Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

"ny" metod för gädda

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#21 ~FB~Pike

~FB~Pike

Trogen medlem

• Members
  • 453 inlägg

Postad 16 maj 2005 - 12:45

nån som kan visa mig hur själva krokandet i betesfisken ska se ut? är lite fundersam på den punkten

Jag kör så här...

Stationärt mete:
Liten betesfisk - en trekrok vid ryggfenefästet.
Normalstor betesfisk - en trekrok vid ryggfenefästet och en i munnen.
Riktigt stor betesfisk - en trekrok på sidan av fisken elleren i buken och en i munnen.

Driftande mete/flötestrolling:
Samma som ovan fast med skillnaden att kroken närmast flötet sitter i munnen istället för i ryggen.

Det finns säkert andra varianter. Utgångspunkten är att fisken ska kunna simma så naturligt som möjligt beroende på om man ligger stilla eller flötestrollar.

/Martin

Då kör vi med samma tackling.

#22 henrik p

henrik p

Trogen medlem

• Members
  • 321 inlägg

Postad 16 maj 2005 - 17:40

här hittade jag en sida där dom visade lite med bilder om metoden sink and draw. :P
på menyn på vänstra sidan trycker ni på Rigs och då får ni en lista med olika riggar och där ser i en som heter, SINK AND DRAW DEAD BAIT.

http://www.hooklinks... ... index.html

#23 arcade

arcade

Moderator

• Administrators
  • 1 170 inlägg

Postad 17 maj 2005 - 04:47

Jag och Kapten var ute igår och fiskade gädda vilket för vår del var ett rätt stendött fiske trots jerkbait och test med normalt fångstgivande wobblers och skeddrag. Vi testade även att trolla utan resultat.

Däremot såg vi två gubbar som på håll såg ut att nyttja Sink 'N' Draw och det gav såvitt vi kunde se två gäddor. Det verkade vara i princip det enda som funkade den kvällen vilket gjorde oss intresserade av att testa.

Har en fråga gällande bly. På länken från henrik p ovan ser man ett litet bly. Hur tungt bly bör man ha? Man kanske inte vill ha ett speciellt tungt bly för att betet ska sjunka långsamt?

#24 ~FB~Pike

~FB~Pike

Trogen medlem

• Members
  • 453 inlägg

Postad 17 maj 2005 - 06:27

Precis, jag vet inte exakt vilken tyngd, men börja med 10 gr och se hur det verkar. Sen är det ju bara att justera om det är för tungt/lätt.

#25 henrik p

henrik p

Trogen medlem

• Members
  • 321 inlägg

Postad 17 maj 2005 - 14:39

när jag testade sink and draw så hade jag 10 gram bly. men sen så kanske man ska ha mera bly om det är strömt.
man får testa sig fram vilken vikt man ska använda sig av. :P

#26 Marcus

Marcus

Trogen medlem

• Members
  • 392 inlägg

Postad 17 maj 2005 - 18:24

Börjar inte fisken typ snurra väldigt mycket och hur motverkar man det?

#27 henrik p

henrik p

Trogen medlem

• Members
  • 321 inlägg

Postad 17 maj 2005 - 18:34

om en fisk snurrar går det för fort, precis som när man flötestrollar med strömming.smala fiskar snurrar ganska lätt och behöver mycket mycket sakta fart.
men när jag körde sink and draw så snurrade inte betet ett dugg. och då körde jag med ganska stor mört.
min erfarenhet är att om betes fisken är smal så kommer den att snura och är den lite hög ryggad så kommer den gå ganska stabilt i vattnet. men drar du en stor mört fort i vattnet så kommmer den oxå att snurra. :P

#28 Marcus

Marcus

Trogen medlem

• Members
  • 392 inlägg

Postad 17 maj 2005 - 18:45

Ok, tack så mycket Henke då är det kanske braxen eller ruda man ska satsa de har ju extremt hög rygg.

#29 henrik p

henrik p

Trogen medlem

• Members
  • 321 inlägg

Postad 17 maj 2005 - 18:51

jo det kanske man borde prova! men då blir det svårare att kroka och sedan blir det svårare att kasta ut, utan att betet flyger sin kos. :lol:

#30 ~FB~Perch

~FB~Perch

Medlem

• Members
  • 18 inlägg

Postad 19 juni 2005 - 17:46

Weeee, detta låter helt klart intressant...det blir ett test under veckan...återkommer med storfångstrapporten... :wink: ...hehe

#31 Sir Anders

Sir Anders

Trogen medlem

• Members
  • 374 inlägg

Postad 20 juni 2005 - 05:51

När vi fiskar bottenmete med dödagn efter Gädda och Gös så låter man ju det ligga still.. men är det trögt kan det vara givande att ta hem betet i mellan åt för att skapa lite mer intresse för fisken...Så då blir det ju liknande den metod som beskrivs här ovan... motthugg tycker jag man skall göra precis som vid ismete... direkt!! I allfal om man är på jakt efter stor gädda... En stor gädda tar oftast hela mörten i munnen och då siter kroken vid direkt motthugg.. är det smågädda är risken att man missar den men det är ju nget att bry sig om... Fördelen är att man slipper krokar som sitter lång ner i halsen...
Är det Gös på G så kan man med fördel använda bitar av mört som bete... och enkelkrok...

m.v.h
A

#32 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 526 inlägg

Postad 07 september 2016 - 12:49

Det i den här tråden beskrivna sättet att fiska (som är vanligt förekommande i Storbritannien) och även var vanligt här i landet i spinnfiskets barndom verkar inte ha "tagit" riktigt. Eller är det någon/några som fiskar på det här viset?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar