Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Var har fisken tagit vägen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 Brincken

Brincken

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 14:48

Har en sjö vi fiskat mycket i dom senaste åren och har alltid gett bra fångst. Men sedan början av året har det varit helt tomt... Inga nafs, kan inte se något med ekolod. Helt dött...

Någon som vet varför eller har en ide om varför detta kan ha hänt?

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 925 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 15:07

Jag tror att det beror på att folk med hjälp av ekolod och andra "hjälpmedel" fiskar sönder känsliga bestånd. Förr, när en sportfiskafre accepterade att det hörde till att det är svårt att hitta fisken och att man ofta blir utan så innebar sportfisket inte samma problem och det fanns bättre med fisk.

#3 Brincken

Brincken

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 15:20

Jag tror att det beror på att folk med hjälp av ekolod och andra "hjälpmedel" fiskar sönder känsliga bestånd. Förr, när en sportfiskafre accepterade att det hörde till att det är svårt att hitta fisken och att man ofta blir utan så innebar sportfisket inte samma problem och det fanns bättre med fisk.

Tror inte det handlar om det... Denna sjö är det inte många som fiskar i. Sjön är privat och ligger en bit inne i skogen.

Själv plockar jag oftast inte upp någon fisk, då jag inte äter så mycket av det.

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 925 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 15:29

Tja, är det en helt liten sjö eller tjärn så är den känsligare än ett stort vatten. Bara en sådan sak som  syrebrist under vintern kan kvadda fisket eller om någon har använt något gift i skogsbruket som läckt ut i tjärnen.

• Trasselkludd gillar detta

#5 Brincken

Brincken

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 15:31

Tja, är det en helt liten sjö eller tjärn så är den känsligare än ett stort vatten. Bara en sådan sak som  syrebrist under vintern kan kvadda fisket eller om någon har använt något gift i skogsbruket som läckt ut i tjärnen.

Kan ju gott vara så... Bara tråkigt om det är som du säger. Gick riktigt stora abborrar och gäddor där :( Man får väl bara hoppas att beståndet kommer tillbaka och det går att fiska där igen om ett par år.

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 925 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 15:36

Har du sett några döda fiskar?

#7 Brincken

Brincken

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 16:01

Har du sett några döda fiskar?

Nope. och det är inte heller några "synliga förändringar" i/runt om vattnet. 

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 925 inlägg

Postad 09 juni 2019 - 16:13

It´s a mystery... :roll:

#9 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 220 inlägg

Postad 16 juni 2019 - 13:21

Ja, fiske är ett mysterium....

Bor vid en liten göl, där jag (ibland) lyckas kroka både en och två snipor.

Vissa år upplever jag det som ok fiske i gölen, vissa år är det helt dött...

I våras tog jag några snipor, men de senaste månaderna ingenting, inte ett pet eller sniff.

Har ekolodat gölen och aldrig sett en fisk på lodet.

Det brukar vara mycket svårt att få någon mört i sjön, men i år får vi ändå några små-mört.

Just gäddan tror jag kan bli "betes-trött" och därför inte hugger på konstgjorda beten....

Visst fn är det en materialsport!

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 925 inlägg

Postad 17 juni 2019 - 10:25

Just gäddan tror jag kan bli "betes-trött" och därför inte hugger på konstgjorda beten....

Det kan det nog ligga något i. Och mete suger?

• Trasselkludd och pegaso gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar