Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vill inte Norge ha några fisketurister?

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

#1 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 01 augusti 2019 - 14:33

Precis som rubriken lyder så har jag fölajnde fundering, eftersom norska regeringen funderar på att förbjuda turister att ta med sig fisk ut från Norge. Det blir svårt att sätta tillbaka all fisk som man fångar om man inte ska äta den till middag samma dag.

https://sverigesradi...artikel=7273195

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#2 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 998 inlägg

Postad 01 augusti 2019 - 20:25

Har en sak om detta!!
Det dom reagerer på är!! ( folk som bor där uppe)
Kommer inte på hur många kg man får ta med!!

Men när dom fele’ar ut ryggpartiet och sedan kastar rästen!!
Pga att få bara den bästa biten!!

Klart det blir många torskar som blir kastad!!

Det Bara en sak!! Lokalbefolkningen reagerar!!!!
  • Troll och bondersbyn gillar detta

#3 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 227 inlägg

Postad 01 augusti 2019 - 21:11

Jo nu vill Norge ha fiske turism, men det som är åt helvete är dom som rovfiskar och blir stoppad i tullen med så mycket fisk att en har fisk för flera år. En hör då och då om beslag av stora mängder fisk som försöks smugglas ut ur landet.

I avflyttnings områden köps det hus av utlänningar som bedriver olagliga fiske camp och slår ut dom lokala camparna.

Så jag har full förståelse för att lokal befolkningen blir förbannad. Som Anders säger är det mycket fisk som kastas för man tar bara godbitarna. 

För några år sedan var det mycket snack om tyske "fiske turister" som kom med bobil (med stor frys) och båt på trailer, och som har med all mat och dricka med så man inte skall behöva handla i Norge, då är det banne mig inte turister. Dom är här för att skaffa mat. 

Det är inte alla som hyr båt med skeppare som du gjord BB, det är fiske turism. 

• Anders jansson och bondersbyn gillar detta

#4 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 593 inlägg

Postad 02 augusti 2019 - 02:58

Tja norrmännen har ju egen kokvagn med sig till Sverige när dom kommer och plockar hjortron här? Vad jag menar med detta är att lokalbefolkningen har alltid lätt och klaga över något och så är det i Norge och Sverige? Läste en gång att 60% av bären blir ändå kvar i skogen.

• Anders jansson och bondersbyn gillar detta

#5 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 998 inlägg

Postad 02 augusti 2019 - 04:55

Klart man ska ta med lite fisk!!!! Och det är rätt som Troll skriver! Tyska bobil turister lägger inga pengar i landet!!
Det dom lägger igjen är septiktanken. Och den lägger dom i vägkanten!!

#6 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 02 augusti 2019 - 05:47

Visst ska man få ta med sig lite fisk hem. I länken sa dom att det var en utlänning som hade fått 100 000 Nkr i böter. Undra hur mycket fisk han hade med sig???

• Troll gillar detta

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#7 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 998 inlägg

Postad 02 augusti 2019 - 07:15

Så då kommer min motfråga!!

Är det sportfiske turister??
  • Troll gillar detta

#8 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 02 augusti 2019 - 07:22

Nej, inte när dom har med sig så mycket fisk för mycket så att dom får böter på runt 100 000 Nkr.

Jag har googlat o försökt hitta någon info om denna bot för att få se hur många kg fisk dom hade med sig för mycket.

Har du någon sådan info Anders? Finns det på norska tullverkets hemsida?

• Troll gillar detta

/Stefan

#9 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 593 inlägg

Postad 02 augusti 2019 - 07:37

Dom kanske äter stora mängder fisk? Skämt och sido.....är inte sportfiske att du bara tar upp den fisk du behöver för stunden och ej någonsin ta hem från fiskeplatsen? tar man hem fisk då blir det ju husbehovsfiske?

• Troll, Anders jansson och bondersbyn gillar detta

#10 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 998 inlägg

Postad 03 augusti 2019 - 06:41

https://www.tv2.no/a/8458723/

https://www.nrk.no/o...oslo-1.14620665

Eller skriv in detta i sökfeltet så hittar en del saker!!!
tyske fiskere tatt av tollen med fisk

#11 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 03 augusti 2019 - 08:34

https://www.tv2.no/a/8458723/

https://www.nrk.no/o...oslo-1.14620665

Eller skriv in detta i sökfeltet så hittar en del saker!!!
tyske fiskere tatt av tollen med fisk

Tack för länkarna Anders! :)

Det är dom som förstör för alla andra sportfiskare! :(

• Troll gillar detta

/Stefan

#12 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 593 inlägg

Postad 03 augusti 2019 - 09:13

Tack för länkarna Anders! :)

Det är dom som förstör för alla andra sportfoskare! :(

Inte sportfiskare....bara husbehovsfiskare. :-P Skulle vara intressant hur ni ser att sportfiske skulle se ut? Vad är sportfiske?????

• bondersbyn gillar detta

#13 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 03 augusti 2019 - 16:22

Förut hette sportfiskarna fritidsfiskarna innan dom bytte namn till sporfiskarna. Fritidsfiskarna var ju sådana som fiskade mer än bara som sportfiske. Alltså med nät, osv. Sportfiskarna skulle bara fiska med spö. Men sedan kan man diskutera vad som är sportfiske när dom kör trolling med 10 spön. I många insjöar neråt Huskvarna-Aneby så hade ffv satt en begränsing på 2 spön/fiskare i båten. Alltså 4 spön o 2 fiskare. Jag hörde på radio Norrbotten när dom hade trollingtävlingen i Hornavan så var det max 10 spön/båt.

Visst är det svårt att fiska av stora sjöar som Värnen, Vättern, Östersjön, m. fl. med bara 2 spön/fiskare.

Ska man fiska med 10 spön så måste man ha såpass grov lina o utrustning så att man kan köra trots fisk på kroken så att man inte trasslar in sig i andra linor.

Vad är sportfiske i ett sådant sammanhang? Jag vet inte var man ska dra en gräns för vad som är sportfiske i ett sådant sammanhang.

• Troll gillar detta

/Stefan

#14 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 593 inlägg

Postad 03 augusti 2019 - 18:13

Jag trollar med två spön (husbehovsfiske)....men normalt så kör dom med 4 till 5 spön här i älven när dom trollar efter lax. Jag vill inte kalla våra sätt för att vara sportfiske i alla fall. :-P

#15 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 227 inlägg

Postad 03 augusti 2019 - 22:04

Det är väl så att vi alla har olik uppfattning av vad som är sportfiske.

När jag är på fjället och fiskar så är det sportfiske om jag kommer ner

med två eller femton öringar.

Kör jag trolling med två spön så driver jag en annan form för sportfiske,

men i min värld är det fortfarande sportfiske.

#16 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 593 inlägg

Postad 04 augusti 2019 - 03:14

Förut hette sportfiskarna fritidsfiskarna innan dom bytte namn till sporfiskarna. Fritidsfiskarna var ju sådana som fiskade mer än bara som sportfiske. Alltså med nät, osv. Sportfiskarna skulle bara fiska med spö. Men sedan kan man diskutera vad som är sportfiske när dom kör trolling med 10 spön. I många insjöar neråt Huskvarna-Aneby så hade ffv satt en begränsing på 2 spön/fiskare i båten. Alltså 4 spön o 2 fiskare. Jag hörde på radio Norrbotten när dom hade trollingtävlingen i Hornavan så var det max 10 spön/båt.

Visst är det svårt att fiska av stora sjöar som Värnen, Vättern, Östersjön, m. fl. med bara 2 spön/fiskare.

Ska man fiska med 10 spön så måste man ha såpass grov lina o utrustning så att man kan köra trots fisk på kroken så att man inte trasslar in sig i andra linor.

Vad är sportfiske i ett sådant sammanhang? Jag vet inte var man ska dra en gräns för vad som är sportfiske i ett sådant sammanhang.

Var och trolla i Hornavan för några år sedan och båtarna där såg ut som igelkottar på sjön. :-P

#17 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 593 inlägg

Postad 04 augusti 2019 - 03:16

Det är väl så att vi alla har olik uppfattning av vad som är sportfiske.

När jag är på fjället och fiskar så är det sportfiske om jag kommer ner

med två eller femton öringar.

Kör jag trolling med två spön så driver jag en annan form för sportfiske,

men i min värld är det fortfarande sportfiske.

Roligt att vi har olika uppfattningar vad som är sportfiske vore ju jäkla tråkigt om alla tyckte likadant. :-P

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 116 inlägg

Postad 04 augusti 2019 - 04:09

Trassel och jag kör som vanligt, dvs tar inte "hem" mer fisk än vad vi hinner äta medan den är färsk. Det verkar, på något vis, vettigare att leva gott på egenfångad fisk medan man är här än att, som vissa tydligen gör, leva på mat hemifrån för att sedan på returen fylla bilen med fryst fisk. All mat utom Trassels bananer, en gammal förpackning kex jag hittade i bakluckan och den färska fisken köper vi i de lokala livsmedelsbutikerna. OK, det är aningen dyrare än hemma men det handlar ju för tusan bara om en vecka.

Bifogad fil(er)

#19 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 04 augusti 2019 - 04:15

Var och trolla i Hornavan för några år sedan och båtarna där såg ut som igelkottar på sjön. :-P

Haha! Kan tro det!

/Stefan

#20 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 718 inlägg

Postad 04 augusti 2019 - 04:16

Trassel och jag kör som vanligt, dvs tar inte "hem" mer fisk än vad vi hinner äta medan den är färsk. Det verkar, på något vis, vettigare att leva gott på egenfångad fisk medan man är här än att, som vissa tydligen gör, leva på mat hemifrån för att sedan på returen fylla bilen med fryst fisk. All mat utom Trassels bananer, en gammal förpackning kex jag hittade i bakluckan och den färska fisken köper vi i de lokala livsmedelsbutikerna. OK, det är aningen dyrare än hemma men det handlar ju för tusan bara om en vecka.

:wub: Mmmmmmmmm! :wub:

/Stefan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar