Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Göra en risvase, hur?

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 chimeira

chimeira

Trogen medlem

• Members
  • 101 inlägg

Postad 04 april 2006 - 14:06

Hej!
Har någon en enkel och bra beskrivning på hur man konstruerar en risvase?
  • Mathias gillar detta

#2 Erki

Erki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 61 inlägg

Postad 04 april 2006 - 14:39

Borra 4 hål, slå i störar, knyt ihop dem och fyll upp furkanten med ris.
Fishing is life..
The rest just details!

#3 Patrik Isacsson

Patrik Isacsson

Fiskegalning

• Members
  • 732 inlägg

Postad 04 april 2006 - 15:05

Om man har tillgång till bärande is så tar man en massa ris å kvistar å lägger allt i en hög på isen. sen lägger man mörkna stockar ovanpå allt som är till för at trycka ner allting till bottnen när isen går upp.
Fiske är mer än fisk...

#4 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 02 juni 2017 - 22:21

Du tar ett knippe ris och sätter det i en vas, och vips har du en risvase.
  • Fiska fiskar gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#5 Fiska fiskar

Fiska fiskar

Trogen medlem

• Members
  • 186 inlägg

Postad 09 juni 2017 - 16:35

Vi är ett gäng som bruka lägga ut här och vi gör det när vi har is. fast det blir ju mer och mer sällan :(

Bil eller ATV med kärra är bra hjälpmedel om isen håller.

En stor hög med ris som andra har skrivit, vi brukar tynga ner dem med stenar som vi binder ihop så att repet går över hela rishögen.

efter som det brukar vara en del isdrift under islossningen på dessa sjöar så brukar vi sanda eller ibland ta aska på isen runt om så att den ska smälta snabbare och ligga där man vill att den ska ligga på ex grynnan.

På sommaren kan man binda samman mindre stuvar med en tegelsten och sänka ner.

Gran och tall håller längre än de flesta lövträd men ska vara sämre för vattenkvaliten, har jag hört.

jag föredrar också att man använder stora träddelar som ger en glesare struktur. Om någon ska ta bort sina äppelträd så ska man hålla sig frame, lägg i de så hela som möjligt. 

Till sist, ju mer ris man får i sjön, desto bättre!

• Anders jansson gillar detta

#6 bondersbyn

bondersbyn

Storfiskare

• Members
  • 1 547 inlägg

Postad 09 juni 2017 - 20:40

Du kan ta ett helt träd också på hösten o bogsera ut det till en lämplig plats o pressa ner det o slå ner några pålar så att du kanske kan låsa det så att det ligger stilla. Gör det på hösten om isen skulle lägga sig så blir det kvar på platsen säkert. Med tiden så trädet så pass vattenfyllt så att det sjunker till botten o ligger stilla. Det var rena rama barnkammaren sedan under sommaren. Fullt med småabborrar o småmörtar i storleken 3-5 cm. Jag vet en som har gjort detta vid sjön där jag hade stugan utanför Aneby.:)

/Stefan

Född i Borås, emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och sedan via Luleå.

Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga. /Arthur C. Clarke

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar