Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

whorkens fiskedagbok - Ismete återigen

• Vänligen logga in för att kunna svara
1362 svar till detta ämne

#21 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 01 maj 2007 - 12:27

gött!!

#22 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 02 maj 2007 - 20:01

Den gälls inte Peter!!

Du vet hur reglerna lyder hahaha... :D Kan ju inte gå ut och fiska när jag sitter i skolan och förvänta dig att den ska räknas... ush fy dig...;)

När ska vi ut till Lindvallska?? När kommer du till Kna igen??

Jag har glömt ställningen, jag vet att det stod 5-5 i slutet på onsdagen när du tog din första jerkgädda och jag mina 2 (nästan 3 ;)) UL-gäddor

Nicke

#23 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 04 maj 2007 - 11:14

Tjenare nicke! :D

Nej, den sista gäddan gälls inte. Din fegis, räknar vi ihop totalvikten på gäddmadamerna som jag dragit upp på sistone blir du väl lite gråtfärdig :D

Ställningen står 9-5, biatch :D

För övrigt har jag hittat ett litet UL-set i källaren hos Cicis föräldrar, så nu jävlar är det game on :)

Jag återvänder till knau på lördag eftermiddag, då ska jag lätt ut och fiska. Skaru med?

Namnet_jeppe: Det rekommenderar jag skarpt. Få tag på en Buster jerk Tånglake, den är röd/svart med ett litet blixt-liknande mönster på sidorna, orange "mage".. Det är en flytande jerk.

Har fått så sjukt mycket fisk på den på sistone, lacken är nästan helt sönder.

[Andreas]: Ja, jag kan bara instämma.. Det är dessutom det absolut roligaste sätt jag fiskat gädda på någonsin, till och med med resultatet borträknat...

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#24 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 04 maj 2007 - 17:08

okej tack för tipset:P ska jag göra:P men du skulle inte komma på mässan va??:(

#25 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 05 maj 2007 - 22:40

märkligt, för jag tror att jag svarade här innan...

Iallafall; Jeppe: jag kommer att jobba på Villa Björkhagen, campingen precis vid Elmia under Game Fair, så jag springer säkert över någon dag.

#26 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 06 maj 2007 - 17:52

Ikväll blir det nog att ge sig ut igen, har inte luktat gädda på ett par dygn nu..

Dock sviker ju alla så det blir ensamfiske och det är fan aldrig riktigt jätteskoj...

jaja, det löser sig, rapport kommer senare.

#27 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 06 maj 2007 - 19:32

Jaja... 9-5 kan jag leva med...

Hur går det på Borrefronten då ;) haha 6-0 Beyatch!!

Och UL vobblern som var sååååå giftig som gäddan tog är utbytt mot en sprillans ny. Game on right back at ya beyatch.

När projekten är inne på torsdag tar vi en heldag någonstans. Dock ska jag hem till skåneland på fredag. Efter det slipper du vara själv... ska jag hålla handen också lille ponken??

För övrigt kan jag medela att Näbborna är på väg hit, Farsan skickade sms imorse och sa att han tagit 8. Dags att damma av flugfisket kanske :)

Ha det

/nicke

#28 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 06 maj 2007 - 21:17

Jahapp, jag var ute en kortis ikväll också, och förutom ett riktigt fint vak som jag tror var en massiv abborre så blev det ... ingenting.

Inte minsta hugg.

Jag är dock tokförbannad på att jag slängde bort min tånglake, får garanterat införskaffa mig en ny.

Nåja, som nicke ovan här har sagt så är det snart dags för en tur neråt skåne, tänkte presentera mig för Skånegäddan också. Trevligt ska det bli!

#29 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 07 maj 2007 - 22:18

Härlig kväll i skärgården med Nicke.

Åkte ut på kvällskvisten vid 18.30-tiden. Målet var att känna lite på näbbgäddorna, och vi planerade fisketuren vi ska ta neråt Skåne i helgen, äntligen ska jag få prova riktigt öringfiske och en P&T-sjö dessutom.

Iallafall.

Vi började fiska av en nacke som vetter ut mot öppet hav som har gett näbbor innan, jag har aldrig fått upp någon, de har alltid lossnat, dom små asen. Efter en halvtimme hugger det till, och jag får till ett hyfsat mothugg som faktiskt krokar näbban. Efter en liten fajt landar jag det fulsnygga lilla djuret;

Postad bild

som när jag fått bort kroken börjar nafsa mot mig. Vilken best! :P

Postad bild

Det var blåsigt, men det var förbannat vackert och jag vet att jag kommer att sakna denna utsikten något brutalt när jag väl flyttat till Jönköping...

Postad bild

Efter ett tag blev blåsten lite för mycket, så vi började köra hemåt, men fastnade vid Tjurköbron där vi fiskade lite sill istället, det blev 19 sill efter tjugo minuter, sen tröttnade vi. Skönt att värma upp sig på en kopp te när jag kom hem.

#30 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 08 maj 2007 - 18:02

gött:P mm här i jkpg finns det inte så mkt fiskeställen:( men de finns några:)

#31 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 08 maj 2007 - 18:42

jorå, jag vet nog att ni har en hel del lovande sjöar. Flickvännens morbror lovade mig en tur på Ylen och Nätan, och så ska jag försöka klippa min första gädda i Kåvasjön.. Det finns massor, men man måste ju ha fiskekort överallt.. är bortskämd med havet.

#32 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 08 maj 2007 - 18:47

Ännu en stund nere vid Gräsvik idag igen.

Denna gången tog jag mig in till fiskebutiken och inhandlade ett abborrmeteset, ja, jag är noob. Kom fram till bryggan och insåg att jag inte hade någon bytesfisk, en petflaska med kapad topp fick duga med lite bröd i och flaskhalsen nerstucken för att skapa en liten fälla.

Tio-tjugo minuter senare hade jag två löjor och bestämde mig för att försöka mig på en liten abborre. Det tog inte mer än en minut förrän löjan träffade vattenytan förrän jag landade säsongens första,

Postad bild

här sedd med en morakniv som referens. Ingen jätte, men en abborre. Drog en till, men den fick studsa tillbaka, den stora var utlekt, troligen då det varken fanns mjölke eller rom i - hurra! fler abborrisar nästa år.

I övrigt var det skitväder, regn ömsom sol och två små otroligt nyfikna tjejer i 7-årsåldern sprang runt och frågade om det fanns val vid bryggan och om man kunde äta delfiner. gah.

Trevligt med lite mete dock, det känns lovande inför säsongen.

#33 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 09 maj 2007 - 19:36

Snart bärs det av söder man!!! torsdag imorn... =) sen är det fredag!!!!!!

Och full rulle på Näddefronten, inte helt omöjligt att lura en fin Havsöring men vi får se. Får se om vi inte kan lura en båge eller två på vägen upp igen, söndag.

Ska bli kul detta vilket som. =)
peace!

//nicke

#34 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 09 maj 2007 - 19:56

mm du måste fiske i landsjön i kaxholmen me det finns många stor gäddor där:)

#35 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 13 maj 2007 - 22:01

Tanken var att jag skulle få ta min Salmo-oskuld i helgen, men så blev inte fallet. 76 näbbgäddor och tre gäddor blev det istället.

Vi åkte ner mot Ystad på fredagen, runt lunchtid. När vi kom fram slängde vi in väskorna hos Nickes föräldrar och slängde in vadarna och spöna i bilen och tutade iväg till ett rev som ligger precis ute vid Ystads hamn, "Engelskan" som de kallar det.

Första gången jag vadar, men det gick utmärkt. Vanliga kallingar, långkalsonger, byxor, raggsockar, t-shirt, longsleeve, två tjocka tröjor och en regnjacka + keps. Jag frös absolut inte.

Efter de första 4-5 näbbgäddorna började det regna och det slutade inte på hela kvällen. Vi slutade fiska efter de första 20 näbbgäddorna och åkte hemåt för att få lite käk och sova.

Lördag morgon gick vi upp tidigt för att åka och besiktiga Nickes finfinfina mustang -66:a, och stack sedan ut för ännu en session med näbbgäddefiske, och siffrorna sprang iväg rejält. Nicke slutade på 26 näbbor och jag på 45. En vägde hela 750 gram, personligt rekord.

på eftermiddagen var Nickes bil såklart en del av en cruising med massa klassiska amerikanare, fint som fan.

Iallafall.

Idag, söndag bestämde vi oss för att åka ut och testa en P&T-sjö i Ystad-trakten, Tunbyholmssjöarna. Vi tog en titt på den stora sjön där det finns gädda, karpfiskar och abborre och liknande och insåg att man absolut behöver båt för att fiska effektivt.Vass och gungfly runt hela sjön, i stort sett. Den lilla sjön ser mycket bättre ut och ska innehålla ett rikt bestånd av regnbåge, tror vi.

Efter tre timmars fiskande har vi fått upp tre gäddor. Punkt. Nicke får till slut ett hugg på en fin regnbåge, en fin fisk på kring kilot. Jag får ett fint hugg men fisken sliter sig över ytan, i en fin båge. Synd.

Priset var högt för sjön, 150 kronor mot 100 förra säsongen. Det var mycket näckrosor och annan växtlighet under ytan vilket gjorde sjön rätt svårfiskad dessutom. Inte riktigt värt pengarna.

Snart tar vi en annan p&t-sjö, och då SKA jag äntligen få ta min första båge.

#36 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 22 maj 2007 - 15:33

Provade min nya sänkhåv (tack, svärfar!) och drog raskt upp ett 20-tal löjor som agnades (en efter en) på trekrok och sänktes ner till de randiga jävlarna vid botten.

Efter två timmars fiske hade jag landat fyra galanta abborrar med snittvikt kring 300 gram med en topp och ett nytt personbästa på 750 gram!

Flickvännen Cici följde med ner också, det var nästan det roligaste faktiskt. För mig är det bra att min tjej hänger med när jag vill utöva min hobby, det är otroligt praktiskt.

Nu ska jag ut och ge borren en match igen!

#37 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 22 maj 2007 - 20:31

grattis du får ju hur kt som helst nu :P

#38 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 23 maj 2007 - 14:21

Ja, men ingen storgädda... Fick en liten gäddpinne igår på kanske 300 gram, men det räknas knappt...

Har inte riktigt ork att ge mig ut just nu..

#39 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 23 maj 2007 - 23:43

Snacka om fiskelycka och -olycka

Ikväll gick jag och Chris ner till bryggan för lite mete och skitsnack, i väntan på Champions League-finalen senare på kvällen. Två svep med sänkhåven och så hade jag en hink löja att bottenmeta abborre med, så jag tacklade på spinnspöet åt chris så att han hade något att sysselsätta sig med medan jag jerkade lite.

Två utkast senare är det dött på metet, men vid tredje utkastet dyker flötet helt plötsligt med en rasande fart. Efter en kort liten fajt med lite bottenrus landar vi en fin abborre kring 700 gram återigen, vackert byggd med en fin ryggfena. Bilder kommer vid ett senare tillfälle. Chris är så glad så och agnar på en löja till, dänger ut metet och jag hör ett distinkt knakande ljud. Jag frågar vad det kom ifrån, och han tror att det bara var ett av kulsänkena som kommit åt spötoppen, men när han rycker till i spöet knäcks toppdelen på mitten, rakt av. Jag tar det med ett litet leende, för spöet var gammalt och hade gjort sin plikt, rullen gick sönder igår i ett bottennapp, då slirbromsen gick åt helvete och jag bestämde väl redan då att ett nytt spinnset ska inhandlas. Jag lutar åt en Shimano-rulle i 2000-klassen, men vi får se.

Iallafall, jag knöt fast bottenmetet vid ett toppknutet 4.10-meters metspö (ni vet, ica-maxi-modellen med tillhörande metrev för 69:-) och chris kunde fortsätta sitt mete med flera fina borrar i lite mindre storlek.

Jag jerkar vidare med en Buster Jerk, abborrfärgad med gul mage när det suger till rejält och jag suckar till djupt inför utsikten att rensa trekrokarna från nästa laddning blåstång och snorgrönt sjögräs, men känner helt plötsligt två enorma sug och en rusning av sällan skådat slag tar fart i slutet av linan. Gäddan sliter iväg 15-20 meter lina och är på väg under en brygga när jag till slut tar kontrollen och drar åt slirbromsen, vilket inte hindrar den nämnvärt. Jag börjar pumpa så smått och justerar slirbromsen till ännu mer tryck och sänder samtidigt en tacksamhetsbön över den kloka fiskehandlarn som spolat på 0.36 eller 0.40-lina på min stackars Okuma SL som sliter som ett djur.

Gäddan siktar rakt mot botten, tjurrusningarna avbyter varandra, men till slut är damen så trött att hon bara ligger vid ytan och pustar, och chris får ögon stora som tefat. Han ringer även Nicke som jag vill ska se det här monstret, då han sitter på skolan instängd i ett rum med klasskamrater som skriver projekt. Han kommer nerspringande och tar snabbt kommandot, fram med sax och en pinne för att hålla uppe gapet. Efter en lite krånglig avkrokning konstaterar vi att det är ännu ett personbästa på gädda som pinnar iväg bortåt 8-kilosstrecket, ett tjockt riktigt präktäkta gäddsvin från Karlskrona.

Till sist tänker jag avsluta det här med att konstatera att mina topp-fem önskesaker just nu är en digitalvåg, ett måttband, en stoooor peang med långt handtag, en landningsmatta och ett nytt jerkspö, då det främre handtaget spruckit mitt i skumgummit, rakt över :? värdelös kvalitet.

Nu ska jag pusta ut lite och mysa över minnet av en tung gäddmadam i famnen...

#40 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 24 maj 2007 - 09:38

Ännu en dag med fett högtryck!! Ikväll SKA vi ut och fiska. Projektet är inne (äntligen, inget tack till patrik då jag misstänker att micha fixade det) men men. Så ikväll ska vi ut och fiska. Jag kommer ner till bryggan vid 20såret hoppas jag.

Ha det!!

Jag ska ta med ett alternativ till landningsmatta ikväll... utifall att..;) du verkar vara hopplös på att dra stor fisk när vi inte har grejor till det..hehe

Ps. Tack för PMet. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar