Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Multirulle VS Haspel

• Vänligen logga in för att kunna svara
28 svar till detta ämne

#1 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 10 september 2019 - 18:59

Jag hoppas det hamnar i rätt del då jag var osäker på om den istället skulle ha varit i debatt-delen.

Hursomhelst så har jag med undantag för min första rulle som var en kapslad alltid kört med haspel. Men när man tittar på de olika youtube-kanaler (svenska) kör de flesta med någon typ av multirulle och blir lite nyfiken påvilka fördelarna är med en multirulle och om det är ens någon ide för mig att skaffa en sådan? Jag fiskar främst i Storsjön och sötvatten med spinnare och wobblers. :)

#2 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 10 september 2019 - 20:25

Jag hoppas det hamnar i rätt del då jag var osäker på om den istället skulle ha varit i debatt-delen.

Hursomhelst så har jag med undantag för min första rulle som var en kapslad alltid kört med haspel. Men när man tittar på de olika youtube-kanaler (svenska) kör de flesta med någon typ av multirulle och blir lite nyfiken påvilka fördelarna är med en multirulle och om det är ens någon ide för mig att skaffa en sådan? Jag fiskar främst i Storsjön och sötvatten med spinnare och wobblers. :)

Storsjön=Jämtland?

Fiske från land el. båt el bägge delarna?

Det är längre lärotid att få till tekniken med multiplikatorrulle.

Det var det iaf med gamla 6000 o liknande modeller.

Har inte provat någon ny multiplikatorrulle.

Kör du trolling efter båt så fungerar bägge 2 bra.

På multiplikatorn släpper man bara ut betet i lagom takt o det gör man med haspel också.

I övrigt har jag bara använt Ambassadeurrullar till havsfiske frånsett till gös- & gäddmete där jag har haft båda sorterna.

Med multiplikatorn gäller det att du får rätta känslan för att ställa in centrifugalbromsen så att du inte får ett skatbo på spolen i utkastet.

Om jag ska överväga + & - så säger jag haspelrulle.

Om jag ska berätta hur jag lärde mig att hantera multiplikatorrulle så kastade jag mycket på en träda med ett kroklösa drag i olika vikter för att lära mig hantera centrifugalbromsen.

Om jag ske rekommendera ett spö så föreslår jag ett 10 ` el. något åt det hållet + el. - i längd.

Då kan du ha runt 40-50 cm av linan ute med draget i utkastet. Jag fick bättre längd på mina kast på det sättet.

Lycke till o skitfiske! :)

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#3 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 10 september 2019 - 21:33

Storsjön=Jämtland?
Fiske från land el. båt el bägge delarna?
Det är längre lärotid att få till tekniken med multiplikatorrulle.
Det var det iaf med gamla 6000 o liknande modeller.
Har inte provat någon ny multiplikatorrulle.
Kör du trolling efter båt så fungerar bägge 2 bra.
På multiplikatorn släpper man bara ut betet i lagom takt o det gör man med haspel också.
I övrigt har jag bara använt Ambassadeurrullar till havsfiske frånsett till gös- & gäddmete där jag har haft båda sorterna.
Med multiplikatorn gäller det att du får rätta känslan för att ställa in centrifugalbromsen så att du inte får ett skatbo på spolen i utkastet.

Om jag ska överväga + & - så säger jag haspelrulle.

Om jag ska berätta hur jag lärde mig att hantera multiplikatorrulle så kastade jag mycket på en träda med ett kroklösa drag i olika vikter för att lära mig hantera centrifugalbromsen.
Om jag ske rekommendera ett spö så föreslår jag ett 10 ` el. något åt det hållet + el. - i längd.
Då kan du ha runt 40-50 cm av linan ute med draget i utkastet. Jag fick bättre längd på mina kast på det sättet.

Lycke till o skitfiske! :)

Ja Jamtland. Bor i södra delen av Storsjöbygden. Och jag fiskar från land. Har testat att trolla men jag tyckte att det var rätt tråkigt då jag vill vara mer aktiv än att bara låta betet tolka efter båten. Därför är jag ingen metare heller.

• bondersbyn gillar detta

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 11 september 2019 - 01:02

Fiskar du från land och det handlar om insjöfiske så är haspel att föredra, åtminstone så länge det inte handlar om jättetunga beten. Att du ser många multirullar på youtube och liknande även när det handlar om lättare fiske beror på att det är ett mode bland sportfiskeposörerna.

#5 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 11 september 2019 - 03:38

Ja Jamtland. Bor i södra delen av Storsjöbygden. Och jag fiskar från land. Har testat att trolla men jag tyckte att det var rätt tråkigt då jag vill vara mer aktiv än att bara låta betet tolka efter båten. Därför är jag ingen metare heller.

Ok! Då föreslår jag haspelrulle! 

Visst är det kul att fiska med multirulle bara man behärskar tekniken.

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#6 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 11 september 2019 - 04:22

Fiskar du från land och det handlar om insjöfiske så är haspel att föredra, åtminstone så länge det inte handlar om jättetunga beten. Att du ser många multirullar på youtube och liknande även när det handlar om lättare fiske beror på att det är ett mode bland sportfiskeposörerna.

Okej. Jag tittar mest på Kanalgratis fiskeklipp med deras tjejteam F.I.S.H som främst fiskad gädda och sedan såg jag det där programmet som Vartonker hade på femman där han fiskade md kändisar.

#7 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 11 september 2019 - 04:46

Jag är också kändis el. om jag ska säga f. d kändis.  :rolleyes:

Finns på film från Fiskejorunalen.

Min del handlade om trollingfiske efter Gös i Ralången n Aneby.

Bifogad fil  Jag i högre nedre hörn.jpg   50,53K   1 Antal nerladdningar

:wub:

/Stefan

#8 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 11 september 2019 - 05:57

Fiskar du väldigt aktivt så satsa på rulle/rullar av god kvalitet för det lönar sig i längden.

Vilken/vilka rullar o fabrikat ska jag inte uttala mig om idag.

Jag har mina gamla Cardinalrullar 66X o Cardinal 52 o 55 kvar ännu. :)

/Stefan

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 11 september 2019 - 08:45

Okej. Jag tittar mest på Kanalgratis fiskeklipp med deras tjejteam F.I.S.H som främst fiskad gädda och sedan såg jag det där programmet som Vartonker hade på femman där han fiskade md kändisar.

För gäddspinn med tunga beten (över 100 gram), för laxfiske i strömmande vatten, för tyngre kustfiske, havsfiske och trolling kan multirulle vara att föredra.

#10 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 12 september 2019 - 06:38

Båda typerna har sina fördelar, och det är väl mest vanan som avgör vad man föredrar. Själv föredrar jag multi, även om jag mest använder lätt haspel för de lätta abborr- och öringbetena. Men det beror mest på att man under 5- 7 grams betesvikt får för dåliga kast med multin.

Min första rulle var en Record 1800, en multi utan frispole eller centrifugalbroms. Drag under 10-12 gram var snudd på omöjliga att kasta med den, men jag hann få ett par hundra gäddor med den innan jag bytte upp mig till en Abu 3000. Efter den kom en Ambassadeur 5000D med i utrustningen, och den hänger med fortfarande. Numera är den kompletterad med en 4500 och en 6000, samt en billig Black Max lågprofil. 4500 med 0,25 nylon funkar utmärkt till abbore och öringbeten, om man inte vill kasta de lättaste under 5 gram. Black Max håller jag på att vänja mig vid, men jag upplever den som mindre förlåtande än de runda rullarna för inställningen. Fördelen med multi är bättre kontroll över kasten och en allmänt behagligare känsla i hanteringen. Talar man om kustfiske och kast med tunga beten ger multin märkbart längre kast - det är en viss njutning att vräka iväg 150 gram bly och agn med surfspöet och se det landa en hundra meter ut.

Men multin kräver öppna stränder för att komma till sin rätt. Är det tätbevuxet med träd och buskar, är haspeln överlägsen. Man kan få ut betet mitt i grenverken genom att vicka ut betet ett tiotalmeter och på så sätt fånga fisk som står skyddad i skuggan. Man får heller inte några helvetesbackslag med haspeln om man fastnar i en gren under kastet, Nackdelen annars med haspeln är lite sämre koll på kasten, både precision och och längd. Det är också lite för lätt att få iväg en massa löslina om man inte har ögonkontakt med betet och kan lägga fingret på spolen i rätt ögonblick, så att betet landar med sträckt lina. Haspeln är annars om man undantar backslag mera trasselbenägen än multin - råkar man få linan att snärja sig runt rotorn är det mycket irriterande. Bästa haspeln för abborre och öring med normaltunga beten är kanske en gammal röd halvkapslad Abu 505, som saknar yttre rotor och trasselfrämjande bygel.

Min slutsats är nog att man ska satsa på båda typerna av rulle och lära sig hantera dem. Men har du hyfsat fria stränder där du fiskar, skulle jag föreslå en Ambassadeur i 4500-storlek och ett hyfsat långt spö. Då får du kastlängd och kontroll både i kast och invevning. Med flätlina kan du gå ner till 0,18-0,22 mm och öka kastlängden en aning och vinna styrka. Fast rent praktiskt är 0,25-0,30 mm nylon lika bra. I regel står ju fisken sällan särskilt långt ut från land.

/ P.

• Troll och jmansson gillar detta

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 12 september 2019 - 12:22

Nackdelen annars med haspeln är lite sämre koll på kasten, både precision och och längd.

Det där är helt enkelt inte sant. En van haspelfiskare har minst lika god precision i sina kast som en skiclig multifiskare. Ofta hör man påståendet från inbitna multifantaster och för dem är det säkert sant, dvs att de kastar sämre med haspel än vad de gör med multi.

#12 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 12 september 2019 - 12:25

Det där är helt enkelt inte sant. En van haspelfiskare har minst lika god precision i sina kast som en skiclig multifiskare. Ofta hör man påståendet från inbitna multifantaster och för dem är det säkert sant, dvs att de kastar sämre med haspel än vad de gör med multi.

Instämmer!

Bifogad fil  ladda ned.jpg   9,42K   1 Antal nerladdningar

Det var det bästa du har skrivit Lausvik! ;) :)

/Stefan

#13 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 12 september 2019 - 15:18

Det är i och för sig riktigt att de längsta kasten med tunga vikter - nu snackar vi kast med blyvikt och inte praktiskt fiske - åstadkommits med multirulle. När man förutom sänket vill få ut krok, tafs och agn är dessa extremkast ointressanta. Handlar det om praktiskt fiske påstår jag att det är en ren smaksak vilken typ av rulle man föredrar och att det saknas objektivt stöd för uppfattningen att den ena eller andra ger längre kast. Jag vågar även sticka ut hakan och påstå att det är ett litet, exklusivt, fåtal som kastar längre med multirulle, åtminstone sedan de moderna long cast-haspelrullarna och flätlinorna gjorde entré.

Dissar man haspelrullen för att man får problem med löslina eller trassel när linan lägger sig runt rotorn så handlar det, enligt min uppfattning, om handhavandefel (på precis samma vis som det är fiskaren snarare än rullen det beror på om man ofta besväras av skatbon när man fiskar med multi). Det är meningslöst att jämföra de olika rulltypernas brister och förtjänster om den ena sortens rulle sitter i händerna på en klåpare medan den andra handhas av en expert.

• Troll gillar detta

#14 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 306 inlägg

Postad 12 september 2019 - 17:18

Det är meningslöst att jämföra de olika rulltypernas brister och förtjänster om den ena sortens rulle sitter i händerna på en klåpare medan den andra handhas av en expert.

Men om båda rullarna sitter i händerna på en klåpare, så funkar faktiskt haspelrullen bättre.

Tro mig, jag har både haspel och multi, och multirulle är, och förblir, trasseljävulens påfund!

Min fiskekompis däremot, han kastar lika glatt med båda..... 

• Troll gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#15 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 12 september 2019 - 17:31

Men om båda rullarna sitter i händerna på en klåpare, så funkar faktiskt haspelrullen bättre.

Tro mig, jag har både haspel och multi, och multirulle är, och förblir, trasseljävulens påfund!

Min fiskekompis däremot, han kastar lika glatt med båda..... 

Det fanns en tid då Abumatic regerade...

• bondersbyn och pegaso gillar detta

#16 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 018 inlägg

Postad 12 september 2019 - 17:51

Det fanns en tid då Abumatic regerade...

Sant

/Stefan

#17 Carburator

Carburator

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 12 september 2019 - 20:19

Fiskar du väldigt aktivt så satsa på rulle/rullar av god kvalitet för det lönar sig i längden.

Vilken/vilka rullar o fabrikat ska jag inte uttala mig om idag.

Jag har mina gamla Cardinalrullar 66X o Cardinal 52 o 55 kvar ännu. :)

Jag har fått ärva brorsans gamla Cardinal Pro T300F från slutet av 90-talet. Jag gillar T-handtaget som tyvärr verkar vara rätt ovanligt på haspelrullar.

Och tror jag har fått de svar jag söker och håller mig till min hapselrulle då jag inte är intresserad av havsfiske eller trolling utan föredrar insjöfiske. :)

• lausvik och bondersbyn gillar detta

#18 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 inlägg

Postad 12 september 2019 - 21:20

Hmmm, av filmen att döma står killen i princip intill målen - det längsta kastet är väl högst 20 meter. Det skulle funka lika bra med toppknuten lina   :-P

För egen del är väl 2/3 av mitt fiske med haspelrulle, mest för att jag gärna fiskar abborre med lätta drag. Men jag kan inte komma ifrån att jag får en annan känsla av kontroll med multirullen än med haspeln.

Hursomhelst lägger jag inga känslor i detta, utan kan konstatera att båda funkar om man lär sig att hantera dem. 

• lausvik och pegaso gillar detta

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#19 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 12 september 2019 - 21:24

Avstånden i Haspel precision är 10-18 meter.

#20 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 386 inlägg

Postad 12 september 2019 - 21:27

Jag har fått ärva brorsans gamla Cardinal Pro T300F från slutet av 90-talet. Jag gillar T-handtaget som tyvärr verkar vara rätt ovanligt på haspelrullar.

Och tror jag har fått de svar jag söker och håller mig till min hapselrulle då jag inte är intresserad av havsfiske eller trolling utan föredrar insjöfiske. :)

Rullen du ärvt duger säkert. Det viktigaste är att den sitter på ett bra spö och att linan är fräsch.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar