Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Hitta fisken?!

Karta kartor torsk öring havsöring

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 ericgreken

ericgreken

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 05 september 2019 - 08:05

Tjenare! Jag har letat runt längre än jag är stolt nog att erkänna i Stockholm i havsvatten där man skulle kunna fånga nån öring, ännu längre letat efter havsbotten kartor där man kan lista ut var de finns.

Några tips om var man ska leta? Visuellt hur man kan se tecken på en viss botten eller länkar till kartor online?

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 05 september 2019 - 08:28

Tjenare! Jag har letat runt längre än jag är stolt nog att erkänna i Stockholm i havsvatten där man skulle kunna fånga nån öring, ännu längre letat efter havsbotten kartor där man kan lista ut var de finns.

Några tips om var man ska leta? Visuellt hur man kan se tecken på en viss botten eller länkar till kartor online?

Havet är stort, den del av det vi kustfiskare når med våra kast jämförelsevis pytteliten (men ändå, med vår långa kust, enorm) och havsöringen är en extremt rörlig fisk. Dessbättre gör den, åtminstone under vissa tider, en betydande del av sitt näringssök på grunt vatten nära land. Men det handlar om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och även då har man oddsen emot sig.

Under den varma/ljusa delen av åter är det mörkerfiske som gäller eller fiske i utkanten och under strömmingsstim. Annars handlar det om senhöst och vår. Hardcoregänget fiskar även under vintern (men mest därför att de inte har något bättre för sig).

Uddar, rev, grynnor, stenar och annat som sticker av i topografin är som alltid intressanta. Klassikern är sk leopardbottnar, dvs blandad sand- och tång men även rena sand- respektive tängbottnar eller steniga bottnar ger fisk.

Här har du en länk till en massa kända platser. Besök dem så lär du dig snart hur det ska/kan se ut.

https://www.google.c...DQd5joRAV8M&z=9

• ericgreken gillar detta

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 05 september 2019 - 08:31

Välkommen hit, förresten! Har du lust att senare i höst hänga med på en tur norröver så skicka ett PM!

#4 ericgreken

ericgreken

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 08 september 2019 - 19:26

Havet är stort, den del av det vi kustfiskare når med våra kast jämförelsevis pytteliten (men ändå, med vår långa kust, enorm) och havsöringen är en extremt rörlig fisk. Dessbättre gör den, åtminstone under vissa tider, en betydande del av sitt näringssök på grunt vatten nära land. Men det handlar om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och även då har man oddsen emot sig.

Under den varma/ljusa delen av åter är det mörkerfiske som gäller eller fiske i utkanten och under strömmingsstim. Annars handlar det om senhöst och vår. Hardcoregänget fiskar även under vintern (men mest därför att de inte har något bättre för sig).

Uddar, rev, grynnor, stenar och annat som sticker av i topografin är som alltid intressanta. Klassikern är sk leopardbottnar, dvs blandad sand- och tång men även rena sand- respektive tängbottnar eller steniga bottnar ger fisk.

Här har du en länk till en massa kända platser. Besök dem så lär du dig snart hur det ska/kan se ut.

https://www.google.c...DQd5joRAV8M&z=9

Tack för svar!
Har fiskat öring i kanaler under våren men har ej lyckats hitta dem nu under sommaren när jag försökt lite längre ut, 

försökt hitta djup där de kan tänkas vara men att gå ut och kasta lite överallt för att försöka hitta de rörliga öringarna vilka alltid verkar simmat förbi redan. Moralen dör ut mer och mer för varje fisklös resa så tack för hjälpen ett steg närmare öringen!

• lausvik gillar detta

#5 ericgreken

ericgreken

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 08 september 2019 - 19:30

Välkommen hit, förresten! Har du lust att senare i höst hänga med på en tur norröver så skicka ett PM!

Bor i Stockholm så beror väl på vad norröver innebär, dock fiskat gädda i Norrtälje då jag ibland jobbar nära kapellskär men kollegan sätt en och annan havsöring simma förbi även runt Södersvik,

#6 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 08 september 2019 - 19:33

Tack för svar!
Har fiskat öring i kanaler under våren men har ej lyckats hitta dem nu under sommaren när jag försökt lite längre ut, 

försökt hitta djup där de kan tänkas vara men att gå ut och kasta lite överallt för att försöka hitta de rörliga öringarna vilka alltid verkar simmat förbi redan. Moralen dör ut mer och mer för varje fisklös resa så tack för hjälpen ett steg närmare öringen!

Det finns två "skolor" när det gäller att få kontakt med öringen. Den ena (som de flesta bekänner sig till) går ut på ett rörligt fiske där man rör sig över (fiskar av) stora områden under ett pass. Den andra går ut på att välja en bra plats - en plats dit man är övertygad om att öringen förr eller senare kommer förbi - och fiska där. Eftersom jag på senare år på grund av bla en kass höft haft nedsatt rörlighet passar den skolan mig bäst...

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 08 september 2019 - 19:34

Bor i Stockholm så beror väl på vad norröver innebär, dock fiskat gädda i Norrtälje då jag ibland jobbar nära kapellskär men kollegan sätt en och annan havsöring simma förbi även runt Södersvik,

Vi kan ju sikta på att sammanstråla vid Kapellskär senare i höst.

#8 mrheyjoe

mrheyjoe

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 09 september 2019 - 09:51

Med risk för att låta som en gedigen och erfaren öringfiskare vilket jag inte är så finns det ändå lite nyckelord att fokusera på. Jag gillar att fiska havsöring i November och December och då har jag hittat fisken på väldigt grunt vatten. Leopardbotten , i närhet till rinnande vatten såsom grundvattensbäckar , utlopp och vatten som kan förändra vattentemperaturen. Fiske på den här delen av året kanske inte är optimal men ack så rolig. Hastiga väderomslag , snöfall och när minusgraderna är många soldränkta ställen är några nyckelord.. Mer markerade huggperioder. Många kontakter har skett för mig under seneftermiddag. 

Salmon Trutta är kustnära och även fast den rör på sig väldigt mycket så tenderar den att bli stationär under den här delen på året. Större individer ofta i par och mindre i stim upp till 10. Att stå kvar som Lausvik föredrar ska man nog inte underskatta. Plötsligt så är den där ! :) 

Jag har bara fiskat ett par säsonger och jag fiskar oftast på platser där jag har inlandsvind. Så om jag mot förmodan drar ut när det blåser nordlig (vilket de flesta skippar) Så tar jag sikte på ett ställe som pekar norrut så jag har vinden mot mig. 

Om du har bil så välj ut 3-4 ställen som inte ligger så långt ifrån varandra och fiska av och återvänd senare. (Om man inte är som lausvik då som röker pipa mer än han fiskar :P

Havsöringen är selektiv i sitt val av föda så fluga under den här delen av året kan vara dunder. Märlor , tångräka osv. Det går ju alltid att köra både ock. 

När du fiskar av en ny plats fiska så grunt som du kan (där kan väl ingen fisk stå?) Ibland kan de stå på bara 30cm djup. 

Många dundrar på som en elefant och skrämmer bort fisken innan de ens hunnit börja fiska. 

Jag försöker leta efter drama i vattnet. 

Jag har varit i Kapellskär riddersholm under 10 gånger och aldrig haft kontakt. Men då har jag bara varit där sent på året. Mina misstankar är att det är ett typiskt vårställe eftersom hela den platsen är södervänd. Ta sikte ut mot Singö , Grisslehamn och väddö med tillgång till hastigt djup. Vissa spekulerar att öringen kommer in på grunt vatten för att sen återvända till djupare delen av havet men det vet jag faktiskt ingenting om. Jag tycker den här fisken är väldigt intressant och ett tips är att läsa "Pelle Klippinge" 

Men det lilla jag fått med mig i jakten på havsöring är att man måste vara ute och till slut får man en slags feeling. Då kan du börja kolla google maps , drömma dig bort bland på senkvällar och planera passen utöver väder och läge. 

Kärlek och värme! 

• lausvik gillar detta

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 09 september 2019 - 10:03

Mitt tänk är att födosökande havsöring vid kusten inte "står" utan är i ständig rörelse. Därav min preferens för att välja ett bra ställe och stå där tills fisken (förhoppningsvis) kommer. Tror man att fisken står och trycker vid en viss sten är det logiskt att själv flytta sig hela tiden för att leta rätt på fisken.

#10 mrheyjoe

mrheyjoe

Nykomling

• Members
  • 5 inlägg

Postad 10 september 2019 - 10:59

Ja precis. Då handlar det mer om att täcka av en plats som har stor potential för fisk i rörelse. När jag skriver "stationär" så uppehåller sig fisken i ett område ungefär som i ett revir och att den rör sig i det. Men att den står i ordets rätt bemärkelse tror jag inte. 

Det är i alla fall snart dags att ta en tur till kusten :)

Även taggad med Karta, kartor, torsk, öring, havsöring

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar