Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Vilken fisk?

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Jeppenedved

Jeppenedved

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 16 augusti 2019 - 06:02

Tjena!
Har varit i Gullmarsfjorden och fiskat efter makrill och fått en hel del små fiskar vi inte vet vad det är för någon. Dem är ca 1,5 dm, silvriga och brun/ljusbrun på ryggen. Vi spekulerade ett tag om att det skulle vara små torskar, men dem är inte fläckiga på ryggen.

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 16 augusti 2019 - 06:47

Tjena!
Har varit i Gullmarsfjorden och fiskat efter makrill och fått en hel del små fiskar vi inte vet vad det är för någon. Dem är ca 1,5 dm, silvriga och brun/ljusbrun på ryggen. Vi spekulerade ett tag om att det skulle vara små torskar, men dem är inte fläckiga på ryggen.

Förmodligen knot (knorrhane).

https://www.havet.nu/livet/art/knot

Och välkommen hit!

#3 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 099 inlägg

Postad 16 augusti 2019 - 08:06

Kan det vara små koljer??!!!

#4 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 956 inlägg

Postad 16 augusti 2019 - 11:04

Tjena!

Ta gärna foto på fisken/fiskarna nästa gång så blir det lättare att identifiera fisken om du inte kan göra det själv. :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 328 inlägg

Postad 16 augusti 2019 - 11:07

Ytterligare kandidater är bleka och vitling.

#6 Jeppenedved

Jeppenedved

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 16 augusti 2019 - 12:47

Fisket är nedpackat för denna gången, och jag tog aldrig något foto. Bleka ser ut att ligga närmast till hand. Tack!
  • bondersbyn gillar detta

#7 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 2 956 inlägg

Postad 17 augusti 2019 - 08:11

Fisket är nedpackat för denna gången, och jag tog aldrig något foto. Bleka ser ut att ligga närmast till hand. Tack!

...men säsongen är ju långt ifrån slut ännu. Inte förrän du ligger mittemellan öppet vatten o isläggning.

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#8 Casper

Casper

Medlem

• Members
  • 21 inlägg

Postad 30 augusti 2019 - 19:25

Storleken och färgen får mig att tänka på fjärsing. De i så fall upp för de vassa fentaggarna som är ordentligt giftiga. fisken är dock god att filea och steka. Jag fick fjärsing när jag försökte fiska skädda nere på Vallda Sandö för ett antal år sedan. Vi åt dem. Men å andra sidan är fjärsingen en bottenfisk, och makrillen går i det fria vattnet.

Även Lausviks knorrhane är en god fisk. Även den fileas och steks.

F.

• Norges fiskaren och bondersbyn gillar detta

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar