Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Barra Buster's Stories

• Vänligen logga in för att kunna svara
315 svar till detta ämne

#21 zylis

zylis

Storfiskare

• Members
  • 1 227 inlägg

Postad 19 september 2007 - 12:39

Väldigt intressant läsning, får passa på att gratulera till en väldans fin gädda på UL!

#22 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 20 september 2007 - 16:17

Tack tack, för de fina orden.

Jo det var en "intressant" händelse... minst sagt :D
Skulle bli fint väder igen på söndag så jag ska nog prova lyckan då.

//Nicke

#23 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 20 september 2007 - 20:48

ska jag behöva åka ner och hjälpa dig lille man? :P

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#24 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 21 september 2007 - 11:02

Haha, det skulle du allt må bra av inte sant... :P
Jag ska nog lura fanskapen ska du se :D

En annan springer runt i skolan 24-7 (nästan) och när man väl kommer hem är man half död redan. Och då ska det göras projekt och fan vet vilket...

//Nicke

#25 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 21 september 2007 - 11:56

wää wää wää, allt jag hör är gnällgnällgnäll... Nu ska jag ut o fiska.. :P

#26 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 05 oktober 2007 - 11:44

LoL :P... aja, ska nog få lite tid över. Flickvännen skulle på möte i onsdags så jag tänkte jag kunde dänga lite strax utanför en timme. Första kastet var det något i mindre format som klev på min 28g Atom i silver. Men for rakt ner i bräsket och gjorde en liten "switcharoo" med det "gröna" där nere i djupet. Men glädjande var det i alla fall.

Det visade sig att bräsket låg inte så djupt som jag först trodde. Snarare väldigt grunt. Långa tjocka buskar sträckte sig upp säkert 2 meter till ytan. Även min popper fastna i sjögräset, så jag gav upp efter en timme. Men fisken finns där.... någonstans i den undre världen...

Får se om vädret håller i sig till i eftermiddag-kväll så kan man dra ner om för ett nytt försök.

//Nicke

#27 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 06 oktober 2007 - 15:25

ÄNTLIGEN FISK IGEN!

Märkte sent igårkväll hur vinden tog av ordentligt. Med hopp om goda förutsättningar kröp man ner och krama kudden.
Vakna runt 9 tiden och höll tummarna för fint väder. De trötta ögonen möttes av mulig himmel och mörka skyar. Men inte ett löv rörde sig. Precis vad jag hade hoppats på.

Kasta kamerabatteriet i laddaren, ät några mackor, samla ihop mitt pick och pack och begav mig ner mot bryggan.
Postad bild
Tanken var att meta lite borre men det sket sig ganska ordentligt då löjorna inte alls var på humör... märkligt. Precis samma sak för några veckor sedan. Löjfeber?? :P

Tur att man tog alla ens remidjer med sig ner. Det fick bli en lite modifiering av planerna och istället åkte en Rapala Tail Dancer på beteslåset.
Postad bild

Fick ett kort besök av en klasskamrat som berättade att han aldrig fick fisk på spö. Om han ändå hade stannat kvar en halv minut till. Inte mer än att han hoppade i sin bil och körde runt knuten på huset högg det till i spöt. Ingen större dramatik men när jag såg storleken på Abborren gick pulsen upp ett eller två snäpp. Om det inte är PB så är det nog fan inte långt ifrån muttrade jag lite för mig själv.
Postad bild

Nu har jag också köpt en ny kamera som jag tänkte inviga just med en fisk och nu äntligen fick jag chansen!! Efter lite cliffhanger stuk ner för bryggkanten var fisken äntligen under kontroll. Kroka av, fotografera och återutsätta. Det där med fotografering... ensam... är inte alltid det lättaste men det blev ändå ganska bra i slut ändan.
Postad bild
Postad bild
Postad bild

På en halvrostig våg visade det sig att borren skulle väga ~0.7kg... så där omkring. Strax under kilot vilket jag är helnöjd med :) Och jag fick äntligen fotograferat och filmat fisk UNDER vattenytan!!! :D

28 sekunder film :D
Postad bild
(obs kvaliten är mycket bättre egentligen, men photobucket sabbar den något)

Får kanske ner om ikväll igen, vinder verkar hålla sig borta så varför inte ... :wink:
..................................................................................................

Kom precis innanför dörren efter lite kvällsfiske. Löjorna som strejka tidigare idag levde loppan och givetvis tog jag inte med varken mete eller kastnät. Typiskt. Aja man lär sig av sin misstag :P

Men Tail Dancern jobbade på bra och lurade upp några mindre gädd-battingar från den täta djungeln på djupet. Missade ett antal hugg när man tittar på andra fiskar i ytan runkt omkring :P

//Nicke

#28 flugfiskenoerden

flugfiskenoerden

Storfiskare

• Members
  • 1 065 inlägg

Postad 06 oktober 2007 - 15:57

den var fet!;)

#29 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 07 oktober 2007 - 12:33

MER BORRE

Det muliga men gemytliga vädret höll i sig även idag så jag tog några timmar ur min sovmorgon och ägnade mig åt lite fiske istället. Lämnade även idag kastnätet hemma och siktade mer på vobblern som fungerade hyfsat igår.

Kom ner till bryggan vid 10 tiden och möttes av samma förhållanden som igår. Vattnet låg inbjudande lugnt och fint. Inom ett fåtal kast sög en Abborre i sig Tail Dancern. Högg i samma område som gårdagens så det finns kanske något intressant där ute under ytan... Kändes onekligen mindre än gårdagens. Perfekt krokad precis i läppen och enkel att lossa.

Kilade bort med praktfisken :P till båtbryggan och tog lite bilder/film. Diggar verkligan min nya kamera... helt as-kalas! :D
Postad bild
Postad bild

Nu dröjer det kanske ett par dagar innan man är ute igen då skolan tar sin "veckoliga" början imorn... Suck, hade hellre fiskat :D

//Nicke

#30 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 12 november 2007 - 14:44

BÅGJAKT I NOVEMBER

Jag och de andra (David och Joakim) ur FT-Teamet beslutade oss om en bågetur till Kejsardammen, i närheten av Snogeholmsområdet. Samlades på parkeringen runt 9 och intog med all hast en av fikabänkarna längst nere i hörnet av sjön. Insåg snabbt att mitt fina Fenwick 2 delade #4 spö plötsligt blivit 3 delar. "Hur i helv...?!?!" En närmare titt visade att det inte var Fenwick spöt, utan jag fått med mig ett av min #10 Tvåhandade laxpön :S
Både David och Joakim vek sig dubbelt på marken och bönade att jag skulle fiska med det ändå... #10 Laxspö och #4 flytlina... I dont think so. :D (förståss, kunde säkert blivit väldigt intressant :D)

Postad bild

In i bilen - hem och byta spö - och tillbaka igen. (på en halvtimme - med andra ord, knappast laglig :P hastighet) De två började omedelbart luras med att de fått en massa hugg och tappade fiskar bla bla bla... Ni vet hur det är ;)

Postad bild

Vi fiskade i ett antal timmar och njöt av kaffe och varm oboj mellan passen. Satte "fjutt" på en engångsgrill och frossade över några korvbitar med bröd. Timmarna gick men huggen uteblev. Några klubbmedlemmar från Malmös Fiske o Fiskar fick nöjet att få några fiskar men inget större... kilosfiskar av vad vi kunde se på avstånd.

Postad bild

Istället åkte vi ner till kusten och hälsade på Havsöringarna i Svarte-, Skivarp- och Charlottenlundsån och önskade dem lycka till på deras fantastiska färd uppströms.

//Nicke

#31 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 12 november 2007 - 22:59

Förlåt om jag säger det nicke, men det är fan lite skönt att du inte heller får båge jämt :)

#32 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 13 november 2007 - 11:58

Hahaha!! Aja, det går inte allrid. Sluga är de allt. Nu ser jag bara fram emot 1 Januari och Silvertorpederna. Så det är dags att ta fram brynet och "kustlådan" och börja slipa... ;)

...och till tomten får man be snällt att få tjocka tröjor, varma "hussor" och vantar som man är fit for fight när startskottet går nyårsdag =)

Ha det!! Och krya på dig!

//Nicke

#33 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 28 januari 2008 - 22:06

Nytt fiskeår 2008

SÖNDAG 27 Januari

PREMIÄRFLOPP... typ

Jaha, första fisketuren för 2008 avklarad. Hela helgen blåste bort... upp mot 30 sek.metr. som värst under natten lördag-söndag. Åkte ut Söndag morgon vid 10 men kusten höll aldeles för stora böljor och vinden låg på, på tok för bra så det blev Kabusaån istället. Jag, farsan och en polare, men det gav ingen utdelning att tala om. Pappa påstår att han såg en öring hoppa en bit upp i ån. De enda jag såg var några ryggsimmare och bottentittare.

Postad bild

Framåt 12 fick det vara nog och vi åkte hem. Just då bröt solen ut mellan molnen och himeln var blå långt in på kvällen. Havet har lugnat sig enormt och redan kl 3 fick jag nys om första fisken sedan stromen tog av. En tokblänkare på 2.9kg styvt, tagen av Per Olof i Fiske o Sportboden i Ystad.

Postad bild

Dock kvarstår min Kustpremiär... och den tar jag mycket snart... Jag kommer bli Öresundtågets bäste kund ;) så mycket jag tänkte fara fram och tillbaka :P.

Men det var i all ära, trots skitväder och dålig tajming från solen, en trevlig dag och skönt att komma ut och börja använda grejorna igen...

Skit fiske!

#34 Martin_lkpg

Martin_lkpg

Trogen medlem

• Members
  • 119 inlägg

Postad 10 februari 2008 - 15:24

jäkla fiina bilder!!! vad använder du för kamera?
Siffet Pro Fishing !;)

#35 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 17:33

Äntligen PREMIÄR!!

Lördag 9 Februari

Alarmet ringer och man studsar ur sängen och småspringer genom huset fram till fönstret mot havet. Flaggorna hänger, solen skiner och havet ligger blankt. Här ska fiskas!!!

Länge har jag väntat på tillfälle att ta min premiärfisketur på sydkusten men sedan nyår har den antingen "tentat" eller blåst iväg. Men nu äntligen skulle jag få min chans.
Roffade ihop utrustningen och välte in i bilen med farsan och drog mot Engelska bryggan utanför Ystad. Givetvis var vi inte ensamma men det är man sällan på denna hett eftertraktade fiskeplats. Än så länge hade ingen fått något men fisken fanns. Hela veckan har fiskare fångat, tappat och håvat blank och mindre blank havsöring.
Vi plaskade lungt och försiktigt ut i våra vadare och det kändes så underbart att kunna komma ut på revet igen. Det var ett bra tag sedan sist...

Postad bild

Tiden går och fortfarande ingen känning på något håll. Man tappar koncentratioen med tiden och börjar titta på annat som verkar intressant, som förbipasserande svanar, ankor och andra fiskare. Av en slump får jag se en skaplig fisk hoppa 150 meter längre ut och innan jag själv uppfattat vad jag nyss såg tar det tvärstopp och ett häftigt ryck får mig att vakna till liv igen... mothugg!!
Ingen speciell dramatik sker de första 5 minuterna.. fisken dra i sin ände och jag i min och lite då och då vinner man några meter bara för att förlora dem igen.
Men så småningom kommer fisken närmare men är långt ifrån trött. Alla frågetecken som far genom skallen besvaras... den sitter ordentligt... den är fin och den är BLANK!! Med nya krafter skjuter silvertorpeden iväg så rullen ljuder över revet. De andra spösvingarna börjar närma sig i ren nyfikenhet och jag pekar ivrigt mot området jag nyligen sett fisk hoppa...

Postad bild

En av fiskarna erbjuder snällt sin håv och med ett lite våghalsig svep ligger äntligen praktfisken i säkert förvar. Väl inne i land börjas det speculeras om det är Lax eller Öring och visst tycker jag man kan se drag av Lax i exemplaret men är inte övertygad. Skärtfenan... spolen... de tyder på Öring men teckningen är typisk lax... Hybrid/Laxing kanske?? Vi åker in till stan för att kontrollväga, mäta och få ett deffinitivt svar på arten. Per-Olof på Fiske o Sportboden blir överförtjust med nyfångad fisk i fiskeaffären och lika så kunderna. Fisken vägs, mäts och fotograferas och bestäms med hjälp av andra erfarna Öringveteraner att det är öring det rör sig om.

Postad bild
Vikt: 2220gr, Längd: 58cm K-Faktor 1.14 (1.1378...)

Vi åker ner igen på eftermidagen/kvällen men får inte känna på fler silvertorpeder men helnöjd är jag trots allt. Hur kan man inte vara det...

Söndag 10 Februari

Kvällen innan bestämde jag och David att en tur på Österlen, närmare bestämt Kåsebärga skulle sitta fint. Strax innan 10 är vi på plats och börjar vandra längs med kusten. Fiskare finns det gott om... och de är en hel del. Vi får gå en bra bit innan vi hittar det första gamla fortet som får bli vår bas för dagen. Lite kaffe får värma kroppen innan vi beger oss ner till vattnet för att börja tampas med vågor och vind.

Postad bild

Tiden går men det är dåligt med aktivitet. Mycket tång och kraftig vind försämrar fisket något och när klockan slår 12 får vi bege oss och vandra hem. Vi pratar lite med 2 Flugfiskare från Sthlm som inte heller fått känna något idag.

Postad bild

Men hur som helst... vilken ultimat premiärhelg. Första fisket på Kusten, första fisken för säsongen och dessutom en Blänkare med 1.14 i Fulton... Det kan inte bli mycket bättre än så! :D

Skit fiske!!

//Nicke

#36 Mats.J

Mats.J

Moderator

• Administrators
  • 2 836 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 17:38

Underbara bilder Barra Buster.. du har verkligen fina fiskevatten..
nu blir längtan till 1/4 ännu värre.
Gillar det mesta inom fiske, men det bästa är flugfiske :)

Sökfunktionen hittar du här

Forumsregler

#37 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 17:44

jäkla fiina bilder!!! vad använder du för kamera?

Tack tack!!

Det är enPentax Optio W30
Ser kanske inte ut att var till något men är en av få kompaktare som är vattentät till 3 meter. Vad mer kan man önska sig som fiskare :D:D:D

msj:
Du kan ju tänka dig att sitta här i Karlskrona, 20 mil från Sydkusten... 4 timmar restid med tåg... och höra regelbundet när man msnchattar med chefen i Fiske o Sportboden... "Idag fick jag en blänkare på 2.9kg... igår kom en kund in med 3.5 blank havsöring... Idag...." ja du fattar vinkeln :P

DET är frustrerande .. haha.

Men tänk så här. När du väl FÅR komma ut och fiska... och när du VÄL får krokat den där fina öringen... Då vet du att du har förtjänat den :P;):D

//Nicke

#38 Conny

Conny

Trogen medlem

• Members
  • 231 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 18:30

Grattis till den fina öringen :D Själv så har jag inte hunnit med nån premiärtur än. Jag har haft alldeles för mycket att göra i skolan, men nästa vecka är det lov så då kanske jag kan komma ut på lite blänkarjakt :wink:
Gädda 3 kg
Regnbåge 6,2 kg
Bäcköring 1,1 kg
Ruda 0,7 kg
Stationär Öring 4,2 kg
Havsöring: ca 2 kg
Harr: ca 0,4 kg
Näbbgädda: -
Björkna:-
Sarv:-
Abborre:-
Mört:-

#39 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 18:34

Låter bra Conny! Fisken finns... och den är inte jätte svår att hitta. Engelskan har levererat oavbrutet nästan varje dag i en hel vecka nu.

Mitt tips är små, (lätta om det inte blåser för mycket) drag eller streamers om du "flugar".

Färg beror på vattnets färg. Jag använde grått och svart med silver i... annars kan nog det mesta ge poäng :D

#40 Conny

Conny

Trogen medlem

• Members
  • 231 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 19:00

Okej, nu har du tvingat mig till att åka till Ystad och fiska minst en dag :P Eftersom jag inte bor i Ystad (och aldrig har fiskat där) så vet jag inte exakt var Engelskan ligger så en vägbeskrivning hade varit bra :)
Gädda 3 kg
Regnbåge 6,2 kg
Bäcköring 1,1 kg
Ruda 0,7 kg
Stationär Öring 4,2 kg
Havsöring: ca 2 kg
Harr: ca 0,4 kg
Näbbgädda: -
Björkna:-
Sarv:-
Abborre:-
Mört:-