedan var det flera andra killar o tjejer som bodde i trakten el. vars föräldrar hade stuga där vid sjön. Någon var runt 16-17 år vid tillfället. Det var cykel på grusväg el. båt över sjön som gällde som fortskaftningsmedel. Vi var snälla o rätt skötsamma då o ingen hade några större problem med sina föräldrar. Efter lite familjeråd mellan våra föräldrar så fick vi tillåtelse att vandra upp till Försjön som källsjön heter. Där lånade vi en båt (utan tillåtelse) o rodde över packning. Tält, sovsäck, käk, m.m. Sedan när vi hade över all packning så rodde jag o en annan kille tillbaks med båten o simmade tillbaka ut till ön. Vi var väl dom 2 duktigaste simmarna vid detta tillfälle o kunde ha livräddat varandra om det hade behövts. Se i länk.

https://viss.lanssty...aEUID=SE0310430

Vi tog båten på sjöns v sida.  Mitt emot ön i norra delen o rodde över sundet. Vi var 2 killar som sov under bar himmel i varsinn sovsäck o under natten så vaknade vi av att det knakade i grenar på marken. Vi låg blickstilla o lyssnade och på morgonen när ljudet hade upphört så pratades vi vid o kom fram till att det måste ha varit en älg som varit ute på ön o betat under natten. Älgen var max 5-10 m ifrån mig o kompisen. Älgen måste ha kommit från fastland öster om ön för där var det väldigt långgrunt och gott tillbaka samma väg. Det var ingen annan av ungdomarna som var med som hade hört något. Dom sov som små grisar. :D Sedan på fm. så var det bara att göra om samma procedur o simma in efter båten o frakta tillbaka packning o folk.

Jo i den här sjön var jag sedan flera gånger o körde trolling efter gädda modell större men inte mer än 5-6 kg som störst o några abborrar på 4-5 hg. Så den här sjön skippade jag rätt snart när det inte gav mer resultat. :) 

• Troll, Norges fiskaren, lausvik and 1 other like this
/Stefan

#20 Trasselkludd

Trasselkludd

Storfiskare

• Members
  • 1 160 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 19:30

Nu tar vi lite havs- o insjöfiske från Sverige. :)
Min jakt på stor abborre, gös o gädda tog väl fart -76.
Vid föräldrarnas sommarstuga n. Aneby vid Vrangsjön så fick jag min första abborre på över 1 kg.
Den vägde närmare bestämt 1,65 kg o var 47 cm lång. Vid den tidpunkten så hade vi flodkräftor i sjön och det gillade borrarna.
Så fort dom vägde över 3-4 hg så hittade man kräfta i nästan varje borre o borren smakade lite kräfta också.
Kräftorna var i regel mellan 4-6 cm som jag hittade i magen på borrarna.
attachicon.gifAbborre 1,65 kg.jpg
Jag fick ytterligare någon till över kg samma sommar o toalt blev det 7 st över 1 kg i sjön. Fina filéer blev det o dom var lätta att filea också. :)

Sedan började jag utforska grannvatten dels en källsjö ca 22 m djup som låg ovanför Vrangsjön.
I min undom runt 13-14 år o sedan var det flera andra killar o tjejer som bodde i trakten el. vars föräldrar hade stuga där vid sjön. Någon var runt 16-17 år vid tillfället. Det var cykel på grusväg el. båt över sjön som gällde som fortskaftningsmedel. Vi var snälla o rätt skötsamma då o ingen hade några större problem med sina föräldrar. Efter lite familjeråd mellan våra föräldrar så fick vi tillåtelse att vandra upp till Försjön som källsjön heter. Där lånade vi en båt (utan tillåtelse) o rodde över packning. Tält, sovsäck, käk, m.m. Sedan när vi hade över all packning så rodde jag o en annan kille tillbaks med båten o simmade tillbaka ut till ön. Vi var väl dom 2 duktigaste simmarna vid detta tillfälle o kunde ha livräddat varandra om det hade behövts. Se i länk.
https://viss.lanssty...aEUID=SE0310430
Vi tog båten på sjöns v sida. Mitt emot ön i norra delen o rodde över sundet. Vi var 2 killar som sov under bar himmel i varsinn sovsäck o under natten så vaknade vi av att det knakade i grenar på marken. Vi låg blickstilla o lyssnade och på morgonen när ljudet hade upphört så pratades vi vid o kom fram till att det måste ha varit en älg som varit ute på ön o betat under natten. Älgen var max 5-10 m ifrån mig o kompisen. Älgen måste ha kommit från fastland öster om ön för där var det väldigt långgrunt och gott tillbaka samma väg. Det var ingen annan av ungdomarna som var med som hade hört något. Dom sov som små grisar. :D Sedan på fm. så var det bara att göra om samma procedur o simma in efter båten o frakta tillbaka packning o folk.
Jo i den här sjön var jag sedan flera gånger o körde trolling efter gädda modell större men inte mer än 5-6 kg som störst o några abborrar på 4-5 hg. Så den här sjön skippade jag rätt snart när det inte gav mer resultat. :)

Jag kan lika gärna lägga min pågående bok (Havsboken, Morten A Strøksnes) åt sidan för dom här inläggen du delar BB är mycket underhållande... Tack

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar