Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Spinn kombo för nybörjare

spinn BFT Ny spö Ny rulle Baitcast ny kombo Abu garcia Ambassadeur Revo

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

#1 AlsterTobbe

AlsterTobbe

Medlem

• Members
  • 11 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 15:18

Hejsan!!

Jag tänkte köpa ett Spinn kombo till nästa säsong, efter att har kört med haspel i cirka 3 år. 

Mitt budget är ungefär 3000-4000 för spö och rulle. 

Beten jag fiskar med väger ungefär 40-100 gramm. 

Mest från båt efter Gädda. 

Jag tittade främst på Abu garcias lågrprofils-rullar. Så som Revo beast och Ambassadeur revo toro beast. Många tycker ju att Ambassadeur är sämre än Revo beast , vad beror det på?

En Kompis till mig blev så trött på att alltid olja och laga sin Revo Beast så att han köpte en Ambassadeur istället, trots att den är mycket billigare.

När det gäller spö har jag tittat på flera. Eftersom jag, som sagt, har ett ganska litet budget blir det nog BFT Raptor G2 spinn Swimbait som kan kastar upp till 150 gr. Har någon erfarenheter med detta spö?  

Annars är ju BFT Roots G2 ett riktigt bra spöserie med. Där kanske Multi Pike eller Impact spöet, är det nån stor skillnad på Raptor och G2 serien? 

Ni kan gärna komma med egna förslag på kombo. Jag är som sagt det nybörjare.

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 878 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 15:38

Hmmm... Ska jag gissa att det är gäddfiske det handlar om? Kommer du att fiska mest från båt eller från land? Vilken eller vilka typer av beten kommer du att använda?

Och välkommen hit!

#3 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 807 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 19:51

Hejsan!!

Jag tänkte köpa ett Spinn kombo till nästa säsong, efter att har kört med haspel i cirka 3 år. 

Mitt budget är ungefär 3000-4000 för spö och rulle. 

Beten jag fiskar med väger ungefär 40-100 gramm.

Jag tittade främst på Abu garcias lågrprofils-rullar. Så som Revo beast och Ambassadeur revo toro beast. Många tycker ju att Ambassadeur är sämre än Revo beast , vart ligger skillnaden?

En Kompis till mig blev så trött på att alltid olja och laga sin Revo Beast så att han köpte en Ambassadeur istället, trots att den är mycket billigare.

När det gäller spö har jag tittat på flera. Eftersom jag, som sagt, har ett ganska litet budget blir det nog BFT Raptor G2 spinn Swimbait som kan kastar upp till 150 gr. Har någon erfarenheter med detta spö?  

Annars är ju BFT Roots G2 ett riktigt bra spöserie med. Där kanske Multi Pike eller Impact spöet, är det nån stor skillnad på Raptor och G2 serien? 

Ni kan gärna komma med egna förslag på kombo. Det är som sagt det som jag, som nybörjare, tittade på. 

En vanlig rund Amb: i 4000, 5000 eller 6000 storlek är enligt mina erfarenheter betydligt bättre en Revo rullarna, lättare att få tag i delar, lättare att serva, trimma och håller en livstid vilket en Revo definitivt inte gör... 

Jag och många med mig tycker inte om Revo rullarnas konstruktion det är själva konstruktionen samt lite knepiga material val som gör att det varit så mycket problem med den dom  rullarna.

Kan bara komma på två fördel med Revo rullarna, det är att dom tack vare formen är bekvämare att greppa och att vissa modeller har magnetbroms vilket gör att du kan justera kastbromsen utan att skruva av vevgaveln.

Kolla lite service videor på youtube så får du en bra uppfattning om konstruktionsskillnaderna och vilket jobb som krävs för att underhålla respektive rullmodell.

Om det är av intresse så är en rund Amb: tillverkad i Sverige medan att Revo Rullarna är tillverkade i Korea.

#4 AlsterTobbe

AlsterTobbe

Medlem

• Members
  • 11 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 21:30

Hmmm... Ska jag gissa att det är gäddfiske det handlar om? Kommer du att fiska mest från båt eller från land? Vilken eller vilka typer av beten kommer du att använda?

Och välkommen hit.

Jag fiskar mest från båt efter gädda. Mest fiskar jag med stora jiggar och jerkbait. Ibland swimbait med, det varierar.

#5 AlsterTobbe

AlsterTobbe

Medlem

• Members
  • 11 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 21:32

En vanlig rund Amb: i 4000, 5000 eller 6000 storlek är enligt mina erfarenheter betydligt bättre en Revo rullarna, lättare att få tag i delar, lättare att serva, trimma och håller en livstid vilket en Revo definitivt inte gör... 

Jag och många med mig tycker inte om Revo rullarnas konstruktion det är själva konstruktionen samt lite knepiga material val som gör att det varit så mycket problem med den dom  rullarna.

Kan bara komma på två fördel med Revo rullarna, det är att dom tack vare formen är bekvämare att greppa och att vissa modeller har magnetbroms vilket gör att du kan justera kastbromsen utan att skruva av vevgaveln.

Kolla lite service videor på youtube så får du en bra uppfattning om konstruktionsskillnaderna och vilket jobb som krävs för att underhålla respektive rullmodell.

Om det är av intresse så är en rund Amb: tillverkad i Sverige medan att Revo Rullarna är tillverkade i Korea.

Jo, det har jag hört av många. Men jag vill som sagt gärna använda ett lågrprofils-rulle.

#6 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 807 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 21:37

Jo, det har jag hört av många. Men jag vill som sagt gärna använda ett lågrprofils-rulle.

Hoppa över Revo rullarna och kör Japanskt i så fall, kanske en Shimano Tranx eller någon Daiwa skulle va något för dig. Tranx och Curado jäkligt bra rullar, Daiwa har jag inte fiskat så mycket med men både Tatula och Lexa ska va bra rullar..

#7 AlsterTobbe

AlsterTobbe

Medlem

• Members
  • 11 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 22:14

Hoppa över Revo rullarna och kör Japanskt i så fall, kanske en Shimano Tranx eller någon Daiwa skulle va något för dig. Tranx och Curado jäkligt bra rullar, Daiwa har jag inte fiskat så mycket med men både Tatula och Lexa ska va bra rullar..

Vad sägs om BFT Instinct rullarna? Typ X7:an,

#8 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 807 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 22:23

Vad sägs om BFT Instinct rullarna? Typ X7:an,

Rebrandat kinaskit.

• Trasselkludd gillar detta

#9 AlsterTobbe

AlsterTobbe

Medlem

• Members
  • 11 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 22:30

Rebrandat kinaskit.

jasså. BFT roots är ju från samma företag, också skit eller? Killarna från kanalgratis kör med dessarullar iaf

#10 AlsterTobbe

AlsterTobbe

Medlem

• Members
  • 11 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 22:38

#11 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 807 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 22:43

jasså. BFT roots är ju från samma företag, också skit eller? Killarna från kanalgratis kör med dessarullar iaf

Killarna på kanal gratis gör reklam för rullarna, dom får betalt av BFT för att visa upp deras grejer.

Dela upp tillverkarna i 3 grupper så blir det lättare att välja.

1 Shimano/Daiwa.

2 Abu

3 resten

BFT Roots är ett helt ok spö...

#12 AlsterTobbe

AlsterTobbe

Medlem

• Members
  • 11 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 22:57

Killarna på kanal gratis gör reklam för rullarna, dom får betalt av BFT för att visa upp deras grejer.

Dela upp tillverkarna i 3 grupper så blir det lättare att välja.

1 Shimano/Daiwa.

2 Abu

3 resten

BFT Roots är ett helt ok spö...

Ok! Vilka rullar kör du med, eller har du nån rulle som du själv har erfarenheter med som du rekommenderar? Helst under 2500 spänn.

#13 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 807 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 23:10

Ok! Vilka rullar kör du med, eller har du nån rulle som du själv har erfarenheter med som du rekommenderar? Helst under 2500 spänn.

Har en Shimano Tranx en Curado och en Daiwa Lexa, alla riktigt bra rullar men skulle jag få välja bara en hade det blivit Tranx rullen. Tycker dock att dom bästa rullarna jag har till drag över 40 gr är dom klassiska Ambassadeurerna.

#14 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 878 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 23:13

Jag håller med jmansson om rullvalet. En 5500 Pro Rocket är min rekommendation. Spöt du kikat på - BFT Raptor Swimbait - är OK.

• jmansson och Trasselkludd gillar detta

#15 AlsterTobbe

AlsterTobbe

Medlem

• Members
  • 11 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 23:17

Jag håller med jmansson om rullvalet. En 5500 Pro Rocket är min rekommendation. Spöt du kikat på - BFT Raptor Swimbait - är OK.

Problemet är bara att jag tycker det är så fruktansvärt fult med Runda multirullar. Kanske jag köper ett i framtiden, men nu vill jag bara har något som känns bra för helger. 

Kikade lite mer på Daiwa Lexa. För 1500 spänn helt okay rulle tycker jag, rekommenderas starkt i andra forum med. 

Dock har jag fått lite feedback om BFT G2, att spön inte var särskillt slit starka, gick sönder fort.

#16 pegaso

pegaso

Trogen medlem

• Members
  • 360 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 23:19

jasså. Killarna från kanalgratis kör med dessarullar iaf

Känner igen argumentationen......

• jmansson gillar detta

Visst fn är det en materialsport!

#17 AlsterTobbe

AlsterTobbe

Medlem

• Members
  • 11 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 23:20

Problemet är bara att jag tycker det är så fruktansvärt fult med Runda multirullar. Kanske jag köper ett i framtiden, men nu vill jag bara har något som känns bra för helgen. 

Kikade lite mer på Daiwa Lexa. För 1500 spänn helt okay rulle tycker jag, rekommenderas starkt i andra forum med. 

Dock har jag fått lite feedback om BFT G2, att spön inte var särskillt slit starka, gick sönder fort.

Känner igen argumentationen......

Som sagt, ingen erfarenhet alls. Var bara det första jag tänkte på. 

#18 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 878 inlägg

Postad 21 oktober 2019 - 23:21

Problemet är bara att jag tycker det är så fruktansvärt fult med Runda multirullar. Kanske jag köper ett i framtiden, men nu vill jag bara har något som känns bra för helger. 

Jag tror att det blir enklast att du kollar vad kanalgratiskillarna kör med och köper samma. :roll:

#19 Okoun

Okoun

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 77 inlägg

Postad 22 oktober 2019 - 08:05

Ser inte en lågprofilsrulle ut som en liten bil ifrån 90-talet, typ Honda CRX, åkt upp och parkerat på spöt?

#20 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 807 inlägg

Postad 22 oktober 2019 - 11:44

Ser inte en lågprofilsrulle ut som en liten bil ifrån 90-talet, typ Honda CRX, åkt upp och parkerat på spöt?

Det mest använda namnet på dom är nog tvålkoppar men ibland kallar jag dom kinderägg tack vara att man aldrig vet vilken otrevlig överraskning som döljer sig i kartongen. :)

• Trasselkludd och pegaso gillar detta

Även taggad med spinn, BFT, Ny spö, Ny rulle, Baitcast, ny kombo, Abu garcia, Ambassadeur, Revo

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar