Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Omkring -82 så köpte jag en systemkamera Canon T50

• Vänligen logga in för att kunna svara
18 svar till detta ämne

#1 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 09:39

Jag tog många diafoton med den kameran. Om jag ska få en fortsättning på min dagbok så måste jag göra diabilder till vanliga foton el. kan jag skanna o göra format av dom?

• Trasselkludd gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 856 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 09:54

Jag tog många diafoton med den kameran. Om jag ska få en fortsättning på min dagbok så måste jag göra diabilder till vanliga foton el. kan jag skanna o göra format av dom?

Detr går utmärkt att scanna diabilder (med rätt scanner). Den billigaste kostar några hundralappar, runt tusenlappen finns många att välja på och har man höga krav så kan man betala i stort sett hur mycket som helst.

https://www.google.c...cB,gclsrc:aw.ds

#3 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 832 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 09:57

Finns flera alternativ.

1. Scanna dem och kvaliteten beror självklart på scanners prestanda.

2. Det går att fotografera dina diabilder med en digitalkamera och ju bättre kamera ju bättre resultat givetvis. Du måste dock ha ett ljusbord för att belysa bilden vid fotografering...

3. Lämna in bilderna till proffs för ett dyrare och bättre resultat...

https://moderskeppet...grafera-av-dia/

• bondersbyn gillar detta

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 856 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 09:59

För publicering här duger nog snikvarianten. Tänker du publicera dina memoarer i bokform så rekommenderar jag Trassels alternativ 3.

#5 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 10:12

Detr går utmärkt att scanna diabilder (med rätt scanner). Den billigaste kostar några hundralappar, runt tusenlappen finns många att välja på och har man höga krav så kan man betala i stort sett hur mycket som helst.

https://www.google.c...cB,gclsrc:aw.ds

Finns flera alternativ.

1. Scanna dem och kvaliteten beror självklart på scanners prestanda.

2. Det går att fotografera dina diabilder med en digitalkamera och ju bättre kamera ju bättre resultat givetvis. Du måste dock ha ett ljusbord för att belysa bilden vid fotografering...

3. Lämna in bilderna till proffs för ett dyrare och bättre resultat...

https://moderskeppet...grafera-av-dia/

Jag har provat att scanna dom hemma men dom blir inte större än ordinarie diaformat o mina fiskar bli pyttesmå. :( Jag får väl välja ut ett gäng o gå till en fotoaffär. Det finns ju även diascanner som man kan köpa som privatperson för drygt 2000 kr. Dom sa det på Kodak Sverige när jag ringde dit.

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 856 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 10:16

Jag har provat att scanna dom hemma men dom blir inte större än ordinarie diaformat o mina fiskar bli pyttesmå. :( Jag får väl välja ut ett gäng o gå till en fotoaffär. Det finns ju även diascanner som man kan köpa som privatperson för drygt 2000 kr. Dom sa det på Kodak Sverige när jag ringde dit.

Eller för 350 kr. Läser du inte vad vi skriver?

• bondersbyn och Trasselkludd gillar detta

#7 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 832 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 10:19

... och om du inte använder diascanner utan vanlig scanner så måste du pixla om och meckla med inscanningarna i ett redigeringsprogram. Gör det enkelt och köp Lausviks variant.... en diascanner för 350 pengar...

#8 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 832 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 10:22

Eller får du fånga större fiskar så de syns på di små bilderna  :-P

• Troll, jmansson och bondersbyn gillar detta

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 856 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 10:28

...och med ett vettigt bildbehandlingsprogram är det ju sedan gjort i en handvändning att justera diverse skönhetsfel i bilderna såsom fiskens storlek. :roll:

• Troll och Trasselkludd gillar detta

#10 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 12:26

Eller för 350 kr. Läser du inte vad vi skriver?

Jag har bara pratat med Kodak o inget annat.

/Stefan

#11 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 12:27

... och om du inte använder diascanner utan vanlig scanner så måste du pixla om och meckla med inscanningarna i ett redigeringsprogram. Gör det enkelt och köp Lausviks variant.... en diascanner för 350 pengar...

Har provat att pixla men blev ej nöjd med kvaliteten.

/Stefan

#12 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 12:28

Eller får du fånga större fiskar så de syns på di små bilderna  :-P

Som jag har nämnt tidigare så mäter jag bara min fiskar mellan ögonen bara för att inte behöva sträcka ut armarna så mycket. :P  :lol:

/Stefan

#13 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 12:29

...och med ett vettigt bildbehandlingsprogram är det ju sedan gjort i en handvändning att justera diverse skönhetsfel i bilderna såsom fiskens storlek. :roll:

Har provat olika varianter men inget blev bra.

/Stefan

#14 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 832 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 13:33

Har provat att pixla men blev ej nöjd med kvaliteten.

Använder du full upplösning på din scanner alltså högsta Dpi?

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

#15 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 832 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 13:37

Har provat olika varianter men inget blev bra.

Självklart spelar ju originalbildens kvalitet stor roll om inte den största.. Det lutar till diascanner månne.... Men kolla att du har din scanner på högsta upplösningen..

#16 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 17:53

Använder du full upplösning på din scanner alltså högsta Dpi?

Jepp!

/Stefan

#17 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 17:55

Självklart spelar ju originalbildens kvalitet stor roll om inte den största.. Det lutar till diascanner månne.... Men kolla att du har din scanner på högsta upplösningen..

Ja visst gör det det! Visst finns det dom som kan vara lite 1/2-taskiga men dom har jag soterarat bort.

Inte alltid lätt att få bra bild när båten gungar ute på havet.

/Stefan

#18 Trasselkludd

Trasselkludd

Fiskegalning

• Members
  • 832 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 18:05

Ja visst gör det det! Visst finns det dom som kan vara lite 1/2-taskiga men dom har jag soterarat bort.

Inte alltid lätt att få bra bild när båten gungar ute på havet.

Det kan nog vara värt att få dina dia konverterade till digitala bilder utav ett proffs..

#19 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 360 inlägg

Postad 11 juni 2019 - 20:12

Det kan nog vara värt att få dina dia konverterade till digitala bilder utav ett proffs..

Ja visst kan det vara det, men då plockar jag ut det bästa bara!

Jag har ju bara 500 + så det blir väl ett evighetsarbete.

Få in dom på ett USB-minne vore väl det bästa.

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar