Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Ul-spö

• Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

#41 Okoun

Okoun

Trogen medlem

• Members
  • 145 inlägg

Postad 22 februari 2020 - 19:36

Tror det här är den klassiska artikeln om UL i Sverige. 

Bifogad fil(er)

• KaptenKrok gillar detta

#42 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 22 februari 2020 - 20:15

Tror det här är den klassiska artikeln om UL i Sverige. 

Ja. Och nej. http://www.vanerblan...nhang/img_2704/

Men det var Jan Olssons artikel i FJ som startade mitt UL-intresse. Inspirerad av den köpte jag en Mitchell 204 (den då lättaste rullen på marknaden), ett sexfots rörbyggt glasfiberspö och Dogger 0,15 mm lina. Eftersom  det den sommaren var gott om näbbgädda längs den gotländska ostkusten blev det omedelbar succé.

#43 KaptenKrok

KaptenKrok

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 inlägg

Postad 29 februari 2020 - 22:31

Jag har alltid tyckt att "riktig" ul är kring 6 gram och neråt i betesvikt och spöet ska helst vara kort och vekt.  Men det hindrar mig inte att kalla mitt 180cm spö som är klassat 2-13g för UL ibland. :P

Jag kanske ska sluta med det och kalla det lätt hädanefter.

Speciellt efter att ha läst dom två inläggen ovan som förtydligar vad som var UL från början.

Det viktigaste är nog betesvikten när man pratar om UL tycker jag. Att även resten av utrustningen måste vara jättelätt tycker jag inte är lika viktigt, även om det verkar vara många andra som tycker det och att det är ett av kriterierna från början.

En 500 eller 1000 rulle kallar jag alltid för UL oavsett vikten på dom.

Men måtten på spön har förändrats, jag tycker att man kan kalla ett LRF spö för UL om man vill även om dom kan vara 2+ meter långa. Betesvikt är oftast 0-5 gram på dom.

Vad säger ni om det? Är LRF spön UL eller en kategori helt för sig?

• lausvik gillar detta

#44 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 6 340 inlägg

Postad 29 februari 2020 - 23:06

UL är UL. Vill man kalla annat än UL så får man göra det, men det förändrar inte saken. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar