Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Barra Buster's Stories

• Vänligen logga in för att kunna svara
315 svar till detta ämne

#41 MarwinD

MarwinD

Fiskegalning

• Members
  • 509 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 19:06

Riktigt fin firre!

Är det övervägande flugfiskare där du är eller finns det även spinnfiskare?
Damfotboll är inte fotboll

#42 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 19:15

Marwind:
Det är nog 50/50 tror jag. Minst lika många flugor vispar omkring som "Snapps" 20 grammare :D

Conny:
Kolla denna länken till YAFK. www.yafk.com
Under "Kontakt" hittar du en karta (gammal men platsen är den samma :P)

//Nicke

#43 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 19:29

Tror ändå att en spinnfluga hade funkat toppen där nere.. SÅÅÅÅ otroligt sugen på att stå där ute nu och känna lite havslukt och bli dränkt i svallvågorna från katamaranjäveln till bornholm....

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#44 kustöringen

kustöringen

Storfiskare

• Members
  • 2 698 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 20:04

Grymt härligt med havsöringsfiske!!Nu blir längtan till 1/4 ännu värre... :wink:
-. ><(((*> ><(())*> .-

#45 Gurrinho_Sportfiskaren

Gurrinho_Sportfiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 207 inlägg

Postad 11 februari 2008 - 21:24

Grymt fin Öring och fint väder ! Nu får jag Havsöringsfeber ! Längtar till 1/4 ! :D
Sportfiske är det bästa som finns ! :D

Några av mina PB:n ,
Gädda: 6 Kilo.
Karp: 3.2 kilo.
Ålekusa: 0.22 Kilo.
Skrubbskädda: 0.55 kilo.
Sandskädda: 0.43 kilo.
Ruda: 0.45 kilo.
Berggylta: 1.25 kilo.
Makrill: 0.8 kilo.
Regnbåge: 2.4 kilo.
Sarv: 0.8 kilo.
Och många fler ! :D

#46 kellen

kellen

Storfiskare

• Members
  • 1 442 inlägg

Postad 12 februari 2008 - 18:27

Grattis till en fin Fisk!
Born to Fish! FORCED TO WORK!
BUSTER L BYGGE!!
http://sportfiskefor...p=239672#239672
MINA STÖRSTA PREDATORER
Gädda 14000g 116cm
Gös 6800g 84cm
Borre 1200g 46cm
http://tokfishingteam.blogspot.com/ Totta&Kellén Fishing Team Blogg!

#47 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 12 februari 2008 - 20:20

Tackar tackar!!

Det dröjer nog någon eller i värsta tänkbara fall, några veckor innan jag får tillfälle att dänga efter skåneöringen igen... suck...

För nöja mig med lite Gäddjakt i Blekingeskärgården istället. Tänkte se ifall det finns någon vaken fisk i helgen...

//Nicke

#48 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 12 april 2008 - 18:12

Ligger lite back i fiskeboken ser jag...

Ett tag tillbaka fick jag min nya rulle som Whork/Peter så snällt tog hem åt mig. SHIMANO NEXAVE RA2500, och den fungerar aldeles utmärkt! Bankar skiten ur min föregående rulle 10-faldigt. :D

Har varit hemma i skåne en eller två gånger sedan sist men inget att raportera för min egen del. Dock blev jag nerputtad på Fiske o Sportbodens toplista av en kille som tog en riktig gris i Vik. 5.6kg fördelat på 77cm... eller 1.23 i kondition. Vilka nuffror man än väljer att titta på så är de lika imponerande :shock:

Gäddfisket i Karlskrona har väl både kommit igång (om det ens har slutat i vinter) och gått i viloläge under leken.

Måndag 31 Mars

Lite kvällsfiske lät passande så jag, Micha, Emil och Kasia kilade ner till skolan för att dänga lite i solnedgången. Innan kvällen var slut hade jag äntligen startat av årets gäddsäsong med 2 mindre fiskar. Men kvällens höjdpunkt har utan tvekan Emils praktfisk. Han fick låna en Blå/Vit atom 20gr av mig och det tog väl inte länge innan saker började hända :D. Ingen våg och därför osäker på vikten men 3kg borde den väga åtminståne??

Postad bild

Det blev inget mer den kvällen, men trevligt att se Emil fånga fisk... en skaplig sådan.:D

Lördag 5 April

Nu när Emil fått blodad tand och öppnat stort går det nu inte att hejda killen... Fiska fiska fiska!!
Och så fick det bli, knallade fram och tillbaka vid skolan utan någon lyckad krokning. 3 missar på Mörkgrön Atom 20gr blev det bara, så vi vandrade upp till studentviken någon km längre bort. Där tog jag 2 snabba sen blev det tyst.

Postad bild

Den första gjorde en "hit and run" (hugg och miss) men följande kast satt den på plats. Andra fisken hade något mer.... eehhmm... "flyt" inblandat. Ett misslyckat kast med en Röd/Svart Snappsdrag som var på väg lååångt in i vassen men som jag lyckades raskt tvärstanna och landa vid vasskanten. 2,3 vevtag så satt det fisk på.
Bägge fiskar vägde knappt kilot skulle jag tro.

Postad bild

Söndag 6 April

Passade på att fiska ensam några timmar efter skolan men utan resultat. Tog några bilder på den helt sanslösa samlingen betesfisk i området. Har aldrig sett något liknande tidigare :shock:
Inte undra på att rovfiskar går amok efter leken, gädda som abborre.

Postad bild

Postad bild

Gäddan fanns men ville inte hugga på det jag kunde erbjuda den.

Tisdag 8 April

Lurade på både Michael och Emil vars ett nytt fiskeset som de verkar vara helnäjda med. Abu "Speciality" tror jag det hette, med rulle och 600m fireline för ynka 800 riksdaler.

Jag, Emil och Micha (Michael) gick samma runda som vi så många gånger gjort den senaste veckan. Upp och ner längs skolan utan resultat. Betesfisken låg så tätt att man kunde nästan inte undgå att kroka den någonstans. Vi insåg att det varr ganska lönlöst och vandrade upp till Studentviken. Emil pinnade ut på samma brygga jag drog fisk några dagar tidigare och första kastet gav utdelning :D Nya spö't inviget.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Ingen bjässe men fisk likaväl. :)

Nu är det bara Micha som inte fått något, och han har tydligen inte fått något alls... någonsin (förutom en felkrokad mört, men det kan väl inte räknas tycker jag :P). Så nu ska jag lägga 99% av min energi på att koppla upp honom med en gädda :D

//Nicke

#49 Tobbeffs

Tobbeffs

Storfiskare

• Members
  • 2 601 inlägg

Postad 12 april 2008 - 18:51

jisses vad mycket vitfisk! kanske läge att börja meta upp lite :)

#50 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 12 april 2008 - 20:30

Emil ser så nöjd ut.. :D

#51 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 12 april 2008 - 21:06

Sjukt mycket vitfiska ja. Det är ju lek även för dem som man kan gott vänta lite till de är färdiga. Sen ska jag kasta nät så det står härliga till... och meta storborre :D
Ännu en bild
Postad bild

Det intressanta är att det råder någon form av hieraki bland fiskarna. Övers finns löjan och unders finns den största fisken, typ mört mfl. Minsta fisken överst, störst underst. Inget jag insåg tills nyligen.

Haha, vist gör han det. Vilket flin, från öra till öra :D Han svävar fortfarande på "årets största gädda på snappe"... än så länge :D Ända tills jag får igång mitt Jerkande :twisted:

//Nicke

#52 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 12 april 2008 - 21:12

det är lite skrämmande när "årets största gädda" väger 3 kilo... sorgligt ;)

#53 Tobbeffs

Tobbeffs

Storfiskare

• Members
  • 2 601 inlägg

Postad 12 april 2008 - 21:20

det är lite skrämmande när "årets största gädda" väger 3 kilo... sorgligt ;)

haha mitt är bara 2kg :oops:

#54 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 12 april 2008 - 21:22

HAHAHA... säg inte det högt så bling han hör... han blir bara så ledsen när du dissar hans fisk :D

Har lite fler goda nyheter: (tänkte vänta på bilderna men va fan...) Micha, (Michael) har äntligen fångat sin första fisk, en gädda kring 1kg+ :D. Jag blev så stolt!! :D:D:D

Berättar mer när jag fått bilderna

//Nicke

#55 Gyre

Gyre

Trogen medlem

• Members
  • 315 inlägg

Postad 13 april 2008 - 20:20

Kul att se lite gädd-bilder från kna :) Har själv varit uppe från Lund denna veckan och det har blivit en del dängade.

Kompisen drog en på 8.5 kg i torsdags, och själv har jag landat två över 5 under helgen. Har varit väldigt trögt på dagtiden men kommit igång fint efter 17:30 typ, något ni har märkt?

#56 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 13 april 2008 - 22:52

Gyre: Faktiskt inte om jag ska vara ärlig. De senaste dagarna har varit helt döda. Senaste fisken var Michas i fredags. Igår regna bort och idag körde jag 2 pass, 11-13 och 19-21 ungefär, men inget. Vitfisken breder ut sig under kvällen och fyller hela viken med liv.

Kanske möjlighet att leka lite med flugspöt :D

De stora du snacka om?? vart tog ni dem?

Jag är kupiöst nyfiken på hur, var och när på dygnet gäddan tar vägen. Vassen längst in i viken vid skolan ser så "gäddig" ut och jag förväntade mig att se lekande fisk på det grunda - men har inte sett ett plask som tyder på gäddlek. Fattar absolut ingenting :S

//Nicke

#57 Gyre

Gyre

Trogen medlem

• Members
  • 315 inlägg

Postad 13 april 2008 - 23:56

Konstigt att det varit helt dött för er senaste dagarna, i fredags tog jag 5 st med snittvikt runt 3 kg på knappt 2 timmar, och idag 3 st på 5, respektive 3 och 3 kg på 1.5 timme.

Varenda gädda är plockad på mer eller mindre samma ställe och det är först nu i dagarna som gäddorna verkligen har tagit sig in i vassarna för att ha sitt roliga. Exakt var det handlar om är jag nog inte så sugen på att avslöja, det är ett par bryggor som är lite för magiska för att dela med sig av :)

Håller med om viken vid skolan, ser sjukt het ut men jag har varken fångat eller ens sätt gädda där inne en endaste gång, skumt nog. Där emot är viken på andra sidan där sprängfylld med smågäddor, har varit helt omöjligt att bomma där i år :D

#58 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 15 april 2008 - 07:45

Viken på andra sidan, menar du på Långö då? :)

#59 Barra Buster

Barra Buster

Storfiskare

• Members
  • 1 165 inlägg

Postad 15 april 2008 - 11:18

... Eller studentviken??... Studentviken har ju delat med sig lite, viken vid skolan lite också men "thats it". Var de där stora håller hus har jag inte en susning...

Givetvis ska du hålla "ditt place" för dig själv, jag syftade mer på om du tog dem på djupare vatten eller inne i vikarna. Var det jerk som gällde eller annat??

//Nicke

#60 Gyre

Gyre

Trogen medlem

• Members
  • 315 inlägg

Postad 15 april 2008 - 12:56

Viken på andra sidan, menar du på Långö då? :)

Nej, menar viken som ligger på andra sidan den lilla bron ut till Arnö sett från "skolviken".

Givetvis ska du hålla "ditt place" för dig själv, jag syftade mer på om du tog dem på djupare vatten eller inne i vikarna. Var det jerk som gällde eller annat??

//Nicke

Vi har kört uteslutande med jerk, och nästan alla vi har tagit har varit på så grunt vatten att det nog är näst intill omöjligt att spinnfiska. Är väldigt långgrund på "mitt ställe" och antagligen inte mycket djupare än 1.5 meter även 35-40 meter rakt ut från land. Big Bandit Shallow i dova färger har varit det bästa för mig.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar