Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Nybörjare vill lära sig flugfiska

• Vänligen logga in för att kunna svara
348 svar till detta ämne

#1 pirre87

pirre87

Trogen medlem

• Members
  • 127 inlägg

Postad 02 juli 2006 - 19:50

Jag skulle vilja börja flugfiska men ack vad mycket man ska veta.

Skulle vilja veta följade då jag inte hittat någon information om detta på nätet eller i detta forum:

Vad betyder klasserna? Som jag förstått finns det klass 5/6, 6/7, 7/8... vad betyder det?
Skillnad mellan linorna? Finns flytande och sjukande om jag fattat rätt.

Skulle vilja lära mig detta oh ev. om ni kan mer om att flugfiska.
Jag frågar p.g.a. att jag ej hittat någon information så snälla, lås ej tråden.

Lär mig allt ni kan om det teoretiska.
Det praktiska kommer... :lol:

Har hittat nybörjar-set som kommer att införskaffas men det är de med klasserna som jag ej förstår.

Lär mig allt ni kan så blir jag jätte tacksam!

Ps. Kommer fiska efter lax, öring, gädda, näbbgädda, m.fl m.fl
Att fiska är livet!

#2 Fillemon

Fillemon

Trogen medlem

• Members
  • 373 inlägg

Postad 02 juli 2006 - 20:04

Klasserna visar vilken klasspå linan som ska användas. Har du en lina med klass 6 ska du ha ett spö som är klass 5/6 lr 6. Klasserna visar vilka kombinationer som går bäst ihop. En klass 6 lina går inte att kasta med ett klass 8 spö. Spöt är då styvare än vad linan är tung.

Linorna finns i flytande, intermediate, sjunkande och ännu fler olika modeller. Valet av lina väljer man efter när och vad man ska fiska. Flytlina kör man bl.a torrflugor med, annars sjunker dom ju :D .

Ska du fiska lax behöver du ett 2-hands spö. Ialla fall om det är en stor älv med stark ström, annars går det med ett enhands i klass 9-10, se bara till att ha mycket backing på rullen då det kan försvinna en hel del när man drillar lax.

Öring, gädda, m.fl kan du fiska med klass 5/6-7 (enhands spö), bara du inte använder för tunga flugor till gäddfisket.

//Fillemon
Do it extrem or dont do it at all!!

#3 Elvis

Elvis

Hedersmedlem

• Members
  • 1 109 inlägg

Postad 02 juli 2006 - 20:12

Grattis till ditt nyfunna intresse!

Flugfiske är grymt kul, och blir bara roligare och roligare ju mer man lär sig.
När jag köpte ett nybörjarset började jag att tillsammans med en erfaren kompis stå och torrkasta på en äng. Ganska lärorikt och det kan vara bra att få en del grundläggande tips redan från start.

Sedan band jag ett par riktigt små flugor som jag fick mört och abborre på, jag fastnade direkt! Sedan när man sedermera får lite ädelfisk, då är bara livet komplett! :D

Att binda flugor är inget måste, men det är i mitt tycke en mycket roligare känsla att lyckas få fisk på egenhändigt tillverkade flugor. :wink:

#4 Fillemon

Fillemon

Trogen medlem

• Members
  • 373 inlägg

Postad 02 juli 2006 - 20:28

Håller helt med dig Elvis. Fisk på egna flugor är speciellt. Tog min allra första lax för ca. 2 veckor sedan på en egen modifierad glödhäck, den är i stort sätt helig för mig nu :D

//Fillemon

#5 crulle

crulle

Fiskegalning

• Members
  • 879 inlägg

Postad 02 juli 2006 - 21:25

Grattis till ditt nyfunna intresse!

Flugfiske är grymt kul, och blir bara roligare och roligare ju mer man lär sig.
När jag köpte ett nybörjarset började jag att tillsammans med en erfaren kompis stå och torrkasta på en äng. Ganska lärorikt och det kan vara bra att få en del grundläggande tips redan från start.

Sedan band jag ett par riktigt små flugor som jag fick mört och abborre på, jag fastnade direkt! Sedan när man sedermera får lite ädelfisk, då är bara livet komplett! :D

Att binda flugor är inget måste, men det är i mitt tycke en mycket roligare känsla att lyckas få fisk på egenhändigt tillverkade flugor. :wink:

dom där små flugorna som du fick mört och aborre på ?.. vilken storlek var dom typ? och vad använde du ? :P.. skulle villja testa de ;P
do your best or don´t do it at all.............................................

//crulle

#6 Elvis

Elvis

Hedersmedlem

• Members
  • 1 109 inlägg

Postad 03 juli 2006 - 05:38

Ska fatta mig lite kort här då fiske efter mört och så inte är särskilt intressant för de flesta, men mycket små flugor av olika typer. Dessa fiskar är inte så kräsna så man kan i princip bara linda lite ludd runt en liten krok och ha tur..

#7 crulle

crulle

Fiskegalning

• Members
  • 879 inlägg

Postad 03 juli 2006 - 09:11

så bara en liten krok med lite sit på så kan de funka? ;P ... hehe .. de ska ja testa :P
do your best or don´t do it at all.............................................

//crulle

#8 pirre87

pirre87

Trogen medlem

• Members
  • 127 inlägg

Postad 03 juli 2006 - 16:51

Klasserna visar vilken klasspå linan som ska användas. Har du en lina med klass 6 ska du ha ett spö som är klass 5/6 lr 6. Klasserna visar vilka kombinationer som går bäst ihop. En klass 6 lina går inte att kasta med ett klass 8 spö. Spöt är då styvare än vad linan är tung.

Vad är det då för skillnad mellan dessa klasser?

Linorna finns i flytande, intermediate, sjunkande och ännu fler olika modeller. Valet av lina väljer man efter när och vad man ska fiska. Flytlina kör man bl.a torrflugor med, annars sjunker dom ju :D .

Så torrlina till torrfluga - sjukande lina till sjukande flugor?

Ska du fiska lax behöver du ett 2-hands spö. Ialla fall om det är en stor älv med stark ström, annars går det med ett enhands i klass 9-10, se bara till att ha mycket backing på rullen då det kan försvinna en hel del när man drillar lax.

Kommer att fiska i åar, dammar m.m. i så fall.
Backing är då nylonlinan som man har underst i rullen?

Det är mycket teoretisk man ska veta... :o
Att fiska är livet!

#9 pirre87

pirre87

Trogen medlem

• Members
  • 127 inlägg

Postad 03 juli 2006 - 18:33

Tänkte också höra om utrustningen...

Hittade ett för 699kr som beskrivs så här:
Komplett nybörjarset för flugfiskaren med allt som behövs för att börja flugfiska. Innehåller Scorpion tredelat flugspö 240cm klass 6-7, Scorpion flugrulle klass 6-7, 22m fluglina, dacron backinglina, tafsmaterial och 5 flugor.

Och ett annat på Berras för 590kr:
En kanonutrustning för harr, öring och regnbåge.
Fullgrafitspö 9 fot som finns i klasserna 5/6, 6/7 & 7/8.
Okuma 280s flugrulle.
Fluglina WF flyt.
Vår absolut mest sålda flugfiskeutrustning för nybörjare 4 år i rad! Rekommenderas!

Undrar vilket som är mest prisvärd?
Det första innehöll rätt mkt...

Vad säger ni?
Att fiska är livet!

#10 Fillemon

Fillemon

Trogen medlem

• Members
  • 373 inlägg

Postad 03 juli 2006 - 18:38

Skillnaderna mellan de olika klasserna är tyngden. De låga klasserna är för lätt fiske, typ harr. Desto högre upp i klasserna man kommer, blir utrustningen mer och mer anpassad för tyngre fiske. Eftersom ett styvare spö kräver en tyngre lina för att kunna användas optimalt måste du ha den klass på linan som spöt anger. Så klasserna anger så att säga tyngden i linan.

Flytlina används som tidigare sagt till bl.a torrflugor, men den används även till sjunkande flugor. Har du en sjunkande fluga så drar den ner tafsen som är ca 3 meter, och vissa årstider är det tillräckligt för att nå ner till fisken. Sjunklina används när man vill komma ner snabbare, djupare eller i strömmande vatten med hård ström. Bra att använda när fisken går djupare.

Backing är lina som själva fluglinan sitter fast i. Eftesom fluglinan oftast är mellan 20 och 35 meter lång behöver man mer lina under.

Där du ska fiska skulle jag säga att du ska ha ett 9" spö i klass 6 lr 6/7.

//Fillemon

#11 pirre87

pirre87

Trogen medlem

• Members
  • 127 inlägg

Postad 03 juli 2006 - 18:56

Då blir det de klasserna...

Vilket är roligast tycker du - torr eller våtfluga?
Kan man sammanfatta flugorna så här:

Torrfluga - används i svalare väderlekar.
Våtfluga - används på sommaren när det är varmt.

På sommaren när de e hett är ju fiskarna långt nere i vattnet så våtfluga är nog bra när de e varmt och torrfluga till svalare väder?

Det samma gäller då också linorna?

Tack för alla svar hittills! Börjar bli mer och mer intresserad av detta!! haha! :lol:
Att fiska är livet!

#12 Fillemon

Fillemon

Trogen medlem

• Members
  • 373 inlägg

Postad 03 juli 2006 - 19:04

Torrfluga har jag inte kört så mycket med med det är jäkligt skoj. Kul att se när fisken kommer och tar flugan.

Det brukar nästan vara tvärtom, att man fiskar torrt när det är varmt, och speciellt när det kläcker och fisken vakar. Ofta kör man sjunk när det är kallt i vattnet och fisken går lite djupare och är lite köldstel. Men det fungerar lika bra med sjunk på sommaren när det är varmt. Gäller bara att hitta fisken och sen utgå därifrån om man ska ha flyt eller sjunk.

//Fillemon

#13 pirre87

pirre87

Trogen medlem

• Members
  • 127 inlägg

Postad 03 juli 2006 - 19:10

Jaha ja...

Ska vi sammanfatta?

Får bli ett 9 fot spö, klass 6/7.
Med torr-, våtflugor.
Flytande, sjukande lina (om man ni vill variera...:lol:)
Backing skall finnas med.
Likaså tafs (det är väl inte vanlig tafs som till vanligt fiske med haspel?)

Torr fluga till flytande lina.
Våt till sjukande.

Något mer eller är något upptill felaktigt?
Att fiska är livet!

#14 Zeunerts

Zeunerts

Nykomling

• Members
  • 6 inlägg

Postad 04 juli 2006 - 03:11

Tafsen man använder för flugfiske är för det mesta en taperad (dvs. avsmalnande) nylonlina, ungefär lika lång som spöt, som man knyter på längst ut på fluglinan för att knyta på flugan i.

#15 pirre87

pirre87

Trogen medlem

• Members
  • 127 inlägg

Postad 04 juli 2006 - 19:30

Jo de e ju sant annars drillar nog fisken iväg rätt fort... haha!
Att fiska är livet!

#16 Robin_jerk

Robin_jerk

Trogen medlem

• Members
  • 186 inlägg

Postad 04 juli 2006 - 19:49

först o främst ska du inte ha för brottom med att handla utrustning.
med de billigaste startseten blir början på flugfiskekarriären bara trist. inget fungerar riktigt.
bästa du kan göra är om du har en flugfiskande kompis som har en hyffsad extrautrustning, följ med honom o träna. låna och träna. fråga om råd.
mitt råd är att du ska sattsa på något dyrare utrustning från början så du inte går på någon nitlott.

om det är havsöring , lax och gädda så kolla på ett enhands klass 9 . det borde vara mest allround för det ändamålet.

är det vanlig öring så är klass 5 eller 6 ypperligt. näbbgädda skulle jag tro du klarar av på ett klass 5/6 också.

förse dig med sjuktafsar o flyttafsar.

mvh/ robin

#17 Snokfiskaren

Snokfiskaren

Trogen medlem

• Members
  • 107 inlägg

Postad 06 juli 2006 - 23:44

tänk på att det kan vara skitutrustning!
Släpp inte veven när du drillar fisken! ;)

#18 pike4life

pike4life

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 33 inlägg

Postad 11 juli 2006 - 09:08

Har själv precis börjat med flugfiske, och ska iväg idag på första turen "med krok på" flugan. Annars har jag bara träningskastat. Men jag köpte ett Ron Thompson set (eller fick det egentligen i julklapp ;))
Och jag har en morbror som är inbiten flugfiskare och har fiskat fluga sedan barnsben, och han kände på spöt, gjorde några kast, och utbrast att han tyckte att det var ett riktigt bra spö...
Så det kan du ju testa, har aldrig svikt mej iallaf. :D

#19 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 11 juli 2006 - 11:14

Tom på Flyfisherman i Järfälla har satt ihop ett instruktionshäfte om flugkast som finns att beställa hem gratis eller hämtas i butiken.
http://www.flyfisher... ... ff251.html

Lycka till med flugflängadet... :-)
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#20 Kakmonstret

Kakmonstret

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 58 inlägg

Postad 15 juli 2006 - 19:48

Hel vetenskap detta :D

Lite tipps kanske om utrustningen. Om du vågar skulle jag tippsa om att låta bli de lågprisade kombo utrustnignarna och i stället runt 1200:- -1500:- i stället. Varför just detta? Jo linorna är det näst heligaste av utrustnignen det kan till och med vara vinst och förlust på bara 100:- klasseran i mellan.

Du frågade vilken lina till respektive fluga. Det finns linor som är flytande men har en frånttapering (sista metern) som är en så kallad sinktipp. Det vill säga ett den delen sjunker. Vill man ha en helt flytande lina tar man bara linfett och vipps så bra det blir.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar