Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Teknik och knut

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

#1 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 08 september 2019 - 18:46

Hej!

Jag har två frågor. Ena är lite vad jag gör för fel då jag får till en jättefin båge medan jag matar ut lina vid flugfiske men sen när jag ska landa linan i vattnet så vill den krulla ihop sig vid bryggan. Så vad gör jag eventuellt för fel?

Min andra fråga är om det finns någon typ av beteslås som funkar vid flugfiske då jag genom lite reumatism trots min blygsamma ålder kan ha lite svårt med just flugknutar? För antar att det inte funkar med samma knutar vid flugfiske som vid vanligt fiske där jag kör Palomar-knuten?

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 08 september 2019 - 19:22

Din andra fråga kan jag besvara: https://www.anglingd...sRoCPh8QAvD_BwE

Sådana hakar går att hitta även i svenska butiker (och används även av pimpelfiskare).

När det gäller dina problem med att sträcka linan får jag hänvisa till någon som är bättre på flugfiske än vad jag är (men det låter som om du försöker få ut mer lina än vad energin i kastet medger).

Välkommen hit!

• Carburator gillar detta

#3 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 08 september 2019 - 20:33

Din andra fråga kan jag besvara: https://www.anglingd...sRoCPh8QAvD_BwE

Sådana hakar går att hitta även i svenska butiker (och används även av pimpelfiskare).

När det gäller dina problem med att sträcka linan får jag hänvisa till någon som är bättre på flugfiske än vad jag är (men det låter som om du försöker få ut mer lina än vad energin i kastet medger).

Välkommen hit!

Tackar.  Både för välkomnandet och tipset. :D
Har jag mindre lina ute så når den istället inte ned i vattnet från bryggan. Men kan det också vara en del av problemet och att det skulle vara bättre om jag stod på strandkanten? Jag ser ju flera som flugfiskar vadar ju till och med ut i vattnet.

#4 William1188

William1188

Nykomling

• Members
  • 9 inlägg

Postad 08 september 2019 - 21:19

Tackar.  Både för välkomnandet och tipset. :D
Har jag mindre lina ute så når den istället inte ned i vattnet från bryggan. Men kan det också vara en del av problemet och att det skulle vara bättre om jag stod på strandkanten? Jag ser ju flera som flugfiskar vadar ju till och med ut i vattnet.

Hej
Jag skulle gissa att du tar i mer när du ska lägga ut linan än då du har linan i luften, prova att ha exakt lika mycket, om inte lite mindre, när du lägger ut linan

#5 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 09 september 2019 - 05:38

Hej
Jag skulle gissa att du tar i mer när du ska lägga ut linan än då du har linan i luften, prova att ha exakt lika mycket, om inte lite mindre, när du lägger ut linan

Ska försöka med det tipset. Flugfiske är ju rätt kul även om jag inte än har tekniken riktigt där. :D

#6 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 09 september 2019 - 21:02

Jag passar också på att utan att skylla på utrustningen ändå höra om det även kan ha någon betydelse att spöet, rullen och flytlinan är ett billigare set Fladen som jag köpte på Ö&B just för att testa på flugfiske?

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 09 september 2019 - 21:11

Läste ditt första inlägg igen. När du skriver att linan krullar ihop sig, menar du då att den ser ut som en spiralsladd? I så fall kan problemet vara sk linminne, dvs att en lina (av sämre kvalitet) legat uppspolad på rullen så länge att den när den "släpps ut) vill återta sin hoprullade form . I så fall kan det hjälpa att lägga linan ivarmt (hett) vatten och sedan, när den svalnat, spola upp den på rullen igen (eller, hellre, förvara den i lösa slingor mellan turerna). Hjälper inte det så är det läge att byta till en ny (och bättre) lina. Spö och rulle kan du fortsätta att använda.

#8 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 10 september 2019 - 14:37

Läste ditt första inlägg igen. När du skriver att linan krullar ihop sig, menar du då att den ser ut som en spiralsladd? I så fall kan problemet vara sk linminne, dvs att en lina (av sämre kvalitet) legat uppspolad på rullen så länge att den när den "släpps ut) vill återta sin hoprullade form . I så fall kan det hjälpa att lägga linan ivarmt (hett) vatten och sedan, när den svalnat, spola upp den på rullen igen (eller, hellre, förvara den i lösa slingor mellan turerna). Hjälper inte det så är det läge att byta till en ny (och bättre) lina. Spö och rulle kan du fortsätta att använda.

Nja lite så. Men mest är det som att flytinan som drar in tafsen i sitt "fall" mot vattnet. Det är därför jag har  börjat fundera på om höjden jag befinner mig kan ha en viss betydelse också över vattnet.

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 10 september 2019 - 16:41

Nja lite så. Men mest är det som att flytinan som drar in tafsen i sitt "fall" mot vattnet. Det är därför jag har  börjat fundera på om höjden jag befinner mig kan ha en viss betydelse också över vattnet.

Om du har svårigheter att sträcka linan i själva utkastet så gissar jag att det är timingen som inte är riktig. I så fall är det nog bara att nöta på och har du möjlighet att ta hjälp av en kompetent flugfiskare så kan han säkert se och visa dig vad som är fel och hur du ska göra. Den goda nyheten är att du inte behöver byta utrustning.

#10 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 10 september 2019 - 17:40

Om du har svårigheter att sträcka linan i själva utkastet så gissar jag att det är timingen som inte är riktig. I så fall är det nog bara att nöta på och har du möjlighet att ta hjälp av en kompetent flugfiskare så kan han säkert se och visa dig vad som är fel och hur du ska göra. Den goda nyheten är att du inte behöver byta utrustning.

Låter bra det. :D Mer än att jag ska köpa en ny flugtafs då den jag har inte är så bra. Och utan att skylla på utrustningen allt för mycket så kan det även kanske spela en nanoroll iallafall att tafsen jag har är gjord för tre flugor så det sticker ut tre småbitar av linor med en snapper i varje ände för att sätta en fluga i. Det var även ett beteslås länst ut för en kastdobb men den klippte jag bort. Jag har ju en såndär ögla som man sätter på flytlinan och så är det som en flätad tub (modell kabelstrumpa) och som man låser med ett litet plaströr och sedan köper jag en tafs med en ögla i andra änden. Och antar att den jag köpte var främst tänkt för att ha på ett vanligt kastspö.

#11 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 11 september 2019 - 10:10

En fråga till. Som nybörjare, bör jag ha en längre eller kortare tafs?

#12 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 131 inlägg

Postad 11 september 2019 - 12:20

Hej Carburator!!!
Jag tror lausvik har goda poeng!!! Kanske prövar du för långa kast!!
Att du står högt över vattnet,det är inga problemer för kastet.

Hur långa kast pratar du om???
Är linan smörjd??? Annars skjuter inte linan ut av ringarna.

#13 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 11 september 2019 - 14:20

Hej Carburator!!!
Jag tror lausvik har goda poeng!!! Kanske prövar du för långa kast!!
Att du står högt över vattnet,det är inga problemer för kastet.
Hur långa kast pratar du om???
Är linan smörjd??? Annars skjuter inte linan ut av ringarna.

Tror kanske att jag har hittat ett teknikfel till när jag läser din kommentar. Jag försöker få ut den lina jag vill ha först och sen lägger ut i vattnet. Men jag ska som jag förstår det på dig ha kvar lite löslina att kunna ”skjuta ut” när jag lägger ut den i vattnet?

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 11 september 2019 - 14:45

http://www.rackelhanen.se/swe/1073.htm

Läs särskilt under "Linan kollapsar"

• Norges fiskaren gillar detta

#15 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 131 inlägg

Postad 11 september 2019 - 15:03

http://www.rackelhanen.se/swe/1073.htm

Läs särskilt under "Linan kollapsar"

Mycket bra förklarat!! Svårare är det inte!!

#16 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 131 inlägg

Postad 12 september 2019 - 10:15

Ett annat tipps!! Kolla in en YouTube film om flugfiskekast.

#17 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 12 september 2019 - 20:17

Ett annat tipps!! Kolla in en YouTube film om flugfiskekast.

Det ska jag. :) Har även köpt en tidning om flugfiske och letar en bok jag köpte för några år sedan.

#18 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 131 inlägg

Postad 18 september 2019 - 07:56

Jag glömde fråga deg om du har enhands eller tvåhandsspö!!

Där är två olika kasttekniker där.

#19 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 18 september 2019 - 16:51

Jag glömde fråga deg om du har enhands eller tvåhandsspö!!

Där är två olika kasttekniker där.

Ett billigt enhandsspö från Fladen. Hela setet kostade 800:- med tre linor (flyt, backing och tafs), spö och rulle.

#20 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 131 inlägg

Postad 19 september 2019 - 12:39

Ok!!
Billiga spön kan vara helt ok!!!! ATT starta med.
När du känner att du börjar få tag i flugfisket!!

Då är det på tiden att få tag i bättre spö/lina.
Så fortsätter man. Helt till du funnit dom riktiga greierna till deg och ditt fiske!!

Jag har gått den skolan själv!!!
Det kändes i början att detta klarar jag ALDRIG!!!

Men nu är jag ok på flugfiske!! Men jag fiskar mäst efter lax i älv.
Men har du en gott smörjd fluglina. Så har du ett gott utgånspunkt!!

Hoppas att du fastnar för detta fantastiska fisket!!!
Skitfiske!!!!!

2 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Carburator