Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Ibland är det för dyrt att fiska?

• Vänligen logga in för att kunna svara
17 svar till detta ämne

#1 Silver Doctor

Silver Doctor

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 09:06

Fakta
*8 av 10 resor görs med bil.
*Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
*När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
*Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
*Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året.
*När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
*En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.

Tycker du oxå att det är för dyrt?
Skriv då under på denna sidan. http://www.bensinskatteuppror.se/

#2 ~FB~Pike

~FB~Pike

Trogen medlem

• Members
  • 453 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 09:33

Done.

#3 Gabriel

Gabriel

Storfiskare

• Members
  • 1 108 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 09:46

men på samma gång vill man väl värna om naturen ?
Jag tycker inte riktigt det har med fiske att göra ?
Man kan ta sig till de flesta platser utan bil, med hjälp
av kollektivtrafik cyckel eller mindre fordon som moped etc.
Ofta fiskar man itne själv och kan därför kanske kombinera
sina fiskepass, långt bort, med andra som har tillgång till bil
så slipper man ta 4 bilar istället för 1 ?
Bensinpriset måste vara högt annars kommer miljön försämras
kraftigft!Jag skriver inte under!

#4 Elvis

Elvis

Hedersmedlem

• Members
  • 1 109 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 11:26

Uhm.. egot säger att jag vill ha billigare bensin, men njae.. jag skriver inte heller under. :?

Samma sak med rökningen, jag röker själv ibland på krogen, men tycker det är bra att det förbjuds här nu.

Spritskatten däremot.. Skriver jag under på nolltid! :wink:

#5 Marcus

Marcus

Trogen medlem

• Members
  • 392 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 15:57

jag tycker personligen att det är lite sjukt att så många fortfarande kör med bensin särskilt nyköpta bilar där man har stor chans att välja nått miljövänligare. Fast å andra sidan tycker jag synd om de som kör väldigt lite eller som absolut inte har något annat alternativ men jag kan nog tyvärr inte skriva på, sorry :roll:

#6 Lincoln

Lincoln

Hedersmedlem

• Members
  • 1 047 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 16:02

jag tycker personligen att det är lite sjukt att så många fortfarande kör med bensin särskilt nyköpta bilar där man har stor chans att välja nått miljövänligare. Fast å andra sidan tycker jag synd om de som kör väldigt lite eller som absolut inte har något annat alternativ men jag kan nog tyvärr inte skriva på, sorry :roll:

Alla har inte tillgång till etanol i sina hemstäder, och diesel är en större miljöbov än bensin, många fler gifter i diesel.

#7 Marcus

Marcus

Trogen medlem

• Members
  • 392 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 16:09

jo, det stämmer att diesel inte är nått bra alternativ och jag sa bara att jag var sur på de som bor i städer och har en MÖJLIGHET att använda annat och för dem finns det ju massor utav bra alternativ såsom vätgas, elekricitet, naturgas m.m. Sedan finns det ju bilar som fungerar till både bensin och miljövänligare alternativ och då kan man ju använda det miljövänliga alternativen så ofta man kan.

#8 Lincoln

Lincoln

Hedersmedlem

• Members
  • 1 047 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 16:12

Då kommer nästa problem. Alla har inte råd med en sådan bil utan åker i en äldre bil. Höjer man då bensin-skatten gör man med största säkerhet bara oss svenskar fattigare för dom flesta är beroende av att åka bil så det är bara att betala. Tycker skatten är på tok för hög.

#9 Marcus

Marcus

Trogen medlem

• Members
  • 392 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 16:34

nä men som du kanske såg så menade jag framförallt de som köper nya bilar och då har möjlighet att välja och så himla mycket mer kostar faktiskt inte en sådan bil!!!

#10 Lincoln

Lincoln

Hedersmedlem

• Members
  • 1 047 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 17:04

Jo jag förstod det.. Ville bara påpeka att det ändå kommer ta lång tid, och sen ska du veta att oljebolagen har ett och annat finger med i bilinustrin, vart det leder förstår du ju själv. Annars kanske det där med miljövänligare bilar vart stort redan idag.

#11 Mårten

Mårten

Trogen medlem

• Members
  • 329 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 17:15

gammelgubben köpte en Volvo S60 bi-fuel, dvs med både gastank och bensintank. Kör han med gasen så kör han för 5 kr milen. Så det finns ju alternativ om man inte gillar bensinpriset!

#12 Marcus

Marcus

Trogen medlem

• Members
  • 392 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 17:32

Jo jag förstod det.. Ville bara påpeka att det ändå kommer ta lång tid, och sen ska du veta att oljebolagen har ett och annat finger med i bilinustrin, vart det leder förstår du ju själv. Annars kanske det där med miljövänligare bilar vart stort redan idag.

Jo det stämmer nog, där är vi faktiskt överens :P :wink:!!!

#13 Mårten

Mårten

Trogen medlem

• Members
  • 329 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 17:41

Jag kan ju inte påstå att jag skrattar mig harmynt varje gång jag tankar upp bilen, speciellt inte eftersom att jag bor ute på landet och måste ha bilen dagligen. Men det finns ju faktiskt större och viktigare saker än min privatekonomi så därför skriver jag inte under på någon sänkt bensinskatt. Vid nästa bilbyte så blir det en modell med möjlighet att köra med både bensin och någon miljövänligare (billigare) alternativ.

Trots allt så är det ju så att om vi fortsätter med bensindrivna bilar i all evighet så kommer det inte att finnas någon fisk kvar att ta bilen till för att fiska upp.. :wink:

#14 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 17:55

Om bensinpriset är för högt????
De borde anmälas för grovt rån tamigfan.
Tycker verkligen synd om folket i glesbygden som ej har något annat val än att betala.
Alla har ej råd att köpa nyare,miljövänligare alternativ även om de gärna viljat.
Om staten är ute efter att minska avgaserna med bensinskatten så kan man fråga sig varför det är så dyrt att åka tåg? Dyrare än att åka bil samt flyga på vissa sträckor dessutom.

Ja, nu vet jag :idea: Om staten höjer bensin/dieselskatten med ytterligare 10 kr så kan de ju säga att det faktiskt är billigare att åka tåg än bil! :lol: :lol:
Tid är fisk

#15 Silver Doctor

Silver Doctor

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 18 maj 2005 - 19:05

Det som jag tycker är riktigt sjukt är att man får betala momsen på bensin+bensinskatt.

#16 kal_erixon

kal_erixon

Trogen medlem

• Members
  • 169 inlägg

Postad 19 maj 2005 - 19:34

jag tycker man borde subventionera bra saker!

#17 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 02 juni 2017 - 22:06

Jag tycker det är skit bra med 10 kr skatt och 15 kr moms per liter bensin. Så att vi som förbrukar några liter ( ligger själv runt 6-7 tusen i mån) är dom som skjuter in ansenlig summor pengar som kan gå till miljöåtgärder. Men som vanligt så dom som skriker mest och snyftar över den dyra bensinen oftast inte gör av med mer än nån tusing i månaden.

Nä det ska kosta å leva och den som inte har råd får väl låta bli. Jantelagen och jämlighetstänk att ALLA måste kunna fiska är nått jä.... kommunisttänk som sportfiskeförbundet försökt pränta in i fiskesverige. Det kostar att fiska, och det måste det göra. Ju dyrare desto färre blir vi vilket ger miljön chans att återhämta sig. Helst borde vi ha statligt fiskekort, som jaktkort som kostar sådär 5-10000:- så blir vi av med nån miljon lekfisksabbotörer.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#18 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 134 inlägg

Postad 03 juni 2017 - 08:13

Enig!!! Upp med oljeprisen!!!
Bygg mera riggar i Norge. Massa arb i nordsjön.
Hoppas oljeprisen når upp till gamla priser 150dollar fat!!

Då är det lättare i löneförhandlingarna också.
Kanske jag klarar 1 mil i året. ( inte långt kvar )
Så kan jag åka till swe och handla billiga fiskegreier.

Kanske jag åker till swe på fiskesemester.
Hyr hela älven eller en sjö.
Så slipper ni att tänka på det!!!

Skämt slut!!!!
Är inte enig med det,att greierna ska bli dyrare.
Men att ni kunde ha statskortet,det är jag enig i.
Pengar som går till fiskevård är bra. ( finns i Norge )

Att miljöet blir sämre??! Det får stå för deg. Vet inte vad du gör på fiskeplatsen??
Annars tror jag det går bra.
Alla har råd att fiska!! Finns massa billiga greier som tur är.
  • rolfis gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar