Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Bondersbyn´s fiske, friluftsliv, jakt o spöreparartioner, rullservice & diversedagbok

• Vänligen logga in för att kunna svara
141 svar till detta ämne

#81 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 19 juni 2019 - 19:04

Nu har jag iaf mobilt bredband 3G Nedladdning 1,45 Mbit/s o Uppladdning 0,36 Mbit/s. Fy f_n vad slött! :(

Sitter fortfarande med 3 G o på måndag ska felet bli åtgärdat. :(

Det blir dyrt för telia att ersätta mig. 

• Troll gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#82 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 20 juni 2019 - 12:18

Idag var det en förtida julafton el. sen födelsedagspresent.

Color Preserver, Rod Varnish o ett knippe penslar så nu har man helgen delvis räddad med sysselsättning av lacka lindningar o dubbla lager lack så att det ev. håller för storfiskarna uppe i Varangerfjorden med omnejd. Det beror på om Troll är intresserad av affär förstås.

Bifogad fil  WP_20190620_13_06_48_Pro.jpg   90,45K   2 Antal nerladdningar

• fiskarlennart, Troll och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#83 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 891 inlägg

Postad 20 juni 2019 - 13:01

Visst är det gött när Schenker, Dhl och klabbsockarna på PostNord kommer med godis!!!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
  • Troll och bondersbyn gillar detta

#84 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 20 juni 2019 - 14:00

Visst är det gött när Schenker, Dhl och klabbsockarna på PostNord kommer med godis!!!

Visst är det alltid kul när det dimper ner ett litet paket. :)

Man blir som ett barn på nytt.  :rolleyes:  :lol:

/Stefan

#85 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 925 inlägg

Postad 20 juni 2019 - 16:50

Color Preserver, Rod Varnish o ett knippe penslar så nu har man helgen delvis räddad med sysselsättning av lacka lindningar o dubbla lager lack så att det ev. håller för storfiskarna uppe i Varangerfjorden med omnejd. Det beror på om Troll är intresserad av affär förstås.

attachicon.gifWP_20190620_13_06_48_Pro.jpg

...och när den händige använt penslarna gör han pimpelstickor av dem.

#86 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 20 juni 2019 - 17:56

...och när den händige använt penslarna gör han pimpelstickor av dem.

Det går att använda dom till det också!

/Stefan

#87 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 05:08

Jag har ett gäng släktingar (ca 70 st) varav några jagar o fiskar. Fick det här fina fotot på hur en riktig älgtjur ser ut.

attachicon.gifB. C..jpg

Satt o kikade igenom min dagbok o här upptäcker jag att jag har glömt lite!

"Mina släktingar dom bor från New Foundland i öster till Vancoruver Island i väster. Några av dom bor o jagar på B. C:s fastland. En dag för några år sedan fick jag detta foto från en av dom. Här kan vi snacka om älgtjur. :o  :D

• Troll och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#88 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 05:14

Vad trevligt att du delar med av din upplevelser och bilderna, riktig fina bilder.

Det skall bli roligt att följa din tråd, och har en drivit med jakt och fiske ett helt liv

så finnes det många minnen och historier.

Det skall bli roligt att följa när du lagar spöet.

Tack Troll! :) Det är alltid kul att dela med av det som man har fått uppleva i sitt liv. 

Jakten började jag inte med förrän -84 då hade jag sällskap med en bondflicka utanför Aneby (inte långt stugan) o hennes pappa erbjöd att jaga på marken. Tyvärr så höll inte detta förhållande. :(

Jag är numera gift med en bondflicka i norr istället så jakten är säkrad för resten av mitt liv. :)

/Stefan

#89 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 10:58

Inneväder i norr. Spöregn, blixt & dunder ute. :)

/Stefan

#90 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 891 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 12:33

Inneväder i norr. Spöregn, blixt & dunder ute. :)

Här är det uteväder och blixt o dunder inne då frugan försöker sova efter nattpass

#91 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 18:05

Nu har jag gjort regelrätta låsningar på spöet som jag håller på att lägga ny lindning på. Alltså gjort en ögla som jag har lindat ca 10 varav ovanpå innan jag har dragit in lindningstråden under pålagd tråd. Jag har även lagt på Color Preserver ovanpå den vita tråden nu.

Bifogad fil  WP_20190622_14_46_28_Pro.jpg   55,52K   2 Antal nerladdningar

Alla lindningar är låsta på samma sätt. :)

Någon som har några funderingar så ska jag försöka besvara den/dom? ;) :)

• lausvik och Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#92 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 891 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 18:07

Nu har jag gjort regelrätta låsningar på spöet som jag håller på att lägga ny lindning på. Alltså gjort en ögla som jag har lindat ca 10 varav ovanpå innan jag har dragit in lindningstråden under pålagd tråd. Jag har även lagt på Color Preserver ovanpå den vita tråden nu.

attachicon.gifWP_20190622_14_46_28_Pro.jpg

Aha, jag har funderat på var o hur man gömmer ändtrådarna! Tack!

• bondersbyn gillar detta

#93 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 18:09

Den ölåsningen anv. jag mig utav innan den fans utalgd i cyberrymden.  :P  :lol:

Här har du en länk trassel! Trassla inte in dig i tråden bara! :P  :lol:

http://www.rackelhanen.se/swe/1242.htm

• Trasselkludd gillar detta

/Stefan

#94 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 18:19

Anv. ett rakblad när du skär av tråden jämns med när den kommer upp mellan lindningarna.

/Stefan

#95 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 891 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 18:50

Anv. ett rakblad när du skär av tråden jämns med när den kommer upp mellan lindningarna.

Jag har ett spö som ligger å väntar så jag följer din tråd för lärdom...

• bondersbyn gillar detta

#96 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 18:51

Jag har ett spö som ligger å väntar så jag följer din tråd för lärdom...

Kul att någon är intresserad av lite lärdom!  :P  :lol:

/Stefan

#97 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 891 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 18:54

Kul att någon är intresserad av lite lärdom!

Jag är mer nyfiken och intresserad än vad jag hinner och förmår ta in och däribland så trasslar det till sig haha..

#98 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 22 juni 2019 - 19:46

Jag är mer nyfiken och intresserad än vad jag hinner och förmår ta in och däribland så trasslar det till sig haha..

Då får du fortsätta med att ta in lärdomen bara du inte trasslar inte dig för mycket! :P  :lol:

/Stefan

#99 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 25 juni 2019 - 08:58

Nu har jag lagt på första lagret med Rod Varnish på lindningarna. Nu får det torka så att det är genomtorrt i 24 tim innan jag lägger på nästa lager.

Bifogad fil  WP_20190625_09_00_12_Pro.jpg   96,95K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  WP_20190625_09_03_46_Pro.jpg   58,02K   1 Antal nerladdningar

Någon som har några tankar, funderingar el. tips? ;) :)

/Stefan

#100 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 487 inlägg

Postad 25 juni 2019 - 09:22

:wub: Jippi! Nu har jag/vi fiber in i huset igen! :wub:

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar