Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Fiskevård

• Vänligen logga in för att kunna svara
10 svar till detta ämne

#1 Hans Balsbo

Hans Balsbo

Medlem

• Members
  • 13 inlägg

Postad 07 juli 2006 - 22:15

Vad menas med fiskevård?.Gäller fiskevård alla arter lika mycket?.Eller gäller fiskevården en viss art till 98%?.Vad är då begreppet fiskevård värt?.Om det inte satsas lika mycket på alla arter?.Som sagt vad är riktig fiskevård?.Finns den?.
  • Mathias gillar detta

#2 Göran H

Göran H

Trogen medlem

• Members
  • 327 inlägg

Postad 07 juli 2006 - 22:30

Fiskevård för mig är att försöka återställa eller bevara ett vattendrag. Dvs det handlar inte om att gynna en art utan skapa ett ekosystem med bra förutsättningar som gynnar hela floran och faunan i ett vattendrag. Det kan handla om att återställa förstörda forsar och lekplatser eller att stödinplantera öring som naturligt ska finnas i vattendraget. Att t ex plantera in regnbåge för att gynna fisketurismen tycker inte jag kan kallas för fiskevård.
Föredrar spinnfiske och trolling efter gädda
´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

#3 Billy Affelin

Billy Affelin

Storfiskare

• Members
  • 1 465 inlägg

Postad 08 juli 2006 - 10:03

Fiskevård för mig är att försöka återställa eller bevara ett vattendrag. Dvs det handlar inte om att gynna en art utan skapa ett ekosystem med bra förutsättningar som gynnar hela floran och faunan i ett vattendrag. Det kan handla om att återställa förstörda forsar och lekplatser eller att stödinplantera öring som naturligt ska finnas i vattendraget. Att t ex plantera in regnbåge för att gynna fisketurismen tycker inte jag kan kallas för fiskevård.

jo så är det, men det kan även vara fiskevård att kalka upp en insjö och plantera ut fiskar som än gång funits där. även inplantering av karp i växtrika sjöar kan vara fiskevård. fiskevård kan också finnas i haet där man fredar områden eller bygger skydd åt fisken. fiskevården skall gälla alla fiskar eftersom alla fiskar är viktiga. När man pratar om fiskevård idag pratar man mest bara om laxfiskar eftersom detta är den ädlaste fiskevården idag och detta tycker jag är tråkigt. fiskevården skall vara ekologiskt tänkande och ar inget med morlal att göra. fiskevård har inte heller något att göra med om man tar hem en fisk till stekpannan(om man bortser från karp) eftersom det är ekologiskt hållbart att ta hem en fisk då och då. fiskevård bygger kanske ganska mycket också på att ge och ta.
Allt fiske är kul så länge det nappar!
sportfiske:sök på Billy affelin på en sökmoror(än så länge). planerar blogg snart...

#4 Hans Balsbo

Hans Balsbo

Medlem

• Members
  • 13 inlägg

Postad 09 juli 2006 - 23:23

Fiskevård för mig är att man inte förstör för andra arter bara för att gynna laxoida arer.Fiskevård måste gälla alla arter.Om man kalkar upp en sjö som varit försurad,så är fiskevård att försöka restaurera sjön och återinsätta de arter som en gång fans i vattnet och inte putta i regnbåge för att tjäna pengar.Jag bor nära en å där "fiskevården" enligt min mening inte varit fiskevård utan den har förstört hela vattensystemet enbart för att havsöring och en del lax skall vandra upp.Det naturliga fallet som fanns blockerades med att gjuta en avspärrning i betong så att alltvatten skall passera igenom den byggda laxtrappan.Vilket har inneburit att det som en gång var två mindre sjöar med ett sund emmellan har växtigen totalt tack vare att det inte är någon genomströmmning i vattnet idag rinner en liten å i det som en gång var en mindre sjö.Dom har gjort forsar i vattnet med dit forslad sten och grus för öringen och flodpälmusslan.Samtidigt som forsar som fanns förut har försvunnit på grund av att det naturliga fallet är avstängt.Hur tänker man?.Är detta fiskevård?.Om man öppnade det naturliga fallet igen så återfår man en del strömmar som gynnar flodpärlmusslan och öring o lax.Nä vissa som sysslar med "fiskevård" borde göra något annat för dom bara gör det sämre i "fiskevårdens" namn.Förr fanns både gädda och andra arter i "sjöarna" jag har inte fiskat där själv på många år då allt är förstört.Tyvärr kan min son som jag fiskar med inte få uppleva det fisket i det vattnet som jag fick uppleva som barn.Och som var grunden till mitt sportfikeliv.Allt detta är förstört i "fiskevårdens namn bara för att rädda havsöringen o laxen.Tyvärr så är fiskevården i sverige enbart till för laxoida arter.Man offrar allt enbar för att de laxoida arterna skall gynnas.Det är så ruttet så det inte finns ord för det.

#5 jiggfiske

jiggfiske

Trogen medlem

• Members
  • 360 inlägg

Postad 10 juli 2006 - 12:13

I en sjö som jag fiskar i bedriver dom eko fiske,dom stöd utsätter gös för alla fiskekorts pengar dom får in under en 3års period, i sjön är allt vad nätfiske heter förbjudet,endast spöfångad fisk får behållas, detta är ett bra sätt att behålla fiskarter dom annars skulle bli näst in till utrotade som inte stödutsättningar fanns.

Billy Affelins förklaring är också ett bra argument för att bedriva fiskevård.

#6 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 517 inlägg

Postad 02 juni 2017 - 22:26

Fiskevård existerar inte. Det går inte att vårda en fisk. Däremot så kan vi vårda vår miljö och inte förstöra rinnande vatten. Eller dina ur och förstöra våtmarker. Eller allt annat miljöförstöring vi håller på med. Att vissa kallar det fiskevård beror på att dom inte vet bättre.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#7 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 738 inlägg

Postad 03 juni 2017 - 08:45

Uff! Vilka vatten fiskar du i??
Klart det det finns fiskevård.
Om du en gång behöver vård. ( blir sängliggande )

Hoppas jag du får hjälp med allt.
Inte bara med mat. Kanske utsläppet dit också.
Så att det kommer på rätt plass!

Samma med fiskevård.
Få väck det som inte ska vara där.
Hjälpa fisken i sjön.

#8 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 517 inlägg

Postad 23 september 2017 - 16:34

Fiskevård är tydligen inte ett ämne som intresserar sportfiskare. Fiske så inihelvete i lekvikar lockar 100 fall fler sportfiskare.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#9 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 25 september 2017 - 10:09

Fiskevård är tydligen inte ett ämne som intresserar sportfiskare. Fiske så inihelvete i lekvikar lockar 100 fall fler sportfiskare.

Personligen anser jag att fiske i lekvikar inte är sportfiske. Jag är även tveksam till älvfisket efter lax och öring som ju definitionsmässigt är ett fiske på lekfisk. Därför fiskar jag efter öring längs kusten.

#10 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 517 inlägg

Postad 25 september 2017 - 20:29

Personligen anser jag att fiske i lekvikar inte är sportfiske. Jag är även tveksam till älvfisket efter lax och öring som ju definitionsmässigt är ett fiske på lekfisk. Därför fiskar jag efter öring längs kusten.

Nja älvfiske är nog inte riktigt om vi pratar levande älv. Du tänker rätt, men det blir fel. Saken är den att vi inte har några (förutom några få) fria älvar i vårt land. Allt är reglerat med dammar och kraftverk. Den fisk som går upp i tex. Dalälven kommer bara till Älvkarleby kraftverk. Och det är lika dant i alla andra reglerade älvar. Där står fisken och stampar mot betongen. Där bland sten å hård ström kan dom inte leka. Så vi har nästan ingen vild stam av öring å lax. Den tog vi död på för länge sedan. Den öring å lax du fiskar vid kusten är de som tas upp och kläms på rom, där smolten sedan föds upp i kar och återutsätts. Så vi fiskar på uppfödd och utplanterad fisk. Den fisken har fel gener och stordelen klarar inte en naturlig lek. Så man kan lika gärna fiska upp skiten. Dom är dessutom inte ens goda att äta längre.

Så jä tragiskt är det i vårt land. Men Miljöpartiet tycker ju att vattenkraften är SÅÅÅ miljövänlig. Synd bara att den tar död på allt levande i den miljön. Men som sagt det är ju miljön dom värnar om och inte det som lever där.

#11 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 067 inlägg

Postad 26 september 2017 - 10:27

Den öring ... du fiskar vid kusten är de som tas upp och kläms på rom, där smolten sedan föds upp i kar och återutsätts. Så vi fiskar på uppfödd och utplanterad fisk

Där har du, dessbättre, åtminstone delvis fel eftersom en rätt stor del av mitt öringfiske bedrivs från gotländska stränder.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar