Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vill inte Norge ha några fisketurister?

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

#21 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 227 inlägg

Postad 06 augusti 2019 - 07:11

Hörde på radion i går att på två månader är 2,3 ton fisk beslagtagen vid utförsel av landet.

Fisken var märkt och förpackad som tyder på å säljas i Europa.

#22 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 593 inlägg

Postad 06 augusti 2019 - 07:49

?

#23 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 227 inlägg

Postad 06 augusti 2019 - 08:44

Varför klaga finns fisk så det räcker och blir över. :-P Norge har ju ingen allmansrätt så det är ju annars nästan omöjligt och hitta en väg utan en bom ner till vattnet. Annars så gillar norrmäbnnen allemansrättenn i Sverige.  :-P

Jo Norge har samma "typ" av allamansrätt som Sverige, men dom skryter inte av den som vi gör om den svenska, som vi tror vi är ensam om vilket vi inte är!

Att låta "turister" yrkes fiska för att sälja fisken är inte tillåtet varken Sverige eller Norge.

Vet inte var du har blivit stoppad av en bom ner till vattnet, jag är jo uppe i Finnmark och dom bommarna är för vinterstängda vägar. Men när jag kör i Finland så är det tätt mellan bommarna.

Å tro att det är hur mycket fisk som helst är jo lite fel, allt yrkesfiske är jo reglerat med kvoter. Det går att fiske ut en art, det gjordes under 70 talet med silla, som vart rädda tack vara total stopp i alt fiske.

• Anders jansson gillar detta

#24 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 118 inlägg

Postad 06 augusti 2019 - 09:15

Oavsett om det utgör något hot mot bestånden så har det inte mycket med sportfiske att göra om man åker på fiskesemester för att fylla frysen (och mer därtill) med fisk. En annan sak jag (som bekant) har svårt för är det moderna "sportfiskets" förhållningssätt som verkar innebära att det hela går ut på att varje tur dra upp så många fiskar som möjligt, vare sig man ska frysa in dem eller kasta tillbaka dem. Trassel och jag har nu fiskat i tre dagar i Andersfjorden och om vi velat så hade vi antagligen haft frysen (finns en sådan i hytten) full. I stället har vi, bortsett från en skärsnultra som Trassel lät gå åter och en havsöring jag inte nändes behålla, inte dragit upp mer fisk än vad vi förmått och velat äta (och då käkade vi ändå entrecote i söndags...).

• Anders jansson gillar detta

#25 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 998 inlägg

Postad 06 augusti 2019 - 10:20

Varför klaga finns fisk så det räcker och blir över. :-P Norge har ju ingen allmansrätt så det är ju annars nästan omöjligt och hitta en väg utan en bom ner till vattnet. Annars så gillar norrmännen allemansrättenn i Sverige.  Tycker i alla fall att dom nordiska länderna skulle alla införa allemansrätt så folk kan ta sig ut i naturen :-P

Tänk om alla skulle jakta på björn/älg hela året för att sälja detta i utlandet.
Hörde det var massa djur där uppe.

Jag tror du/ni som bor där. Hadde reagerat då!! Men kanske andra hadde sagt att det finns djur att skyta där så det räcker och blir över.

Så är det helt sant som Troll skriver!!!!!!!!!!!!!!!
  • Troll gillar detta

#26 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 593 inlägg

Postad 06 augusti 2019 - 10:33

?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar