Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Kommer in i värmen och lyfter på hatten

• Vänligen logga in för att kunna svara
3 svar till detta ämne

#1 mrheyjoe

mrheyjoe

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 31 augusti 2019 - 08:53

Hej på er alla. Jag har varit inne på forumet som gäst och inser att forumet behöver mer aktiva medlemmar. Fisket har varit med mig sen barnsben och långt upp i tonår men försvann helt och hållet under mitt unga vuxna liv. Sedan två år tillbaka har fiskeintresset kommit tillbaka för att stanna. Fisket för mig har blivit en form av meditation som skapar ett välbefinnande men samtidigt strängt uppfostrande. Det finns en massa mekanismer i fiske som går att översätta till en meditationsform och i mitt liv som en före detta till en mängd dåliga vanor så har fisket blivit både en källa av spänning och en källa av rekreation. 

Med det sagt så känner jag mig mest fylld när jag kommit hem från kusten efter en Havsöringsjakt. I många fall med ett segt bompass. Men under två år har jag avancerat förmågan att ändå få lite silver på kroken och min favorittid , när jag ensam får vada omkring är i sent November och större delen av December. Förra årets stora cliffhanger var när jag i de sena timmen tappade en stor havsöring efter en heldag i 10 minus grader , mjölksyra i benen och is runt spöringarna. Havsöringsfiske är väldigt roligt helt enkelt. 

Att fiska gädda är också roligt och när maj och juni kommer så kör jag mest grodor och sitter helst i min flytring på lite mer udda vatten. Jag drillar fisk och kör med lite lättare grejer och maxkastvikten på mitt gäddspö ligger på 60 gram. 

Aborrfiske är för mig väldigt tekniskt och mår bra av kreativitet och lusten av att testa nya sätt att presentera betet. Jag är en UL-fiskare från start och känner mig hemma här.  

Med det sagt så är jag för det mesta en landfiskare men är ute i båt emellanåt. Jag har nästan fiskat varje dag i över ett år nu då jag bor nära mitt hemmavatten. Det är en promenad på 7 kilometer varje dag. Jag älskar fåglar och uppskattar örnens och gjusens närvaro men jag mår väldigt bra när jag stöter på Hägern och kan bara känna att vi har mycket gemensamt :)

Är det möjligt så sätter jag alltid tillbaka fisken jag fångar (ibland så går det inte) Jag tror på ett nyktert C&R och försöker reducera antalet krokar. 

Jag är väldigt kär i prylar. Vem vill spela fotboll i träskor? :) Men det får aldrig överskugga den inre motivationen av att umgås med vattnet och skatten som den bär på.

Allt gott

• Troll, Norges fiskaren, bondersbyn and 1 other like this

#2 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 306 inlägg

Postad 31 augusti 2019 - 10:49

Att fiska gädda är också roligt och när maj och juni kommer så kör jag mest grodor och sitter helst i min flytring på lite mer udda vatten.  

Jag är väldigt kär i prylar. Vem vill spela fotboll i träskor? 

Låter som en potentiell snip-jägare, vilket är bra och redigt folk.

Hur som, välkommen!

Glöm inte den allvarliga tävlingen, den är oerhört viktig!

Visst fn är det en materialsport!

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 31 augusti 2019 - 11:42

Högst på tiden. Welcome!

#4 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 31 augusti 2019 - 12:15

Hej & välkommen hit! :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar