Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bondersbyn´s fiske, friluftsliv, jakt o spöreparartioner, rullservice & diversedagbok

• Vänligen logga in för att kunna svara
163 svar till detta ämne

#21 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 744 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 19:49

Jag kan lika gärna lägga min pågående bok (Havsboken, Morten A Strøksnes) åt sidan för dom här inläggen du delar BB är mycket underhållande... Tack

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

:lol:  :lol:  :lol:

Varsågod! :)

Jag skulle kunna berätta hyllmetrar mer om jag berättade allt. :P  :lol:

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#22 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 139 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 20:03

Jag kan lika gärna lägga min pågående bok (Havsboken, Morten A Strøksnes) åt sidan för dom här inläggen du delar BB är mycket underhållande... Tack

Har du redan avverkat Waltons bok (eller gav du upp)?

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#23 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 991 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 20:57

Har du redan avverkat Waltons bok (eller gav du upp)?

Nop, den är ju inte påbörjad då jag tänkte läsa högt för dig när vi ligger där i vår lilla stuga.

• Troll gillar detta

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 139 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 22:10

Herr Larsson...

• Trasselkludd gillar detta

#25 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 991 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 22:18

... har inget körkort.....

#26 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 139 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 22:36

Vad är livet egentligen?

#27 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 991 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 23:17

Vad är livet egentligen?

GoNATT!

#28 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 744 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 05:59

-78 började jag utforska Ralången och fisket tog fart i Ralången för mig. Första gången jag var ute så fick jag 2 gösar varav den ena vägde runt 6,4 kg o den andra lite drygt 4 kg.

I maj -79 så var det DM i Havsfiske o jag kom 3:a individuellt med 2 havskatter bl. a varav den största katten vägde ca 3 kg o det var några torskar som jag fick också. Klubben kom 3:a i lagtävlingen också så jag fick med mig 2 bronsmedaljer samt någon fiskeredskap hem som pris o had då kvalificerat till SM i Havsfiske samma år o då utgick vi från Träslövsläge, Halland med båtarna en dag i sept. Där kom jag 7 individuellt o Jönköpingsdistriktet 2:a i lagtävlingen. 

Foton från DM prisutdelning o mina 2 havskatter.

Bifogad fil  2 havskatter DM -79.jpg   159,19K   1 Antal nerladdningar

Jag hämtar tredje pris vid DM samt tredje pris lag.

Bifogad fil  Jag hämtar pris DM.jpg   95,02K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Ett gäng stolta fiskare från DM på tredje plats i lag.jpg   87,5K   1 Antal nerladdningar

Som ni förstår så var jag ankaret i lagtävlingen för jag var bäst individuellt från klubben. Lite skryt bara. :rolleyes:  B)  :lol:

Det flöt på bra för mig då men ingen gös över 7 kg det året. -79 började gösarna på + 7 kg trilla in. Först kom en på 8 kg juli -79 blankt på trolling o den tog jag på en spinnare från Bergsted, Umeå. 

Bifogad fil  Gös 8 kg.jpg   94,89K   1 Antal nerladdningar

Sedan fick jag 2 gösar till på 7,1 resp. 7,150 kg under -79 så det blev ju ett okej gösår för mig.

Bifogad fil  Gös 7,1 kg Juli -79.jpg   129,33K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Gös 7,150 kg Juli -79.jpg   104,27K   1 Antal nerladdningar

Eftersom jag alltid har varit rätt snäll så har jag ofta haft med mig  ungdomar ut o lärt dom mina trix. Här är det bondens pojk vid föräldrarnas sommarstuga som är med mig o har fått sin första gös på mete o abborre som bete. Vikt lite drygt 3 kg. Detta är en av de minsta gösarna som jag har varit med o fångat i Ralången och då har jag fiskat många timmar i den pölen.

Bifogad fil  Gös drygt 3 kg Juli -79.jpg   122,09K   1 Antal nerladdningar

Det var i denna veva som jag började prova mig på att meta gös, och det började bra. Vi fick flera gösar runt 4-6 kg under resten av sommaren in i aug. Att det blev trolling ibland kan ha berott på trögt betesfiske. Lagom mört 40-60 g. Jag/vi brukade förbruka 25-30 mört på varje fiskerunda.

I vilken ordning dessa gösar kom under juli -79 minns jag ej. Står bara Juli -79 på baksidan.

Jag hade en kompis på den tiden som bodde i Huskvarna o brukade fiska mycket i Stora Nätaren o Ylen. Bägge ligger no Huskvarna o har sammanhängande vattensystem genom en å. Han ringde mig någon dag o bad mig följa ut på Ylen under sommaren o fiska gös där. Sagt o gjort så träffades vi där han hyrde båt o löste fiskekort hos en bonde. Det blev 7 gösar till slut men det var ju smågösar jämfört med vad jag fick i Ralången.

Bifogad fil  7 gösar från Ylen Juli -79.jpg   76,99K   1 Antal nerladdningar

Vi fortsatte fiska in i sept. -79 och då fick jag säsongens minsta gös på 3,2 kg samt en gädda på ca 3 kg. Vad kompisen fick minns jag inte.

Bifogad fil  Gös o gädda Ralången Sept. -79.jpg   95,65K   1 Antal nerladdningar

Jag fortsatte att fiska in i nov. o dec. om vädrets makter tillät en tur ut på sjön. Vissa tyckte att det började bli lite väl kallt o rått i luften då o tackade nej till att följa med. :(

En dag i nov så fick jag ett kanonfiske på pinnar (gädda mindre än 10 kg). 7 st blev det på några timmar o den största på ca 6,5 kg o i magen på den låg en braxen på ca 3-4 hg. :)

Bifogad fil  7 gäddor i nov..jpg   172,64K   1 Antal nerladdningar

Så länge det var öppet vatten på sjön så tog jag tillfället i akt att åka ut om vädrets makter tillät det. Alltså inte snöstorm el. regn.

Fortsättning följer! :)

• Troll, lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#29 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 744 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 16:33

Hösten -79 fortsatte i oförminskad takt vad beträffar fisket.

I sept. -79 så ringde en kompis o frågade om jag ville förlja med till Langseund, Porsgrunns kommun, sv Oslo o fiska håkärring.

Ingen tvekan i svaret från min sida så resan bar iväg i början på okt. med 3 svenskar från Varberg o Falkenberg o jag från Huskvarna.

Jag pakerade min bil efter E6 där vi hade bestämt träff. Bilen var hel när vi kom tillbaka. :)

https://www.google.c...978!4d9.7447181

Vi skulle ut på Langesundsfjorden o fiska Håkärring. Kompisen fick upp den enda under resans gång. Fredag-sönd. Hans kompisar i Langesund hade ordnat så att det var välmäskat ute i fjorden. Vi svenskar skulle sova på en fiskebåt som vi skulle åka ut med. Norrmännen var med ut på turen också så vi var 7 st som fiskade. 

På dagtid fiskade vi annat ute i fjorden också. Norrmännen hade haft bäst fiske efter håkärring nattetid så det var det som gällde.

Här är kompisens på ca 200 kg.

Bifogad fil  Exp. Håkärring Langesundsfjorden -79 ca 200 kg.jpg   70,26K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Exp. Håkärring Langesundsfjorden -79.jpg   70,74K   1 Antal nerladdningar

Nu blev det inga mer resor el. expeditioner för mig resten av året. Var ju tvungen att jobba lite också. :) Bossen var rejält sur på mig för att jag hade varit borta så mycket. Vad gör man när man har +100 timmar i komp att ta ut??? Från det att jag började jobba på tansportavd. på Husqvarna AB o skötte servicen på företagets drygt 100 truckar av olika modeller från ledstapaler till gasoltruckar så innebar jobbet en massa jourarbete varannan vecka. Jag gjorde runt 300-350 tim/år under tiden jag jobbade där. Vi var 2 på verkstaden o han skötte reparationerna. Ett tag var vi tre men den gubben gick i pension efter några år. Det var en riktig spelevink o kunde hitta på lite rackartyg då o då. :lol: Jag o den yngre killen var ju inte sämre och då gav igen med besked. :rolleyes:   :lol: All komp gick i princip till fisketid/fiskeresor. 

I början på jan.-80 så blev jag kontaktad av en nattvakt som jobbade åt Securitas o var ofta på Husqvarna. Han visste att jag fiskade mycket o frågade mig om jag var intresserad av lakefiske uppe i Ylen, no Huskvarna som även är en känd gössjö av klass. Jag fick ta med mig kompisar/fiskeklubben FK Gliet upp dit o vi fick fiska gratis för bönderna/vattenägarna var rädda om kräftorna i sjön därav gratis fiske. Jag förankrade detta inom några medlemmar i klubben samt styelsen för för klubben samt fick sprida det vidare till andra närbelägna fiskeklubbar. Första resan gick dit i feb. -80 och napp fick vi direkt. Jag o en annan kille med varsinn mindre lake första kvällen, och fler blev det senare på kvällen. Den vintern var det rejäl is på sjöarna så det var ingen risk att gå igenom. Ca 3-3,5 dm is hade vi på sjön. Vi hade med oss en stor jutesäck med ved så att vi kunde gå in o värma oss o fika vid brasan. Det här var populärt bland fiskarna o jag fick många ryggdunkar för att ha ordnat med detta. Alltid kul med lite uppskattning. :)

Bifogad fil  Lakefiske februari -80 en sen kväll..jpg   71,86K   1 Antal nerladdningar

Vi fick flera lake runt 2-3 kg också senare på kvällen o det blev flera resor upp till sjön dom närmaste vintrarna när det var is. :) Min största lake blev en på ca 2 kg. 

Sedan under vintern blev det lite pimpelfiske efter abborre ute på Vättern under feb.-mars. Deyt blev fin abborre ute på en sandgrynna på ca 12 m. Borrar på 3-5 hg var standard och sedan kom det 6-8 hg borrar o nappade på mormyrskan el. pimpelblänket. Beroende vad man hade på. En ICA.kasse fyllde man snabbt när dom var på hugget. :) Vi kunde vara runt 15-20 man som satt ute på grynnan o vi hade riktigt trevligt. :)

Nu var det slut på vintern o uppehåll till maj -80.

• Troll, lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#30 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 991 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 17:07

I sept. -79 så ringde en kompis o frågade om jag ville förlja med till Langseund, Porsgrunns kommun, sv Oslo o fiska håkärring.
Ingen tvekan i svaret från min sida så resan bar iväg i början på okt. med 3 svenskar från Varberg o Falkenberg o jag från Huskvarna.
Jag pakerade min bil efter E6 där vi hade bestämt träff. Bilen var hel när vi kom tillbaka. :)
Vi skulle ut på Langesundsfjorden o fiska Håkärring. Kompisen fick upp den enda under resans gång. Fredag-sönd. Hans kompisar i Langesund hade ordnat så att det var välmäskat ute i fjorden. Vi svenskar skulle sova på en fiskebåt som vi skulle åka ut med. Norrmännen var med ut på turen också så vi var 7 st som fiskade.
På dagtid fiskade vi annat ute i fjorden också. Norrmännen hade haft bäst fiske efter håkärring nattetid så det var det som gällde.
attachicon.gifExp. Håkärring Langesundsfjorden -79 ca 200 kg.jpg
attachicon.gifExp. Håkärring Langesundsfjorden -79.jpg

Nu blev det inga mer resor el. expeditioner för mig resten av året. Var ju tvungen att jobba lite också. :) Bossen var rejält sur på mig för att jag hade varit borta så mycket. Vad gör man när man har +100 timmar i komp att ta ut??? Från det att jag började jobba på tansportavd. på Husqvarna AB o skötte servicen på företagets drygt 100 truckar av olika modeller från ledstapaler till gasoltruckar så innebar jobbet en massa jourarbete varannan vecka. Jag gjorde runt 300-350 tim/år under tiden jag jobbade där. Vi var 2 på verkstaden o han skötte reparationerna. Ett tag var vi tre men den gubben gick i pension efter några år. Det var en riktig spelevink o kunde hitta på lite rackartyg då o då. Jag o den yngre killen var ju inte sämre och då gav igen med besked. :rolleyes: All komp gick i princip till fisketid/fiskeresor.

I början på jan.-80 så blev jag kontaktad av en nattvakt som jobbade åt Securitas o var ofta på Husqvarna. Han visste att jag fiskade mycket o frågade mig om jag var intresserad av lakefiske uppe i Ylen, no Huskvarna som även är en känd gössjö av klass. Jag fick ta med mig kompisar/fiskeklubben FK Gliet upp dit o vi fick fiska gratis för bönderna/vattenägarna var rädda om kräftorna i sjön därav gratis fiske. Jag förankrade detta inom några medlemmar i klubben samt styelsen för för klubben samt fick sprida det vidare till andra närbelägna fiskeklubbar. Första resan gick dit i feb. -80 och napp fick vi direkt. Jag o en annan kille med varsinn mindre lake första kvällen, och fler blev det senare på kvällen. Den vintern var det rejäl is på sjöarna så det var ingen risk att gå igenom. Ca 3-3,5 dm is hade vi på sjön. Vi hade med oss en stor jutesäck med ved så att vi kunde gå in o värma oss o fika vid brasan. Det här var populärt bland fiskarna o jag fick många ryggdunkar för att ha ordnat med detta. Alltid kul med lite uppskattning. :)
attachicon.gifLakefiske februari -80 en sen kväll..jpg
Vi fick flera lake runt 2-3 kg också senare på kvällen o det blev flera resor upp till sjön dom närmaste vintrarna när det var is. :) Min största lake blev en på ca 2 kg.

Sedan under vintern blev det lite pimpelfiske efter abborre ute på Vättern under feb.-mars. Deyt blev fin abborre ute på en sandgrynna på ca 12 m. Borrar på 3-5 hg var standard och sedan kom det 6-8 hg borrar o nappade på mormyrskan el. pimpelblänket. Beroende vad man hade på. En ICA.kasse fyllde man snabbt när dom var på hugget. :) Vi kunde vara runt 15-20 man som satt ute på grynnan o vi hade riktigt trevligt. :)

Fan jag hinner inte med att läsa

• Troll och bondersbyn gillar detta

#31 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 139 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 17:10

Nä, men kopiera textmassorna, det har du tid med...

#32 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 991 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 17:15

Nä, men kopiera textmassorna, det har du tid med...

Det får bli kvällsläsning när ungarna lagt sig...

#33 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 991 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 17:49

attachicon.gifExp. Håkärring Langesundsfjorden -79 ca 200 kg.jpg
attachicon.gifExp. Håkärring Langesundsfjorden -79.jpg

Nu blev det inga mer resor el. expeditioner för mig resten av året. Var ju tvungen att jobba lite också. :) Bossen var rejält sur på mig för att jag hade varit borta så mycket. Vad gör man när man har +100 timmar i komp att ta ut??? Från det att jag började jobba på tansportavd. på Husqvarna AB o skötte servicen på företagets drygt 100 truckar av olika modeller från ledstapaler till gasoltruckar så innebar jobbet en massa jourarbete varannan vecka. Jag gjorde runt 300-350 tim/år under tiden jag jobbade där. Vi var 2 på verkstaden o han skötte reparationerna. Ett tag var vi tre men den gubben gick i pension efter några år. Det var en riktig spelevink o kunde hitta på lite rackartyg då o då. Jag o den yngre killen var ju inte sämre och då gav igen med besked. :rolleyes: All komp gick i princip till fisketid/fiskeresor.

attachicon.gifLakefiske februari -80 en sen kväll..jpg

På vilket djup och vilken utrustning tog ni käringen med?

#34 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 744 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 17:55

Skriv ut allt o gör det till en skön kvällsnovell så sommnar du gott karl! :P  :lol:

/Stefan

#35 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 744 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 17:59

På vilket djup och vilken utrustning tog ni käringen med?

Kompisen hade en Penn 9/0 senator tror jag det var. Minns ej vad dom andra hade. Jag hade ytterligare en Everol 9/0 mellan mina övriga men den ha jag också sålt sedan många år. Var ju tvungen att finansiera köpet av  Everol12/0. Trots att man var sponsrad med div. utrustning så fanns det inte obegränsat med pengar på banken.

Kärringen fångades på ca 200 m djup. Du kan lugnt räkna med att det finns kärringar i Anders fjord också och det vågar jag säga utan att blinka. :P  :lol:

• Troll och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#36 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 744 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 19:59

Det får bli kvällsläsning när ungarna lagt sig...

...eller godnattsaga med bilder för barnen som säkert skulle uppskattat det. ;) :)  :P  :lol:

/Stefan

#37 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 744 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 20:19

Lite Harstad till:

Jag vet inte om detta gäller ännu men då när jag var i Harstad -77 så tror jag Arctic Sea Anglers var Norges nordligaste havsfiskeklubb.

Bifogad fil  20190608_140945.jpg   128,24K   1 Antal nerladdningar

Under priscermonin o middagen till den samma så var det även dans till levande musik. :) Innan jag hann blinka så var det en kvinna som bjöd upp o det var hon som jag nämnde i ett tidgare inlägg. 

Hon släppte mig inte ur sikte mer än när jag behövde gå på herrarnas. :) Hon höll mig i ett stadigt grepp på dansgolvet o vi dansade många danser ihop. Polka, bugg, m. m. Hon tyckte att jag som var svensk borde kunna polka, så det var bara att försöka göra det bästa av det hela. 

Hennes mamma som också var på middagen o jobbade på turistkontoret höll ett öga på oss 2.  :lol:

Eftersfesten fortsatte i ett annat hotellrum o pågick framåt 4-tiden på morgonen.

Sedan när mamman gick så bad hon mig att följa dottern hem så att inget hände henne. F_n vilket förtroende jag fick helt plötsligt! :shock:  Personlig livvakt åt hennes dotter! :rolleyes:  :lol: Jag fullföljde min plikt o promenaden hem till hennes mammas hus skulle ta typ 15 min men den tog gott och väl ca 1,5 timme o det var en mycket trevlig promenad. :lol: Vi var ganska runda under fötterna bägge 2. :lol:

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#38 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 744 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 18:37

15/5-80 fick jag en kanonstart med en fin gös på 9,85 kg direkt på mete med levande abborre (ca40-50 g). Var ju tvungen att prova något annat än mört bara.  :) Trots ihållande fiske på lediga kvällar o helger sprängde jag inte 10 kg men jag blev 2:a i Sveriges 10-i-topp det året. Kurt Blomberg, Linköping fick en fin gös på 11,520 kg i Bråviken på pimpel 8/2.

Bifogad fil  Gös 9,85 kg 1980.jpg   66,06K   1 Antal nerladdningar

Det blev många gösar mellan 4-6,5 kg under resten av året

Bifogad fil  Gös 1980.jpg   193,54K   0 Antal nerladdningar

Jag deltog på lite havsfisketävlingar med blandat resultat. Alltså inga framskjutna placeringar. :(

Nu är jag tillbaks! :)

1981 var väl året för mitt riktiga genombrott o fick lön för timmarna som jag lade ner på gösfisket o det skrevs spaltmetrar om mig o mitt gösfiske i Ralången. En del har jag nämnt tidigare ang. videofilmen till FJ. Jag hade besök av Arne Broman, Munka-Ljungby o en bekant till honom. Eftersom Arne hade synproblem så fick han inte köra bil. Han ville komma upp mitt i rötmånden o Ralången blommade vid det tillfället. Jag avrådde dom att komma upp då för jag visste att det inte var någon idé. Mycket riktigt så bommade vi. Kvällen därpå åkte vi över till Ylen, ett par mil v. Ralången. Vi tog min båt på ett släp som jag hade lånat o sjösatte den där efter vi hade löst fiskekort. På Ylen träffade jag flera vänner o bl. a han som medverkade i FJ:s trollingfilm. Det blev mer snack än fiske den kvällen o en nolla i protokollet, men det skyller jag på Arne för. :(

Bifogad fil  Gös 1981.jpg   314,83K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  19822.jpg   286,63K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Gös 1981 3.jpg   267,86K   1 Antal nerladdningar

Felet med journalister är att dom aldrig skriver som man berättar! Arne! :(

I 10-i-topp år efter år. Man kan ju inte lyckas komma först varje år även om man kämpar hårt för den placeringen.  :rolleyes:  :P  :lol:

• Troll, Anders jansson, lausvik and 1 other like this

/Stefan

#39 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 744 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 20:48

Fortsättning imorgon! :)

/Stefan

#40 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 991 inlägg

Postad 10 juni 2019 - 21:19

Fortsättning imorgon! :)

Om du ska hålla på så här så måste jag köpa nya patroner och papper till skrivaren haha... :-P

• Troll, Anders jansson och bondersbyn gillar detta

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar