Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Den mest mångsidigt användbara utrustningen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

#1 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 07 oktober 2019 - 18:35

Att det inte finns något sådant som en allround sportfiskeutrustning inser väl de flesta? Spännvidden från löjmete till trolling efter tonfisk är helt enkelt för stort. Däremot kan man fundera över hur en utrustning bör vara beskaffad för att medge fiske under skiftande förhållanden och efter olika arter. Själv håller jag på och grunnar över detta men den som redan har en idé är välkommen att posta den här.

#2 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 07 oktober 2019 - 18:54

Det där var svårt att svara på.

Att det finns dom som har fångat stor fisk på UL-utrustning vet vi om, men då ska man ha tungan rätt i munnen om man ska lyckas med det. Sedan vad som bra i allroundutrustning vet jag inte.
Även om jag har haft med mitt gamla ABU fiske 2 spö o 9-10 fot o mitt Vangen 11 fot. Vangenspöet har nästan helaktion o är underbart att kasta med. Ja, jag har haft 0,20 mm till det spöet o provat o det gick att kasta rätt bra ner till 10-12 g med det. :)
  • lausvik gillar detta
/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#3 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 68 inlägg

Postad 07 oktober 2019 - 21:14

Jag säger väl  ungefär som Bondersbyn. men en med Ambassadeut 5000 alternativt en Cardinal 55/Abu444, 0,35 och ett lagom spö klarar man det mesta. Själv har jag använt min gamla 5000D och mitt caster 132 till det mesta förutom kjempetorsk och kveite. men till abborre, öring, gädda och mattorsk funkar det hyfsat.

F.

• Troll, lausvik och bondersbyn gillar detta

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#4 Troll

Troll

Trogen medlem

• Members
  • 251 inlägg

Postad 08 oktober 2019 - 11:43

Den utrustning som har varit mest allsidig för mig var Cardinal 66 och ett ABU suecia duett (tror det hette så)

Den tunnare (längre) toppen var för fjällfiske och den kortare för havsfiske, och Cardinaln var det två spolar till.

Tror det är den utrustning jag har fiskat mest med. 

• Norges fiskaren, lausvik, bondersbyn and 1 other like this

#5 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 08 oktober 2019 - 12:35

I den mångsidigt användbara utrustningen bör naturligtvis en haspelrulle med en eller flera extra spolar ingå. Kombinerar m,an sedan, som Troll gör, den med ett spö med utbytbara toppar så blir det (nästan) fusk.

Ingen av er som hittills svarat har angett hur ni fiskar med grejorna, men jag gissar att det är spinnfiske som gäller? Men är inte mete den mest mångsidiga fiskemetoden? Så jag skulle nog luta åt en utrustning som är (mer eller mindre) optimerad för mete men även användbar till spinn, jiggfiske och dropshot.

I min spögarderob har jag ett niofotsspö från Darts för betesvikter upp till 30 gram och som heter något med Sensitive. Det såldes som ett spö för jigg- och dropshotfiske men fungerar lika bra med andra beten. Det har en slags quivertip vilket är ett plus vid bottenmete och längden gör att det för det mesta räcker till för flötmete och bombarda. Tillsammans med en mellanstor haspel, kanske en Mitchell 300, med några spolar med olika linor på skulle det bli en väldigt användbar utrustning.

#6 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 08 oktober 2019 - 12:46

Vangenspöet har jag använt till både gösmete, trolling efter gös o gädda lite kustfiske o bottenmete efter plattfisk när jag har haft tillfälle vid kusten, dragrodd efter lax o gädda i Kalix älv. Då har jag växlat mellan följande rullar. Cardinal 55, 66X o 77 samt Ambassadeur 6000 o 10000 CA. 

Är det bra nu Lausvik? :)

• lausvik gillar detta
/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#7 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 08 oktober 2019 - 12:53

Vangenspöet har jag använt till både gösmete, trolling efter gös o gädda lite kustfiske o bottenmete efter plattfisk när jag har haft tillfälle vid kusten, dragrodd efter lax o gädda i Kalix älv. Då har jag växlat mellan följande rullar. Cardinal 55, 66X o 77 samt Ambassadeur 6000 o 10000 CA. 

Är det bra nu Lausvik? :)

Mja, fyra rullar för mycket för att jag ska räkna den som en (1) utrustning.

• bondersbyn gillar detta

#8 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 08 oktober 2019 - 13:18

Mja, fyra rullar för mycket för att jag ska räkna den som en (1) utrustning.

55, 66X, 77 och 6000 till gös- o gäddmete samt trolling med 0,30 o 0,40 mm på 6000 samt till bottenmete efter plattfisk. 

6000 o 10000 CA till kustfiske. Beroende på vilken typ av kustfiske och då har jag bara haft Vangen 11`spöet.

Flexibelt fiske min gode Lausvik! :rolleyes:  :P  :lol:  8)

/Stefan

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 08 oktober 2019 - 13:24

55, 66X, 77 och 6000 till gös- o gäddmete samt trolling med 0,30 o 0,40 mm på 6000 samt till bottenmete efter plattfisk. 

6000 o 10000 CA till kustfiske. Beroende på vilken typ av kustfiske och då har jag bara haft Vangen 11`spöet.

Flexibelt fiske min gode Lausvik! :rolleyes:  :P  :lol:  8)

Visst, man kan ju säga att den mest flexibla utrustningen består av ett antal olika spön och rullar, men det var inte riktigt poängen med den här diskussionen.

#10 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Moderators
  • 3 216 inlägg

Postad 08 oktober 2019 - 13:42

Ja, jag vet det! Jag kan väl nämna då att jag har fiskat allt från abborrar till plattfisk med Vangen 11 `o 77:an.
Lite havsfiske på grundare vatten 10-20 m har samma utrustning använts till.
  • lausvik gillar detta
/Stefan

#11 Okoun

Okoun

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 09 oktober 2019 - 12:08

Det är en kul tankeövning som man kan sitta och bolla med hur länge som helst.
Och vad avser mångsidig i fånga mest fisk, mest kul, täcka flest arter?

En haspelutrustning på 8-9 fot som kastar kanske 10-45 gram skulle ju funka bra för allt landbaserat fiske i Sverige. Utom kanske då de stora älvarna. Borde ju kunna få iväg jiggar för abborre som inte är alltför stora till lite större skedar efter gädda. Klara mete med mindre mörtar.
  • lausvik och bondersbyn gillar detta

#12 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 09 oktober 2019 - 12:21

Det är en kul tankeövning som man kan sitta och bolla med hur länge som helst.
Och vad avser mångsidig i fånga mest fisk, mest kul, täcka flest arter?

Det är just sådana frågeställningar (och svar på dem) jag är ute efter. :)

#13 Okoun

Okoun

Medlem

• Members
  • 17 inlägg

Postad 09 oktober 2019 - 15:59

Jag gjorde ju faktiskt denna tankeövning i verkligheten i somras.

Efter lite flyttar och annat som hände, ja livet hände, så gick fisket ifrån att vara vid vattnet så ofta det gick. Eller bra nära i alla fall. Till att vara en försvinnande liten del av livet.
Men i början av sommaren så kände jag att det var dags att komma tillbaka till det. Jag behövde få något att verkligen koppla av med.
Så jag bestämde mig för att köpa en, och endast en utrustning, för att komma ut igen.
Först så var tanken en haspelutrustning 10-30 gram.
Efter lite mer funderande så kom jag fram till att det jag verkligen ville ha och som bäst skulle matcha det fisket jag hade bäst tillgänglighet något lättare än så.

Min ”allroundutrustning” blev ett spö om sju fot, kastvikt 2-10 gram och en liten haspel.
Med den utrustningen så drog jag några hundra abborrar, en regnbåge, en väldigt stridbar sommargädda och några berggyltor.

Det spöt är dock nästan utbytt utav ett spö jag köpte som ersättare när det första spöt var inne på ett garantiåtaganden. Rullfästet var lite konstigt ifrån början och blev lite glappt efter ett tag. Det andra spöt, aningens kortare och kastvikt 3,5-14 gram, har kanske varit ännu lite mer allround för mig sedan det införskaffades.

Glömde även nämna att lausviks blogg lästes flitigt innan utrustningen inhandlades och var en del i vägen tillbaka.
  • Troll, Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 09 oktober 2019 - 16:41

Min ”allroundutrustning” blev ett spö om sju fot, kastvikt 2-10 gram och en liten haspel.
Med den utrustningen så drog jag några hundra abborrar, en regnbåge, en väldigt stridbar sommargädda och några berggyltor.

Lustigt nog så är det vad som i mitten av förra seklet betraktades som en normal haspelutrustning. Sedan kom, här i landet, ABU igång med sin tillverkning av litet tyngre rullar och grövre spön vilket ändrade normen här i landet (men på kontinenten fortsatte glatt fransmän och italienare  mfl att fiska med sina smäckra spön och sina Luxor och Alcedo). Redan då fanns UL men det som då betraktades som UL var betydligt klenare grejor än de som idag säljs som ultralätta. 

Läser man C G Burns bok Haspelspinn i söt- och saltvatten (Fresh and salt water spinning) som kom på svenska 1957 så får man en god bild av hur haspelfisket då, internationellt, så ut. Det räcker med citatet "Den första spinnlina ni bör skaffa till er mallnstora rulle och ert lätta spö bör vara en 4 lbs monofilamentlina" för att man ska förstå att synen på hur grov utrustning man behöver var annorlunda då. (En 4 lbs lina kan översättas med en 0,20 mm lina som dåförtiden höll runt 4 lbs. Dagens 0,20 linor är starkare men amerikanarna envisas med att använda 4 lbs, 6 lbs etc som beteckning på 0,20, 0,25 mm etc vilket bla leder till intressanta resonemang om vilken 4 lbs test-lina som är starkast... I Europa använder man begreppet 4 lbs (eller 1,8 kg) för att beteckna draghållfastheten.)

Din erfarenhet stämmer med min och mitt UL-spö (ett sexfots Kinetic -10 g parat med en rulle med 0,16 mm nylon) var den utrustning jag använde flitigast under min och Trassels norgesejour. Eftersom man faktiskt klarar rätt grov fisk med sådana grejor och då det alltid finns mer småfisk än stor fisk så kan man argumentera för att en sådan utrustning är den mest mångsidigt användbara. Den är definitivt rolig att fiska med.

• Troll och Norges fiskaren gillar detta

#15 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 634 inlägg

Postad 10 oktober 2019 - 09:54

Lämpligt material från skogen lite lina och krok och en mask eller groda som bete. Fungerar bra och lätt och bära med sig för lina och krok väger inte mycket. Bra och lägga den och fiska själv när man går och sover även till natten!

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 10 oktober 2019 - 09:56

Lämpligt material från skogen lite lina och krok och en mask eller groda som bete. Fungerar bra och lätt och bära med sig för lina och krok väger inte mycket. Bra och lägga den och fiska själv när man går och sover även till natten!

Mja, grodor kan vara rätt knepiga att bära med sig.

#17 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 634 inlägg

Postad 10 oktober 2019 - 10:13

Mja, grodor kan vara rätt knepiga att bära med sig.

grodor och maskar hittar man i skogen och om inte så är det bara och leta en myrstack och gräva fram lite myrägg.

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 555 inlägg

Postad 10 oktober 2019 - 10:26

grodor och maskar hittar man i skogen och om inte så är det bara och leta en myrstack och gräva fram lite myrägg.

Men om utrustningen bara är användbar i skogen så är den ju inte särskilt mångsidigt användbar, eller hur?

#19 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 634 inlägg

Postad 10 oktober 2019 - 10:41

Men om utrustningen bara är användbar i skogen så är den ju inte särskilt mångsidigt användbar, eller hur?

Pinnar borde man ju även hitta överallt och får man inte tag på grodor,maskar eller myrägg så kan man fästa en tygbit på kroken och gå efter stranden med den ute för gäddan gillar och hugga i den.

#20 Casper

Casper

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 68 inlägg

Postad 10 oktober 2019 - 12:38

[t-quote name="rolfis" post="279972" timestamp="1570700474"]

Pinnar borde man ju även hitta överallt och får man inte tag på grodor,maskar eller myrägg så kan man fästa en tygbit på kroken och gå efter stranden med den ute för gäddan gillar och hugga i den.[/t-quote]
Står gäddan vid stranden, kan man ju lika gärna bomba den i skallen med en kullersten. 8)

Den bedriften lyckades jag med som ung när jag extraknäckte som sjukvårdare. Under en vårutflykt med några av de intagna, fick jag se en halvstor gädda vid stranden. Det låg fortfarande tunn is på vattnet, men jag tog en kullersten och sade till en av gubbarna att "ikväll blir det gädda". Han skrattade åt mig, vilken ju onekligen var ganska förnuftigt av honom. Jag kastade stenen, den slog hål i isen - och gäddan låg kvar med buken upp. jag tog av skor och byxor och vadade ut i det iskalla vattnet. isstyckena frasade när jag gick. Med återpåtagen klädsel och en trekilosgädda i näven återvände jag till det nu storögda utflyktssällskapet. Ingen hade trott min historia om inte gubben hade bekräftat den.

Så man behöver inte alltid spö och rev. ibland räcker en kullersten.
  • rolfis och bondersbyn gillar detta

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar