Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Den stora jerkrulle-tråden

• Vänligen logga in för att kunna svara
574 svar till detta ämne

#561 jlarss

jlarss

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 inlägg

Postad 08 september 2011 - 16:26

Tjena grabbar!
Jag behöver lite feedback nu. Jag är inne på att köpa en Daiwa Luna men jag är lite lost på storlekarna. Jag är ute efter att dänga jerks på mellan 30 och kanske 75 gram. Vilken storlek tror ni skulle passa mig bäst? Jag är inne på 253an men jag hör gärna någon med erfarenhet berätta om hur det fungerar att dänga jerks i den storleken! Tack på förhand

#562 Henrik

Henrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 inlägg

Postad 09 september 2011 - 07:26

Kör själv med Daiwa luna i 300 storleken å kastar allt från 100grams wobler ner till 25grams skedar helt utan bekymmer å väldigt långt.
253an är kanske storleksmässigt lite bekvämare å hålla i men jag har för mej att den har stilla stående linspridare vi kast (Rätta mej om jag har fel där) vilket jag tycker inte är så optimalt vid lite tyngre fiske.

/Henrik

#563 jlarss

jlarss

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 inlägg

Postad 09 september 2011 - 08:43

Vad jag har förstått så finns det både bu och bä med stillastående linspridare, men jag har alltid fiskat med stillastående så det är inget problem för min del. Jag tycker att det känns som att det är en extrem storleks skillnad på 253an och 300an, åtminstone på bredden. Men det du säger låter intressant! Tack för informationen :)

#564 thejocce

thejocce

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 inlägg

Postad 10 september 2011 - 11:05

Jag äger just nu två stycken Luna 203 som jag använder på mina lätta gäddspön, både jerk och mjukbeten på mellan 20-60 gram och är grymt nöjd. Jag har även haft en 253 som jag sålde vidare då jag tyckte 203:an passade mig och mina spön bättre. Nu vet jag inte riktigt vad du har fått för pris på en luna men köper du den i Sverige så ligger den på mellan 3000-3500:- och då hade jag hellre köpt en Daiwa Pluton som söders sportfiske rear ut billigt just nu.

http://www.sportfisk... ... 99-kr.html

Är själv riktigt sugen på en men har inte dem pengarna just nu och är inte i behov av någon ny rulle egentligen.

#565 jlarss

jlarss

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 inlägg

Postad 10 september 2011 - 12:48

Hmm, ja det ligger ju i ungefär den viktklassen jag tänkte använda mig utav så det är ett helt klar intressant alternativ.
Det blir USA import för min del, man kan köpa den från ebay för drygt 1600-1700kr med frakt inräknat. Även om man åker på moms och tullavgifter så tvivlar jag på att priset når upp över det svenska.

#566 thejocce

thejocce

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 inlägg

Postad 10 september 2011 - 14:05

Till dem vikterna du har tänkt så spelar det nog ingen större roll vilken storlek du väljer. Och kollar man på det så är ju plutonen även den en 200-storlek. Och den används ju till tyngre fiske så en 203 räcker nog. Det största fördelen med 203 vs 253 är att spolen på 203 är smalare. Det ser jag som en stor fördel när det gäller stillastående linspridare.

Du har PM förresten!

#567 jlarss

jlarss

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 inlägg

Postad 12 september 2011 - 10:26

Jag har iaf beställt en 253L nu. Det blev inte ebay som det var tänkt från början då mitt PayPal konto har blivit begränsat av någon anledning. Jag har skickat in ett mail med mina uppgifter men vem vet hur lång tid de tar på sig och jag är otålig ;)
Det blev några hundringar dyrare än ebay men det får det vara värt!
Beställde från tacklewarehouse.com förresten :)

#568 thejocce

thejocce

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 inlägg

Postad 13 september 2011 - 13:25

Bra val!! Du blir nog nöjd! Ett kanon ställe att handla från!
Tänk på att du får en räkning med tull och moms några veckor efter du fått paketet från tacklewarehouse.

#569 jlarss

jlarss

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 inlägg

Postad 15 september 2011 - 23:50

efter lite om och men har dom äntligen fått iväg rullen så nu är det bara att vänta :)
jag var tvungen att skriva ut något papper och fylla i så de visste att jag verkligen var jag men nu idag blev det klart och dom skickade iväg rullen bara några timmar efter åt!
väntar med spänning

#570 jlarss

jlarss

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 inlägg

Postad 21 september 2011 - 14:23

och nu är Lunan i säkra händer! På fredag blir det att köpa ett spö, lina och en tafs till denna skönhet!

#571 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 23 februari 2012 - 01:12

och nu är Lunan i säkra händer! På fredag blir det att köpa ett spö, lina och en tafs till denna skönhet!

Grattis till köpet av en av världens bästa rullar sett till funktion kontra pris!
Av alla rullar jag testat (och det är några stycken) så tycker jag fortfarande
att Lunan är topp 3 alla kategorier, bara man ser till att välja rätt storlek.

Jag är helt övertygad om att du blir nöjd, den stillastående spridaren sägs ju
nöta hårt på linan men det är faktiskt inget jag haft några problem med trots
ivrigt dängande med flertalet rullar med stillastående spridare senaste åren.
Håll lite koll på grejorna och se för bövelen till att uppgradera bromsen i Lunan
då lamellerna har en tendens att spricka ibland.

Lycka till med din guldiga skönhet! :D
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#572 Clara

Clara

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 20 maj 2018 - 10:10

Tja allihopa!

Jag köpte mig en Multirulle förra året.

En elite Venture salmo. Men har lite svårt att förstå mig på den.Den är vänstervevad. Ooch bredvid finns ju som en ratt där man
Ställer in bromsen till linnan om den skall"löpa" lite vid hugg lr inte alls. Och sedan har vi ju den lilla runda som är
Kastbroms? Har ställt den så att draget
Sakta kan glida ner.

MEN på mina 2 förra rullar så fanns det
Som ett vred på höger sida. Nu minns jag
Ej vad den var för.

MEN nu till frågan. På min nu nya rulle
Finns ej det vredet.Utan istället får man
Ta bort "kåpan" Och på insidan finna det
Något man kan ställa in. Men jag får fan
Inte till det. Och vet att jag vetat
Funktionen. Men kan inte komma på det. Och nu funkade det ej att bifoga bild. Men det är siffror och allt sitter liksom ihop m spolen m lina. Båda står på siffran 5. Men vet ej om det är bra lr dåligt.

#573 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 313 inlägg

Postad 20 maj 2018 - 14:21

http://salmo.by/site.../reg_tormoz.jpg

Det verkar som om kastbromsen är magnettyp men med reglaget innanför rullgaveln.5 är max och 0 är minimum. Det finns ingen inställning som är "bäst". <mer broms ger mindre risk för trassel men kortare kast.

#574 Clara

Clara

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 20 maj 2018 - 14:44

http://salmo.by/site.../reg_tormoz.jpgDet verkar som om kastbromsen är magnettyp men med reglaget innanför rullgaveln.5 är max och 0 är minimum. Det finns ingen inställning som är "bäst". <mer broms ger mindre risk för trassel men kortare kast.

Tackar!!! Då fattar jag. Nu skall jag bara Komma på hur fan man ställer den. Förstår ju att man skall vrida på den. Men finns inget "smidigt" sätt. Finns som små "hack" som jag förmodar man skall vrida på. Men fan man slinter ju liksom. Haha!!

Nu står den på max. Så blir koooorta kast. Vill kasta lite längre. O tycker att jag hanterar tekniken såpass att man kan lätta på den.

Så länge man är med,med tummen vid nedslag så brukar det gå trasselfritt.
  • lausvik gillar detta

#575 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 313 inlägg

Postad 21 maj 2018 - 09:14

Det kanske är någon slags fjäderbelastning på vredet? Testa att trycka det inåt och sedan vrida. Annars finns det rätt mycket info på nätet om rullen. Det mesta verkar vara på ryska men du kan ju testa google translate.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar