Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Byasjön - Ästad . Ullared

• Vänligen logga in för att kunna svara
16 svar till detta ämne

#1 Mathias

Mathias

Administratör

• Administrators
  • 1 342 inlägg

Postad 04 juli 2004 - 19:42

Här kommer ännu ett hett fisketips för de som tycker om att fiska gädda, abborre och braxen.

Om du har vägarna förbi Ullared i sommar så följer här nedan ett bra tips på fiskevatten.

Byasjön är en fin fiskesjö som ligger belägen i utkanten av Åkullas berömda bokskogar.

Enligt personalen på Österöö fårfarm så rymmer Byasjön rikliga mängder grov abborre, braxen och gädda. Abborren håller en bra genomsnittsvikt och enligt informationen som jag fick så är det det vanligt med abborrar runt kilot och uppåt. Sjön går bra att fiska från land men allra bäst är väl att hyra en eka(50kr/4h). Naturen runt sjön är vacker, den bjuder på ett öppet och inspirerande landskap. Kanonfint helt enkelt!

Efter den lilla stund som jag spenderade där har jag bestämt beslutat att det inte var sista gången som jag var där.

Vägbeskrivning: Kör E6 mot Ullared, kör av mot Ullared. Följ vägen mot Ullared tills det står skyltat Åkulla sväng av där. Håll mot Tvååker tills du kommer till skylten "Ästad" där svänger du av. Kör på bara tills du kommer fram till Ästads spa-, konferans och aktivitetscentrum. Kör in mot 4H-gårdarna, på vänster sida ser du en vit villa där kan du hyra båt.(fiskekort kan man säkert köpa i Ästad någonstans, själv köpte jag det på Statoil - Tvååker, pris 30kr/dygn). Sjön ser du på din högra sida ner i dalgången.

Lycka till!

PS: Om du ska åka till Ullared(Ge-Kås) och handla med din fru/sambo/flickvän så har du här ett perfekt tidsfördriv i stället för att stå och trängas bland 10 000 andra shoppingfrälsta människor DS.

Mathias

#2 kapten rödskägg

kapten rödskägg

Trogen medlem

• Members
  • 127 inlägg

Postad 14 oktober 2005 - 07:59

Vill bara fylla i Mathias inlägg, Bya sjön (Centralhalländska fiskevårdsområdet totalt 11 sjöar) är något av min hemma plan, här fångas årligen gäddor i 10-15 kgs klassen.
Området runt om sjön inbjuder verkligen för en familje utflykt, då bla ästad bondgård www.astadgard.com ligger i direkt anslutning till sjön.
Bya sjön är även en mkt fin badsjö med fin sandstrand,bryggor och ett litet hopptorn.

#3 wooxer

wooxer

Medlem

• Members
  • 19 inlägg

Postad 16 april 2007 - 19:30

Hej!
Lyfter upp denna tråden då jag har en liten fundering ang Bya sjön...
Vart ute och körde en sväng idag för att se hur det såg ut där och det såg ju onekligen inbjudande ut :)

Men till min fråga, hur är det med vitfisk i sjön förutom Braxen då som näms ovan?
Tänker på hur det är med beståndet av karp och sutare?

Är inne på ett nattligt fiske pass med bottenmete i sjön framåt sommaren och ser gärna att ni delar med er om ni har några erfarenheter av denna typ av fiske i sjön.

Mvh Andreas Andersson

#4 jockefbg

jockefbg

Nykomling

• Members
  • 7 inlägg

Postad 17 april 2007 - 12:30

Byasjön innehåller ingen karp och det har ryktats om sutare, men jag är lite tveksam. Dock finns det mört, sarv och braxen. (Över 20 års fiske i Byasjön)

#5 arek

arek

Avstängd

• Members
  • 983 inlägg

Postad 17 april 2007 - 12:44

Här kommer ännu ett hett fisketips för de som tycker om att fiska gädda, abborre och braxen.

Om du har vägarna förbi Ullared i sommar så följer här nedan ett bra tips på fiskevatten.

Byasjön är en fin fiskesjö som ligger belägen i utkanten av Åkullas berömda bokskogar.

Enligt personalen på Österöö fårfarm så rymmer Byasjön rikliga mängder grov abborre, braxen och gädda. Abborren håller en bra genomsnittsvikt och enligt informationen som jag fick så är det det vanligt med abborrar runt kilot och uppåt. Sjön går bra att fiska från land men allra bäst är väl att hyra en eka(50kr/4h). Naturen runt sjön är vacker, den bjuder på ett öppet och inspirerande landskap. Kanonfint helt enkelt!

Efter den lilla stund som jag spenderade där har jag bestämt beslutat att det inte var sista gången som jag var där.

Vägbeskrivning: Kör E6 mot Ullared, kör av mot Ullared. Följ vägen mot Ullared tills det står skyltat Åkulla sväng av där. Håll mot Tvååker tills du kommer till skylten "Ästad" där svänger du av. Kör på bara tills du kommer fram till Ästads spa-, konferans och aktivitetscentrum. Kör in mot 4H-gårdarna, på vänster sida ser du en vit villa där kan du hyra båt.(fiskekort kan man säkert köpa i Ästad någonstans, själv köpte jag det på Statoil - Tvååker, pris 30kr/dygn). Sjön ser du på din högra sida ner i dalgången.

Lycka till!

PS: Om du ska åka till Ullared(Ge-Kås) och handla med din fru/sambo/flickvän så har du här ett perfekt tidsfördriv i stället för att stå och trängas bland 10 000 andra shoppingfrälsta människor DS.

Mathias

var ligger ulla red och denna sjö ?
http://www.carpfishhunter.info.se/ - Nu snyggare än nånsin !.
http://www.fiskekompisar.info.se/ - Hitta din fiske partner.

#6 mrlyden

mrlyden

Fiskegalning

• Members
  • 791 inlägg

Postad 17 april 2007 - 13:13

Ullared är en liten håla som ligger i halland.

Den sjön måste jag testa när morsan shoppar på Ge-kås! Perfekt. :)

#7 wooxer

wooxer

Medlem

• Members
  • 19 inlägg

Postad 17 april 2007 - 15:41

Byasjön innehåller ingen karp och det har ryktats om sutare, men jag är lite tveksam. Dock finns det mört, sarv och braxen. (Över 20 års fiske i Byasjön)

Okej, tackar för svaret!
Hur är det med braxen då, stor fisk som går i sjön eller?

Du vet ingen annan sjö i området runt Byasjön som innehåller karp eller sutare?

Mycket tacksam för svar =)

#8 jockefbg

jockefbg

Nykomling

• Members
  • 7 inlägg

Postad 18 april 2007 - 15:09

Karpsjöar i närheten känner jag inte till, men sutare kan nog vara möjligt i någon av de andra sjörna runt där. Själv fiskar jag inte sutare, så jag har dålig koll. Men jag tycker att man borde ändå stött på någon nån gång vid mete eller dylikt om det hade funnits...

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig...

#9 wooxer

wooxer

Medlem

• Members
  • 19 inlägg

Postad 18 april 2007 - 18:06

Karpsjöar i närheten känner jag inte till, men sutare kan nog vara möjligt i någon av de andra sjörna runt där. Själv fiskar jag inte sutare, så jag har dålig koll. Men jag tycker att man borde ändå stött på någon nån gång vid mete eller dylikt om det hade funnits...

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig...

Jag letar vidare då =)
Tack för hjälpen ändå!

#10 Kroken

Kroken

Nykomling

• Members
  • 4 inlägg

Postad 17 maj 2007 - 21:10

Hej!Nån som vet om det går att backa i båten i sjön

#11 Hammarn93

Hammarn93

Trogen medlem

• Members
  • 164 inlägg

Postad 09 januari 2008 - 19:33

Ledsen om jag drar upp denna tråden men jag undrar om det är den sjön som heter Yasjön på hitta.se om man söker på Åkulla? Jag ska nämligen dit i april på ett cykelläger.

#12 kapten rödskägg

kapten rödskägg

Trogen medlem

• Members
  • 127 inlägg

Postad 09 januari 2008 - 19:42

gå in på eniro.se sök på byasjön välj byasjön-tvååker och du finner..

#13 Beng-hö

Beng-hö

Trogen medlem

• Members
  • 106 inlägg

Postad 29 mars 2008 - 12:11

Har varit där förr nån gång för länge sen..
Ny dag Nya möjligheter:D

#14 Beng-hö

Beng-hö

Trogen medlem

• Members
  • 106 inlägg

Postad 29 mars 2008 - 12:12

vet inte hur gammal jag var riktigt men sen var jag inte intresserad av fiske men nu är jag riktigt intresserad och ska lätt dra dit och prova i sommar:D
Ny dag Nya möjligheter:D

#15 nilecity_92

nilecity_92

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 inlägg

Postad 30 mars 2009 - 21:59

bor själv i halland och det hade varit roligt att få reda på lite andra fiskevatten med lite grövre fisk, jag tycker att jag inte fått så stort när jag prövat där. :)
PB:
Regnbåge: 5kg

#16 zixzero

zixzero

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 12 april 2009 - 18:25

vet inte hur gammal jag var riktigt men sen var jag inte intresserad av fiske men nu är jag riktigt intresserad och ska lätt dra dit och prova i sommar:D

hej var i byasjön i dag uselt fiske inte ett napp på 4timmar men men så kan d bli i land nä får bli nissafors nästa helg skit fiske på er

#17 crowax

crowax

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 29 augusti 2016 - 15:22

Skakar liv i den här gamla tråden. Lite nyfiken på hur fisket är i sjön. Är det fortfarande bra fiske efter abborre och gädda? Är väl främst hur fisket efter abborre är som jag är nyfiken på. Mina föräldrar har nämligen stuga precis bredvid grannsjön men det går en liten kanal å emellan så funderar på att skaffa en fiskekajak och lägga där.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar