Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Hjälp med tolka sjökort efter fiskeplatser i Norge

Norge Havsfiske

• Vänligen logga in för att kunna svara
13 svar till detta ämne

#1 Anmg

Anmg

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 11:44

Hej! 

Någon som är duktig på att tyda sjökort och kunna guidea om vart potentiella platser kan finnas för torsk och annan stor fisk? 

Försöker tyda och hitta något kring denna ön i Norge:

https://kartor.eniro...019009,9.906921

Linesøya utanför trondheim :)

Tack på förhand.

• bondersbyn gillar detta

#2 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 720 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 12:06

Hej! 

Någon som är duktig på att tyda sjökort och kunna guidea om vart potentiella platser kan finnas för torsk och annan stor fisk? 

Försöker tyda och hitta något kring denna ön i Norge:

https://kartor.eniro...019009,9.906921

Linesøya utanför trondheim :)

Tack på förhand.

Prova i sundet söder om ön.

Från 70 m upp till 11 m borde vara intressant när det växlar mellan ebb o flod o tvärs om.

Passa er för strömmen om den är hård när det växlar.

Bifogad fil  20190813_125944.jpg   294,98K   1 Antal nerladdningar

Skitfiske! :)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#3 Anmg

Anmg

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 12:13

Tack! 

Förra året fiskade vi en hel del här :https://kartor.eniro...009532,9.962540

Och fick mycket sej och makrill, men tyvärr lite ont om torsken. 
Men ska försöka övertala övriga att vi ska ta oss lite längre bort mot det du tispar om! :) 

#4 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 720 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 13:30

Tack! 

Förra året fiskade vi en hel del här :https://kartor.eniro...009532,9.962540

Och fick mycket sej och makrill, men tyvärr lite ont om torsken. 
Men ska försöka övertala övriga att vi ska ta oss lite längre bort mot det du tispar om! :)

Jag har varit flera resor själv o med vänner upp till Harstad, väst Narvik o fiskat. Där fiskade vi bl. a på grundtoppar runt 110 m o sluttade neråt mot djupare vatten o det gav bra med torsk o sej. Lubb o havskatt runt 150-200 m djup. Då krävs det att man har rulle med linkapacitet.

Min dagbok i länken. Jag vet inte om det ger dig några tips men jag hoppas på lite tips till dig. :)

http://www.sportfisk...-diversedagbok/

Har du mer frågor så ska jag försöka besvara dom. Anders Jansson är en annan havsfiskeräv här på forumet.

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 13:46

Själv har jag inga tips om var du ska leta efter torsken att bidra med men vill ändå hälsa dig välkommen hit (och uppmana dig att hänga på vår veckotävling som är i behov av fler deltagare).

#6 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 720 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 14:18

Hej & välkommen hit förresten! :)

/Stefan

#7 Anmg

Anmg

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 14:20

Hehe tack ska ni ha! 

Uppskattar all hjälp o även vänligheten. 

Vi har varit lite försiktiga med att fiska mycket djupare än 100m, men ska försöka titta lite mer på kartorna och inte vara så rädd för djupen.

#8 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 720 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 14:45

Hehe tack ska ni ha! 

Uppskattar all hjälp o även vänligheten. 

Vi har varit lite försiktiga med att fiska mycket djupare än 100m, men ska försöka titta lite mer på kartorna och inte vara så rädd för djupen.

Varsågod! :)

Vi gör så gott vi kan med att försöka hjälpa el. bistå med tips! :)

Norska havet kan du inte jämföra med svenska västkusten.

Det skiljer ljusår där till Norges fördel.

/Stefan

#9 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 998 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 15:47

Vilken tid på året ska du fiska!!!!???????

#10 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 117 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 16:31

Anders fiskar inte torsk på sommaren (och det undviker de flesta som kan välja). Ett gammalt talesätt är att man inte tar upp torsk i månader utan r, dvs inte under juni-augusti. Orsaken är att den är sämre som matfisk då, Av detta följer att den är bäst på vintern.

Ett tips är att slå sig i slang med fiskare på orten. Då brukar man nästan alltid få bra råd.

#11 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 720 inlägg

Postad 13 augusti 2019 - 17:53

Anders fiskar inte torsk på sommaren (och det undviker de flesta som kan välja). Ett gammalt talesätt är att man inte tar upp torsk i månader utan r, dvs inte under juni-augusti. Orsaken är att den är sämre som matfisk då, Av detta följer att den är bäst på vintern.

Ett tips är att slå sig i slang med fiskare på orten. Då brukar man nästan alltid få bra råd.

Jag måste rätta dig broder! Maj-Augusti. :)

• lausvik gillar detta

/Stefan

#12 Anmg

Anmg

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 14 augusti 2019 - 05:51

Tyvärr åker vi upp sista veckan i Augusti, så bättre väder och varmare är väll nått man får ta istället för torsk då :)
Fortfarande roligt, jag tar med mig lite olika o mindre spön så fighten med sej och liknande blir roligare.
Som ni säger, det är så stor skillnad på fisket. Sejen är större, och makrillen är riktigt stor.
  • Troll och bondersbyn gillar detta

#13 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 2 720 inlägg

Postad 14 augusti 2019 - 06:02

Tyvärr åker vi upp sista veckan i Augusti, så bättre väder och varmare är väll nått man får ta istället för torsk då :) 
Fortfarande roligt, jag tar med mig lite olika o mindre spön så fighten med sej och liknande blir roligare. 
Som ni säger, det är så stor skillnad på fisket. Sejen är större, och makrillen är riktigt stor.

Ok! Det är ju nästan en R-månad så vi hoppas att ni får ett bra fiske ändå! :)

Även sundet mellan Rödöya-Linesöya ser intressant ut även om det inte framgår något djup där.

/Stefan

#14 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 227 inlägg

Postad 14 augusti 2019 - 06:17

Hej
Mitt tips last ned karta för området och kolla innan resa.
På kartverket.no kan du lasta ned hela Norge på dator och mobil.
kolla länken https://kartverket.n...e-rett-i-lomma/
  • Anders jansson och bondersbyn gillar detta

Även taggad med Norge, Havsfiske

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar