Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Recension Fladen Warbird travel 7 fot 2-12 gram

• Vänligen logga in för att kunna svara
3 svar till detta ämne

#1 Okoun

Okoun

Trogen medlem

• Members
  • 106 inlägg

Postad 12 januari 2020 - 19:39

En liten utvärdering av ett billigt resespö.

Första intrycket är att det här spöt ser inte ut att kosta 400 som jag gav för det.
Spigotholkar med fin passform. Enda att anmärka på här är väl att det kanske är lite material som kunnat filats bort på utsidan så hon-holken hade helt rak utsida på en av holkarna.

Komponenterna som sitter på ser inte så tokiga ut heller.
Lindningarna ser fina ut.
Ringarna är små, har ingen direkt åsikt om detta på lättare spön. Tunn tafs på upp till 0,25 går fint igenom ringarna med FG-knut. Det är bara med tafs på 0,60 jag haft lite problem med mindre spöringar.
Ringarna sitter rakt och fint monterade överlag. Det är bara en ring som sitter lite snett emot övriga. Men inget som verkar påverka kastegenskaperna nämnvärt.
Rullfästet känns stabil och greppar rullen bra. Blir inte löst under fisket och inget man vrider upp av misstag när man kastar eller så.

Aktionen uppleva ligga kring snabb/medium.
Skulle säga att klingan trivs bäst kring 7-10 grams beten. Och det är kanske bara här man kan uppleva att det är ett billigare spö eller att klingan är delad på flera ställen. Jag kände att jag nog kastade aningens kortare än mitt betydligt dyrare och odelade spö på 6,5 fot.
Vid drillning av fisk jobbar klingan fint. Hela klingan jobbar fint och fisken kan inte använda klingan för att slå sig loss. Klingan böjer sig ganska jämnt ifrån topp till handtag.

Spöt är känsligt och skönt att fiska med. Grässtrån och löv känns tydligt i handen.
Inga holkar som blev lösa eller vred sig under en hel dags fiske.

75854a99d5b3b24eade5955db41bee91.jpg

Spöt utvärderades tillsammans med en Daiwa Fuego LT 2000D med Daiwa J-braid 8x 0,10mm och Triline FC 0,22mm som tafs.

Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Troll, Norges fiskaren, lausvik and 1 other like this

#2 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 087 inlägg

Postad 13 januari 2020 - 22:47

Tack för en föredömlig recension. Anledningen till att jag efterlyste den är att jag själv sitter på alla tre spöna i serien (som jag köpte för några år sedan inför en planerad fiskesemester som uteblev och spöna har bara blivit liggande). Jag delar din uppfattning om kvalitetsintrycket. Vad gäller honholkarna (som du väl tycker är litet klumpiga?) tycker jag att det känns betryggande att man inte prioriterat gramjakt och ett mer slimmat utförande på bekostnad av hållbarheten. Ringarna är säkert bra men jag ser problem med skarv- och stoppknutar.

Jag återkommer när jag själv testat...

edit. Här är en video av en kille som tog med ett WB Travel 10-40 g till Teneriffa.

#3 Okoun

Okoun

Trogen medlem

• Members
  • 106 inlägg

Postad 14 januari 2020 - 09:16

Jo lite grovhugget överlag kanske det är. Men inget jag har upplevt som störande.

Stoppknutar kan nog bli problem. Gummistopp i storlek medium kan haka i och fastna på liknande ringar men small ska fungera bättre har jag hört. Får se om dom här ringarna är försmå för gummistopp återstår att se.

Enda skarvandets jag kört igenom är FG med 0,10 huvudlina till 0,25 som grövst. Där går det bra. Men då blir knuten i sig smidig. Men det funkade en hel dag utan problem.

Sent from my iPhone using Tapatalk

#4 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 087 inlägg

Postad 14 januari 2020 - 09:30

Hittade den här:

• Norges fiskaren och Okoun gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar