Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

whorkens fiskedagbok - Ismete återigen

• Vänligen logga in för att kunna svara
1362 svar till detta ämne

#41 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 24 maj 2007 - 09:48

Grattis och bra skrivet! :D

Hamnade i samma sits som du med våg. Köpte en digital för någon månad sedan.
Så smidigt istället för dom här fjädervågarna som blir rackiga efter nått år.

Ett tips att fånga löja är att köpa ett kastnät. Enormt effektivt! Ser man fisken är det bara
att hiva iväg nätet. Eller så kastar man bara ut det, det brukar alltid ge några löjor! :)

#42 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 28 maj 2007 - 12:27

Just nu behöver jag verkligen inte ett kastnät, sänkhåven fungerar utmärkt nu när jag utvecklat en teknik.. Släpper ner den från en brygga och "trålar" mellan 1 och 1½ meters djup. Brukar funka perfekt :)

Digitalvåg är absolut på önskelistan...

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#43 Kryckan

Kryckan

Fiskegalning

• Validating
  • 723 inlägg

Postad 28 maj 2007 - 14:03

Köpte mig Berkleys Digitalvåg i höstas.. Är riktigt nöjd med den faktiskt. Ska jag klaga på någonting, är det att den absolut inte är vattentät.. Funderar på att täta den med genomskinligt silikon.

Att jag dessutom fick den för billigt var ju bara en bonus! :P

Grym fiskedagbok förresten!

#44 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 29 maj 2007 - 11:40

Tjena kryckan! Tack för tipset, en digitalvåg är nog att rekommendera snart, ska bara vänta på att första sommarjobbslönen trillar ner på kontot, CSN-s pengar i maj blir ingen tjock av; 3650 kronor ...

#45 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 29 maj 2007 - 14:04

Whork: nu har jag äntligen slagit ditt pb :) jag fick en gädda på 11 kg här kommer en bild :)Postad bild

#46 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 31 maj 2007 - 19:19

jävlar! härligt jobbat dude, ser ut att vara en riktigt fin krokodil :) I morgon ska jag ner på stan, köpa nya tafsar och kanske någon ny jerk.. :)

Var tog du det där monstret? :)

#47 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 31 maj 2007 - 19:43

tack! :) Bor du i jönköping nu? jag tog den i rasjön som ligger i bonstorp :)

#48 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 02 juni 2007 - 22:06

sedärja!

yep, nu bor jag i jkpg :)

#49 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 02 juni 2007 - 22:20

Tjenar man! Hur är läget i Jkpg?? Var nere på bryggan igår efter en lång dags tentaplugg :S och drog en sjysst borre på UL vobblern. knappt 400gr men fin. Köpte ett abborrmetarset på magasinet. Ska ner igen efter sista tentan (måndag och sista på lördag) och kolla på antingen nytt 9" + rulle eller jerk. Har inte bestämt mig än... sen är det en liten penga fråga också...

... men men vi får se.

Ha det gott mannen!!

PS. Jag missa att ge tillbaks din WACOM bräda... sorry man, om du vill dänger jag iväg den i posten men det är kanske inte heller en bra ide. Om inget annat får du hojta till nästa gång du är nere i kna så ska du få den då.

Peace!
//Nicke

#50 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 04 juni 2007 - 13:20

ok, gött har du fiskat nåt här i jkpg då?

#51 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 06 juni 2007 - 17:28

Jeppe: idag var vi uppe i Klämmestorpsdammen en sväng och blötte en lina, var helt dött dock. Tror det beror på ~25 grader i luften + kvavt som fan. Verkar som om det ska regna lite nu, det kan bli trevligt i morgon...

Annars har jag inte supermycket tid över för fisket, men jag tänkte ta mig en sväng nerom Munksjön om ett par dagar. Kaffetermos och mackor med sig så man slipper åka hem när det roliga börjar ;) Hör av dig om du vill ha sällskap någon dag :)

Nicke: Jag skulle absolut satsa på ett 9"-spö till att börja med, jerkfisket kan vänta. Jag ska leta rätt på ett erbjudande de hade på sportfiskebutiken här uppe i jkpg, så ska du få se på schyssta grejer. Prisuppgifter kommer på MSN om ett par dagar, när ComHem har slitit ut sin överdimensionerade tumme ur sitt förkrympta rövhål och skickar mig modemet så jag kan surfa hemma.. Just nu sitter jag hos Cicis syster och har inte koll på någonting alls :)

Peace!

#52 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 07 juni 2007 - 07:16

Whork a de ska jag göra :) okej vad synd :( men själv var jag i landsjön me pappa i våran båt. vi fick 2 gäddor på 4 kg och 2 på 1,5

#53 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 07 juni 2007 - 14:05

Sedärja.. Landsjön ska vara riktigt het har jag hört.. jag har idag sprungit ner till jocke och gänget och införskaffat ett par jiggar, ska ge mig på lite gösfiske ikväll eller i morgon.. Får se när jag orkar, sprang runt som en jävla idiot idag i stan, gick vilse och allt.. :)

#54 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 07 juni 2007 - 20:20

haha okej :P du har la bott typ i göteborg. hehe då e ju jkpg som att hotta i din egen ficka hehe :P skoja :P ok var ska du fiska gös nån stans då? jag ska ut på lörda kväll. troligt vis i rasjön eller nätan.

Ps. ska du trolla gös köp en Nils Master med blå rygg vit mage och lita orangt vid munnen. jag har fått hr mkt som helst på den :P

#55 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 07 juni 2007 - 20:40

Näe fan, jag är från Karlskrona.. 23 mil söderut. :) Det är en pissliten stad, så jag är lite .. överväldigad. :) Tack för tipset, men jag ska försöka mig på att jigga upp dem...

#56 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 07 juni 2007 - 20:56

hehe okej :P då blir det svårare och hitta här ju :P ok :) skit fiske på dig som man säger :)

#57 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 07 juni 2007 - 21:09

Detsamma lille man..

förresten, du som vet; kan man fiska från land i Landsjön?

#58 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 07 juni 2007 - 21:17

de går väll fiske från land men de e inget jag skulle tipsa om.

anledningar:
1. mkt sjögräs och vass
2.svårt och ta sig fram.

men på dem få ställerna man kan fiska från land ligger det säker en massa gäddor och lurar. :) men vart ska du åka och fiska gös? och vilken dag/kväl/natt?

#59 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 07 juni 2007 - 21:31

Gös blir nog i helgen, i munksjön/rocksjön, kanske söndag kväll. Jobbar lördag, så det skiter sig nog.

plus att i morgon tar folk studenten, och då är folk fulla, och då vill jag inte sitta vid en sjökant mitt inne i centrala jkpg och bli häcklad. orka.

okej, det lät ju lite surt med landsjön.. skulle fan vilja ta mig en tur uppåt. får se om det går att lösa.

#60 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 08 juni 2007 - 19:15

Häromkvällen gick jag ner till dammen som ligger precis vid min lägenhet, det är en liten uppdämd del av Dunkehallaån, som rinner ned för berget. Dammen i sig är kanske ett par meter djup på sin höjd, men den ligger vackert till och jag har sett ett par vak där. När jag kommer ner till vattnet ser jag två killar som redan står och fiskar, ser ut att vara i trettioårsåldern, och lite slitna ut i ansiktet och kläderna. Vi snackar lite, och jag kommer rätt snabbt fram till att de är nog antagligen alkoholister/narkomaner, man kan liksom se det på folk. De har iallafall fått lite abborre och någon gädda, så jag monterar ihop mitt jerkspö och går respektfullt ett tiotal meter bort för att undvika korsade linor och annat krabb.

Efter en stund kommer de gående mot mitt håll, och börjar tjöta igen, och jag börjar tröttna lite på det så jag svarar lite mer kortfattat, kanske inte lägger all charm jag kan i rösten heller. Till slut fattar dom piken och slutar prata så förbannat. Helt plötsligt får en av killarna ett hugg och tjoar och skriker som om han fått gammelgäddan på kroken, men en liten titt på gäddan precis under ytan säger motsatsen.. Gäddstackarn väger inte ett gram över halvkilot och jag tittar med skepsis på hur snubben plockar upp den och dänger den i betongfundamentet han står på. Jag bestämmer mig för att hålla käften om C&R och låta honom vara glad i fred.

I nästa kast sätter killen jiggen
han fiskar med i någon gren på bottnen och börjar slita och dra, vid det här laget har jag tröttnat som fan på dem och börjar packa ihop grejerna, då det snärtar till i vattenytan och jag känner något blött, kallt och slibbigt smäcka mig på kinden. Dumfan har slitit upp bottenhugget och varit millimeter från att sätta det i mitt huvud istället.

Så akta er för att fiska kring människor ni inte riktigt vet om ni kan lita på, och för guds skull, akta krokarna...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar