Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

flugspö o rulle

• Vänligen logga in för att kunna svara
26 svar till detta ämne

#1 saltkaret111

saltkaret111

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 44 inlägg

Postad 02 december 2019 - 10:43

Hej hej, tänkte införskaffa ett flugspö till våren o undrar vilket spö som är bra o börja med... jag 'kan' kasta men är mest orolig för nå helvetes mycket trassel.

min storebror rekommenderade ett klass 5-6 spö och jag kommer fiska i en liten bäck(?) till o börja med

tips om vilka fiskar man borde börja fiska och om kastteknik hade varit varmt välkomna.

tack i förväg// saltkaret

edit: tips om kit och/eller separata rullar o spön för nybörjare är också välkomna 

edit 2: ni får gärna komma med billigare förslag på rullar och spön så att om det inte klickar så är det inte så mycket ur plånboken

• William1188 gillar detta

#2 William1188

William1188

Medlem

• Members
  • 15 inlägg

Postad 04 december 2019 - 20:30

Hur stor är bäcken du ska fiska i?
Om du fiskar i bäckar och mindre åar så skulle jag rekommendera en klass 4 eller 3/4 som är lite kortare (7-9 fot) eftersom du inte behöver kasta långt
https://fishline.se/...-2-flugset.html
Där har du ett fint flugset
Ifall du sedan vill köpa bättre senare, så rekommenderar jag faktiskt Wildtrouts Lw ser, prisvärt och funkar bra.
Var fiskar du?
Hur stor är ån?
  • Norges fiskaren gillar detta

#3 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 189 inlägg

Postad 05 december 2019 - 16:53

Om fiskevattnet är en bäck så varför inte ett tenkaraspö? Då slipper du "en helvetes massa trassel" och kan koncentrera dig på fisket. En snikvariant är Fladens Daisho teleskopiska metspön (löjpiskor). Det kortaste, 360 cm, borde fungera alldeles utmärkt och kostar dryga hundralappen. Till det en taperad flugtafs i lagom längd (typ som spöt) och dimension så är du "hemma". 

• Casper gillar detta

#4 Casper

Casper

Trogen medlem

• Members
  • 112 inlägg

Postad 05 december 2019 - 23:09

Håller med båda föregående. Visserligen har jag haft föga framgång i fjällbäckarna, men ett kast som är bra att kunna är Speykast. Man liksom snurrar ut linan i sidled, så att man slipper att snärja in sig i strandbuskagen..

Gå direkt till 0:30 för att slippa det meningslösa introt!

"Lelle pôjk, bider di, så bider di; bider di ente, så bider di ente!"

#5 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 593 inlägg

Postad 06 december 2019 - 13:36

Att hitta det riktiga flugspöt för ditt fiske i en bäck.
Om du bara ska fiska i bäckar. Då kan du köpa vilket spö du vill. Köp begagnat!!!!

Men om du önskar att fortsätta med fiske i sjöar/älvar senare.
Och önskar att bli en god flugfiskar.

Då ville jag ha läst på nätet. Vilka spön till ditt fiske som finns.
Där kan du läsa om action/stivhet etc.etc..

Det är så mycke att läsa att man kan gå villse!!
Men jag önskar deg lycka till!!

#6 bondersbyn

bondersbyn

Expert & respekterad f. d. storfiskare. Gäller ej flugfiske

• Moderators
  • 4 481 inlägg

Postad 06 december 2019 - 14:08

Hej hej, tänkte införskaffa ett flugspö till våren o undrar vilket spö som är bra o börja med... jag 'kan' kasta men är mest orolig för nå helvetes mycket trassel.

min storebror rekommenderade ett klass 5-6 spö och jag kommer fiska i en liten bäck(?) till o börja med

tips om vilka fiskar man borde börja fiska och om kastteknik hade varit varmt välkomna.

edit: tips om kit och/eller separata rullar o spön för nybörjare är också välkomna 

edit 2: ni får gärna komma med billigare förslag på rullar och spön så att om det inte klickar så är det inte så mycket ur plånboken

Om det nu är en liten bäck som du skriver så antar jag att den inte är mer 3-4 m bred för då skulle du lika väl kunna använda dig av ett toppknutet metspö på 3 m, lina, sänke o krok m mask el. maggot. Du får prova dig fram.

Jag hade nämligen en sådan bäck inte långt ifrån stugan n Aneby som jag var o tjuvfiskade i ibland. Det var någon mindre art ädelfisk men den var god att äta. :)

• Norges fiskaren och lausvik gillar detta

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

:wub: HV71 & IFK Göteborgsupporter :wub:

http://forum.robsoft...p?f=21&t=100304

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#7 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 481 inlägg

Postad 06 december 2019 - 17:27

...och sedan får du ställa dig på rätt sida av bäcken så att inte fisken ser skuggan på dig. :)

Skitfiske yngling! :rolleyes:  :P  :lol:

/Stefan
Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

#8 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 189 inlägg

Postad 06 december 2019 - 17:31

Om det nu är en liten bäck som du skriver så antar jag att den inte är mer 3-4 m bred för då skulle du lika väl kunna använda dig av ett toppknutet metspö på 3 m, lina, sänke o krok m mask el. maggot. Du får prova dig fram.

Jag hade nämligen en sådan bäck inte långt ifrån stugan n Aneby som jag var o tjuvfiskade i ibland. Det var någon mindre art ädelfisk men den var god att äta. :)

Då har alltså en expert och en fiskargubbe rekommenderat toppknutet. För tenkara är inget annat eller märkvärdigare än flugfiske med toppknuten lina. Med ett spö på 360 cm (12 fot) och lika lång lina har man en räckvidd på runt sju meter och det räcker mer än väl för fiske i bäckar och åar. Och det är lika mycket sport/flugfiske även om man inte har rulle. Min mest spännande batalj (hittills>) detta år var när en hyfsad braxen tog min brödagnade krok när jag metade mört och björkna i ån. Det tog mig säker fem minuter att trötta fisken så att den kunde håvas. Med ett Fladen Daisho. Som finns även längre om man inte tycker att sju meter räcker. Och tenkara låter ju litet mer exklusivt än flugmete (och det är det om man köper dyra sk tenkaraspön mm) men min snikvariant fungerar lika bra.

• bondersbyn gillar detta

#9 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 808 inlägg

Postad 06 december 2019 - 18:26

Lätt hapelutrustning  med plastkula och fluga som upphängare brukar funka fint.

#10 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 481 inlägg

Postad 06 december 2019 - 19:02

Då har alltså en expert och en fiskargubbe rekommenderat toppknutet. För tenkara är inget annat eller märkvärdigare än flugfiske med toppknuten lina. Med ett spö på 360 cm (12 fot) och lika lång lina har man en räckvidd på runt sju meter och det räcker mer än väl för fiske i bäckar och åar. Och det är lika mycket sport/flugfiske även om man inte har rulle. Min mest spännande batalj (hittills>) detta år var när en hyfsad braxen tog min brödagnade krok när jag metade mört och björkna i ån. Det tog mig säker fem minuter att trötta fisken så att den kunde håvas. Med ett Fladen Daisho. Som finns även längre om man inte tycker att sju meter räcker. Och tenkara låter ju litet mer exklusivt än flugmete (och det är det om man köper dyra sk tenkaraspön mm) men min snikvariant fungerar lika bra.

Nu uttalade jag mig från egen erfarenhet från bäcken jag hade en liten bit från stugan och där funkade det utmärkt. :)

Nu ska Herr Lausvik veta att Saltkaret111 bor i Holmsund och Västerbotten så han har Umeälven runt knuten så exakt vad han menar med bäck framgår inte riktigt. ;) :)

Han har nämnt Holmsund i ett tidigare inlägg. :)

Begreppet bäck, å och älv kan ju variera lite i olika folks smak för storlek på vattendrag.  :P  :lol:

• lausvik gillar detta

/Stefan

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 189 inlägg

Postad 06 december 2019 - 21:07

Nu uttalade jag mig från egen erfarenhet från bäcken jag hade en liten bit från stugan och där funkade det utmärkt. :)

Nu ska Herr Lausvik veta att Saltkaret111 bor i Holmsund och Västerbotten så han har Umeälven runt knuten så exakt vad han menar med bäck framgår inte riktigt. ;) :)

Han har nämnt Holmsund i ett tidigare inlägg. :)

Begreppet bäck, å och älv kan ju variera lite i olika folks smak för storlek på vattendrag.  :P  :lol:

Visserligen vet jag att en norrländsk bäck kan vara större än en gotländsk å men många gotländska åar kunde jag, å andra sidan, hoppa över i min krafts dagar.

#12 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 481 inlägg

Postad 06 december 2019 - 21:30

Visserligen vet jag att en norrländsk bäck kan vara större än en gotländsk å men många gotländska åar kunde jag, å andra sidan, hoppa över i min krafts dagar.

Ja, även jag har skuttat över småländska bäckar i yngre dagar och några gånger har jag vandrat över dem o fyllt stövlarna med vatten. Slafs, slafs och lite skvalpande vatten i stövlarna. Man vet ju av erfarenhet hur svårt det kan vara att dra på sig en våt stövel invändigt så dom har fått sitta på tills man kom hem och kunde dra av sig dom. :)

/Stefan

#13 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 593 inlägg

Postad 07 december 2019 - 12:50

Att gå och flugfiska i småbäckar med flugspöt är fantastiskt.
Hitta den riktiga flugan,lägga den framför en fin ståndplatts.

Och då få fisken på. Det är en kick!!
Det är otroligt svårt att inte skrämma fisken i små bäckar.

Inte som att fiska i älvar. Där vadar man ut i älven,men skrämmer inte fisken.
Det tror jag har med att göra att det bråkar från för i älven.

Men är inte säkert.

#14 saltkaret111

saltkaret111

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 44 inlägg

Postad 21 december 2019 - 16:09

Hur stor är bäcken du ska fiska i?
Om du fiskar i bäckar och mindre åar så skulle jag rekommendera en klass 4 eller 3/4 som är lite kortare (7-9 fot) eftersom du inte behöver kasta långt
https://fishline.se/...-2-flugset.html
Där har du ett fint flugset
Ifall du sedan vill köpa bättre senare, så rekommenderar jag faktiskt Wildtrouts Lw ser, prisvärt och funkar bra.
Var fiskar du?
Hur stor är ån?

Fiskar i norra Österbotten i ett samhälle som heter Kuusamo och det är nån lite fjutt å typ ska dit på måndag så kan ta en bild då
  • Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#15 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 481 inlägg

Postad 21 december 2019 - 17:02

Fiskar i norra Österbotten i ett samhälle som heter Kuusamo och det är nån lite fjutt å typ ska dit på måndag så kan ta en bild då

Har du släkt där?

Kolla bara så att nalle har gått i ide först! ;) :)

/Stefan

#16 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 189 inlägg

Postad 21 december 2019 - 17:34

Kuusamo klingar onekligen bekant för en sportfiskare.

#17 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 481 inlägg

Postad 21 december 2019 - 17:44

Kuusamo klingar onekligen bekant för en sportfiskare.

Ja visst gör det det och sedan deras knivar där ifrån. :)

• lausvik gillar detta

/Stefan

#18 saltkaret111

saltkaret111

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 44 inlägg

Postad 21 december 2019 - 23:30

Har du släkt där?
Kolla bara så att nalle har gått i ide först! ;) :)

Farsan bor o jobbar där annars så bor hela tjocka släkten lite hullerombuller... kusiner o sånt bor i Vasa, min bror bor i mora, min yngsta syrra jobbar i abisko o sen bor min äldsta syrra inne i stan

#19 bondersbyn

bondersbyn

• Moderators
  • 4 481 inlägg

Postad 22 december 2019 - 01:31

Farsan bor o jobbar där annars så bor hela tjocka släkten lite hullerombuller... kusiner o sånt bor i Vasa, min bror bor i mora, min yngsta syrra jobbar i abisko o sen bor min äldsta syrra inne i stan

Ok! Det var verkligen en bra geografisk spridning på tjocka släkten! :)

/Stefan

#20 saltkaret111

saltkaret111

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 44 inlägg

Postad 22 december 2019 - 16:32

Nu är fiskespöt i mina händer! Det fick bli en klass 5 kombo av vision och jag fick ”ärva” några flugor av min storebror
  • Norges fiskaren och bondersbyn gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar