Tjenare! Jag har letat runt längre än jag är stolt nog att erkänna i Stockholm i havsvatten där man skulle kunna fånga nån öring, ännu längre letat efter havsbotten kartor där man kan lista ut var de finns.
Några tips om var man ska leta? Visuellt hur man kan se tecken på en viss botten eller länkar till kartor online?
Med risk för att låta som en gedigen och erfaren öringfiskare vilket jag inte är så finns det ändå lite nyckelord att fokusera på. Jag gillar att fiska havsöring i November och December och då har jag hittat fisken på väldigt grunt vatten. Leopardbotten , i närhet till rinnande vatten såsom grundvattensbäckar , utlopp och vatten som kan förändra vattentemperaturen. Fiske på den här delen av året kanske inte är optimal men ack så rolig. Hastiga väderomslag , snöfall och när minusgraderna är många soldränkta ställen är några nyckelord.. Mer markerade huggperioder. Många kontakter har skett för mig under seneftermiddag.
Salmon Trutta är kustnära och även fast den rör på sig väldigt mycket så tenderar den att bli stationär under den här delen på året. Större individer ofta i par och mindre i stim upp till 10. Att stå kvar som Lausvik föredrar ska man nog inte underskatta. Plötsligt så är den där !
Jag har bara fiskat ett par säsonger och jag fiskar oftast på platser där jag har inlandsvind. Så om jag mot förmodan drar ut när det blåser nordlig (vilket de flesta skippar) Så tar jag sikte på ett ställe som pekar norrut så jag har vinden mot mig.
Om du har bil så välj ut 3-4 ställen som inte ligger så långt ifrån varandra och fiska av och återvänd senare. (Om man inte är som lausvik då som röker pipa mer än han fiskar
)
Havsöringen är selektiv i sitt val av föda så fluga under den här delen av året kan vara dunder. Märlor , tångräka osv. Det går ju alltid att köra både ock.
När du fiskar av en ny plats fiska så grunt som du kan (där kan väl ingen fisk stå?) Ibland kan de stå på bara 30cm djup.
Många dundrar på som en elefant och skrämmer bort fisken innan de ens hunnit börja fiska.
Jag försöker leta efter drama i vattnet.
Jag har varit i Kapellskär riddersholm under 10 gånger och aldrig haft kontakt. Men då har jag bara varit där sent på året. Mina misstankar är att det är ett typiskt vårställe eftersom hela den platsen är södervänd. Ta sikte ut mot Singö , Grisslehamn och väddö med tillgång till hastigt djup. Vissa spekulerar att öringen kommer in på grunt vatten för att sen återvända till djupare delen av havet men det vet jag faktiskt ingenting om. Jag tycker den här fisken är väldigt intressant och ett tips är att läsa "Pelle Klippinge"
Men det lilla jag fått med mig i jakten på havsöring är att man måste vara ute och till slut får man en slags feeling. Då kan du börja kolla google maps , drömma dig bort bland på senkvällar och planera passen utöver väder och läge.
Kärlek och värme!