Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bondersbyn´s fiske, friluftsliv, jakt o spöreparartioner, rullservice & diversedagbok

• Vänligen logga in för att kunna svara
142 svar till detta ämne

#41 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 502 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 03:47

Om du ska hålla på så här så måste jag köpa nya patroner och papper till skrivaren haha... :-P

Haha! Hur många sidor har du fått ihop i novellen nu? Har man fått 17 gösar över 7 kg under en 10-årsperiod så måste du förstå att det blir en del att skriva om samt Norgeresor. :P  :lol:

• Troll gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#42 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 900 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 08:16

Haha! Hur många sidor har du fått ihop i novellen nu? Har man fått 17 gösar över 7 kg under en 10-årsperiod så måste du förstå att det blir en del att skriva om samt Norgeresor.

Har inte börjat skriva ännu men med allt du har skrivit och som du kommer skriva så blir det en ansenlig mängd utskrifter. Intressant är det!!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • bondersbyn gillar detta

#43 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 09:54

Skrävelvarning... :)

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#44 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 502 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 12:37

Skrävelvarning... :)

Hm! Vad menar du med det???

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#45 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 502 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 14:19

Då skuttar vi tillbaka till -81 o en resa upp till Harstad igen o expedition Håkärringsfiske.

Fredagen den 3/7 så gav vi oss iväg från Huskvarna. Den ena hade kommit upp från Varberg (Jan Johansson känd storfiskare) o den tredje kom med tåg till Hallsberg från Stockholmstrakten o var son till Jakt- o fiskejournalisten Per Lorentzon. Per var ju med i "Grabbarna på Fagerhult" ihop med GW o Gulliou. 

https://www.google.c...iw=1536&bih=731

Vi kom till Östersund vid 6-tiden på lördagsmorgonen o där hittade vi en bensinmack o där köpte lite dricka, kaffe o smörgås o fika av något slag. Sedan körde vi en bit norr om Östersund innan vi stannade på en P-plats o tog oss lite käk o dricka, bensträckare.

Det var en jäkla frukost, men det slank ner i kistan.Vi sträckkörde frånsett kissepaus o matrast. Vi körde inlandet eftersom vägen Riksgränsen-Narvik inte var färdig. 170 mil lång färd enkel väg o ca 27 tim åt varje håll. Efter vägen efter Strömsund på väg mot -Storuman så blev omkörda av en bil med släp som måste har legat runt 150 km/tim för vi själva körde runt 140 km/tim. Norrlandstakt kallade vi det för. :D

https://www.google.s...86342!3e0?hl=sv

Jag o Jan blev kontakade av Per o som undrade om vi inte hade någon resa på gång till Norge o Håkärringsfiske. Han hade tänkt skicka med sin son Patrik som journalist o skribrent om vårat äventyr. Han fick även låna utrustning av Jan för Per hade ingen sådan tung fiskeutrustning. Per hade startat en ny fisketidning o ville ha lite intressanta artiklar i den. Tidningen gick in o bet. 1/3 av resan t o r, båt, mat, m. m. Bra med sponsorer som man kan suga ut pengar ifrån! :lol: Jag o Jan tiggde ihop lite i utrustningsväg, som lina, Krok från Mustad, m. m. 

Jag hade ordnat med båt åt oss genom mina kontakter i Harstad. Vi hyrde en 50 fots trålare som vi bodde på frånsett när vi var hemma hos en av kompisarna o festade. Dom andra 2 var där också som jag kände. Vi lastade ombord våra fiskegrejor på söndagskvällen o sov hemma hos kompisen den natten. Kompisens farsa o hans bror var ägare till Bröderna Bothners, Harstad.

https://lokalhistori.../Brødr._Bothner

Så han hade handlat mat med sig åt oss som dom bjöd på. Sedan fick vi proviantera forlöpande när vi behövde något o rabatt fick vi också på det vi hanlade där. På vinmonopolet fick vi däremot ingen rabatt. :(

Här tillverkar vi mäsksäck efter att ha varit o handlat ca 5 m kycklingnät o ståltråd, varit på fiskrensfabrik o hämtat runt 200 kg fiskrens som vi fick förvara i ett förvaringsutrymme uppe på däck så at tdet skulle få ordentlig doft o runt 40 - 50 kg sten som vi la in i mäsksäckarna så att dom skulle sjunka till botten. Vi tog väl runt 5-7 kg sten i varje säck. Det var ju ändå ca 350 m som säcken skulle sjunka genom strömmande vatten i sundet som vi låg i. Jan hade ordnat med en 600 m spole wire samt ringar som sitter på mormors gardinstänger som vi trädde på wiren innan. Han hade gjort en anordning så att han kunde dra fast spolen i relingen på båten med tvingar. (Träslöjdslärare i skolan på den tiden).  Ringarna som satt på wiren knöt vi fast mäsksäcken i så att den skulle löpa rakt ner mot botten o inte driva med strömmen någon annanstans.

Här är jag o Jan i full action med att tillverka o knyta igen mäsksäcken.

Bifogad fil  Tillverkning av mäsksäck för håkärringfisket.jpg   116,01K   1 Antal nerladdningar

Ett tag efter det att vi hade släppt ner första mäsksäcken så kunde man känna att håkärringarna hade hittat våran första mäsksäck o höll på att slita i den. Då steg förväntningarna på att vi skulle få en större haj på kroken, men det sket sig, för det gick ända till sista fiskedagen innan jag fick min lilla på 18 kg. Barnarov! 

Jan fick en Vitrocka på ca 8 kg redan första dagen på 350 m djup o dom ska inte finnas längre norr ut än Bergen enl. dåtidens fiskelitteratur.

Foto på lämpligt hajtackel med hajkrokar. Finns ännu större hajkrokar i Mustads sortiment.

Bifogad fil  Hajtackel 2 olika storlekar på lämplig hajkrok 001.jpg   45,23K   1 Antal nerladdningar

Jag i samtal med skepparen som var mycket trevlig o kunnig. Han kunde ligga precis på lagom tomgång i sundet där vi fiskade så att inte båten skulle driva iväg.

Bifogad fil  Jag i samtal med skepparn.jpg   117,06K   1 Antal nerladdningar

En tolkig svensk resp. norsk gutt som är ute o ror i livräddningsbåten. :) Dom fick då inte sluta att ro för då hade dom drivit iväg snabbt. Skepparen beräknade att strömmen i sunder var ca 4 knop på ytan o sedan mer längre ner för man såg hur linan på rullen for iväg sidleds när man släppte ut krok, agn o sänke (ca 1,6 kg).

Bifogad fil  1 tokig norrman och 1 svensk.jpg   182,53K   1 Antal nerladdningar

Min Everol 12/0 med spö fastbunden i relingen.

Bifogad fil  Min Everol 12 vid håkärringsfisket.jpg   130,37K   1 Antal nerladdningar

Min enorma håkärring med vikten 18 kg.

Bifogad fil  Håkärring 18 kg Harstad, Norway -81.jpg   69,89K   1 Antal nerladdningar

Sedan blåste det bort en dag så då låg vi utanför hamnbassängen o fiskade allt annat som fanns på botten där uppe. Jag fick ett par fina lubbar den dagen där alla 3 vägde mellan 6-7 kg samt långa, torsk o sej.

Bifogad fil  Jag m en Lubb ca 6-7 kg under expedition håkärring.jpg   40,54K   1 Antal nerladdningar

Jag har lite foton från den resan färdiga som foton o kan bidra med mer om ni är intresserade men då tar det ett tag eftersom dessa ligger i diaformat.

Den som tror att det bara är att åka ut på en norsk fjord o få en håkärring på kroken får tänka om lite. Den blir väldigt gammal. Växer ca 1/2 cm / år är vad jag har läst från forskarhåll som har märkt o återfått samma håkärringar något år senare. Så en håkärring som är unt 4 m lång är ju väldigt gammal. Vad jag vet så finns det inget som säger att alla växer lika långsamt. Lite läsbart om håkärring. Finns mer om ni googlar.

https://sv.wikipedia...g/wiki/Håkäring

Nu har jag fått skrivkramp så nu blir det vila t. v. :P  :lol:

Sedan fanns det lite barnförbjudet där vi sitter o super ihop med skepparn o äter räkor o dricker öl. Sedan gick vi på Grand Hotel, Harstad o dansade. Vi blev bara insläppta om vi hade slips på oss. :lol: Vad som hände mer den natten tänker jag inte avsölja. :P

Skitfiske på er hela bunten! :)

• Troll, lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#46 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 502 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 07:19

Nu har jag vilat upp mig från skrivkrampen så nu kör vi nästa år :) men detta blir utan foton eftersom dom ligger på diabilder. :(

På senvåren pratades jag o Jan (från förra inlägget) vid o planerade nästa resa till Norge ut till havet på Vestlandet.

De blev i trakterna av Haugesund och närmare bestämt Karmöy en bit utanför Haugesund. 

https://www.google.s...5.2165703?hl=sv

Det blev en lång resa över Hardangervidda berg upp o berg ner medans det plande ut någotsånär uppe på "vidda". Vi stannde till på en P-plats/rastplats under natten o vek ut våra tältsängar med sovsäckar i båten o drog kapellet över oss. Vi sov ca 5 tim innan vi gav oss iväg igen vid 8-tiden. 

Vi hittade en fin småbåtshamn ute på Karmöy men ingen båtramp förvi hade med oss Jan´s båt en snipa som var förruffad. Däremot så fanns det en kran med vinch som man fick sköta själv vid hamnen, så det var bara att backa in båten under kranen och dra repen under båten o fästa dom i vinchens krok o börja veva upp båten från trailern o sedan skjuta båten så att den kom ut över vattnet o sänka ner den. Jan tog båten o körde den till småbåtshamnen som vi hade letat reda på medans jag tog bil med trailer. 

Vi började med att göra oss lite mat innan vi gav oss ut på första fisketuren. Eftesom det blåste rätt bra så höll vi oss inomskärs o vi fick sej, bleka, torsk, m. m. Vi släppte tillbaka den mesta fisken eftersom vi inte kunde ta hand om allt. Vi tog fisk till middag o tillagade den på vårat gasolkök. Det blev middagen den dagen. 

Nästa dag åkte vi ut på öppet hav o fiskade på ca 200 m djup. Där blev det ännu mer torsk, sej, lubb, långa, blåkäxa, m. m. Blåkäxa är en liten hajart o tillika en agntjuv när man fiskar på djupare vatten. Den som jag fick var stor för att vara en blåkäxa o var över 50 cm. Vi hade inte tillgång till någon krönt våg men däremot så hade vi tumstock med oss därav visste jag längden. :)

https://sv.wikipedia...rg/wiki/Blåkäxa

Fisket var rätt bra men ingen större fisk fast vi sökte efter bra ställen med Jan´s ekolod.  Vi hittade en del toppar som såg intressanta ut men gav inga större fångster. En dag kom en kille ner från Trondheim som skulle hämta ett ekolod som Jan hade köpt åt honom p g a att det var mycket billigare i Sverige. Det var ett nytt Lowrance o ett av dom mer avancerade loden på den tiden o tog djup ner till 750 m. Jan hade själv ett likadant i sin båt. 

Vi fortsatte att fiska dom nästkommande dagarna o plockade småsej o små blekor som vi filéade o tog till agn när vi bottenmetade. Vi utökade artlistan med Uer (Kungsfisk), vittling, kolja, några plattfiskar, makrill, m. m. En dag efter vi kom i hamn så hade vi lite för mycket fisk med oss in. Då vardet en boende i ett hus jämte hamnen som vi frågade om hon ville ha lite fisk. Hon tackade ja tack. Efter det att hon hade rensat o fryst ned fisken så kommer hon ut med en skål rabarberkräm åt oss som tack! :)

En annan eftermiddag när vi hade kommit in i hamnen så hade det kommit in en belgisk segelbåt o lagt sig jämte våran kajplats. Det var fint väder så dom satt ute o åt, drack o verkade ha värre trevligt. Jag frågade Jan om vi inte kunde fråga dom om dom inte ville ha lite fisk av oss, för vi hade mer än nog själva. Ja, svarade han! Jag gick upp på kajen o frågade dom på engelska om dom ville ha fisk, och dom svarade ja tack! Båtägaren sa något på flamländska till sin fru som gick ner under däck och kom upp med 6 belgiska öl åt oss. Det blev värre trevligt i våran båt, också.  :D

Sedan blev det inga mer bytesaffärer inna vi åkte hem till Svedala. Jag o Jan hade inte duchat då på en hel vecka mer än tvättat av oss sådär under en färskvattenskran vid hamnen där vi hämtade vatten till matlagning o disk. 

När vi väl hade lämnat Haugesund bakom oss o kommit ut på landsbygden så letade vi reda på en sjö med sandbotten så att vi kunde tvätta av oss ordentligt efter den veckan o dra på oss rena kläder, så att vi luktade lite fräschare. Orakad fick man vara tills man kom hem till Huskvarna. :D Man såg ju ut som ett fyllo/uteliggare typ efter den veckan. :lol:

Detta blev våran sista Norgeresa ihop o även min sista. Sedan har jag bara hållit mig till insjöfiske o fiske nere på Västkusten.

Om det kommer några foton så kommer det att ta ett tag innan jag har gott igenom allt o fått diabilderna omgjorda till foton.

Vad ska jag säga som slutkommentar! Jag är rätt nöjd med min fiskekarriär o vad jag har fångat under mina år.

I min begynnelse så bodde vi i Borås o min föräldrar hade en sommarstuga utanför Borås vid Bollebygd o en bit ut på landet vi en gård som heter Sångåsen o där började min fiskekarriär. När jag var 3 år o ca 3 mån fick jag min första fisk en abborre som jag fångade från bryggan där.

https://kartor.eniro...";207885053;geo

Skitfiske! :P  :lol:

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#47 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 07:40

Orakad fick man vara tills man kom hem till Huskvarna. :D Man såg ju ut som ett fyllo/uteliggare typ efter den veckan. :lol:

Vi ska försöka att vinnlägga oss om en något högre standard vad gäller personlig hygien och apparation under vår expedition.

• Troll, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#48 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 502 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 08:38

Vi ska försöka att vinnlägga oss om en något högre standard vad gäller personlig hygien och apparation under vår expedition.

:lol: Lycka till! Ni har väl vatten in i hytten som ni ska bo i? Vi hade ingen sådan lyx på Jan´s båt. :(

• Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#49 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 900 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 09:21

Nu har jag vilat upp mig från skrivkrampen så nu kör vi nästa år :) men detta blir utan foton eftersom dom ligger på diabilder. :(

På senvåren pratades jag o Jan (från förra inlägget) vid o planerade nästa resa till Norge ut till havet på Vestlandet.
De blev i trakterna av Haugesund och närmare bestämt Karmöy en bit utanför Haugesund.
https://www.google.s...5.2165703?hl=sv

Det blev en lång resa över Hardangervidda berg upp o berg ner medans det plande ut någotsånär uppe på "vidda". Vi stannde till på en P-plats/rastplats under natten o vek ut våra tältsängar med sovsäckar i båten o drog kapellet över oss. Vi sov ca 5 tim innan vi gav oss iväg igen vid 8-tiden.
Vi hittade en fin småbåtshamn ute på Karmöy men ingen båtramp förvi hade med oss Jan´s båt en snipa som var förruffad. Däremot så fanns det en kran med vinch som man fick sköta själv vid hamnen, så det var bara att backa in båten under kranen och dra repen under båten o fästa dom i vinchens krok o börja veva upp båten från trailern o sedan skjuta båten så att den kom ut över vattnet o sänka ner den. Jan tog båten o körde den till småbåtshamnen som vi hade letat reda på medans jag tog bil med trailer.
Vi började med att göra oss lite mat innan vi gav oss ut på första fisketuren. Eftesom det blåste rätt bra så höll vi oss inomskärs o vi fick sej, bleka, torsk, m. m. Vi släppte tillbaka den mesta fisken eftersom vi inte kunde ta hand om allt. Vi tog fisk till middag o tillagade den på vårat gasolkök. Det blev middagen den dagen.
Nästa dag åkte vi ut på öppet hav o fiskade på ca 200 m djup. Där blev det ännu mer torsk, sej, lubb, långa, blåkäxa, m. m. Blåkäxa är en liten hajart o tillika en agntjuv när man fiskar på djupare vatten. Den som jag fick var stor för att vara en blåkäxa o var över 50 cm. Vi hade inte tillgång till någon krönt våg men däremot så hade vi tumstock med oss därav visste jag längden. :)
https://sv.wikipedia...rg/wiki/Blåkäxa
Fisket var rätt bra men ingen större fisk fast vi sökte efter bra ställen med Jan´s ekolod. Vi hittade en del toppar som såg intressanta ut men gav inga större fångster. En dag kom en kille ner från Trondheim som skulle hämta ett ekolod som Jan hade köpt åt honom p g a att det var mycket billigare i Sverige. Det var ett nytt Lowrance o ett av dom mer avancerade loden på den tiden o tog djup ner till 750 m. Jan hade själv ett likadant i sin båt.
Vi fortsatte att fiska dom nästkommande dagarna o plockade småsej o små blekor som vi filéade o tog till agn när vi bottenmetade. Vi utökade artlistan med Uer (Kungsfisk), vittling, kolja, några plattfiskar, makrill, m. m. En dag efter vi kom i hamn så hade vi lite för mycket fisk med oss in. Då vardet en boende i ett hus jämte hamnen som vi frågade om hon ville ha lite fisk. Hon tackade ja tack. Efter det att hon hade rensat o fryst ned fisken så kommer hon ut med en skål rabarberkräm åt oss som tack! :)
En annan eftermiddag när vi hade kommit in i hamnen så hade det kommit in en belgisk segelbåt o lagt sig jämte våran kajplats. Det var fint väder så dom satt ute o åt, drack o verkade ha värre trevligt. Jag frågade Jan om vi inte kunde fråga dom om dom inte ville ha lite fisk av oss, för vi hade mer än nog själva. Ja, svarade han! Jag gick upp på kajen o frågade dom på engelska om dom ville ha fisk, och dom svarade ja tack! Båtägaren sa något på flamländska till sin fru som gick ner under däck och kom upp med 6 belgiska öl åt oss. Det blev värre trevligt i våran båt, också. :D
Sedan blev det inga mer bytesaffärer inna vi åkte hem till Svedala. Jag o Jan hade inte duchat då på en hel vecka mer än tvättat av oss sådär under en färskvattenskran vid hamnen där vi hämtade vatten till matlagning o disk.
När vi väl hade lämnat Haugesund bakom oss o kommit ut på landsbygden så letade vi reda på en sjö med sandbotten så att vi kunde tvätta av oss ordentligt efter den veckan o dra på oss rena kläder, så att vi luktade lite fräschare. Orakad fick man vara tills man kom hem till Huskvarna. :D Man såg ju ut som ett fyllo/uteliggare typ efter den veckan.

Detta blev våran sista Norgeresa ihop o även min sista. Sedan har jag bara hållit mig till insjöfiske o fiske nere på Västkusten.
Om det kommer några foton så kommer det att ta ett tag innan jag har gott igenom allt o fått diabilderna omgjorda till foton.

Vad ska jag säga som slutkommentar! Jag är rätt nöjd med min fiskekarriär o vad jag har fångat under mina år.

I min begynnelse så bodde vi i Borås o min föräldrar hade en sommarstuga utanför Borås vid Bollebygd o en bit ut på landet vi en gård som heter Sångåsen o där började min fiskekarriär. När jag var 3 år o ca 3 mån fick jag min första fisk en abborre som jag fångade från bryggan där.
https://kartor.eniro...";207885053;geo

Skitfiske!

"Rätt nöjd med min fiskekarriär" !? Märkligt att folk aldrig blir nöjda BB

• Troll och bondersbyn gillar detta

#50 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 09:41

:lol: Lycka till! Ni har väl vatten in i hytten som ni ska bo i? Vi hade ingen sådan lyx på Jan´s båt. :(

Inte bara det, Trassel lär ha en gammal tvål också.

#51 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 09:42

Kanske läge att sno den där körde valsloganen sossarna körde för en tjugo-trettio år sedan? "Stolt, men inte nöjd."

• Troll, bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#52 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 900 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 09:48

Inte bara det, Trassel lär ha en gammal tvål också.

Två stycken faktiskt! En till oss var.. och en stycken rakkniv med tillhörande tvålborste men förmodligen hoppar jag rakningen...

#53 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 09:57

Kanon! Och jag har en tandborste. Du kan få låna den om du är utan...

#54 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 502 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 11:01

Har man tillgång till vatten inne så brukar det vara lättare att sköta hygienen.

• Troll gillar detta

/Stefan

#55 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 502 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 11:03

Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag slutat jobbat o rest jorden runt o fiskat, och då hade nog min lista på fångade arter varit betydligt längre o antagligen större fiskar än håkäringen på 18 kg som största fisk. 

/Stefan

#56 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 187 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 11:57

Har man tillgång till vatten inne så brukar det vara lättare att sköta hygienen.

Är det inte en fiskeresa dom skall på eller är det en dejting runda på Vestlandet?  :D  :D

• bondersbyn gillar detta

#57 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 502 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 16:27

Är det inte en fiskeresa dom skall på eller är det en dejting runda på Vestlandet?  :D  :D

Haha! Det trodde jag också, men nu börjar det likna dejtingrunda. Åker dom till Stavanger så är det väl inga svårigheter att hitta någon brud bland oljearbetarna som bor där.

/Stefan

#58 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 16:34

Haha! Det trodde jag också, men nu börjar det likna dejtingrunda. Åker dom till Stavanger så är det väl inga svårigheter att hitta någon brud bland oljearbetarna som bor där.

Så det är ett kvinnoyrke?!

#59 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 502 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 17:55

Så det är ett kvinnoyrke?!

Jepp, jag tror det iaf

/Stefan

#60 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 187 inlägg

Postad 12 juni 2019 - 20:28

Fick meddelande från bonderbyn att han har skrivit så mycket att routern och fiber in i kåken har lagt av. 

Så han kommer inte att vara påloggad så mycket, så ingen oro när han blir lite osynlig.

• Anders jansson, lausvik och bondersbyn gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar