Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Hjälp, tips och råd sökes!

• Vänligen logga in för att kunna svara
10 svar till detta ämne

#1 Dalton85

Dalton85

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 02 september 2019 - 08:27

Hej alla! Vet egentligen inte vart jag ska lägga detta inlägget, men testar här så får admin flytta tråden om den är allt för fel...
Jo jag fiskade väldigt mycket som liten, var ofta med pappa och farbror ute på sjön och drog lite spinnare och vobbler efter båten.... Sedan kom andra intressen in i bilden, såsom vänner, damer, raggarbilar osv osv... Så inte fiskat på kanske 10-15 år....
Men fick ett ryck här om helgen att dra ut på en guidad fisketur på ostkusten och jävlar vilket fiskesug jag fick...
Så nu är raggarbilen såld, en Ryds 510 styrpulpet beställd och jag är sjukt taggad på sensommar och höstfiske...
Jag bor mitt i småland och undrar vad ni har för tips på sjöar och fiskeutrustning runt om i småland... Ska testa Vättern iaf, men vad mer? Kommer ha båten på trailer och köra i olika sjöar...
vad ska man ha för beten, spö, fiskesätt osv... Jag har bara trollat innan som liten, och det har ju sin tjusning...
Sitter en Garmin 521s i båten, är det bra grejer?

Ja alla tips, råd, hjälp är välkommet....

Tack! Mvh Dalton

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 03 september 2019 - 15:11

Sitter en Garmin 521s i båten, är det bra grejer?

Ingen aning, jag är inte särskilt kunnig på inombordsmotorer. Är det en diesel?

Välkommen hit! Ställ gärna upp i veckotävlingen när du fått ordning på prylarna!

#3 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 306 inlägg

Postad 03 september 2019 - 15:29

Jag bor mitt i småland och undrar vad ni har för tips på sjöar och fiskeutrustning runt om i småland... Ska testa Vättern iaf, men vad mer? 

Hujedamig vad sjöar det finns i Småland.... Mitt tips är att kolla "iFiske" om var det finns fiskekort att köpa!

Intressant att du ska testa Vättern, var någonstans hade du tänkt testa och vilken/vilka arter?

Visst fn är det en materialsport!

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 03 september 2019 - 16:33

Trollingfisket i Vättern verkar handla om lax och, i viss mån, gädda. Om dessa fisken kan man googla fram mer information än man behöver. Sedan har du ju Kalmarsund med abborre och havsöring. Plus alla dessa småsjöar. 

Skitfiske!

#5 Dalton85

Dalton85

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 03 september 2019 - 18:47

Ingen aning, jag är inte särskilt kunnig på inombordsmotorer. Är det en diesel?

Välkommen hit! Ställ gärna upp i veckotävlingen när du fått ordning på prylarna!

Det är en utombordare bensin...
Tack så mycket! Kul med tävling, vart hittar jag den eller info om den?

#6 Dalton85

Dalton85

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 03 september 2019 - 18:50

Hujedamig vad sjöar det finns i Småland.... Mitt tips är att kolla "iFiske" om var det finns fiskekort att köpa!
Intressant att du ska testa Vättern, var någonstans hade du tänkt testa och vilken/vilka arter?

Ifiske har jag i telefonen och har kikat runt lite i den så den kommer användas framöver...
Jag vet inte riktigt vad jag ska fiska.. Men mest gädda gissar jag, gillar att dra gädda... Men kommer även testa lax och röding när jag fått lite kött på benen... Kommer nog testa Gränna och norrut, Hästholmen eller vad det heter och kommer nog även testa Huskvarna och Hjo... Får se lite

#7 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 03 september 2019 - 19:59

Ifiske har jag i telefonen och har kikat runt lite i den så den kommer användas framöver...
Jag vet inte riktigt vad jag ska fiska.. Men mest gädda gissar jag, gillar att dra gädda... Men kommer även testa lax och röding när jag fått lite kött på benen... Kommer nog testa Gränna och norrut, Hästholmen eller vad det heter och kommer nog även testa Huskvarna och Hjo... Får se lite

Unna dig en tur upp till Norra Vätterns skärgård. Där finns en del krokodiler. Själv har jag inte fått större än 9½, men haft på och bogserats av större, även sett riktigt stora under lektiden.

F.

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#8 Dalton85

Dalton85

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 03 september 2019 - 21:56

Unna dig en tur upp till Norra Vätterns skärgård. Där finns en del krokodiler. Själv har jag inte fått större än 9½, men haft på och bogserats av större, även sett riktigt stora under lektiden.

F.

När leker dom? För efter leken är dom väl på hugget riktigt? Plus att som ska äta upp sig lite innan vintern?
Hur långt upp ska man ca? Eller vilken ramp är lämplig att använda när man ska fiska i skärgården?

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 03 september 2019 - 22:35

Tack så mycket! Kul med tävling, vart hittar jag den eller info om den?

http://www.sportfisk...s-veckotävling/

http://www.sportfisk...-allmänt-snack/

• Dalton85 gillar detta

#10 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 04 september 2019 - 07:02

När leker dom? För efter leken är dom väl på hugget riktigt? Plus att som ska äta upp sig lite innan vintern?
Hur långt upp ska man ca? Eller vilken ramp är lämplig att använda när man ska fiska i skärgården?

Leken inträffar ju efter islossningen. Men nu framåt hösten och fram till isläggningen är det bra fiske, och gäddorna är dessutom välmatade efter sommaren.

Du behöver vara i skärgården, grovt räknat norr om en tänkt linje mellan Harge och Olshammar, alltså i nordligaste delen av sjön. Där bland öarna hålls krokodilerna.

Det kan vara lämpligt att växla mellan trolling och spinn, för alla platser lämpar sig inte för trolling. Även mete kan löna sig i vassvikarna när vattnet blivit kallare.

/ P.

• lausvik gillar detta

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#11 Dalton85

Dalton85

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 04 september 2019 - 19:57

Leken inträffar ju efter islossningen. Men nu framåt hösten och fram till isläggningen är det bra fiske, och gäddorna är dessutom välmatade efter sommaren.
Du behöver vara i skärgården, grovt räknat norr om en tänkt linje mellan Harge och Olshammar, alltså i nordligaste delen av sjön. Där bland öarna hålls krokodilerna.
Det kan vara lämpligt att växla mellan trolling och spinn, för alla platser lämpar sig inte för trolling. Även mete kan löna sig i vassvikarna när vattnet blivit kallare.
/ P.

Okej! Tack för tips/info... Det ska absolut testas! Alltid varit nyfiken på norra Vättern... Så sjukt övertaggad på fiske nu haha

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar