Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Flätad lina + gammal haspel = katastrof

• Vänligen logga in för att kunna svara
16 svar till detta ämne

#1 Ducks

Ducks

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 12 mars 2007 - 20:01

Är en inbiten multiplikatorrullefantast, övergick till denna typ av rulle för 20 år sedan. Dock har jag dammat av en gammal cardinal 754, ska användas med lätta beten för havsöring. Fyllde rullen med 0.18 flätad lina. Till min förvåning så går det inte at kasts över huvud taget. Brassar man på i kastet blir det megatrassel, den utlöpande linan drar med sig uppspunnen lina från spolen. Trodde att jag kanske hade spunnit på lite för mycket lina, men efter det att jag kapat av en del så uppstår detta fenomen fortfarande.

Klarar inte gamla rullar av spunnen lina? Har jag missat något i utvecklingen av haspel?

#2 jerkaren

jerkaren

Avstängd

• Members
  • 1 102 inlägg

Postad 12 mars 2007 - 21:07

Det brukar av min ärfarenhet bero på linuppläget. Jag skulle rekomendera att köpa en ny

#3 Hakon

Hakon

Trogen medlem

• Members
  • 163 inlägg

Postad 12 mars 2007 - 21:37

Har en kompis som har kör med en gammal cardinal (säkert 20 år) och flätlina. Han har använt den en säsong utan några problem. Så det funkar i hans fall i alla fall. Men visst tenderar flätlinan att skära in mera än nylon/mono på en haspel, så säkert är den mera känslig för betesvikter och liknande...

#4 Sinni

Sinni

Hedersmedlem

• Members
  • 1 470 inlägg

Postad 12 mars 2007 - 23:13

Har haft samma grej med en av mina gamla rullar,,Trodde det var fel på rullen och slängde skiten

#5 Sacul

Sacul

Trogen medlem

• Members
  • 384 inlägg

Postad 13 mars 2007 - 17:23

Flätlina kräver bättre linuppläggning än nylon. Därför bör man använda bättre rullar och bättre linor. Håll dig till din multi. Går att trimma så den kastar beten under 10g. kolla här www.utreel.com
Säljs också på sportfiskeboden.

#6 Niklaser

Niklaser

Trogen medlem

• Members
  • 156 inlägg

Postad 13 mars 2007 - 19:21

Ber om ursäkt för ett dumt meddelande

#7 mikeee

mikeee

Nykomling

• Members
  • 1 inlägg

Postad 13 mars 2007 - 19:57

Jag lade på min första flätlina, som var dyyyyyr, på en cardinal 4 från typ 1987. Linan fastnade i mellanrummet vid lintrissan. Jag lämnade in rullen på service. Dom sa att linan var för tunn för rullen, det var 0.15 tror jag. Det var inte lika stora krav på presicion då. Synd, det är snäckväxel på 4:an. Bättre än några av dagens rullar tycker jag.

#8 jerkaren

jerkaren

Avstängd

• Members
  • 1 102 inlägg

Postad 13 mars 2007 - 21:09

Jag tror inte linupplägen var lika noga då. För till gäddfiske behövde man ju 0.30-0.40mm nylon då.

För er som inte vill lägga ut för mycket pengar kan jag ju nämna att okuma har biliga hasplar med väldigt bra linupplägg

#9 Ducks

Ducks

Nykomling

• Members
  • 2 inlägg

Postad 13 mars 2007 - 21:20

Hm, ok, rullen har en tendens att valla linan en aning vid top och botten av spolen, är nog det som är problemet.

Flätlina kräver bättre linuppläggning än nylon. Därför bör man använda bättre rullar och bättre linor. Håll dig till din multi. Går att trimma så den kastar beten under 10g. kolla här www.utreel.com
Säljs också på sportfiskeboden.

Absolut så går det att trimma rullen, dock tycker jag starka vindar och beten under 15 gram kan vara ansträngande med multiplikatorrulle vid kustfiske efter öring. Sen finns det en fördel till faktiskt med haspel, man blir inte våt om händerna lika lätt som med fiske med min multiplikatorrulle där vattnet droppar ner på händerna hela tiden.

Sen har jag nästan inte alls fiska med haspel på 20 år vilket gör det lite roligt…

#10 jerkaren

jerkaren

Avstängd

• Members
  • 1 102 inlägg

Postad 14 mars 2007 - 06:15

haspel rulle är egentligen mycket mer teknik en på en multirulle. Jag använder haspel rulle till och jerka med men har också en multirulle till det. Jag tycker mer om haspel

#11 Tobbeffs

Tobbeffs

Storfiskare

• Members
  • 2 601 inlägg

Postad 15 mars 2008 - 08:45

Jag kunde inte heller ha flätad på min gammle haspel...den trasslade

#12 Fiska fiskar

Fiska fiskar

Trogen medlem

• Members
  • 186 inlägg

Postad 15 mars 2008 - 10:27

Det här var spännande, jag har en sedona ul som har presis det omvända beteendet. Man fick byta lina istort efter varje fiske tur om den enns höll en tur. Bytte senare till 0.10 fierline och det blev mycket bättre men den är ju långt i från bra ...

#13 Kpt. Haddock

Kpt. Haddock

Trogen medlem

• Members
  • 180 inlägg

Postad 15 mars 2008 - 10:49

haspel rulle är egentligen mycket mer teknik en på en multirulle.

Hur menar du då?

Edit: Såg nu att han var avstängd.....
Du har väl inte glömt att klicka idag? http://www.ettklickforskogen.se/

#14 5500ca

5500ca

Fiskegalning

• Members
  • 570 inlägg

Postad 15 mars 2008 - 11:16

Är en inbiten multiplikatorrullefantast, övergick till denna typ av rulle för 20 år sedan. Dock har jag dammat av en gammal cardinal 754, ska användas med lätta beten för havsöring. Fyllde rullen med 0.18 flätad lina. Till min förvåning så går det inte at kasts över huvud taget. Brassar man på i kastet blir det megatrassel, den utlöpande linan drar med sig uppspunnen lina från spolen. Trodde att jag kanske hade spunnit på lite för mycket lina, men efter det att jag kapat av en del så uppstår detta fenomen fortfarande.

Klarar inte gamla rullar av spunnen lina? Har jag missat något i utvecklingen av haspel?

Hej! Du råkade väl inte tvinna den nya linan när du la på den på rullen? Flätade linor är mera kännsliga för lintvinning och det kan vara lätt hänt ?
Just när det gäller flätad lina så uppför dom sig väldigt olika beroende på hur dom är tillverkade och av vilket matrial linan är gjord av! Så bara för att inte den flätade linan du testade fungerade okej så kan det mera ha berott på den just den specifika linan inte passar til kanske just haspelrullar? Jämfört med homogen nylon lina så flexar eller töjer sig inte en flätad lina alls på samma sätt och blir mera beroende på att linan är lagom sträckt hela tiden när den ska läggas på spolen under invevningen så det inte bildas lösa linvarv mellan linlagren på spolen! Väldigt mjuka flätlinor som typ Spiderwire Stealth har när den är helt ny ett tunnt ytskickt (coating) och när det har slitigs bort vilket går rätt snabbt så blir den linan väldigt mjuk och mer lik en sytråd och tappar helt ett det så kallade "rullminnet" . Samt att den suger upp mycket vatten! Haspelrullar fungerar bättre om just linan har detta rullminne! Att linan har en viss spänst så den själv vill haspla av spolen. Och eftersom den vanliga nylon linan är lite töjbar så spänner sig den själv när den läggs på spolen under invevningen och blir inte lika kännslig om linan inte är lagom sträckt hela tiden när man vevar in den! Prova tex en flätlina som är av typ PP vilken är lite mera spänstig. Jag har provat rätt många olika linor och på både äldre och nyare rullar och det är stor skillnad på just vilken lina man använder!Sen finns det ju såklart en del rullar som har just en dålig eller sämre linuppläggning än vissa andra rullar!=( Den vanliga homogena nylon linan funkar bäst på alla rullar tycker jag men sen den biten om styrkan och kännslan å kontakten med betet som en bra flätad lina ger det fixar ju inte en nylonlina alls lika bra än så lange iaf! =)
Da capo ?

#15 Foo

Foo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 inlägg

Postad 21 mars 2008 - 14:00

........ Prova tex en flätlina som är av typ PP vilken är lite mera spänstig. Jag har provat rätt många olika linor och på både äldre och nyare rullar och det är stor skillnad på just vilken lina man använder!

Gissar jag rätt om du med PP menar PowerPro? Jag har själv testat flera olika märken och typer. Vet inte om det är inbillning men när det gäller mindre haspelrullar och tunna linor så fungerar PowerPro jättebra för min del.

Lycka till med vårfisket!
/Foo

#16 5500ca

5500ca

Fiskegalning

• Members
  • 570 inlägg

Postad 21 mars 2008 - 14:26

Hejsan! Jo PP = Power Pro.=)
Da capo ?

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 366 inlägg

Postad 11 mars 2018 - 09:29

Jag har nu fyllt några gamla haspelrullar med olika moderna linor för att testa.En D.A.M. Quick 3000 fick 50 lbs PowerStrike, dess lillebror 2000 fyllde jag med Fladen Maxximus Braid 0,20 mm (40 lbs). Dessa rullar kommer att sitta på mina tyngre gäddspön. Så spolade jag Nanofil 0,193 mm på en Cardinal C5 och en C4 (som oftast är med på mina bompass efter silver). Alla dessa rullar har lintrissor som ska klara det (wolframkarbid på D.A.M.-rullarna och något keramiskt material på cardinalerna). Alla rullarna har aluminiumstativ, urstarka snäckdrev och robusta backspärrar så de borde klara av de stumma linorna. Hur det lirar med linuppläggningen, som  är av gammalt snitt, återstår att se.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar