Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Köpa ny multirulle, vilken?

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 simcarlsson

simcarlsson

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 07:25

Hej, 

Jag köpte en okuma citrix ci-364a av sportfiskeprylar.se för 2 månader sen. Detta var min första multirulle och jag har varit supernöjd. Nu är det så att rullen börjat låta konstigt och jag ska reklamera den. Då de inte har denna kvar i sortimentet behöver jag köpa en annan rulle, och här kommer mitt problem... det är ju en djungel där ute... Finns ju hur mycket som helst! 

Jag skall fiska gädda med detta spö, spinnfiska djupkanter med stora beten, R.I.P. Roach, Big McRubber, westin Jätte, mike the pike osv, stora beten alltså.. Vilken rulle skulle passa till detta, jerkar även en del så man kanske vill ha högre utväxling än 5? citrixen hade typ 7. Spöt det ska sitta på är ett Svartzonker "Mctails n glides" 140g 7,2".

Vilken rulle ska jag ha? 

Som sagt, är nybörjare på multirulle, gillade verkligen lågprofil (tror inte jag gillar vanlig hög men vet ej då jaag inte provat) Vill ha en rulle som håller bra och är kvalité! Prisklassen är väl nånstans max 2000, kan gå lite över om det är värt att göra det. Men vilka rullar håller bra och passar bra för gäddfisket? 

Butiken rekommenderade Daiwa lexa 300 eller Abus Max Toro 50..

Är det värt att ens överväga beg på blocket eller ska man köpa ny? Känns svårt att fastställa underhållet på dem...

Väldigt tacksam för hjälp! 

Vet om att det finns många trådar om detta men hittade inga nya trådar och blev inte klokare av att läsa dem

Mvh 

Simon 

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 08:12

Själv skulle jag välja en rund amba med slät gavel för spöhanden. Inshore 5600C Predator är en kompakt och stadigt byggd modell med tumtangent och en rejäl dubbelvev. Byggd i Svängsta. 

#3 simcarlsson

simcarlsson

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 08:44

Själv skulle jag välja en rund amba med slät gavel för spöhanden. Inshore 5600C Predator är en kompakt och stadigt byggd modell med tumtangent och en rejäl dubbelvev. Byggd i Svängsta. 

Okej! 

Är det så stor skillnad på LP och "vanlig" alltså? Att man direkt anser att ambassadeur är det bättre valet, har som sagt läst många trådar och de kommer alltid fram till samma sak, "kör ambassadeur". Har aldrig fiskat med en ambassadeur men hur känns det i handen? Är det stor skillnad mot en LP? 

Om man skall prata ambassadeur så är ju även det en hel djungel, finns ju vissa som tillverkats utomlands som man ska undvika osv.. Vad är det som gör just att 5600C är den "man ska köra på"? Kan man köra "alla" vikter på den? Finns det olika varianter/årsmodeller av den också? Vad är skillnaden mellan 4000-5000-6000, bara storleken på rullen? Vad är skillnaden på C3 och C4 osv? 

Är det typ denna som du menar? https://www.dogger.s...ssadeur-5600-c4

Sen finns det ju även denna JB-version, skillnader på den? Läste nånstans att den skulle vara "tåla mer"?

https://www.sportfis...ur-5600-jb.html

/Simon

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 10:42

Okej! 

Är det så stor skillnad på LP och "vanlig" alltså? Att man direkt anser att ambassadeur är det bättre valet, har som sagt läst många trådar och de kommer alltid fram till samma sak, "kör ambassadeur". Har aldrig fiskat med en ambassadeur men hur känns det i handen? Är det stor skillnad mot en LP? 

Om man skall prata ambassadeur så är ju även det en hel djungel, finns ju vissa som tillverkats utomlands som man ska undvika osv.. Vad är det som gör just att 5600C är den "man ska köra på"? Kan man köra "alla" vikter på den? Finns det olika varianter/årsmodeller av den också? Vad är skillnaden mellan 4000-5000-6000, bara storleken på rullen? Vad är skillnaden på C3 och C4 osv? 

Är det typ denna som du menar? https://www.dogger.s...ssadeur-5600-c4

/Simon

Delvis är det en smaksak men det finns en anledning till att amba-designen överlevt (och successivt förbättrats) i närmare sjuttio år. Den enda egentliga fördelen med en LP-rulle är att den är kan upplevas som lättare att "palma", dvs greppa om med spöhanden, men om du inte ens testat att göra det med en rund Ambassadeur så vet du ju, strängt taget, inte vad du talar om. Låna en och testa.

Sedan är det ju, som du skriver, en djungel som ABU lyckats ställa till med. För gäddfiske (med fklätlina) är det 5000-storlek som gäller. 4000, 5000 och 6000 har samma gavlar, det är bredden på spolen som skiljer. x500 betydde förr att rullen hade en högre utväxling men vad det står för idag vet jag inte. x600 betyder att rullen har tumtangent. xxx0 står för att rullen är högervevad, xxx1 har veven till vänster. C står för att spolen är kullagrad (dvs 2 st kullager), C3 betyder 3 st kullager, C4 fyra stycken etc.

Vissa modeller har alumuniumstativ, andra det starkare (förkromade) mässingsstativet. Sedan finns det en massa detaljer som kan skilja och till råga på eländet exportmodeller som kan ha andra specifikationer än motsvarande rulle för den svenska marknaden. Naturligtvis vill man ha en rulle som är svensktillverkad, särskilt som de billigare S och SX endast har Ambassadeurnamnet gemensamt med "riktiga" Ambassadeur.

• simcarlsson gillar detta

#5 simcarlsson

simcarlsson

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 11:24

Delvis är det en smaksak men det finns en anledning till att amba-designen överlevt (och successivt förbättrats) i närmare sjuttio år. Den enda egentliga fördelen med en LP-rulle är att den är kan upplevas som lättare att "palma", dvs greppa om med spöhanden, men om du inte ens testat att göra det med en rund Ambassadeur så vet du ju, strängt taget, inte vad du talar om. Låna en och testa.

Sedan är det ju, som du skriver, en djungel som ABU lyckats ställa till med. För gäddfiske (med fklätlina) är det 5000-storlek som gäller. 4000, 5000 och 6000 har samma gavlar, det är bredden på spolen som skiljer. x500 betydde förr att rullen hade en högre utväxling men vad det står för idag vet jag inte. x600 betyder att rullen har tumtangent. xxx0 står för att rullen är högervevad, xxx1 har veven till vänster. C står för att spolen är kullagrad (dvs 2 st kullager), C3 betyder 3 st kullager, C4 fyra stycken etc.

Vissa modeller har alumuniumstativ, andra det starkare (förkromade) mässingsstativet. Sedan finns det en massa detaljer som kan skilja och till råga på eländet exportmodeller som kan ha andra specifikationer än motsvarande rulle för den svenska marknaden. Naturligtvis vill man ha en rulle som är svensktillverkad, särskilt som de billigare S och SX endast har Ambassadeurnamnet gemensamt med "riktiga" Ambassadeur.

Okej! haha nej har verkligen ingen aning, därför jag hör av mig på detta forum, att få sån hjälp som du ger :) 
absolut är det tanken, men det är lite skillnad att stå i en butik å klämma och känna och sen fiska 14h på en dag.. 

Men absolut ska jag göra det, har dock 7 mil till närmsta butik så ska göra det så snart jag kan (y) 

Okej, visste inte detta! Extremt bra info! Tack! men då den JB-rullen jämfört med 5600 C4, JB är ju starkare och har bussningar istället för kullager om jag förstått det rätt? Är 5600 C4 så "klen" att om man gör ett mothugg i en stock på botten att rullen kan paja? 

Uppskattar verkligen all hjälp, fiskat mycket i mitt liv och var ute förra veckan och fiska nästan 70h på 5 dagar, men har alltid kört haspel och alltid vänt multi ryggen.. Därför jag är en riktig nybörjare på detta område.. Men som sagt, har nu efter alla år fastnat för multi då det ger ett så mycket skönare flyt i spinnfisket.

Hört många snackat om Pro Rocket, är den "bättre" än de två jag skickade då exempelvis? 

Som sagt mycket frågor och kanske inte är så kul att svara på men uppskattar verkligen all hjälp då jag som sagt kan ingenting om dessa rullar.

Tack! 

/Simon

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 11:30

C, C3 och C4 är - precis som classicmodellen utan kullager, fullt användbara för det fiske du tänker dig. Visserligen har de det något vekare stativet men även det är en tuff konstruktion som man måste misshandla grundligt för att det ska bli skevt och vid normalt handhavande tror jag inte att det ens händer. Se upp bara, i vart fall om du köper begagnat, så att du får en rulle med IAR (om du tänker använda PE-lina).

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 08 juni 2019 - 11:36

Okej! haha nej har verkligen ingen aning, därför jag hör av mig på detta forum, att få sån hjälp som du ger :) 
absolut är det tanken, men det är lite skillnad att stå i en butik å klämma och känna och sen fiska 14h på en dag.. 

Men absolut ska jag göra det, har dock 7 mil till närmsta butik så ska göra det så snart jag kan (y) 

Okej, visste inte detta! Extremt bra info! Tack! men då den JB-rullen jämfört med 5600 C4, JB är ju starkare och har bussningar istället för kullager om jag förstått det rätt? Är 5600 C4 så "klen" att om man gör ett mothugg i en stock på botten att rullen kan paja? 

Uppskattar verkligen all hjälp, fiskat mycket i mitt liv och var ute förra veckan och fiska nästan 70h på 5 dagar, men har alltid kört haspel och alltid vänt multi ryggen.. Därför jag är en riktig nybörjare på detta område.. Men som sagt, har nu efter alla år fastnat för multi då det ger ett så mycket skönare flyt i spinnfisket.

Hört många snackat om Pro Rocket, är den "bättre" än de två jag skickade då exempelvis? 

Som sagt mycket frågor och kanske inte är så kul att svara på men uppskattar verkligen all hjälp då jag som sagt kan ingenting om dessa rullar.

Tack! 

/Simon

Rocket/Pro Rocket är fina rullar men eftersom de har den traditionella, plana, rullgaveln med utstickande reglage(på icke vevsidan) så är det inta alla som är bekväma med att "palma" den. Det beror litet på hur man håller spöt/rullen. 

#8 simcarlsson

simcarlsson

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 12:21

Rocket/Pro Rocket är fina rullar men eftersom de har den traditionella, plana, rullgaveln med utstickande reglage(på icke vevsidan) så är det inta alla som är bekväma med att "palma" den. Det beror litet på hur man håller spöt/rullen.

C, C3 och C4 är - precis som classicmodellen utan kullager, fullt användbara för det fiske du tänker dig. Visserligen har de det något vekare stativet men även det är en tuff konstruktion som man måste misshandla grundligt för att det ska bli skevt och vid normalt handhavande tror jag inte att det ens händer. Se upp bara, i vart fall om du köper begagnat, så att du får en rulle med IAR (om du tänker använda PE-lina).

Jag har nu varit inne på 3 olika butiker och känt och klämt, jag har bedtämt mig för en ambarulle iaf. Helt klart, köndes riktigt skönt! Sen som sagt är det inte samma sak som att fiska i 10 h men ändå, kändes bra. Jag har pratat med de inne i butikerna och de säger ju då att både c4 och jb är bra rullar men att kanske jb är lite bättre konstruerad just och tål mer. Känns som att den kommer fungera utmärkt, den har visserligen inte iar men kändes ändå som om det var bra spärr på den.

Som sista kontroll, är detta etr bra köp?
5600 c predator verkan omöjlig att få tag på tyvärr :( vill också helst köpa nytt så man har garanti.

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 13:53

Alla rullarna är bra. Vilken du bör välja beror på hur du tänker använda den. JB är förmodligen tåligast men de andra håller också om du använder dem vettigt. Pro Rocket, C4 och C3 kastar bättre om du tex vill fiska med rullen vid kusten men ska du bara harva efter gädda med tunggummin spelar det ju mindre roll.

• Trasselkludd gillar detta

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 941 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 21:33

Är det gäddfiske med tunga beten soim gäller och har du pengarna så är kanske Svartzonkermodellen intressant? samma vev som Predator, mässingsstativ, bussningar istället för kullager, kupad gavel.

https://www.dogger.s...vartzonker-5600

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar